רציתי לשאול מה דעתכם....

רציתי לשאול מה דעתכם....

בעיקרון אלה הם העמודים הראשונים של ספר שאני מעוניינת לכתוב, העיניין הוא שאני לא בטוחה שהניסוח ממש מובן, הייתי שמחה אם תאמרו לי מה דעתכם השבוע שאלו אותי מתי בפעם האחרונה הרגשתי אושר, הצהרתי בפומבי הנאה פנימית ממלאת את חדרי גופי. שאלה די לגיטימית, אך טומנת בחובה אינספור תהיות. משום חזרתי לגיל הילדות במחשבותיי וגיליתי כי מעטות היו הפעמים בהם חשתי שאני מאושרת, או לפחות מצהירה שכך. " יש לי אבא… יש לי אבא מכה יש לי אבא שמכה את אימא ואת אחי ולפעמים גם את אחותי אבל אותי הוא לא תמיד מכה כי אני לא מראה לו שאני עומדת לבכות לי יש כוחות להחזיק את הבכי בבטן עוד ועוד אני אהיה חזקה אותי הוא לא ישבור יש לי כוחות אותו לעבור עליו לגבור. יש לי אבא… יש לי אבא מכה". אני פוסעת לי ברחובות העיר, פעם ברחובות אילת ופעם ברחובות ת´´א. נודדת ממקום למקום, מעיר לעיר, מאזור לאזור, מתקופה לתקופה, מכאב לכאב גדול יותר. אני נושמת את האוויר הצונן שמלבה איזו אש פנימית שלא מפסיקה לבעור. אני הולכת כשאגרופיי כפוצים ומוחי עובד שעות נוספות, רוקם מזימות, מתכנן את דרכי המילוט האפשריות לכל מקרה שלא יבוא. אני מתבוננת ימינה ושמאלה ובטוחה שכולם יודעים מה עובר לי בראש. שכולם שומעים את הקולות שזועקים לי בתוך גלגלי המוח, את הכאב ששורף לי את הלב… אבל בחוץ שקט. אני פוחדת מהצללים, למרות שאני לא אמרתי את זה לאף אחד, אני מפחדת מכל גבר שעובר ברחוב, זורק בי מבט מגורה, מבט תאב, מבט צמא לעוד… אני אפילו שונאת את רוב הגברים, בעיקר את המכוערים, הזקנים וחסרי התרבות שבינהם , כי הם מוצפים בכל כך הרבה שופכין של התרבות הישראלית, ששואבת אמונות והתנהגויות מן הברבריים, שכל גבר חושב שהוא חייב לומר מה שעובר לו בראש, למרות שזה לא מעניין אף אחד ובטח לא אותי, ובטח לא כשזה מרומז אליי, כשהם בטוחים שהם הכי גברים אם הם יעיזו לתקוע את המבט הרעב שלהם בחזה שלי ויוסיפו איזו שריקה מלאת התפעלות. ומן המתרס השני אני יודעת היטב מה עובר להם בראש מה הם היו מייחלים לעשות בגופי הקט, באבריי. אני יודעת כי אני מכירה את סוג הגברים האלה, ואולי אף יותר מידי טוב. העיר ת´´א היא משהו מיוחד בשבילי, היא מעין מקום מפלט לאחר מגורים ממושכים באילת העיר הקטנה, החממה, זו שלא תמיד מגנה, האזור היבש שלרוב מדמם עם עצמו ומשיל את אבק המדבר מעליו. והעיר הקטנה שמתיימרת לא להיות מקופחת משאר ערי ישראל, בשל הריחוק הגיאוגרפי וההסטוריה שמלווה את העיר מבחינת סטריאוטיפים חברתיים, אמונות ושמועות. העיר הקטנה שבה כולם יודעים הכל על כולם, כי גם אם לא תרצה תדע את זה מפה ומשם, עיר שטוחנת באבני ריחיים את חייהם של מאות תושבים, מאות תיירים, אלפי חוויות ואלפי נפשות, ששותקות, אך מתחננות למצוא נחמה במקום אחר, רחוק, גדול ורועש יותר. השקט של אילת יכול לעיתים קרובות להוציא אותי מהכלים, השקט שלפני הסערה, הדממה שלפני הבכי קורע הלב, האבל ובעיקר הכאב. העיר הזו מסמלת את החופש, עיר התיירות, עם הים, ההרים והטבע בינהם, והשקט שבחופשה, ופריצת הגבולות, הו אילו גבולות פרוצים, שפרצו סכר עמוק, שהטביעו את התחושות ושחו עימי עד סוף הדרך. ות´´א, נו מה כבר אפשר לחדש על ת´´א, מאות אנשים, שונים, משונים, היכולים לבטא את עצמם כאוות נפשם, שיכולים להחצין את מי שהם באמת, בלי סיפורי כיסוי, בלי לחוש אשמה, בלי להסוות ונסות להתקבל בחרבה המגובשת, צמאת הדם, הרעבה לבשר חי, נושם, ואף מחרחר. עוברת ברחוב בין המון אנשים, מגוונים, מיוחדים, יפים, מכוערים, נחמדים, אדישים, עדינים, טובי לב, מעורבים, שחורים, לבנים, צהובים, ישנם גם ירוקים, עם עלים באישונים, וגם כחולים עם סרטים במקום תאים. וכולם עוברים מולי כמו שאני עוברת מולם, ואולי חושבים כמוני על מהותו של העולם, על חיי ועל חיי הנוער שכמוני תוהה, לאן ילך ומה יעשה, ואני מנסה לרקום לכל אחד סיפור חיים, עם בית וגינה ושלושה חתולים, עם אימא מבשלת ואבא שאוהב, ובית ששקט בו ובלי כאב בלב, עם שמש בשמיים וציוצי ציפורים, עם ילדה במשקפיים שטוב לה בחיים.
 
