שאלה לגבי גני ילדים בארה"ב

o f r i k

New member
שאלה לגבי גני ילדים בארה"ב

שלום, האם מישהי יודעת האם גני הילדים שנמצאים במתחם בתי הספר (טרום חובה וחובה) הציבוריים, התשלום אליהם הוא כמו בבתי ספר או כמו בגן פרטי. ומה המחיר . האם יש מחיר אחיד? יש לי תאומות שיהיו בספטמבר בנות 4.5 ואנו עוברים לשיקאגו סקוקי
 

may77

New member
עד כמה שידוע לי


רק גן חובה (kindergarten) הוא במסגרת ביה"ס. לא נתקלתי בגן טרום חובה כחלק מבי"ס. אם נניח שבכל ארה"ב השיטה דומה, אזי בי"ס ציבורי הוא חינם חינמי לגמרי, גם ב- kinder. התשלום בבתי ספר פרטיים כמובן משתנה בין בתי הספר השונים ואין לי מושג אם משתנה גם בהתאם לכתה. בהצלחה
 

Mr China

New member
תלוי

נניח בניו יורק יש בתי"ס מסויימים שיש להם PRE-K מסובסדים (היינו חינם) אבל יש מעט מאד מקומות בהם וחלקם רק חצי יום ובכל מקרה הקבלה אליהם היא לפי הגרלה. אם יש PK בבי"ס הציבורי סביר שהוא גם ציבורי אבל תצטרכי לבדוק.
 
הפרי K החינמיים הם למעוטי יכולת (פה לפחות)

צריך להביא הוכחות ששני בני הזוג עובדים (אם יש שני בני זוג) ושלמרות זאת אין באפשרותם לשלם. בכל מקרה, באזור שלי הם לא ממוקמים במתחם בית הספר.
 
רק להבהיר

בארה"ב אין "גן חובה", יש קינדרגרטן, שאולי את מתיחסת אליו כאל גן חובה, אבל משרד החינוך מתיחס אליו כ"השנה הראשונה ללימודים בבית הספר", ולכן אם הבית ספר הוא ציבורי אז גם הקינדרגרטן חינם. מעולם לא שמעתי על גן טרום חובה שממוקם בבית הספר. הבנות שלך צריכות להיות עוד שנה בגן פרטי (pre-k) ורק כשיהיו בגיל חמש ומעלה הם יכולות להכנס לקינדרגרטן. (נראה לי שהן יהיו בנות חמש וחצי במקרה שלך).
 

telavivitg

New member
קינדרגרדן או עוד שנה בגן פרטי?

למרות שיש לי עוד זמן עד שזה יקרה, אבל תהיתי מדוע יש הורים שמשאירים את הילדים בכיתת גן חובה בגן הפרטי ולא שולחים בחינם לגן חובה בבי״ס. האם הם חושבים שזה מוקדם מידי להתחיל בית ספר? או כל סיבה אחרת שהם מעדיפים לשלם הרבה כסף לפרטי לעומת חינם?
 

Boston Guy

New member
יש שלל סיבות - שקשורות למקום ולהורה

מערכת החינוך הציבורית של ארה"ב היא מערכת "מקומית" - כל עיר וכל רשות מקומית מפעילה עצמאית את החינוך הציבורי שמשרת את תושביה. זה מה שגורם לזה שלעיר אחת יש מערכת חינוך "טובה", ולעיר אחרת יש מערכת חינוך "פחות טובה" - לפעמים ערים שנמצאות 5 דקות נסיעה אחת מהשניה... יש ערים שבהם (כמו העיר שבה אני גר) שבהן הקינדרגרדן הוא תכנית של 5 ימים בשבוע לכל ה school day (עד 2.30 או 3), ומי שצריך יכול להשתמש ב After school program לשמור על הילדים עד שההורים גומרים לעבוד. יש ערים שבהן מסיבות שונות ומשונות (חוסר תקציב, חוסר מקום וצפיפות במוסדות החינוך) הקינדרגרדן הציבורי הוא רק "חצי יום", או רק 2-3 ימים בשבוע, או "משמרות" (כיתת בוקר וכיתת אחה"צ) - יש אלף קומבינציות. ויש הורים שזה לא מתאים להם והם מעדיפים להמשיך בתכנית פרטית. בציבור היהודי, יש הורים שמעדיפים "עוד שנה של חינוך יהודי" לפני שנכנסים למערכת ציבורית. ואני מניח שיש עוד המון שיקולים שאנשים עושים.
 

