שאלה הלכתית לגביי המלוכה

שאלה הלכתית לגביי המלוכה

מדוע לאדם רגיל מותר להיתחתן עם 4 נשים , ואילו למלך מותר עד 18 נשים ? .................................
 

אלי ו.

New member
תשובה

ראשית נתחיל בכך שנאמר שלא כל מה שמותר גם רצוי ומקובל. בתקופות מאוד קדומות היה יתרון רב בריבוי נשים וזה מה שהיה מקובל והתורה לא אסרה על כך (להוציא מאיסור על המלך שלא ירבה לו נשים). יחד עם זאת, בימינו ובכלל בכאלף השנה האחרונות ברוב הגלויות, ההלכה לא ראתה בריבוי נשים דבר חיובי אלא פתרון למקרים קיצוניים. (ראה עוד במאמר המצורף) האיסור על יותר מ 4 נשים לפי הרמב"ם הוא ציווי מאוחר של חכמים (תקנה שתיקנו חכמים) לעומת זאת, הרמב"ם יודע לומר שהמקור להגבלה על מספר נשות המלך הוא 18 "מפי השמועה" (המסורה שהיא התורה שבע"פ שנתנה למשה בסיני) והיא הסבר על האיסור "שלא ירבה לו נשים".
 

אלי ו.

New member
זה קצת מתקשר לשאלה שלך

על היחס בין תורה שבכתב לתורה שבע"פ. בתורה כתוב "וְלֹא יַרְבֶּה-לּוֹ נָשִׁים" http://www.mechon-mamre.org/i/t/t0517.htm#17 נשאלת השאלה, מה משמעות הפסוק הזה? הרי לאחד שתי נשים זה "הרבה" ולאחר גם חמשת אלפים זה מעט. התשובה היא שיחד עם התורה שבכתב שהיא תמציתית מאוד נתנה התורה שבע"פ שנתנה יותר פרטים והרחיבה שבמקרה הזה מדובר בלא יותר מ 18 נשים (כולל פילגשים). הפירוט הזה ניתן למשה בסיני והועבר דרך מה שאנו מכנים "השמועה". בהודעה הקודמת הסברתי שההגבלה לאנשים רגילים לארבע נשים מקורה אינו ב"שמועה" אלא בתקנות חכמים. אולי ראוי בהזדמנות הזו לעשות קצת סדר במה שאנו קוראים התורה שבע"פ. ההלכות שאנו לומדים מקורן מתחלק לשלוש: 1. הלכות שקיבל משה בסיני ונמסרו בדרך שמפורטת במסכת אבות 2. גזירות חז"ל שהן הרחקות כדי להמנע מעבירות. (למשל איסור לטפס על עץ ביו"ט כדי להמנע מאיסור שבירת ענפים) 3. תקנות חכמים שהן תקנות כלליות שמקורן בסמכות חכמים. (למשל חרם דרבינו גרשום האוסר ריבוי נשים)
 

אלי ו.

New member
הבנת מדרשי חז"ל אינו נושא פשוט

ולא כל מדרש אפשר או רצוי להבין כפשוטו. אם תחפש באתר דעת www.daat.ac.il תמצא מאמר של ר' אברהם בנו של הרמב"ם בו הוא מסביר על איך ללמוד מדרשים. (נדמה לי שזה נמצא שם תחת ספרי יסוד במחשבת ישראל)
 
אלי ו. - שלח אליי בבקשה הודעה

..........אל תיבת המסרים . אתה לפחות אדם נחמד ! , לא כמו הרבה אנשים כאן ש-הולכים מוציאים לשון הרע על אחרים " מאחוריי הקלעים " , כי יש להם קומבינות אצל המנהל .
 
הפוסל במומו פוסל...

כאחת שקוראת בפורום כמעט מדי יום ולא נוקטת עמדה לכאן או לכאן, מרשה לעצמי לומר לך - נמאסת!!! אתה אדם מתלהם, מחפש לריב וכשמחפשים, לרוב מוצאים. כאשר חברי הפורום עונים לך תשובה ששוללת את דיעותיך והשקפתך, בעיניך זה מקור לויכוח. אין בך את מידת הענווה בכמות מספקת כדי לומר - צדקתם ממני, לקבל את האמת וליישם את הדברים הלכה למעשה. נראה לי שבעל "הקומבינות" בהנהלה (כדבריך) הוא דווקא אתה. לולא כך היה, מזמן היית נחסם לתמיד. אם לא נראים לך ההתנהלות והכותבים/המנהלים בפורום זה או אחר הינך מוזמן לעזבו לאלתר. כנראה שעקב תגובה זו "אזכה" אף אנוכי להשמצות וללשון הרע למרות שמעולם לא כתבתי בפורום זה ובפורום "לשאול את הרב" ואינך מכירני כלל אולם רצוני שתדע שיש חברים נוספים החושבים כמוני. עם זאת, בטוחני כי ברגע שתפנים את הערות חברי הפורום ותשנה את אופן ההתבטאות וההתייחסות לאנשים סביבך, תתקבל בברכה כפי שנאמר בגמרא "כל המעביר על מידותיו מוחלים לו כל עוונותיו". בברכת "דרך צלחה", נסיכה במסיכה.
 

אלי ו.

New member
פירומן יקר

בעצם ההודעה שלך יש משום לשון הרע על אחרים ועל מנהל הפורום היקר שמתנדב מזמנו הפרטי לעזור לגולשים ולענות לשאלותיהם. ראוי להזהר מכך. דרכה של תורה היא שפה עדינה ולא מתלהמת, בלי סמני קריאה מיותרים, בלי האשמות או צעקות. מהכינוי שלך אני מבין שאתה מנסה להתחזק ובכן חלק מתהליך ההתחזקות הוא גם שמירת הלשון וגם להזהר בכבודו של כל אדם ועל אחת כמה וכמה תלמידי חכמים. בקשר למדרשים, אנא ראה את מאמרו של ר' אברהם בנו של הרמב"ם בקישור הבא: http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/mahadurot.htm (בכוונה קישרתי לדף המכיל עוד מקורות מעניינים) בברכה
 
למעלה