וההמשך

אז מתי באמת היית מאושרת? אז מתי העדת על עצמך שטוב לך ואת שמחה?! האם היה זה כשחשבת שמצאת לך אהבה?!, האם היה זה כשכבר לא כאבת את כאב של אימא שאין לה אומץ לשנות?, האם כשסיימת את לימודייך והודעת שזה נגמר ואת עוזבת את העיר ממחר?! ואולי ביום בו הבנת שלא כולם רעים?! ילדה נולדת במשפחה שנראית כלפי חוץ כמשפחה רגילה, ובפנים המשפחה היא מחלה ממאירה, נדירה, לא עמידה במים, לא עושה חשבון, עם בכי בעיניים בכל יום ויום. הילדה מבינה כבר מגיל צעיר מה מותר ומה אסור, לומר ולהעיר, מתי אבא כועס אז צריך לשמור על שקט ומתי אבא כועס ומחליט לשבור עוד רגל. והילדה ילדה פיקחית שיודעת עמוק בפנים שלמרות שכולם אומרים לה שהיא אשמה בכל, זו לא היא אלה ההורים. היא שומרת על השקט משתדלת ללמוד יפה, לאכול הכל ולא להשאיר אוכל בצלחת ולסדר את החדר כשבאים אורחים, או כשאבא מגיע עצבני.ועדיין ההורים רבים, מכים ואז בוכים. אם לומר את האמת אני לא זוכרת הרבה מילדותי כי היא נדחקה לפינה שבה עוד יכלו להכות אותי ושתקתי, נכון שהתאמצתי לא לבכות, ולהסתכל לאבא בכוונה בעיניים כדי שיראה שהוא יכול להמשיך ולצעוק, ולי זה כלל לא יפריע אם הוא ימשיך לצעוק עליי ואפילו יאיים עליי שהוא יכה אותי חזק, וירצח אותי מחר, אם לא אעשה את שיעורי הבית או לא אלמד את לוח הכפל, אם לא אנקה עם אימא את הבית או לא אטפל באח שלי יפה. והוא צועק והולך ואז הפקק שבי משתחרר כי אבא הגדול והגבוהה כבר הלך לצעוק על מישהו אחר ועכשיו זה כבר מותר להראות שקצת מפחיד וקצת כאב וקצת נמאס ואפשר לבכות בשקט מתחת לכרית בין הבובות, שהן החברות שלי, החברות הכי טובות. אז מה אני כבר כן זוכרת מהילדות, שהייתי שובבה, שטיפסתי על עצים, שניפצתי לשכנה את החלונות עם תפוזים, שקפצתי מהמרפסת שלנו למרפסת של השכנים, שהיה לי מרבה רגליים בחדר ואבא חתך אותו לגזרים, עם סכין שבה בדרך כלל אוכלים, או מאיימים. גם אכלתי ענבים ששגדלו לנו מתחת לגינה בבניין ואת הערבי, כן כן אני גם זוכרת את הערבי. לערבי הזה אין שם אחר כי אף פעם לא עשינו היכרות כמו שצריך, מעולם לא שיערתי שהערבי רצה ברעתי, הוא היה נחמד, דיבר בנחת, אומנם עם מבטא, אבל הוא ליטף אותי ולא פעם אחת. הא החליט שילדות קטנות זו הנאה שאין כמוהה, גם אם הן בכיתה א´ וגם אם אימא לא הרשתה במקום הזה לנגוע, הוא החליט שלו מותר, כי הוא לבוש יפה ומדבר בשקט, בסבלנות והוא נחמד, אז לו מותר להכניס לשם את היד, וללטף לי את הבטן, גם אם יש לי קצת בחילה, ולהתל בי שהוא בכלל מחפש את כתובת של איזו חברה שלו. ופתאום שנכנסה השכנה לחדר המדרגות, וצעקה, והא ברח ואני התחלתי לבכות, כי למה היא צועקת, לא