שאלה בנוגע ללחץ בצמיגים

j a s t i n

New member
שאלה בנוגע ללחץ בצמיגים

שאלה קצת מפגרת אני יודע :)
קיבלתי צירוקי והצמיגים מסוג

245/65R/17
הלחץ שאמור להיות לפי הספר הוא 33.
אני לא רגיל לרכבים עם צמיגים כאלה,
יש למישהו מושג לאיזה מספר אני אמור לכוון את המד?
כי שאני בודק ושם תפיה בצמיג כיום הוא מראה לי שזה על 44-45משהו כזה

ברכב הישן הרגיל שלי פשוט הייתי שם את המד על 33 וממלא לפי הלחץ הדרוש.
איך אני עושה את החישוב במילוי בתחנת דלק ?
תודה ...
 

lseugy

New member
שאלה ממש לא מפגרת. אפילו מאד חשובה.

אבל או שלא הבנתי אותך או שחסרים נתונים בשאלה.
&nbsp
אם זה צמיג שאמור במקור להיות ברכב - יש מדבקה (בד"כ על הדלת או המסגרת שלה) או בספר הרכב שיש ברכב או אצל היבואן או באינטרנט.
&nbsp
אם זה לא צמיג שמתוכנן לרכב הזה, תוכל לברר אצל היצרן (כן, גם בחו"ל דרך האינטרנט) או היבואן.
&nbsp
השאלה תמיד היא שייכות הצמיג לרכב, לאיזו מטרה מיועד הרכב, התאמה של היצרן לכבישי ישראל (ואם אין לו - צריך לבדוק בארץ) כי מה שמתאים לכבישים בחו"ל לא בהכרח מתאים לארץ.
&nbsp
אפשר לברר בפנצ'ריה טובה אבל לא לסמוך על זה. יש כאלה שחסר להם הרבה ידע (יש לי סיפור על זה בהמשך).
&nbsp
באחד הקורסים שהדרכתי בצה"ל, פנה אלי רופא ושאל מה דעתי על רכב מסוים ונקב בשמו של רכב אמריקאי קטן. עניתי לו שהאמריקאים לא יודעים לעשות רכב קטן. רק חלליות ונושאות מטוסים. שאלתי מדוע הוא שואל. ענה לי שמרכב אמריקאי הוא ציפה ליותר. שאלתי מה יותר. ענה - ההיגוי, ההיגוי. לא נוח לי (אבל היה לו קשה לתאר באמת מה לא נוח לו). מיד שאלתי מה לחץ האויר בצמיגים. ענה 28 מאחור 28 מלפנים. עניתי לו שזה מתאים לפיג'ו 205. לא לרכב שלו. לקח אותי לרכב והראה לי את המדבקה. הוראות יצרן. עניתי שכבר אמרתי שהאמריקאים לא יודעים לעשות רכב קטן וגם הכבישים שם בהרכב שונה מאצלנו. שם יש מרכיב הרבה יותר גבוה של בטון בתערובת. הצעתי לו לבדוק מה קורה כשינפח לחץ 32 בקדמיים ו-34 באחוריים. בשעור שלמחרת שאלתי אותו איך היה. ענה "לא להאמין. זה אוטו אחר. לא הייתי מאמין שטיפת לחץ אויר בצמיג כל כך משפיעה וכל כך חשובה". אמרתי לו שינפח באחוריים 36 וימשיך ככה. יש לזה הסברים קצת מורכבים שלא אכנס אליהם. אבל בדיקת לחץ האויר הדרוש מול יעוד הרכב והצמיגים - חשוב לברר.
&nbsp
כבר אמרתי שזו ממש לא שאלה מפגרת? אמרתי.
&nbsp
וסיפור על הפנצ'ריה. לפני יותר מ-20 שנה רציתי להחליף צמיגים ברכב. נכנסתי לפנצ'ריסט שהיה גם שכן שלי. אמר לי "יש לי בשבילך אחלה צמיגים. במידת הצמיגים שלי הוא יתן לי 0.7 (או 0.6, כבר לא זוכר)".
זה היה בתחילת החורף וכבר ירדו גשמים. המידה הזו לא אומרת שום דבר להרבה אנשים אבל חשובה מאד. זה יחס חתך. צמיג 0.8 אומר שגובה הדופן של הצמיג הוא 0.8 מרוחב הסוליה שלו (מה שבא במגע עם הכביש).
&nbsp
אמרתי לו שלא יעיז. היצרן שם 0.8 זה מה היה ו-0.8 זה מה ישאר. שאל למה? אמרתי לו שהוא רוצה לתת לי צמיג שהוא יחסית נמוך ורחב. צמיג כזה מעולה על כביש יבש אבל על כביש רטוב מתקשה לנקז כמויות גדולות של מים במיוחד במהירות גבוהה. זה מסוכן כי על מים הוא יותר נוטה להחליק במצבים בעייתיים. ואז הוא תפס את הראש בידיים. ממש כך. שאלתי למה. ענה לי שלפני שבועיים החליף צמיגים ברכב שלו ל-0.7 ובגשם הראשון "הרביץ פורפרה מהסרטים" כשהוא לא נסע בצורה חורגת מהרגיל. "לא הבנתי קודם למה. עכשיו אני מבין", אמר. ללמדכם שלפעמים הם לא בעלי ידע מי-יודע-מה.
 

