רכישת מיומנויות כתיבה אקדמית

NorthernStar

New member
רכישת מיומנויות כתיבה אקדמית

מי מאתנו שעובדת בתור TA וצריכה להתמודד מול סטודנטים צעירים לתואר ראשון שמגישים עבודות מבלי לדעת את האלף בית של כתיבה אקדמית (וגם קריאת מקורות ראשוניים ומשניים, עד כמה שהחלוקה הזאת היא מלאכותית) יודעת עד כמה זה מתסכל. כאן לפחות אין קורס שמרכז את רכישת המיומנויות האלה בעבור הסטודנטים בשנה הראשונה שלהם בתואר הראשון. באת"א, לפחות, עם כל הפגמים במערכת, מתקיים (או התקיים, לא יודעת מה קורה עכשיו) קורס בסיסי בכל המחלקות שאיתן היה לי קשר כזה או אחר, בהוראת דוקטורנטים, שמסייע ברכישה של המיומנויות הכי בסיסיות הנחוצות להמשך הדרך. הקורס הזה היה חובה. בקיצור, אחרי שיחות עם מישהי מטעם הפקולטה, מישהו החליט למנות אותי לteam leader, במטרה להתחיל משהו כזה קטן, ניסיוני ובמסגרת מצומצמת של המחלקה שלי, בצמוד לקורס שבו אני TA. אני בשמחה אלמד, וחשבתי להתמקד בתחומים הבאים: אבחנה (גם אם מלאכותית, ואפשר לעמוד על זה בכיתה) בין מקורות ראשוניים ומשניים ניתוח בסיסי וראשוני של מקורות זיהוי ארגומנטציה במאמרים ולאחר מכן בספרים כתיבת סיכום מאמרים וספרים כתיבת book review כתיבת essay אנליטי אני מאוד אשמח אם מישהי או מישהו כאן עבר את הקורסים האלה באת"א או במקום אחר, או לא עבר קורסים כאלה אבל יוכל לייעץ אם פספסתי משהו, להמליץ במה כדאי להתמקד וכו'. זכור לי כמה הקורס הבסיסי ההוא (שאני עברתי בחוג לתע"י) עזר מאוד להמשך הדרך שלי באקדמיה.
 

milindapanna

New member
אולי זה יכול לעזור (לך ולאחרים)

לינק (אני מקווה שאין בעייה לפתוח את הקבצים)
 

d a p h n a

New member
They actually cancelled that course at TAU

But towards the end of my stay there I created, together with a friend, a course for teaching skills like these specifically to undergrads in History. If you want, I can send you the materials I have from this course (they are in Hebrew, unfortunately, but still might be helpful). Send me a messer with your e-mail if you're interested.​
 

I Was Hoping

New member
גם אני יכולה לקבל בבקשה?

אני תמיד מתעניינת באיך אנשים מגדירים כתיבה אקדמית נכונה.
 
כמו שדפנה אמרה

אכן כבר אין כזה בת"א. לימדתי כזה כמה שנים בת"א ובמקומות אחרים. חלק קטן מהחומרים - על המחשב, ואשמח לשלוח לך אם תשלחי כתובת מייל (מסר ) והאחרים - עדיין מצפים לשלב שבו יהיה לי זמן לקנות סורק ולסרוק אותם... אבל נראה לי שגם סילבוס יעזור לך. (כמובן, הכל בעברית)
 

LastFlowers

New member
בטוחה?

בידיעון של שנה שעברה הקורס המדובר מופיע בפקולטה לרפואה (כולל בית הספר לבריאות הציבור ומקצועות הבריאות) ובפקולטה למדעי החיים, והקורסים לכתיבה מדעית בבאנגלית מופיעים כבר בידיעונים שהספיקו בינתיים לעלות לאתר (כולל בפקולטה למדעי הרוח). לא עדיף לנסות להשיג משם חומר? אני משערת שההבדלים לא יהיו כל כך גדולים. אני מציעה לגגל את את"א ולכתוב במנוע החיפש 'כתיבה מדעית'. שלל של סילבוסים וקישורים נפתחים שם, שווה לבדוק שוב.
 

d a p h n a

New member
אני, לפחות, דיברתי ספציפית על הקורס

"סדנת יסוד במדעי הרוח" (ואני משערת שגם כוכב הצפון חשבה על אותו הקורס).
 