עשיתי כלום, ולמה היא נוגעת בי, בודקת ושואלת כל הזמן, "מה קרה? מה הוא עשה לך? איפה הוא נגע? למה את לא עונה?" … מה היא רוצה ממני אני סתם ילדה קטנה, אני רק שיחקתי בחצר שמתחת לבית עם חברה "ולמה לא צעקת ואת בכלל שומעת אותי, את מבינה?" וברחתי ממנה כי היא מפחידה והיא נורא זקנה ואז הגיעה החברה שלי מהשכונה עם האח שלה איתן שאהבתי נורא אבל עכשיו כשהוא נותן לי יד יש לי ממנו גם בחילה, והוא שואל למה אני בוכה ואני יודעת שאסור לי לדבר איתו כי הוא בן, ואז אני מבינה שאולי קרה לי מה שאני רואה רק בסרטים, בטלוויזיה, כשאימא חושבת שאני ישנה, כשאני מציצה לה בסרט שהיא לא מרשה לי לראות. ואני יודעת שזה אומר שאסור לי לספר על זה לאף אחד אלא אם כן זו תהיה בת והם לוקחים אותי אל אבא שלהם כי אימא שלי עד בעבודה והם לא מבינים שאיתו לדבר אני לא יכולה כי הוא בן והוא גבר בדיוק כמו איתן וכמו הערבי וגם הוא יכול פתאום לרצות לגעת בי, ויש לי פיפי, וקצת שורף לי וכואבת לי הבטן וגם בא לי להקיא והכל ביחד עם הבכי מתערבב לי בסחרחורת ויוצר לי ערפל, ופתאום אני לא שומעת ורוצה ללכת לטייל רחוק מכאן, למקום אחר שיעזבו אותי כבר, אני לא יכולה לדבר, לא מצליחה לספר, עד שפתאום אני שומעת מישהי צועקת, קצת בלי קול "הוא אנס אותי" למרות שבכלל לא הבנתי מה היא צעקה ומה היא אמרה ומה המשמעות של זה, למרות שאני ילדה נבונה. ואז התחילו הצרות כי אימא הגיעה והיא היסטרית כמו תמיד, ואני הילדה הבכורה שלה, והיא אימא צעירה שלא יודעת מה לעשות או מה להגיד, ואני לא אשכח את השוטרים שלא הבינו מה פתאום אני צוחקת, הם לא ידעו ששיעשע אותי לראות את אימא ככה נלחצת כי כבר פחות כאב לי, לפחות ככה זה נדמה כי כל השוטרים כבר הסתכלו לי בחור לראות מה שם קורה, ואם נפצעתי ואיפה הערבי נגע, ומה היה, ומה הוא עשה, ואיך אני מרגישה. אני לא כל כך מרגישה, ואז שמעתי מילה חדשה בתולה. אימא שאלה את השוטר או יותר נכון אימא צעקה "תבדוק אם היא בתולה".. והיא הרימה לי את חצאית בית הספר הכחולה שיראה אם אני בתולה, והוא אר שהוא לא יכול לבדוק ולדעת, ושזה לא התפקיד שלו והיא ניסתה לגעת לי שם, איפה שהערבי טייל. אבל מה זה בתולה ולמה זה כל כך חשוב? ואת מי זה בכלל מעניין אני רק רוצה לישון, לשכוח שזה קרה והתעורר כמו שהייתי בחזרה. ובאמת איזה קסם אחרי שהייתי אצל חבצלת הפסיכית-לוגית, שהחליטה שאם אני אצייר אותו ואתן לכל מי שיבוא הביתה להסתכל בציור, אז זה יעזור לי והלכתי עם חבצלת מהמשטרה לטיול, יש לה בימבה צהובה, והיא מאוד נחמדה, עד שיום אחד היא פשוט נעלמה, אמרה לי שנגמר לנו הזמן ולא יודעים מי הערבי, כי אני לא זוכרת איך הוא