car123

New member
בדיוק עכשיו אני מתלבטת

השיקולים שלי לכיוון גן פרטי זה שיש שם פחות ילדים (לפחות בגן שחשבתי עליו...) והוא לכל היום ובגלל שאני עובדת במשרה מלאה אני לא צריכה לחשוב על מסגרת אחה"צ שהכניסה אותי לבלבול כי בבית הספר אליו אנחנו עתידים ללכת יש 40 ילדים מגיל הגן ועד כיתה ה' (!) וגם מסגרת אחה"צ עולה כסף, אם כי פחות. חוץ מזה, עוד שנה חממה זה דווקא כיף ,לא? האמת שעוד לא החלטתי, אבל אני מתלבטת בקום רם.
 
יכולה לספר לך איך זה אצלנו

אני חושבת שזה משתנה בין מדינה למדינה. אני לא גרה באילינוי (שם נמצאת שיקגו, נכון
), אז לא בטוחה איך זה עובד שם כרגע הבן שלי בגן פרטי, הוא בן 3.8 ושנה הבאה יתחיל PRE-K באותו בית ספר. את השנה של ה-PRE-K המדינה מממנת, אבל רק חצי יום (9-12) ובגלל שהילדון בגן עד 3 אנחנו מוסיפים את השאר שנה אחרי זה הוא ילך לקינדרגארדן שזה בעצם בשטח בית ספר ציבורי וזה כבר חינם, אני חושבת שעד 2-3 (עדיין מוקדם לברר).
 

noaronen1

New member
בואו נעשה קצת סדר

לכל מדינה יש את החוקים שלה לגבי מאיזה גיל מתחיל החינוך הציבורי שהוא חינוך חינם בתשלום אפס יש בתי ספר שמכילים טרום חובה - Pre-K, התוכנית יכולה להיות חצי יום מהבוקר עד הצהריים, או מהצהריים או אחר הצהריים ויכולה להיות יום שלם שזה אומר באזור 8:40 עד 3 . מדובר ביום מובנה של פעילות גן, ובעיקרון הרוב מושתת על משחק ופעילויות עם הגננת סביב מערכת הלימודים של בית הספר, אבל רוב הטרום חובה מקפידים לשחק עם הילדים ולא שמים דגש גדול על קריאה וכתיבה. ילדים שירצו יוכלו ללמוד ולהיחשף לזה, אבל זה לא חלק מתוכנית הלימודיםץ יש בתי ספר ציבוריים שמתחילים ב- Kindergarten (מה שקוראים בארץ כן חובה), אבל כאן גן חובה זו שנת לימודים ראשונה לילדים, זה אומר כתיבה, קריאה, חשבון, מדעים, ושעת משחק בסוף היום. כן... יום ארוך ומלא לימודים עם שעת הפסקה אחת לצהריים - חצי שעה אוכלים, חצי שעה משחקים לגבי חוקי המדינות: טרום חובה לא מסובסד על ידי המדינה ולכן לרוב בתי הספר לא ממש מתאים להכניס את תוכנית טרום החובה, ולכן הרבה מדינות לא מאפשרות את התוכנית בתוך בתי הספר הציבוריים, או מאפשרת, אבל בצורה מאוד מצומצמת ואז למי שיש מזל זוכה בהגרלה, וגם אז תלוי איך בית הספר מדורג ואם התוכנית טובה... בניו יורק ,למשל, לפני 5 שנים היום יותר כיתות טרום חובה (ותמיד היו בהגרלה, כי לא היו מספיק מקומות לכל הילדים בעיר). היום בגלל שכמות הילדים בעיר הולכת וגדלה, הרבה בתי ספר סוגרים כיתות טרום חובה ומעבירים אותן לכיתות אחרות, כי האוכלוסיה גדלה. היום בניו יורק גם kindergarten זו לא תוכנית שמחייבת שיהיה לך מקום, שוב כי האוכלוסיה גדלה. לכן בעצם רק מכתה א' המדינה חייבת לספק חינוך חינם. לשאלתך - אם הכיתות הם בשטח בית ספר ציבורי הן יהיו חינם אין כסף דבר נוסף לכל ההורים שיש להם ילדים ב- pre-K, יש תוכנית שנקראת universal pre-K - התוכנית מסבסדת את תשלום מסגרת ה- pre-K לכן לכו לאתר של משרד החינוך במדינה שלכם ובידקו אם יש אפשרות להכניס את הילד שלכם לתוכנית מסובסדת, תושבי ניו יורק ממליצה לבדוק את הנושא!!! הנה לינק לסמינר שיש בקרוב http://insideschools.org/calendar/event/811-insideschools-presents-applying-to-elementary-school
 

