ויש הבדל בין "מקום ביישוב" לבין "שם תחנה".
יצחק רגר - Reger זהו שמו.
מצידי שיקראו לזה שדרות הנשיאים.
קו 405א הוא חלופה של קו 450 לרהט. יש לו נסיעת בוקר אחת מרהט לבאר שבע במסלול הבא:
בכניסה לבאר שבע פונה ימינה לכיוון מכללת קיי. בכיכר של מכללת קיי הא פונה שמאלה ליהודה הלוי ושם יש לו תחנה. משם הוא ממשיך על יהודה הלוי עד האיצטדיון ופונה שמאלה לדרך המשחררים. הקו ממשיך ללא תחנות עד למכללה הטכנולוגית, עוצר גם במכללת אתגר מול הספריה העירונית ופונה ימינה לרגר והמשך המסלול כרגיל.
בכיוון ההפוך הוא נוסע אותו הדבר, נסיעה אחת אחה"צ.
ואם כבר דיברת על רגר פינת המשחררים. כל התחנות בצומת הזה שנמצאות על דרך המשחררים צריכות להיקרא כך: דרך המשחררים, תחנת המשכן לאומניות הבמה, הספריה העירונית, מכללת אתגר.
ולגבי התחנה שבשדרות רגר, ראוי לציין את שמה כך: שדרות רגר, תחנת עיריית באר שבע, יד לבנים, המשכן לאומניות הבמה.
ולגבי צומת המכללות, בהחלט ראוי שהתחנות תהיינה: דרך המשחררים, תחנת המכללה הטכנולוגית, מכללת SCE או מכללת סמי שמעון.
לגבי התחנה "תל חי" הכוונה היא לרחוב תל חי המקביל לדרך המשחררים בצד של שכונה א'.
יש כאן טלאי על טלאי, זה כל הסיפור. אני יכול לחתום לך שפעם קו 3 נסע ברחוב תל חי (אני משער שזה מה שהיה) ועם הזמן הוא הוצא משם לדרך המשחררים. בדוק כמו שקו 9 נסע בעבר ברחוב בלפור וכיום הוא נוסע על וייצמן ופונה שמאלה לסוקולוב.
ואז התחנה של קו 3 ברחוב תל חי המשיכה להיקרא תל חי למרות שהיא עברה לדרך המשחררים, אבל לאף אחד לא היה אכפת כי פעם גם ככה לא הופיעו שמות התחנות על כל תחנה ותחנה (אני מדבר על עד סוף שנות ה-80 בערך).
ובמרוצת השנים, מספר התחבורה קבע תקן שכל תחנה תיקרא על פי הרחוב בו התחנה נמצאת ופינת הרחוב איתו היא נפגשת, גם אם מדובר בסמטה מעפנה שאף אחד לא מכיר ו20 מטרים משם יש רחוב גדול, דרך בן גוריון. אבל שם התחנה הרשמי הוא או "מוזיאון לאומנות/דרך אבא הילל" או "דרך אבא הילל/דרך ששת הימים". את מגדלי בסר שלשם רוב האנשים שיורדים שם רוצים להגיע, אף אחד לא טורח להזכיר.
הדוגמאות לכך כל כך רבות ונמצאות בכל מקום במדינת ישראל.
עוד דוגמא הזויה? צומת עלית ששגור בפיהם של כל כך הרבה אנשים במדינת ישראל, לא מופיע באף תחנת רשמית. הבורסה כן אבל רק בתחנה אחת.
אז אילו תחנות יש לנו בצומת עלית?
1. הבורסה/דרך ז'בוטינסקי - התחנות בדרך ז'בוטינסקי בצד של הבורסה לכיוון רכבת מרכז.
2. דרך ז'בוטינסקי/גלעד - התחנה שמהעבר השני אחרי הצומת של כל הקווים אשר נוסעים על ציר ז'בוטינסקי מזרחה לכיוון בני ברק, פתח תקווה וכו'.
3. דרך אבא הילל/דרך ז'בוטינסקי - התחנה של קווי דן ואגד אשר נמצאת בתחילת דרך אבא הילל פינת ז'בוטינסקי.