נראה, מה שאמר לי פתאום שהציורים שלי לא טובים ולא יפים, אז זרקתי אותם לפח ויותר לא הראתי את זה לאורחים, וגם אימא לא אהבה שסיפרתי את זה לכולם, כי לא מגלים לכל אחד מה עברנו בחיים, כי צריך לשמור סודות בפנים… אבל אימא לא מבינה שזה לוחץ וכואב ומציק לי כי כבר אין לי מקום בלב, וגם לא בבטן כי הבטן כל הזמן מקיאה ורוצה עוד להקיא, כי נמאס לה ככה עם הכל בפנים. ואחרי שבעיים או אולי קצת יותר כבר לא דיברו על זה בבית ולא הרשו לי לשחק לבד עם חברות בחצר של הביניין, כי זה מסוכן, אז רק בבית, עם הברביות, עד שתגדלי. ולא שאלו מה אני רוצה, חושבת, מרגישה, ואולי אני לא מסכימה? אבל תהיי ילדה טובה ותעשי מה שאומרים לך ותפסיקי לנדנד ותתחילי לקרוא ספרים במקום לבזבז זמן על חברים. בהתחלה גם חששתי מהשפה הערבית כי המבטא המוזר של הערבי התנגן לי בתאי הזיכרון של המוח והאוזניים לא שמעו יותר שום דבר והפה לא יכל לדבר ולריאות בקושי נכנס אוויר וכפות הידיים אוטומטית התכווצו לאגרוף והראש החל להסתחרר, ואז נשמתי עמוק וזה עבר, אבל זה היה נורא קשה להתגבר על זה ולהתמודד עם התופעות הללו בכל פעם מחדש. ואז הייתה מלחמת המפרץ ואת זה אני זוכרת טוב כי אימא ילדה תינוקת חדשה ולי היו ברביות יפות שנכנסו איתי לחדר האטום וגם להן שמתי מסיכה, והן נשמו אוויר נקי ושקט בלי מריבות וצעקות ולחץ מלחמתי, כי לא היה אכפת להן כל עוד הן איתי. וכתבתי אז ימן ששמרתי עד היום בו כתבתי לסדאם חוסיין כמה הוא איום, למרות שלא היה אכפת לי אם המלחמה תימשך כי לא הלכתי לבית ספר והיה לי דווקא כיף, ולא פגעו לנו בבית רק בבתים של אחרים וכשאני חושבת על זה עכשיו בכלל לא הבנתי על מה הם נלחמים. ואני זוכרת גם את האסטמה שלי שנולדתי איתה, היא ברחה לה עד גיל שמונה ואז החליטה שהיא התגעגעה ובאה להזכיר לי שאני שונה ומיוחדת ורגישה ולא בריאה. ואני הכי הכי זוכרת שהתעלפתי במדרגות כי גרנו בקומה ארבע ולא היה לי כוח ואוויר להמשיך לעלות אז נשכבתי לנוח לכמה שעות עד שהשכנה העלתה אותי לבית שלה וקראה לאימא לבוא לראות, והן עשו לי אנהלציה ועזרו לי להתעורר ואימא אמרה שאני עוברת לגור בבית אחר, כי אצל סבתא יותר נקי ומאוורר והיא גרה בקומה שניה ויהיה לי שם שקט. אבל היה לי יותר מידי שקט כי סבא סבתא כבר זקנים ויש להם בבית ריח רע של בגדים ישנים ואני לא אוהבת את השמיכה שלהם שעוקצת אותי תמיד ואני רוצה את החדר שלי כי שמה גרתי תמיד, וסבתא אמרה לי הרבה שנים אחר כך שזה היה ניסוי לראות אולי זה נפשי שהאסטמה פתאום התגעגעה וחזרה. ומה הקשר לא כל כך הבנתי ולא אמרתי לה דבר כי אימא אמרה לי שלא מדברים על מה שכבר עבר והיה ונגמר. לינוי
 

