שאלה בקשר למעבר לשילוב

go bananas

New member
שאלה בקשר למעבר לשילוב

שלום!

אנסה לקצר
הגברבר שלי כבר בכיתה ד', ילד גדול- PDD בתפקוד גבוהה.
היה לנו יחסית בסדר ב 3 שנים הראשונות בכיתת תקשורת שמשולבת בכיתה רגילה. זאת על אף בקשותיי החוזרות ונישנות לשלב אותו יותר שעות (בסוף ג' היה 11 שעות בשבוע, אנחנו חשבנו שהוא יכול הרבה יותר). הם תמיד נתנו לנו את ההרגשה ש"הם יודעים מה טוב בשבילו יותר ממה שאנחנו יודעים"- מעצבן, אבל לא נהיה קטנוניים.
הבעיה העיקרית היא שהוא ממש יודע לעשות מניפולציות כדי שלא לעבוד קשה, והוא מסובב אותם על האצבע הקטנה, והם מוותרים לו (כי הוא PDD- למה לצפות ממנו ליותר?). חוץ מזה שהם גם עושים הרבה שיעורי בישול וריפוי באומנות וכו'... שזה לכשעצמו לא דבר רע, אבל הבן שלי בתפקוד יותר גבוה משאר הילדים ולדעתי יכול להשתלב יותר. מה שקרה זה שנוצר פיגור יחסי רציני בחומר, וזה מקשה עוד יותר על השילוב. (אין לו פיגור, הקוגניציה שלו תקינה. הוא רק לא ממש מבין סיטואציות חברתיות, והוא אולי טיפה מוזר. אבל אפשר וחשוב לדרוש ממנו כמו ילד רגיל).

בועדת השמה בסוף השנה שעברה אמרתי שאני רוצה יותר שילוב, אבל אני לא ממש בטוחה שהוא מוכן לשילוב מלא. ולכן ביקשתי שוב כיתת תקשורת, אבל עם יותר שעות שילוב- 70%. בועדת ההשמה שמחו לתת לי את כיתת התקשורת בשבילו, ובתחילת השנה ניפגשנו עם הצוות החדש והסברנו שממש חשוב לנו השילוב כי יש לו יכולות וכו'... ושוב, לצערנו, קיבלנו את התחושה ש"הם יחליטו בשבילו מה הכי טוב לו" כי "לא סתם בועדת השמה החליטו שהוא יהיה בכיתת תקשורת". ושוב הוא מבזבז את הזמן בשיעורי בישול, ריפוי באומנות, משחקי קופסא, תרפיה במוזיקה, התעמלות קבוצתית לילדי התקשורת, וכל זה בנוסף לקלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק ועל חשבון הלימודים.

אני חושבת שזה נפלא שיש להם את כל האפשרויות המדהימות הטיפוליות האלו. אני מעריכה את המשאבים שהם משקיעים. ואולי טוב שהוא עושה חלק מהדברים האלה. אני רק לא חושבת שהוא זקוק לכולם. הוא לא מוכרח לקבל את הטיפולים רק בגלל שהם נמצאים במערכת. כל מה שביקשתי זה שיפנו את הטיפולים לכיוון הילדים בתפקוד הנמוך יותר, ויאפשרו לבן שלי לשבת בכיתה רגילה יותר זמן...

בקיצור בעלי ואני חשבנו על זה ביחד-
אנחנו מעוניינים להוציא אותו מכיתת התקשורת ולהעביר אותו לכיתה הרגילה עם סייעת. אנחנו אפילו מוכנים להשלים לה שכר כדי שתהיה ליותר שעות.

ועכשיו לשאלה-מבחינה של בירוקרטיה וועדות וכו'- איך אני עושה את ההעברה הזאת? האם אפשר כבר השנה?
 

dina199

New member
מה קשה לו ? כי אם הוא עושה מניפולציות

כדי לא לעבוד קשה (גם אם הוא מסוגל) סימן שמשהו קשה לו, אחרת הוא לא היה נזקק למניפולציות.
ומה הכוונה 'מוותרים כי הוא PDD' - כולם שם כאלה, הרי זו כיתת תקשורת
. והרי המטרה בחינוך מיוחד ללמד טכניקות איך לעשות מה שקשה ורק א"כ אכן לדרוש את זה.
הסיבה אני שואלת את כל שהשאלות האלההיא בגלל שאתם רוצים להעביר אותו לכיתה רגילה כדי שיהיה ברמה זהה לכיתה בחומר הלימודי. האם אתם בטוחים שהוא יצליח לעמוד בתנאים של של כיתה גדולה , של דרישות יותר גבוהות וחוסר אפשרות לעשות מניפולציות ?
 

