שאלה בקשר לסיר לחץ

jrhobit

New member
שאלה בקשר לסיר לחץ

יש לי סיר לחץ רגיל בבית (לא זוכר את שם היצרן). אין בו אפשרות לבחירה או ויסות של גובה הלחץ שיש בסיר בזמן הבישול וגם אין בו מד לחץ. האם יש תקן כלשהו בסירי לחץ שיכל לומר לי כמה לחץ יש (לדגומא ב- PSI) בסיר שלי במקסימום? לדוגמא האם כל סיר לחץ מגיע ל- 15 PSI ברתיחה מקסימלית או שהוא עובר את רמה הזו? תודה מראש, בוריס.
 

המרחפת

New member
שלום בוריס

אין לי כל כך מענה בשבילך, אבל בעיקר עונה כדי להקפיץ, שההודעה לא תלך לאיבוד. לנו יש סיר לחץ מעולה, בלי כל השכלולים שציינת. חייבת להודות שאם אתה משתמש למטרת בישול, לא כל כך חשוב לדעת כמה לחץ יש בדיוק בסיר- ממילא צריך ללמוד להכיר אותו בשביל לדעת מתי האוכל מוכן. היות וכל סירי הלחץ מבוססים על רעיון האדים, ואדים תמיד יווצרו כשהמים מגיעים ל-100 מעלות, אניח שהם מתנהגים אותו דבר גם בסירי לחץ שונים והתוצאה השונה מסיר לסיר תהיה תלויה בעובי התחתית שלו ובפרמטרים אחרים ולא במידת הלחץ. מקווה ששאלתך (המסקרנת) תקבל מענה ממי שיודע יותר.
 

רקונית

New member
דווקא לא כל כך מדוייק

סיר הלחץ מבוסס על עקרון ה... לחץ (לא אדים). אדים לא תמד יווצרו בטמפ' של 100 מעלות: בלחץ של 1 אטמוספרה (שזה לחץ האויר על פני כדה"א, לא כולל פסגות גבוהות ועמקים נמוכים) המים ירתחו בטמפ' של 100 מעלות ורק כאשר יש למולקולות סביב מה להתגבש (לא ממש רלוונטי כרגע). כשיוצרים לחץ כמו בסיר לחץ: המים מתחממים בעקבות העלאת הטמפ' וללחץ הנוצר אין לאן להשתחרר, טמפ' הרתיחה של המים עולה ויכולה להגיע להרבה יותר מ-100 מעלות - תלוי בלחץ. הנוסחה הכימית המתארת את זה הכי טוב שאפשר היא PV=nRT (אם תרצי הסבר, אין בעיה). פרמטרים אחרים כמו עובי התחתית והדפנות יותר משפיעים על איכות הסיר והעמידות שלו בפני הלחץ הנוצר, פיזור טמפ', קירור והורדת לחץ וכו'.
 

jrhobit

New member
../images/Emo51.gif לכל המגיבים ../images/Emo13.gif

הנה ציטוט מהלינק של פוקסי99: Most pressure cookers have an internal pressure setting of 15 psi זה תואם למידע שבדקתי היום על בסיס הסירים של סולתם. יש להם 2 דרגות של לחץ: בינונית וגבוהה. הדרגה הגבוהה מוגדרת כ- 1.1 ק"ג לס"מ מעוקב שבהמרה ל- PSI זה 15. כך שאני מניח שבאמת כל הסירים מגיעים ל- 15 PSI ע"פ תקן. אני מקווה שזה נכון גם לגבי הסיר שלי... תודה רבה, בוריס.
 
למעלה