קסנדרה*

New member
לילי היקרה

קראתי את שני החלקים ומצאתי את הפתיח של חלק א´ מעט מייגע, חוזר על יותר מידי פרטים. בהמשך יש שיפור ניכר ובחלק השני כבר ממש מרתק. אם ברצונך לכתוב ספר - תבורכי. אין אפשרות להביע דעה כי לאחר סיום כתיבת הסיפור במלואו, הוא עובר עריכות ועריכות ועוד עריכות. אני מניחב שזה רק קטע קטן שעדיים לא עבר עריכה..... אבל לעניין מה שכתבת כאן - איני יודעת אם זה אוטוביוגרפי, אבל מיד נזכרתי בספר שאני קוראת ממש עכשיו, עדיין לא סיימתי אותו. ספר שנקרא "שבויה" כתבה מאיה ריד. הסיפור שלה מבוסס על מקרה דומה, אבא מתעלל ומכה באופן אכזרי ובשלבים מאוחרים יותר, הגברים האחרים שניצלו אותה בדרכים כאלו ואחרות, כולל ניצול מיני. קסנדרה
 
תודה על הביקורת הבונה

ועל המלצת הספר, אני מודעת לעיניין העריכה אבל זוהי טיוטה רישאנית שאפילו אני עוד לא קארתי אותה מאז שכתבתי אותה.... אני אקרא את הספר, רק רציתי לדעת אם הסופרת ישראלית? תודה לינוי
 

קסנדרה*

New member
כן ליל מאיה ריד ישראלית

היא כתבה את סיפור חייה עם פרטים אותנטיים. בהצלחה בהמשך קסנדרה
 
ואני חושב,לינוי

אחרי שקראתי הכל: יש איזו ישירות וכנות שאותי מצמררת בכתיבתך. אין בכוונתי להכנס כלל לצד הטכני,האם זה.. מפורט מידי,או כבד..? הגישה הישירה והטבעית בה,את מעבירה אירועים טעונים אותי-כבשה. יפיפה.
 