מי לעזאזל יודע מזה רחוב גלעד ואיפה הוא בדיוק נמצא? כל העולם ואשתו מכיר את האיזור הזה כצומת עלית או מתחם הבורסה. אבל לא, משרד התחבורה קבע ששם התחנה הזה צריך להיות ז'בוטינסקי/גלעד. עזוב את זה שרחוב גלעד נמצא בעבר השני ואין שם מעבר לצד השני, אין מעבר חציה, אין צומת, יש אי תנועה באמצע (כמו בשדרות רגר בבאר שבע) שמפריד בין שני כיווני הנסיעה של ז'בוטינסקי.
רק בדן התחנה הזאת נקראת: "ז'בוטינסקי תחנת צומת עלית, בורסה." וזה השם שצריך להיות לתחנה הזאת ולא ז'בוטינסקי/גלעד כפי ששומעים באגד, קווים ואפיקים.
ויש הבדל בין "מקום ביישוב" לבין "שם תחנה".
אם שמת לב, באתר של אגד ובאתר המידע של משרד התחבורה, אתה מחפש מקום לפי רשימת מקומות מוגדרים. אם למשל תעשה חיפוש בער לרמת גן ותבחר מקום ברמת גן תראה שיש לך אפשרות לבחור במקום שנקרא כך: "הבורסה-כיכר עלית". אח"כ נניח ותבחר שאתה רוצה להגיע לתל אביב עזריאלי ותסתכל ברשימת התחנות יהיה כתוב לך כתחנת עלייה כך:
הבורסה-כיכר עלית תחת מקום ביישוב וז'בוטינסקי/גלעד תחת שם תחנה.
האבסורד מגיע כשמשרד התחבורה מחליט לחלק את העיר על פי מתחמים שונים. אם ניקח את באר שבע לדוגמא אז במערכת המידע תמצא בעיקר שכונות. וכך משום מה הפרידו את שדרות טוביהו מהשכונות ששדרות טוביהו חוצה אותן.
כך לדוגמא יש לך את "נאות לון" ויש לך את "נאות לון שדרות טוביהו". ויש לך את שכונה ה' ושכונה ה' - שדרות טוביהו, כנ"ל לשכונה י"א וכנ"ל לשכונה ט'.
אם האוטובוס עובר בשדרות טוביהו, ולא עובר בתוך השכונה - תקבל רק אותו. אם תחפש מתוך השכונה, לא תמצא את האוטובוס.
ומה קורא כשאתה צריך להגיע לשכונה ג' לרחוב וינגייט 82 (3 דקות הליכה מתחנת רגר/וינגייט), אתה תקבל רק את קווים 4 ו5. למרות שקו 4 כלל לא רלוונטי להגעה לרחוב וינגייט כמובן.
וכל זה גם אם עשית "חיפוש על פי כתובת". אתה תרשום "וינגייט", המערכת תגיד "שכונה ג'" ותחזיר אותך למערכת המידע כשהיא בחרה את שכונה ג' כיעד ואתה תקבל גם את קו 4 וגם את קו 5.
אח"כ מתפלאים למה אנשים לא מצליחים להגיע ממקום למקום ביעילות? מי שרוצה להגע לוינגייט 82 מהתחנה המרכזית בבאר שבע למשל, יעשה זאת באמצעות הקווים 7/8/12/24/34 בלבד ולא עם קו 5 שחורש את שכונה ג'. אותו הדבר, אדם שירצה להגיע לוינגייט 82 משכונה ד', יאלץ על פי המערכת לבצע החלפת אוטובוס לקו 5.
גם אם תתקשר למוקדי המידע השונים של החברות השונות - הם יכווינו אותך בדרך הכי קלוקלת שיש כשזה המצב שהמערכת נותנת. למה? כי אי אפשר לצפות מנציגי השירות לדעת איפה נמצאת כל כתובת וכתובת. הם פשוט מזינים בדיוק כמוך במחשב ומה שהמחשב נותן להם זה מה שהם יגידו לך.