NorthernStar

New member
בכל חוג קראו לזה אחרת, לפחות ב1996-7

אבל הכוונה הייתה לאותה מסגרת שבה בדרך כלל דוקטורנטית לימדה איך לקרוא טקסטים אקדמיים, להבין את המבנה שלהם, ואיך לכתוב עבודות וכו'. עברתי קורס כזה פעמיים, פעם בספרות עברית ופעם בתע"י והם היו שונים מאוד זה מזה בגלל הצרכים של החוגים שאליהם השתייכו.
 

d a p h n a

New member
אוקיי

אז בזמני (שהיה כמה וכמה שנים אחר כך ) קראו לזה "סדנת יסוד למדעי הרוח", וזה היה משהו שהיה משותף לכל החוגים במדעי הרוח. אצלי במקרה לימדה את זה דוקטורנטית מהחוג להיסטוריה אז זה התאים, אבל היו אנשים שלמדו עם דוקטורנטים מחוגים אחרים. בכל מקרה, ביטלו את הקורס משהו משהו כמו שנה או שנתיים אחרי שאני עשיתי אותו.
 

NorthernStar

New member
בדקתי

(כן, אני נושאת שני עותקים מהtranscripts שלי לכל מקום) הקורס בספרות עברית נקרא "קריאה בטקסטים נבחרים" והוא כלל קריאה של חומרים ספרותיים מז'אנרים שונים פלוס מאמרי ביקורת במטרה לרכוש מיומנויות של כתיבה אקדמית ממוקדת לצרכים של החוג. הקורס בתע"י נקרא "תרגיל יסוד במדעי הרוח", ובמסגרתו, כאמור, למדנו לקרוא ולהעריך סוגים שונים של מקורות, לזהות את הארגומנטים ולכתוב essay בעצמנו. שניהם היו מצוינים ושני הדוקטורנטים שלימדו אותם היום חלק מהסגל של החוגים שלהם, ובצדק. אז לא מלמדים ככה היום? חבל מאוד.
 

d a p h n a

New member
אכן חבל

אני חושבת שנקבעה מדיניות של הפקולטה שלא מעסיקים יותר דוקטורנטים בתפקידי הוראה או משהו כזה. בכל מקרה, הקורס בוטל, וחבל.
 

milindapanna

New member
סורי, אני חייב להגיב ../images/Emo13.gif

יש כאן כמה דברים - ראשית, זה קשור למיסוי המלגות של הדוקטורנטים. שנית, לארגון הסגל הזוטר. ושלישית, לקיצוצים בתקציב האוניברסיטה שלא איפשרו להעסיק. בזמנו, אגודת הסטודנטים לא הרשתה לדוקטורנטית בת 60 ומשהו ללמד קורס שאף אחד בארץ לא יכל ללמד משום שהיא ביקשה ללמד אותו בהתנדבות (לא היה כסף לשלם לה). אני מניח שאתה מבין איך הכל קשור.
 

milindapanna

New member
ועוד דבר,

בהרבה מקומות מי שמלמד את הדברים הללו הם דוקטורים ופרופסורים, בעלי ניסיון עשיר בכתיבה (ובקריאה). תקציב.
 