telavivitg

New member
האם בני 5 מוכנים נפשית ופיזית להתחיל ללמוד

ביום לימודים מלא בבית ספר? האם לא כדאי להשאיר אותם עוד שנה לשחק בפרטי, או שזה ישאיר אותם מאחור?
 
אם שיטות הלימוד מותאמות גיל זה נהדר!

ילדים הם סקרנים מטבעם ונהנים ללמוד ושיטות הלימוד אמורות להיות מותאמות לגילם. בחינוך הבריטי מתחילים לימודי אותיות וקרוא וכתוב של ממש כבר בגילאי טרום-חובה (Reception), בהבדל יחיד שתאריך החיתוך הוא בד"כ סוף אוגוסט (אאל"ט) ולא כמו בישראל אמצע דצמבר לערך, והילדים נראים מבסוטים לגמרי.
 

לילית462

New member
גם אצלנו מתחילים בגיל 3 - והילדים נענים

ונהנים. כמו ששירלי אמרה, אם השיטה מותאמת לגיל הילדים נהנים ונענים. להזכירכם, ב"חדר" היהודים היו מלמדים את הילדים לקרוא מגיל 3 גם כן. כאשר זה נעשה בצורה של משחק ומותאם הילדים ממש ממש מתפתחים מזה. הילדים שלי לומדים בבית ספר עם תוכנית לימודים אנגלית שבה מתחילים את לימוד האותיות בגיל 3 - חושפים את הילדים בהדרגה... ברספשיין שזה גיל 4+ כבר ממש לומדים לקרוא ומתחילים ללמוד לכתוב. כיתה א' מתחילים שכבר יודעים לקרוא ואז ממשיכים לעבוד על הכתיבה. השיטה הזאת עוקבת אחרי הבשלות הפיזית והנפשית של הילדים, אצלנו לפחות משתדלים להיות מאוד קשובים לילד, ליכולות שלו ולצרכים שלו - יש גם ילדים שבכיתה א' עושים עבודה של רספשיין -אבל אני חושבת שאלו היתרונות של חינוך פרטי ו15 ילדים בכיתה עם שתי מורות....
 

dasi9

New member


גם אני בהתחלה חשבתי שמיותר אבל הבן שלי מתחילת השנה לומד אותיות (גן חב"ד) והוא מבסוט מהעניין, נהנה לזהות את האותיות, לציין אנשים וחפצים המתחילים באות ואנחנו גם מציירים כל מה שקשור לאות על לוח עם גירים צבעוניים. אם הילד נהנה אז למה לא בעצם? מה שחשוב הוא ללמד בקצב של הילד וזו הבעיה שלי עם בתי הספר (שבד"כ הולכים לפי הקצב של הטובים ולא האיטיים יותר). מה שחשוב הוא שהילד יהיה בשל לבית ספר ולא רק בגלל איך שהוא לומד אלא גם רגשית וחברתית.
 