כל אדם שרוצה לעזוב את הרכב הפרטי ומנסה להבין האם יש לו תחבורה ציבורית יעילה ליעד שלו, מסתבך עם המערכות השונות וגם כשהוא דולה מהן מידע, לא פעם הוא חושב שזה סיוט כי המערכת לא יודעת שמעבר לכביש זה כבר היעד הרצוי ולכן לא צריך להחליף אוטובוס. או במקרה הקלאסי של צומת רעננה מרכז, הוא מגלה שכדי להגיע לשם הוא צריך לנסוע דרך פתח תקווה והוד השרון וזה גם מה שיגידו לו המוקדנים של אגד ושל מטרופולין. למרות שבפועל קווים 149 ו567 מת"א יביאו אותו במהירות ויעילות לצומת רעננה מרכז.
דר"א אם תחפש את תחנת הרכבת בבני ברק על פי מערכת המידע של משרד התחבורה או של אגד, אתה תגלה שהיא לא נמצאת בבני ברק אלא ברמת גן.
אם תחפש את תחנת הרכבת של ראש העין, תחת העיר ראש העין, אתה לא תמצא אותה. איך כן תמצא אותה? אם תרשום צומת קסם, אז תקבל את תחנת הרכבת בראש העין.
והמצב בקריות לא יותר טוב, תחנות הרכבת יושבות על הגבול בין הקריות השונות ומצד אחד יש אוטובוסים ומהצד השני יש אוטובוסים. אבל איך תגלה אותם אם בתמימותך תקיש קרית מוצקין כי תחנת הרכבת נקראת "קרית מוצקין"?
ואיך תגלה קווי אוטובוס בתחנות הרכבת של בת ים שעוצרים בצד של חולון? ואיך תנחש איך קוראים לאיזור ההוא בחולון שצמוד לתחנות הרכבת של בת ים (למרות שהן יושבות בדיוק על הגבול של בת ים וחולון)?
אתה יודע, לא סתם יש לנו בפורום שרשור הכוונה. אנשים טובעים בניסיון להבין איך כדאי להם להגיע ממקום למקום, גם על ידי שיחות למוקדי שירות לקוחות וגם על ידי בדיקה באינטרנט.
אתה יודע איזה מסכנים היו עד ללפני חודש וחצי החיילים שרצו להגיע למחנה 80? הכייונו אותם או עם 841 דרך פתח תקווה, הוד השרון, רעננה וחדרה או עם שתי חלופות של 852 שנוסעות דרך כביש החוף ודרך חדרה. האבסורד שדווקא החלופה של 852 הייתה מהירה יותר מהנסיעה ב841 אבל על פי נתוני הנסיעה שהיו כתובים באתר אגד - הנסיעה ב841 מהירה יותר.
ומה הייתה הדרך המהירה לנסיעה למחנה 80 עד ללפני חודש וחצי? לנסוע בקווים 830/835 הישירים לצומת פרדס חנה כרכור, לעבור לצד השני ולנסוע נסיעה של תחנה אחת בלבד למרחק של קילומטר נסיעה בלבד למחנה 80.
מדוע הסיפור הזה? כי אומנם 830/835 עוברים במחנה 80 בכיוון הנסיעה מת"א למחנה 80 ואומנם יש שם תחנה לקווים 830/835, אבל התחנה הזאת הייתה לאיסוף בלבד.
קווים 830/835 בוטלו לפני חודש וחצי. ולחיילים סוף סוף ניתן פתרון על ידי קו 825 הישיר מתל אביב לעפולה שעוצר בשני כיווני הנסיעה גם במחנה 80.
יש דוגמאות בשפע מכל מקום ברחבי הארץ. אנשים מסכנים מבזבזים את הזמן שלהם בנסיעות מתישות רק כי הם לא יודעים שיש אופציות אחרות. למה הם לא יודעים? כי כשהם מתקשרים למוקד שירות הלקוחות ומבקשים להגיע מצומת עלית לעפולה, הם יקבלו מהנציג את קו 821 המאסף ולא את קו 825 הישיר שעובר בדרך נמיר ברכבת מרכז. ואז הם יסעו עם 821 במסע להכרת הארץ ובפעם הבאה הם כבר לא יעשו את זה באוטובוס.