חן 1111

Active member
השאלה לא מפגרת, אבל התשובה שלך כן

כמעט כל מה שכתבת לא נכון. אין יצרן שמייצר את הרכב לארץ אחת. הוא מודע לזה שהרכב יימכר בכל העולם וקובע סוג צמיגים ולחץ ניפוח בהתאם. אם יש הבדלים הוא מציין אותם בספר או במדבקה.
כמובן שהגדלת לחץ האוויר תגרום להיגוי קל יותר במהירויות נמוכות, וקל מדי במהירויות גבוהות. זה נכון לכל רכב אבל זה לא מומלץ. לא למטרה הזאת.
ומאיפה הבאת את זה שצמיג רחב מחליק יותר? צמיג איכותי מנקז את המים בלי קשר לרוחב שלו או לחתך שלו. היום כמעט כל הצמיגים במכוניות נוסעים הם בחתך 0.6 ואפילו 0.5 ואני לא שמעתי שמחליקים יותר מפעם. ההיפך.
גם מה שכתבת לגבי בטון בתערובת לא נכון. יש כבישים מבטון, אבל רוב הכבישים בעולם הם מאספלט די דומה לשלנו. יש איכויות שונות אבל לא קשור ללחץ האוויר.
 

lseugy

New member
לא ארד לרמת הויכוח שלך, פרט לאמירה שכתבת שטויות.

מותר לך גם ללמוד. לא יזיק.
במשרד שלי היתה פעם כתובת על הקיר: החלוקה הצודקת ביותר נעשתה לשכל. כל אחד בטוח שיש לו מספיק.
 

lseugy

New member


 
תמשיך להצדיע , בקטע של מוזיקה קיפחו אותי לגמרי בחלוקה


בתיכון עבדתי חודש , קניתי בכל הכסף גיטרה חשמלית
היה חלום ונשאר חלום .
נשאר לי רק להיות חבר של הגיטריסט והזמר של להקת הביסקוויטים הירושלמית .
 

enigo

New member
מה לעשות - חן צודק. אין קשר בין חתך הצמיג לרוחב הצמיג. צמיג

בחתך נמוך יותר לא רגיש יותר לציפה מאשר צמיג בחתך גבוה, בטח לא אם הם באותו רוחב ועם אותה סוליה. מה שמשפיע על הרגישות לציפה הוא בעיקר מבנה הסוליה.
ולגבי הבטון בארה"ב - עשית סלט. יש בארה"ב כבישי בטון, אבל אלו לא כבישי אספלט שבהם יש בטון בתערובת הזפת, אלא כבישים שעשוים פלטות של בטון - בארץ יש כביש אחד כזה, קטע מכביש שלוש, ועוד כמה קטעים קצרים שבהם טנקים/רק"מ חוצים את הכביש.
אבל אתה צודק בדבר אחד - צמיגאים יודעים למכור צמיגים. כל דבר מעבר לזה הוא בונוס...
 