noaronen1

New member
לדעתי לא! ועל Charter school

הבעיה שלי היא לא עם החשיפה לאותיות, הבעיה שלי היא שדרך הלימוד בארה"ב היא שילד ב- K לומד (כמו שילדים בארץ לומדים בכתה א') הפוליטיקאים האמריקאיים רוצים להעלות את רמת הציונים ומשקיעים המון במבחנים כדי להציג שארה"ב משתפרת ברמת הלימודים. כדי לקדם את הרמה, הם ביטלו את זמן המשחק של K ובמקום זה הילדים לומדים יום לימודים מלא: כל יום! מ- 8:40 עד 3 - וזה עצוב נורא, כי לדעתי יש להם את כל החיים ללמוד, אז למה לקחת מהם שנת משחק, בהחלט יכלו לשלב וללמד את הילדים אותיות וכו', אבל לא היה קורה כלום אם הם היו יכולים לשחק משחק חופשי באחוז גדול יותר מהיום. במספר מדינות בארה"ב שינו את החיתוך מינואר-דצמבר (כמו בארץ, בניו יורק) לחיתוך של אוקטובר, או אוגוסט, ואפילו מאפשרים להורים להשאיר ילדים גן, כי התחושה שהם מגיעים ממש לא בשלים ל- K איך נראה יום בחינוך הציבורי ב- K? מערכת הלימוד היא קבועה: כתיבה, קריאה, מתמטיקה - כל יום!, ואני לא זוכרת אבל נדמה לי שבסוף היום יש שעת משחק שהילדים בוחרים במה לשחק בין התחנות השונות ועוד דבר קבוע, יש להם חצי שעה rest time בנוסף לארוחת צהריים והפסקה, שהם שמים ראש על השולחן ונחים, או קוראים ספר. מעבר לזה יש להם במהלך השבוע: social studies ובין לבין יש מדעים, מחשבים, אומנות, מוסיקה, התעמלות ופעם בשבוע שעת משחק בחצר. אז כמובן שהם מקבלים ה-מון, הילדה שלי לומדת לנגן על קלידים, יש להם תוכנית מוסיקה בשילוב עם ה-מטרופוליטן אופרה ועוד, אבל קשה לי שלקחו מהם שנת משחק. אני ממליצה לכל מי שכן שולח לקינדרגרטן, לפחות בסימסטר הראשון לא לרשום את הילדים לחוגים או שום פעילות כי האינטנסיביות ההיא עצומה ולכן בשנה של גן חובה בסימסטר הראשון עם כל ילד אני קודם דואגת להאכיל את הילד, אחר כך לשחק בפארק, ואז לחזור הביתה ולהירגע. במשך הזמן הם מסתגלים, אבל שנת K עברה עם הרבה בכי בהתחלה. ולא רק אצלי, אלא אצל כל החברים מסביב. לגבי בתי ספר פרטיים - אני לא מאמינה שמערכת הלימוד היא שונה, כי הם רוצים להדביק את הרף של בתי הספר הציבוריים. למרות זאת, יש בתי ספר שבאים מגישה שונה - האנטרופוסופיים, ל- blue man group יש גן בעיר, בקיצור, אתם צריכים למצוא מקום פרטי שמאפשר לכם לקבל מה שאתם רוצים תמורת תשלום. האם יפגע בילדכם, לא חושבת הרמה שונה בכתה - יש ילדים שמסיימים את השנה וקוראים ספרים קלים, ויש כאלו שמזהים מספר מילים. לכן אם זה לא ממש חשוב לכם, הילדים שלכם יהיו בסדר. לתושבי ניו יורק/ברוקלין - כמה מילים על charter schools --> למי שמרגיש שהתפיסה שלה החינוך הציבורי לא מתאימה לילד שלו, יש בתי ספר מסוג- Charter School, אלו בתי ספר ציבוריים, אבל בהנהלה פרטית, מה שאומר שכל בית ספר מחליט עבור עצמו את החוקים והרבה מהם בגישה שילדים צריכים יותר זמן משחק ועבודה לפי פרוייקטים, או חקירה עצמית, ושמים פחות דגש על לימוד סביב הבחינות. ככל שימי בארה"ב עוברים, אני מתה!!! להעביר את האמצעית והקטן לסוג של בית ספר כזה. למי שזה עניין של חיים או מוות עבורו מבחינת תפישה חינוכית, צריך להשקיע, להיפגש עם המנהלת, להסביר למה זה חשוב, לשלוח מכתבי המלצה. ולהבין שיש הגרלה ובכל בית ספר כזה 50% מהילדים יהיו מאוכלוסיה חלשה בשביל לקדם אותה והחצי השני ממשפחות מאוד טובות. החינוך שם הוא מעולה, כדאי לרחרח ולבדוק וללכת לסיורים כדי להכיר, שוב הלימודים חינם! אני אסכם במוסר ההשכל שלי מהמפגש עם מערכת החינוך אל מול הילדים שלי. יש לי 3 ילדים ולכל ילד מתאים משהו אחר לחלוטין, ואני מתנהלת למול הצרכים שלהם, ולא מול הדיעות הקדומות שלי מול המערכת. ולכן, בסופו של יום תשאלו את עצמכם - מה מתאים לילד שלי, לא מה מתאים לכם...
 

dasi9

New member
אחרי התוכנית על הלימודים בפינלנד

הצעתי לבעל לעשות לשם רילוקיישן..איך שהם מלמדים שם נראה מדהים.
 

