שאלה בקשר ליציאה מעניינת מסולם

nir1992

New member
שאלה בקשר ליציאה מעניינת מסולם

שאני מנגן סולם מינורי שמתי לב שבמקום להגיע לדרגה השמינית אני מגיע חצי טון לפניה כלומר הסולם שלי הולך כך טון,חצי טון,טון,טון,חצי טון,טון,חצי טון קשה להגדיר אפילו מה האופי של הסולם ,לי נשמע קצת ערבי מיסתורי משהו.
 

אבי טבח

New member
תשובה

התשובה חד משמעית . אתה פשוט מנגן סולם מינור הרמוני בו הצליל ה-7 מוגבה בחצי טון . האפקט שיוצר הטון וחצי הוא זה שיוצר את אותו גוון ערבי שאליו התכוונת . למשל בסולם מי מינור : 6 - דו 7 - רה דיאז .
 

nir1992

New member
איזה עוד יציאות מעניינות יש?

מסולם מינור או מאז'ור
 

locnar

New member
אבל בשאלה יש גם שביעית מונמכת

כך שלמעשה מדובר בסולם בן 8 צלילים. מה גם שהוא אינו מציית לכלל לפיו לא תתקיים כרומטיקה של שני חצאי טונים רצופים. בשאלה הוא לא סגר אוקטבה, לכן תיאורטית ניתן במרווח של יותר מצי טון אחרי השביעית להמשיכו אוקטבה נוספת, אבל אין נתונים לכך בשאלה.
 

שישוד

New member
לא הבנתי את המשפט

"בשאלה הוא לא סגר אוקטבה, לכן תיאורטית ניתן במרווח של יותר מצי טון אחרי השביעית להמשיכו אוקטבה נוספת" האם הכוונה שלך היא שאפשר להמשיך אוקטבה נוספת מהדרגה האחרונה שכתבתי (השביעית המונמכת)? ונגיד שהייתי ממשיך עוד חצי טון ומשלים אוקטבה אז זה כבר לא היה מוגדר כסולם?
 

locnar

New member
שם משתמש אחר בלבל אותי :)

אם זה אכן אתה השואל מלמעלה... אם תבדוק תגלה שהדרגה האחרונה שכתבת היא שביעית מוגבהת ולא מונמכת. יש לך שם את שתיהן (טון-חצי-טון-טון-חצי-טון-חצי). לכן, כל מרווח מעל סקונדה גדולה יגרום לך "לעקוף" את ה-1 (8) באוקטבה השניה, ולהמשיך בסידור מרווחים שונה.
 

אבי טבח

New member
תשובה

למעשה להפך , לאחר שקראתי שוב את הניסוח המדויק שלו הוא מתאר מצב של סולם מינור טיבעי כלשהו עם הוספה של חצי טון מצליל האוקטבה אליו הוא הגיע . מסקנה אפשרית מעניינת נוספת , מאד ספקולטיבית : מודלאציה דיאטונית - של סולם מינור ללסולם של דרגה רביעית . לדוגמא : נאמר ואנו נמצאים בסולם לה מינור בשבלביו האחרונים של הסולם כאשר אנו כבר מתקרבים לצליל האוטבה נוצר מעיין " עירבוב " עם סולם רה מינור טבעי ( שמבהחינה ההרמונית מתפקד בתור דרגה רביעית של סולם לה מינור ) זאת אני מסיק גם מנגינה פרקטית , ותאורטית מכך שלאחר שהוא הגיע לצליל האוקטבה הוא הוסיף חצי טון נוסף , אזי == לה דיאז -- לצורך העניין סי במול ולכן ניתן לתפוס את הסולם בשלבים הללו בתור סולם רה מינור טביעי . באשר לגוון הערבי הוא אכן קיים אך לעניות דעתי לא במידה מספיק מרשימה ומובהקת כפי שהוא בא לידי ביטוי בסולם מינור הרמוני .
 

locnar

New member
תוכל להרחיב בקשר ל

דרך ההגעה למסקנה? הבחור כתב: "שאני מנגן סולם מינורי שמתי לב שבמקום להגיע לדרגה השמינית אני מגיע חצי טון לפניה כלומר הסולם שלי הולך כך טון,חצי טון,טון,טון,חצי טון,טון,חצי טון קשה להגדיר אפילו מה האופי של הסולם ,לי נשמע קצת ערבי מיסתורי משהו" 1. איך חצי טון לפני הדרגה השמינית נותן לה דיאז בסולם לה מינור? 2. איך "טון,חצי טון,טון,טון,חצי טון" נותן הוספה של חצי טון מצליל האוקטבה? הכי רחוק שזה מגיע זה ספטימה גדולה...
 

אבי טבח

New member
תשובה

שים ליב לניסוח המדויק של המרווחים שלו . הוא בהחלט סיים אוקטבה של סולם מינור טביעי ולבסוף הוסיף עוד חצי טון . קראתי פה תגובות נוספות , אני חושש שכולם הבינו שהוא הגיע רק עד 5 וחצי טון . אך שוב לפי התיאור שלו ניתן להבין כי אכן הוא סגר אוקטבה עם תוספת של חצי טון . ולכן אם הוא הגיע לאוקטבה ( לצורך העניין סולם לה מינור ) והוסיף חצי טון == סי במול , ניתן לראות בזה מודולאציה לסולם רה מינור .
 

locnar

New member
לא שאני מתכוון להיות קרציה

אבל לא בדיוק נימקת את התשובה מעבר ל"תאמין לי, זה מינור טבעי עם עוד חצי טון" בפרפראזה. רצית שנשים לב לניסוח המדוייק שלו, אז שוב - להלן הניסוח (שגזרתי מהשאלה והדבקתי כאן, כך שאין סילוף): "טון,חצי טון,טון,טון,חצי טון,טון,חצי טון" בוא נבדוק ביחד (לשם הנוחות בסולם לה): לה (טון) סי (חצי) דו (טון) רה (טון) מי (חצי) פה (טון) סול (חצי) סול דיאז איפה האוקטבה? איפה חצי טון מעליה? אני מזכיר גם שבשאלה נכתב חצי טון לפני הדרגה השמינית - מה שלא מתיישב עם תשובתך. איך מכל זה "ניתן להבין כי הוא אכן סגר אוקטבה עם תוספת של חצי טון"?
 
למעלה