go bananas

New member
מניפולציות

החומר עצמו לא קשה לו, בסה"כ הילד חכם מאוד. מה שקשה לו זה לשבת ולעשות מטלות לבד. אז הוא אומר "קשה לי" ואז המטלה פתאום נעלמת. אני לא רואה את הבעייה הזאת נפתרת, אבל סייעת יכולה דוקא לעזור לו כי זה אחד על אחד.
בעיקרון אחת הסיבות שרצינו אותו בכיתה הקטנה היתה כדי שבקבוצה קטנה הוא יצליח יותר. אבל אני רואה שהוא לא מצליח יותר.
לא אכפת לי שהוא יפגר בחומר. העיקר שיהיה בכיתה הגדולה.
בכיתה הקטנה יש 8 ילדים עם PDD ברמות שונות, והוא הרבה מעליהם. לא רוצה להישמע סנובית, אבל לפעמים הוא חוזר הביתה ועושה תנועות שלא אופייניות לו, או אומר דברים שאני יודעת שהם לא ממנו. ואז אני שואלת אותו והוא אומר: "X אמר/עשה את זה". אני מעדיפה שהוא יחכה ילדים רגילים בגלל שהוא יותר קרוב אליהם ברמה. בסה"כ אם הוא יגיע לכיתה י"ב ולא תהיה לו תעודת בגרות זה לא יהיה סוף העולם. אבל אם הוא ימשיך לחכות את הילדים האחרים בכיתה הקטנה זה יותר יפריע לי.
חוץ מזה- הוא באמת ילד חכם, ואני חושבת שיש לו סיכוי טוב מאוד להגיע לתעודת בגרות ב י"ב (לא אם הוא ימשיך לצבור פערים בכיתה הקטנה), אבל אני לא חושבת על זה יותר מידי עכשיו.
 

dina199

New member
האם ניסיתם להבין שכשהוא אומר 'קשה לי'

למה הוא בדיוק מתכוון ?
למשל אולי הוא פרפקציוניסט ואם הכתב לא יהיה מושלם זו כבר בעיה (זו דוגמה, יש מקרים כאלה).
ועדיין מוקדם לחשוב על כיתה יב' ועל בגרויות
. גם לא כל התלמידים בחינוך רגיל מגיעים לתעודת בגרות מלאה בגיל 18 (לדעתי כי לא מקבלים מספיק עזרה) אבל זה מצב קיים.
 

go bananas

New member
להבין זה לא כל כך קשה

הוא ממש ממש לא פרפקציוניסט.
שואלים אותו והוא אומר בדיוק- אין לו כוח. הוא רוצה לראות טלויזיה.
קשה לו להתרכז בדבר אחד בלי לעבור לחשוב על מה שיותר מעניין אותו. והוא קצת היפוטוני אז לכתוב לא ממש כיף לו. אם מתעקשים איתו- ואין צורך באיומים- הוא עושה את מה שמוטל עליו. פשוט צריך לדעת איך להתעקש איתו ולהיות עיקבי.
ניסינו כל מיני סוגים של ריטלין וזה לא עזר. הוא היה פחות תנועתי אבל לא למד יותר טוב.
גם בכיתה הקטנה אין אף תלמיד מהיישוב שלנו, וגם לא בכיתה הגדולה שמשלבים בתוכה. אבל יש בכיתות האחרות. אני רוצה שיהיו לו חברים באחר הצהריים, אבל הוא לא מכיר אותם. וגם הוא מגיע הביתה הרבה יותר מאוחר מהם. וזה לא משאיר הרבה זמן למשחקים או אפילו לשיעורים פרטיים אם יש צורך. גם ממש קשה לי לעזור לו בשיעורי הבית כשיש עוד 3 צוציקים בבית שיותר קטנים ממנו.
 

dina199

New member
אז הקשיים שלו זה מוסחות

(חשיבה כל דברים יותר מעניינים מאשר מה שהוא עושה באותו רגע) וקושי לכתוב (האם חשבתם על לפטופ ?) . והגיוני שכשצריך להתאמץ ולכתוב , נגמר הכח ועוברים להסתכל טלוויזיה ולחשוב על דברים יותר נחמדים מאשר האילוץ של הכתיבה . אני מנסה לסכם תמונת מצב נוכחית, בלי שום ביקורת.
הרצון בחברים ברור לכן אני לא מתייחסת לזה.
השאלה שלי איך בכיתה הגדולה הוא יצליח להתמודד עם הקשיים שכבר יש לו .כי למרות שבינתיים תעודת בגרות לא מעניינת אתכם, אתם מצפים שיגיע ברמת לימודים שלו לרמת הכיתה .
 

go bananas

New member
אני יודעת שלא יהיה קל

אבל עכשיו קל מידי- ממש קייטנה.
אז הוא יהיה מוסח ולא יקשיב לכל מה שהמורה אומרת. אז מה? הרבה פעמים נראה שהוא לא מקשיב ודוקא הוא זוכר כל מה שקרה.
לפני הרבה הרבה שנים, כשאמא שלי היתה הולכת לאסיפות הורים, המורה תמיד היתה אומרת לה שאני חולמת בשיעור ולא מקשיבה.
 

dina199

New member
זה מוכר לי אישית וזו לא מוסחות.