לילית462

New member
איזה באסה... גם אצלנו שנת הK היא מאוד קשה

מבאס ללכת לבית הספר... איזה מזל שסיימתי כבר
 
מבאס ללכת לבית ספר?

לבתי הספר הקודמים של ילדי הייתי שמחה ללכת אתמול אם רק היו נותנים לי! כיף גדול ללמוד שם! זו גם הסיבה שהרביתי להתנדב ולעזור כי כלכך נהניתי להיות שם. הילדים היו עם ברק בעיניים והיתה חדוות למידה אמיתית... וכן, כיתת ה-K או Year 1 הבריטי היא הכיתה בה מתחילים למידה יותר רצינית וזה קצת יותר קשה אם כי בשיטה הבריטית מתחילה הדרגתיות שנבנית החל מגיל 3 בעוד באמריקאי בהחלט מורגשת קפיצה משלב ההשתובבות והמשחק בלבד ללמידה באופן לא הדרגתי ולכן יותר מובחן וקשה.
 

לילית462

New member
גם אצלנו הכל באווירה כייפית

אבל מה שנוע תיארה... נקרא לי כל כך מעייף.... אבל אולי זה מאוד תלוי סטייט אוף מינד. הילדים שלי הולכים לבית הספר בכייף גדול מאוד. אם יש משהו שחשוב לי כאמא זה שהם יהנו בבית הספר, שתהיה להם חוויה חיובית. אני מאמינה שכל השאר יבוא אם זה יתקיים. אישית כילדה שנאתי את בית הספר, סבלתי כמעט כל יום! זה משהו שאני מאוד לא רוצה שיקרה לילדים שלי וזאת אחת הסיבות שאני מעדיפה לחיות פה ולאפשר להם חינוך פרטי מעולה מאשר לחיות בישראל ולשלוח אותם לחינוך הציבורי שפושט את הרגל (בישראל)
 

noaronen1

New member
state of mind

אני חושבת שמערכת החינוך היא נפלאה, רק כואב לי שהם מתחילים כל כך מוקדם עם לימודים מלאים, יש מורים מקסימים, המון העשרה, טיולים, חשיפה לתרבות הניו יורקית (הבן שלי ראה dress rehearsal של מאדם בטרפליי במטרפולין אופרה - אני פה כבר 6 שנים ועוד לא זכיתי לכבוד הזה! יש להם ציוד טכנולוגי מתקדם, קיר טיפוס, הם לומדים לנגן על כלי נגינה, הורים שמתנדבים ואכפת להם, והמון חיבור לקהילה. והכל באפס תשלום, והכי חשוב הילדים אוהבים את בית ספר, אין ספק שזו אני. זה כמו הרבה דיונים אחרים, יש לי זכרונות ילדות מבית ספר שהיה משעמם וחסר עניין, אבל שיחקתי המון, היו מרחבים, כל 45 דקות הפסקה, למדנו עד 12, ויצאנו בסך הכל בסדר... הנה בעלי עובד בחברה מכובדת בארה"ב, והרבה מחברי הקהילה מצליחים - למרות כל מה שנאמר על החינוך הלא משהו בארץ. בסך הכל יש להם את כל החיים ללמוד, אז למה לעזעזעל לקחת מהם שנה של משחק??? ושוב, לבן הגדול שלי שהיה יליד ינואר שקרה chapter books כבר בסוף pre-k זה היה מעולה, אבל להרבה ילדים אני חושבת שזה לא פייר. ועדיין יש המון דברים נפלאים שהילדים שלי בחיים לא היו מקבלים במערכת החינוך בישראל. חוזרת על עצמי?
 
למעלה