שאלה כללית על תח"צ
שאלה כללית על תח"צ
תמיד אומרים שתח"צ חוסכת למשק. אינטואיטיבית, היא אמורה להיות זולה הרבה יותר מאשר שימוש ברכב פרטי כי היא מסיעה אנשים רבים יותר בעלות קצת יותר גבוהה של הסעה.
אבל בפועל, התחבורה הציבורית מסובסדת בסכומים גדולים יחסית (וגם הרכבת, שהיא לכאורה רווחית יותר), ולעומת זאת מרכב פרטי המדינה רק מרוויחה מסים (אני לא מתייחס להשפעה עקיפה של חיסכון בפקקים וכו', אין לי ממש מושג איך זה משפיע. האם זה גם נכלל בחישוב?)
אז בכלל, איך יכול להיות שתח"צ צריכה להיות מסובסדת?
משפחה שמחזיקה רכב אחד צריכה לשלם עליו כשלושים אלף שקלים בשנה.
אם זו משפחה של חמש נפשות (ונניח שאין להם ממש הנחות, זוג הורים ושלושה ילדים בני 5-6-7), שמתניידים כולם בתחבורה ציבורית, נניח שמשלמים כל אחד על חופשי חודשי בעיר שלהם (סביבות 1000 שקל בחודש), ועוד מדי פעם נסיעות מיוחדות של סביבות 500 שקל בחודש, כלומר משהו כמו 1500 שקל לחודש. יוצא 18,000 ש"ח בחודש. זה אכן משמעותית זול יותר, אבל מה היה קורה ללא סבסוד? זה לא היה מגיע למחיר שהוא יותר יקר מאשר 30,000?
שאלה כללית על תח"צ
תמיד אומרים שתח"צ חוסכת למשק. אינטואיטיבית, היא אמורה להיות זולה הרבה יותר מאשר שימוש ברכב פרטי כי היא מסיעה אנשים רבים יותר בעלות קצת יותר גבוהה של הסעה.
אבל בפועל, התחבורה הציבורית מסובסדת בסכומים גדולים יחסית (וגם הרכבת, שהיא לכאורה רווחית יותר), ולעומת זאת מרכב פרטי המדינה רק מרוויחה מסים (אני לא מתייחס להשפעה עקיפה של חיסכון בפקקים וכו', אין לי ממש מושג איך זה משפיע. האם זה גם נכלל בחישוב?)
אז בכלל, איך יכול להיות שתח"צ צריכה להיות מסובסדת?
משפחה שמחזיקה רכב אחד צריכה לשלם עליו כשלושים אלף שקלים בשנה.
אם זו משפחה של חמש נפשות (ונניח שאין להם ממש הנחות, זוג הורים ושלושה ילדים בני 5-6-7), שמתניידים כולם בתחבורה ציבורית, נניח שמשלמים כל אחד על חופשי חודשי בעיר שלהם (סביבות 1000 שקל בחודש), ועוד מדי פעם נסיעות מיוחדות של סביבות 500 שקל בחודש, כלומר משהו כמו 1500 שקל לחודש. יוצא 18,000 ש"ח בחודש. זה אכן משמעותית זול יותר, אבל מה היה קורה ללא סבסוד? זה לא היה מגיע למחיר שהוא יותר יקר מאשר 30,000?