הוא אכן מקשיב , רק לא מראה שום דבר תיקשורתי שנראה כמו הקשבה ונראה לעין חיצונית כאילו חולם.
האם יש לו מצבי הסחה אמיתיים? ז"א למשל האם הוא שומע את כל הצלילים האפשריים בבת אחת בתוך ומחוץ לחדר ?
 

מיכל931

New member
מאוד מבינה ללבך

גם לי יש ילד שהיה בכיתת תקשורת, וגם שם היו ילדים בתפקוד נמוך ממנו. הילד לקח דוגמאות שליליות וחיכה התנהגויות שלא הופיעו לפני כניסתו למסגרת זו. מאז שנכנס לכיתת התקשורת חלה התדרדרות גדולה בהתנהגותו ומאוד ברור לי למה. שנה אחת הספיקה לנו.היום הוא משולב יחידנית בכיתה רגילה ותודה לאל אנו מרוצים. כעת הוא מקבל דוגמאות חיוביות - מה שמאוד משפיע עליו לטובה. אם יש לך ספק לגבי התאמתו לכיתה - עדיף לנסות שילוב יחידני בכיתה רגילה.
 

go bananas

New member
ואיך הולך לבן שלך מבחינה לימודית?

לא שיש מה להשוות, כי אין 2 PDD אותו הדבר.
אבל בכל זאת...
 

asa112

New member
בן שלי עבר מכיתת PDD לשילוב יחידני

בכיתה ג'.

חייבת להגיד, שהוא לא בתפקוד גבוה מאוד, והוא לא היה גבוה בהרבה מילדים אחרים בכיתה שלו.
אבל כיתה שלו היתה דומה מאוד לזו, שאת מתארת.

במקרה שלנו צוות הכיתה היה מסכים, שכיתה לא מתאימה ובגלל שלא הצליחו למצוא מסגרת יותר מתאימה, הוא עבר לשילוב יחידני בלי ועדת השמה.

אנחנו רק מצטערים, שלא עשינו מעבר הזה קודם. כיתה רגילה וסייעת תורמים לו הרבה יותר מכיתת PDD.

מבחינת לימודים - סייעת עוזרת לו בכיתה ובבית אנחנו יושבים המון על שיעורי בית והכנה למבחנים (ובכיתת PDD פשוט לא למדו).
מבחינה חברתית - ילד רוצה מואד להיות עם ילדים, אבל ,כמובן, יש לו המון קשיים - בהבנת מצבים חברתיים, בהסתגלות לשינויים.
גם פה סייעת עוזרת לו, כמובן. כל ההפסקות הוא עם ילדים, פעם בשבוע בערך נפגש עם ילדים אחרי צהריים.

כמובן, שכל זה עולה לנו המון, ומדי פעם יש בעיות עם בית ספר, כי אין בבית ספר ומתי"א אנשים, שמבינים איך לשלב.

היום ילד בכיתה ה'.

לדעתי, אם אתם רוצים להעביר לשילוב, צריך לנסות לעשות את זה השנה (לא בטוחה, שזה אפשר).
אם זה מתאפשר רק משנה הבאה, אז השנה צריך לדרוש שילוב מקסימלי ולעשות מקסימום כדי לסגור פערים בלימודים
וגם לחשוב על אופציות שילוב, למשל שילוב בחוג בבית ספר.
תתכוננו שמעבר יכול להיות לא פשוט.

בהצלחה
 

מיכל931

New member
תשובה

הוא בסדר מבחינה לימודית, אך בחשבון יש לו קושי. הוא מקבל שעות של הוראה מתקנת בבית הספר ובנוסף יש לו הקלות במבחנים.
 

1אילת2

New member
זו לא כיתת התקשורת הראשונה שנוהגת כך.