אם אני שם צמיגים 300 רוחב , במקום 200

משקל הרכב מתחלק על יותר שטח של הצמיג , זה מה שלא תקין .
על כל סמ"ר של צמיג יפעל פחות כוח .
כלומר תהייה יותר " ציפה " ( מלשון לצוף על המים . )
בהגזמה אם אשים צמיגים של שופל , הרכב אפילו יצוף באגם .
 

חן 1111

Active member
אז אם ככה בוא נשים רוחב 100 במקום 200...

במציאות אין הפרשים כאלה גדולים. לפעמים שמים חתך יותר נמוך באותו רוחב, רק עם חישוק יותר גדול, ולפעמים הרוחב קצת יותר גדול, נגיד 230 במקום 200. והצמיג הרחב יותר מתוכנן נכון ויש בו גם יותר חריצים לסילוק המים. בוא נגיד שאם היצרן מרשה להתקין צמיגים כאלה אז הוא חשב על זה וזה בסדר.
 

enigo

New member
אין צמיגי בלון למכוניות נוסעים. אם הכוונה לצמיגים רחבים - גם

היום עושים כל מיני שטויות, אבל מבנה הסוליה עדיין הרבה יותר משמעותי מאשר הבדל של 10%, ואפילו 20%, ברוחב.
 

enigo

New member
לא נכון. שטח המגע של הצמיג עם הכביש נשאר די קבוע, בהתאם ללחץ

האוויר. שטח המגע יהיה רחב יותר - אבל קצר יותר.
המצב היחיד בו רוחב הצמיג משנה - ושים לב שמדובר ברוחב, לא בחתך כמו בהודעה שהתחילה את הדיון הזה - הוא של כניסה מהירה לשלולית עמוקה, שבה צמיג רחב בהרבה באמת יהיה רגיש יותר לציפה. אבל זה, כאמור, רק במצב קיצוני מאוד, ותלוי ברוחב - לא בחתך.
 

חן 1111

Active member
לא ברור מה הבעיה. אם אתה אומר שלפי הספר צריך 33

אז תנפח 33.
כמובן, הנתון בספר מתייחס לצמיגים קרים, כלומר אחרי חניה. אם אתה מגיע לתחנת הדלק אחרי נסיעה אז תמלא 36-37.
 

enigo

New member
מישהו מילא בצמיגים יותר מדי אוויר. צריך להוריד קצת

זה - לפי הספר.
אישית, ברכבי שטח מהסוג הזה אני מעדיף בנסיעות כביש לחץ אוויר קצת גבוה יותר מהמומלץ. הסיבה - לחץ האוויר המומלץ בדרך כלל לוקח בחשבון גם ירידה לשטח, שם יש שיקולי אחיזה ונוחות שונים מבכביש. מניסיוני, בדרך כלל תוספת של 4-5PSI ללחץ הרשמי, ברכבי שטח!, משפר את ההיגוי והאחיזה, וכמעט לא פוגע בנוחות.
 
אתה מזכיר לי נשכחות

פעם בתקופת האופנוע גרנו בבית משותף בירושלים, והשכן קנה B4 חדשה. אוטו יפה. אני הייתי רוכב מידי יום לת"א ובדקתי מידי יום אויר ע"י עט לבדיקת לחץ אויר. באופנוע מדדתי את ה41 הקר מאחור והוא בדיוק ירד וביקש למדוד את צמיגיו. לא האמנו. אצלו היה 45 בכל הצמיגים. הוא עדיין לא הספיק לנפח בתחנת דלק. הרכב היה אצלו פחות מחודש.
&nbsp
לדעתי ניפחו אצלו ביתר כי זה שמר על הצמיגים בזמן שהרכב היה במחסנים טרם המכירה. ולהבדיל, בקיה קיבלנו רכב שאחד הצמיגים היה עם 19 ! [וגם שאר הצמיגים היו חסרי אויר יחסית] ככה שהמצב בסובארו עדיף משמעותית מזה שבקיה. איך שקיבלתי הרכב ראיתי בעין שהניפוח תת אופטימלי ומייד נכנסתי לנפח בתחנת הדלק 100 מטר מאתר המסירה.
&nbsp
 
למעלה