...

לדעתי יש פה בסיס ממש טוב. הקטע הראשון קצת מרוח לדעתי, בסופו. מהקטע של "עיר קטנה שכולם יודעים הכל על כולם...". עד שם זה מעניין. הקטע השני מרתק. כתוב ממש טוב. בהצלחה...
 
אני מניחה שהחלק ה2 כתוב טוב יותר כי

הוא טעון יותר ריגשית, ואני אנסה לצמצם את הקטע הראשון. ותודה לכולכם בכל מקרה. אני מעריכה את האובייקטיביות שלכם.
לינוי
 

black crow

New member
קראתי

גם אותי ריגשה הכנות ויותר מזה האומץ שבכתיבתך. לגבי כתיבת הספר, יש עוד המון מקום לעריכה, אני חושבת שהדרך הטובה ביותר היא פשוט להתחיל לכתוב ולתת לכל להתבשל. ספר שמאוד רוצה להמליץ לך עליו "ואנה שרה" של מג טילי. אבל רק אם את מסוגלת לקרוא ספרים מאוד קשים!!! בהצלחה, אשמח לעזור, שחרחורת.
 
תודה רבה לך

בעיקרון על פני השטחאני אוהבת ספרים קשים ובעיקר כשהם אוטוביוגרפיים ולא בידיוניים או דימיוניים. כפי שוודאי הבנתם הסיפורים עצמם הם אוטוביוגרפיים, רק שבגלל שנורא קשה לי להתחיל לפלוט הכל החוצה בבת אחת וגם להבין דברים שהעדפתי לא להתמודד איתם עד כה זה ייקח לי די הרבה זמן. לבינתיים הטיוטה הזו שוכבת בקובץ שלה כבר מעל לחודשיים ולא נגעתי בזה מאז.... אני כל פעם מוסיפה עוד כמה משפטים ועוצרת... מבטיחה לעדכן בהמשך. ותודה לכם בכל מקרה הייתי צריכה את ההארות הללו כי אני לא ממש אובייקטיבית כלפי עצמי וכלפי הכתיבה שלי ומה גם שכשחבר שלי לא הבין למה אני לא ממשיכה את כתיבת הספר היה לי קשה להסביר לו את ודל המשקל הריגשי שיש בסיפור, כי החיים שלו היו הרבה יותר פשוטים משלי.... אז ממש תודה רבה לכם
לינוי
 
לילי נמר

כתיבתך מדהימה, ישרה וחודרת ללב. משקפת היא את הכאב. כאב שרוצה לצאת ממגרות הלב. יש בך הרבה כאב יקירתי, הרבה כעס. נדמה כי העולם הפנימי שלך שהיה ממילא רווי כעס, פגיעה, עצב, בדידות, משליך עצמו אל העולם החיצוני המיצאותי בו את חיה. כתבת כי אפילו חלית באסטמה, כל כך טבעילהבין כי לא יכולת עוד לחיים האלו . לא יכולת להכיל את כל הכעס והשטנה בגוף של ילדה/אישה כל כך צעירה אך כל כך בוגרת מכפי גילה. היום בפעם הראשונה את מעיזה לתת פומבי לכאבייך, משוועת לכוון בחייך. רק דעי יקירתי כי שותף מלא אני לכאבך בכתיבתך. מי יתן ואהבה מחילה וסליחה יהיו תמיד לנגד עינייך גוזל פצוע
 
תודה רבה לך גוזל

אני מניחה שאתה צודר בנוגע לאסטמה לכאב וכיו´... ובכלל הכתיבה שלך עוררה בי משהו לגבי הכתיבה שלי. תודה לינוי
 
למעלה