שאלה ממש לא מפגרת. אפילו מאד חשובה.
אבל או שלא הבנתי אותך או שחסרים נתונים בשאלה.
 
אם זה צמיג שאמור במקור להיות ברכב - יש מדבקה (בד"כ על הדלת או המסגרת שלה) או בספר הרכב שיש ברכב או אצל היבואן או באינטרנט.
 
אם זה לא צמיג שמתוכנן לרכב הזה, תוכל לברר אצל היצרן (כן, גם בחו"ל דרך האינטרנט) או היבואן.
 
השאלה תמיד היא שייכות הצמיג לרכב, לאיזו מטרה מיועד הרכב, התאמה של היצרן לכבישי ישראל (ואם אין לו - צריך לבדוק בארץ) כי מה שמתאים לכבישים בחו"ל לא בהכרח מתאים לארץ.
 
אפשר לברר בפנצ'ריה טובה אבל לא לסמוך על זה. יש כאלה שחסר להם הרבה ידע (יש לי סיפור על זה בהמשך).
 
באחד הקורסים שהדרכתי בצה"ל, פנה אלי רופא ושאל מה דעתי על רכב מסוים ונקב בשמו של רכב אמריקאי קטן. עניתי לו שהאמריקאים לא יודעים לעשות רכב קטן. רק חלליות ונושאות מטוסים. שאלתי מדוע הוא שואל. ענה לי שמרכב אמריקאי הוא ציפה ליותר. שאלתי מה יותר. ענה - ההיגוי, ההיגוי. לא נוח לי (אבל היה לו קשה לתאר באמת מה לא נוח לו). מיד שאלתי מה לחץ האויר בצמיגים. ענה 28 מאחור 28 מלפנים. עניתי לו שזה מתאים לפיג'ו 205. לא לרכב שלו. לקח אותי לרכב והראה לי את המדבקה. הוראות יצרן. עניתי שכבר אמרתי שהאמריקאים לא יודעים לעשות רכב קטן וגם הכבישים שם בהרכב שונה מאצלנו. שם יש מרכיב הרבה יותר גבוה של בטון בתערובת. הצעתי לו לבדוק מה קורה כשינפח לחץ 32 בקדמיים ו-34 באחוריים. בשעור שלמחרת שאלתי אותו איך היה. ענה "לא להאמין. זה אוטו אחר. לא הייתי מאמין שטיפת לחץ אויר בצמיג כל כך משפיעה וכל כך חשובה". אמרתי לו שינפח באחוריים 36 וימשיך ככה. יש לזה הסברים קצת מורכבים שלא אכנס אליהם. אבל בדיקת לחץ האויר הדרוש מול יעוד הרכב והצמיגים - חשוב לברר.
 
כבר אמרתי שזו ממש לא שאלה מפגרת? אמרתי.
 
וסיפור על הפנצ'ריה. לפני יותר מ-20 שנה רציתי להחליף צמיגים ברכב. נכנסתי לפנצ'ריסט שהיה גם שכן שלי. אמר לי "יש לי בשבילך אחלה צמיגים. במידת הצמיגים שלי הוא יתן לי 0.7 (או 0.6, כבר לא זוכר)".
זה היה בתחילת החורף וכבר ירדו גשמים. המידה הזו לא אומרת שום דבר להרבה אנשים אבל חשובה מאד. זה יחס חתך. צמיג 0.8 אומר שגובה הדופן של הצמיג הוא 0.8 מרוחב הסוליה שלו (מה שבא במגע עם הכביש).
 
אמרתי לו שלא יעיז. היצרן שם 0.8 זה מה היה ו-0.8 זה מה ישאר. שאל למה? אמרתי לו שהוא רוצה לתת לי צמיג שהוא יחסית נמוך ורחב. צמיג כזה מעולה על כביש יבש אבל על כביש רטוב מתקשה לנקז כמויות גדולות של מים במיוחד במהירות גבוהה. זה מסוכן כי על מים הוא יותר נוטה להחליק במצבים בעייתיים. ואז הוא תפס את הראש בידיים. ממש כך. שאלתי למה. ענה לי שלפני שבועיים החליף צמיגים ברכב שלו ל-0.7 ובגשם הראשון "הרביץ פורפרה מהסרטים" כשהוא לא נסע בצורה חורגת מהרגיל. "לא הבנתי קודם למה. עכשיו אני מבין", אמר. ללמדכם שלפעמים הם לא בעלי ידע מי-יודע-מה.