Unicorn98

New member
האמת שהתייחסתי רק לביטול הקורס עצמו ולא

לעניין הדוקטורנטים. אבל אין ספק שזה מרענן מאוד שיש מי שמייצג כאן נאמנה את התפיסות הבירוקרטיות-פונקציונליסטיות-ארגוניות-מכניסטיות של האוניברסיטה. אחרת היה מאוד משעמם כאן...
 

milindapanna

New member
אין כמו ריענון

ביטול הקורס עלול להיות קשור קשר ישיר לעניין הדוקטורנטים, וגם לעניינים תקציביים אחרים (כמו הדרישה של ההנהלה להפטר ממורים מן החוץ). אני לא מייצג שום דבר. ממרחק אתה יכול לראות דברים שלא רואים מקרוב. למשל את הנטייה להתלונן (ואם אפשר בציניות) על כל דבר מבלי להבין (או לנסות להבין) מה התמונה הגדולה, כמו גם הפרטים, שהביאו לתוצאה. כשבודקים, ורואים שהפקולטה למדעי הרוח הייתה (ועודנה) בסכנה ברורה ומיידית, הן ביחס מצד הממשלה והן מצד הנהלת האוניברסיטה, עם דרישות ברורות לקצץ כל מה שזז, להפחית תקנים, להגדיל מספר סטודנטים בכיתות, להגדיל שעות הוראה למרצים ועוד ועוד - אז מבינים היכן הבעייה. והבעייה איננה בדיקאן שמקים וועדה כדי לשכנע את ההנהלה לתת יותר, אלא בגישה הכוללת של הממשלה והציבור למדעי הרוח ולהשכלה גבוהה ככלל. עצם זה שאנשים רוצים קורס קטנטן של 2-3 יח' וזהו ללימוד נושא חשוב כמו כתיבה אקדמאית (עברית, אנגלית, לא משנה) כבר מראה שהממשלה מצליחה. הנושא הזה מצריך הרבה יותר משאבים באוניברסיטה, ולא סתם פץ' קטן שיסתום חור (אם כי גם פץ' זה יותר טוב מכלום).
 

Unicorn98

New member
אנחנו נמשיך לא להסכים,

גם על טענות היסוד שלך בדבר אי ראיית התמונה הכוללת, והאשמת הממשלה בתחלואי האקדמיה. לא נורא. אומנות הניהול (שרוב החוקרים באקדמיה חוטאים בחסרונה) כוללת בתוכה את היכולת לקדם נושאים בתוך אילוצים. אם על כל קורס שנרצה להוסיף למערכת, נדרש לכתת רגלינו אל שר האוצר שיתחוב ידו עמוק יותר אל כיסו של האזרח, המצב הוא אנוש. מאידך, אספקט בסיסי בכל עמדה של קבלת החלטות הוא הפנמת קיומו הבלתי נמנע של המחסור. לנצח יהיה מחסור בתקציבים, כוח אדם, מבנים, תשתיות ובעיקר מוטיבציה. מה לעשות. הכשרון האנושי הוא לפעול בתוך המגבלות הללו. אין זה אומר שאני מסכים בהכרח עם עמדת הממשלה קונקרטית בנוגע לפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב, איני מכיר את העמדה הפורמלית או המעשית של הרפרנטים באוצר בנושא הזה, או מול ות"ת. מה שכן, מתוך המערכת (כאמור, מדעה"ח בעברית ולא שום מערכת אחרת) אני יודע בבטחון מוחלט שיש סדרי עדיפויות, שעליהם אנחנו מתווכחים. סדרי עדיפויות הם עניין אידיאולוגי, ולבטל ויכוח אידיאולוגי תוך הדרשות לטיעון בירוקרטי, הוא מהות הביקורת שיש לי על הבחירה שעשה כאן הדיקאן. ידוע שיש מחסור באוני', ידוע שלא כל הקורסים הרצויים ממומשים, וידוע גם שתמיד יהיה מחסור כלשהו, ותמיד ידרשו מנהלים בכירים לקבל החלטות שיגלמו הפסד תיאורטי ומעשי כלשהו. הויכוח הוא האם נתווכח על החשיבות היחסית של קורסים קיימים וקורסים על המדף, או במקום להתעמת עם המציאות, שוב נבכה ונרוץ לפריץ שישלוף עוד כמה פרוטות מכיסו כדי שנוכל להמנע מבחירה, חס ושלום.
 
למעלה