רשמים משימוש ב OPNCPN ו AIS
השבוע סיימתי הפלגה של שבועיים מלפקס לארץ. את הנווט האלקטרוני בצעתי עם תכנת OPENCPN על מחשב נייד. למחשב היה מחובר GPS USB פשוט (לסירה גם GPS קבוע שיחובר בהמשך למחשב קבוע שיותקן בסירה). בנוסף חובר מקלט AIS. האנטנה בהתקנה ארעית על מקל מטאטא שחובר לאחד ממוטות הבימיני (גובה קצה אנטנה מעל פני המים של כ 3-4 מטר). התוכנה מאוד נוחה לשימוש, הן בשלב קביעת המסלול והן התפעול בזמן ההפלגה. יש כמה נקודות חולשה קטנות אותן אנסה להעלות בפרום המפתחים של התוכנה (למשל - דוקא נתוני התנועה של הסירה מוצגים בצורה מאוד קטנה בשורת הסטטוס ולא בפנל גדול כמו תצוגת הטווח והזמן לנקודת היעד הבא). ה AIS הוכתר כהצלחה - גם בגובה האנטנה הנמוך יחסית נקלטו מטרות בטווחים של מעל 50 מייל - נראה לי שגם הההתקנה הקבועה תהיה בגובה דומה ולא בראש התורן. המידע מוצג בתוכנה בצורה מאוד נוחה וברורה ומקל מאוד בתהליך קבלת ההחלטות בשיט באיזורים עמוסים ובהפלגת לילה. קביעת רדיוס "מעגל הגנה" מאפשרת התראה על בעיה פוטנציאלית הרבה לפני שהיא הופכת למעשית. גם כאן ל OPENCPN מגבלה מסוימת ביכולת לסנן את הדווחים (למשל - אי אפשר למנוע דווחי סכנת התנגשות מאוניות עוגנות מבלי למחוק אותן לגמרי מהתצוגה). עדיין חשוב להפנים את העובדה שלא כל כלי השייט משדרים ויש צורך לפקוח עיין, אך אם זה נעשה כראוי, ניתן להגדיר את המכשיר בשילוב ה GPS כ - POOR MANS RADAR. ד"א המכשיר שברשותי הוא CYPHO 101 של חברת AMEC.
השבוע סיימתי הפלגה של שבועיים מלפקס לארץ. את הנווט האלקטרוני בצעתי עם תכנת OPENCPN על מחשב נייד. למחשב היה מחובר GPS USB פשוט (לסירה גם GPS קבוע שיחובר בהמשך למחשב קבוע שיותקן בסירה). בנוסף חובר מקלט AIS. האנטנה בהתקנה ארעית על מקל מטאטא שחובר לאחד ממוטות הבימיני (גובה קצה אנטנה מעל פני המים של כ 3-4 מטר). התוכנה מאוד נוחה לשימוש, הן בשלב קביעת המסלול והן התפעול בזמן ההפלגה. יש כמה נקודות חולשה קטנות אותן אנסה להעלות בפרום המפתחים של התוכנה (למשל - דוקא נתוני התנועה של הסירה מוצגים בצורה מאוד קטנה בשורת הסטטוס ולא בפנל גדול כמו תצוגת הטווח והזמן לנקודת היעד הבא). ה AIS הוכתר כהצלחה - גם בגובה האנטנה הנמוך יחסית נקלטו מטרות בטווחים של מעל 50 מייל - נראה לי שגם הההתקנה הקבועה תהיה בגובה דומה ולא בראש התורן. המידע מוצג בתוכנה בצורה מאוד נוחה וברורה ומקל מאוד בתהליך קבלת ההחלטות בשיט באיזורים עמוסים ובהפלגת לילה. קביעת רדיוס "מעגל הגנה" מאפשרת התראה על בעיה פוטנציאלית הרבה לפני שהיא הופכת למעשית. גם כאן ל OPENCPN מגבלה מסוימת ביכולת לסנן את הדווחים (למשל - אי אפשר למנוע דווחי סכנת התנגשות מאוניות עוגנות מבלי למחוק אותן לגמרי מהתצוגה). עדיין חשוב להפנים את העובדה שלא כל כלי השייט משדרים ויש צורך לפקוח עיין, אך אם זה נעשה כראוי, ניתן להגדיר את המכשיר בשילוב ה GPS כ - POOR MANS RADAR. ד"א המכשיר שברשותי הוא CYPHO 101 של חברת AMEC.