וזה ישאיר אתכם לנצח לכיתת תקשורת. בכיתה ב' כבר יש פער של שנתיים ובכיתה ו' של שלוש. ואי אפשר להשלים את זה.
עקרונית- אתם יכולים לבקש ועדת השמה דחופה. זה לא אוטומטי, ולא בטוח שמייד יאשרו לכם- אבל זה קיים.
אתם צריכים להיות חד משמעים ולומר שבועדת השמה הבטיחו לכם דבר אחד ובפועל קיבלתם אותו דבר כמו בשלוש השנים האחרונות. תגידו שאתם רוצים שהוא יעבור לשילוב יחידני ובשנה הבאה יהיה מאוחר מידי.
חוץ מזה, עליכם לקחת בחשבון את הקשיים בשילוב יחידני.
 

go bananas

New member
התקשרתי למועצה

ואמרו לי שצריך ועדת שילוב ושזה דרך בית הספר. ואז התקשרתי ליועצת והיא אמרה שהיא צריכה לדבר עם המדריכה ממתי"א והיא תחזור אלי.
אני לא אחת כזאת שצועקת ונלחמת, ועוד לא נתקלתי בקיר, אבל אני מאוד מקווה שלא ימרחו אותי.

כשהוא היה בגן חובה הוא עבר עוד הערכה והפסיכולוגית לא רצתה לתת לנו את האבחנה של PDD והתחננו שהיא תשאיר כי בכל זאת יש כמה סימנים. ואז היא המליצה על שילוב יחידני, אבל התעקשנו שהוא יהיה בכיתת תקשורת כי הבטיחו לנו שם שיש שילוב. חשבתי שהתיוג יעזור לו. אני רואה עכשיו שהיא צדקה ואנחנו טעינו. הוא היה צריך להשתלב באופן יחידני כבר מכיתה א'.
 

1אילת2

New member
אם צוות בית הספר מסכים שיש להעבירו לשילוב

יחידני אז לא צריך ועדת השמה. מספיקה ועדת שילוב. למיטב ידיעתי, ועדת שילוב לא תתכנס מעכשיו לעכשיו אלא תקבע לשנה הבאה. את צריכה לקבל חוות דעת של צוות בית הספר. אם תעברו לשילוב יחידני זה יהיה באותו בית ספר?
אל תאשימו את עצמכם. עשיתם מה שחשבתם שהוא נכון לילדכם. לא יכלתם לדעת. עדיין אינכם יודעים. מותר לנסות. מותר לטעות.
 

go bananas

New member
אז שוב הם מחליטים?

האמת היא שגם אם הם מחליטים שבשנה הבאה משלבים אותו 100%, אז אולי זה ייתן להם דחיפה לשלב אותו יותר כבר השנה.
אני מאוד מאוד מקווה...
אני לא זקוקה ל 100%, אני רק רוצה שיקשיבו לי ויתיחסו לדעות שלי כשמקבלים החלטות לגבי הבן שלי. נמאס לי מהניפנופים האלה.

אני פיזיותרפיסטית ואני עובדת בחינוך מיוחד. אצלנו עוד לפני שיושבים על תכניות אישיות, מזמנים את ההורים לאינטייק ומקשיבים למה שיש להם להגיד. ואז מבקשים מהם שיבחרו את המטרות הכי חשובות לדעתם, ועוזרים להם לחשוב על איפה הילדים שלהם נמצאים עכשיו מבחינת היכולות לשהם, על מה הם רוצים שנתמקד, אולי יש להם רעיון שיכול לעזור... ורק אז קובעים את התכניות האישיות. כמובן שיש הורים שמחוברים יותר או פחות למציאות. אבל גם עם ההורים שממש יש הרגשה שהם לא מודעים למה שקורה עם הילד שלהם, אנחנו מנסים מאוד מאוד להתחשב ברצונות שלהם כמה שיותר. אנחנו גם מזמינים הורים לבוא ולצפות בטיפולים, ונותנים להם רעיונות מה לעשות בבית ואיך לקדם. פה אין תקשורת כזאת בינינו. כבר סוף נובמבר ואני לא יודעת על איזה מטרות עובדים. אני רוצה לדעת מה המטרה של שיעור בישול למשל, ואיך זה יעזור לילד שלי להשתלב.
 

1אילת2

New member
לא בדיוק. אם צוות בית הספר חולק עלייך

את זכאית לבקש ועדת השמה.
אני מסכימה לגבי כל הפסקה השניה. היינו בכיתת תקשורת כזו.
היום אנחנו נמצאים בשילוב יחידני שמושתת על שיתוף פעולה ביני לבין בית הספר.
 

dina199

New member
אם את מכירה את התחום

ויודעת איך עובדים נכון , למה שלא תדרשי את אותה שיטת עבודה מכיתת תקשורת וכל הועדות? אולי כל מה שהם צריכים שתפעילי עליהם קצת לחץ.
סה"כ הם יוצאים מנקודת הנחה שהורה לא יודע שום דבר ועובדים ב'שיטת מצליח'.
 
למעלה