הרכבת לירושלים
חנצ´יק , חווה נא דעתך בעניין הרכבת
לי-ם , שנראה יותר מתמיד כי היא עומדת להיות הפיל הלבן הבא בחנות החרסינה ששמה רכבת ישראל . האם תיסמונת ת"א דרום מס´ 2 , או שמא יש כאן אינטרסים של אגד , למשל ,או של חברות המוניות הפוחדים מאובדן הכנסות ולכן " משתילים " כתבות בעיתונות באמצעות בעלי עניין כדי להסיר את הנושא מן הפרק? ואיפה הירושלמים שנאבקו כול כך יפה ובהצלחה להצלת עמק הצבאים , אינכם רוצים לראות בשובה של הרכבת לעירכם? הקימו כול זעקה , ויפה שעה אחת קודם!!!!
הרכבת לירושלים
דעתי בנושא מורכבת והיא אינה סופית ומוחלטת. אני מאמין שחלום התחנה התת-קרקעית בגן העצמאות הוא נהדר וטוב, אבל מימושו רחוק מאוד מאיתנו, ולכן יש להחזיר לשירות את תחנת ירושלים המקורית, בנוסף לתחנה במלחה, שתהפוך לדעתי די מהר לחשובה בזכות עצמה. אם פעם יצטרכו להשתמש בתוואי לצרכי הרכבת הקלה, יהיה יותר קל לעשות הסבה/שימוש משותף בקו רכבת פעיל מאשר בשביל עפר זנוח. כמובן שחשיבותה ההסטורית והסנטימנטלית של תחנת ירושלים המקורית היא מעל לכל ספק (אם כי לדעתי תחנת יפו יותר חשובה הסטורית, ותראו איך היא נראית היום), ולכן אני מתנגד בתוקף לכל בנייה מסיבית בשטח. לגבי תוואי הקו - אני מאמין ששירות שינתן באמצעות רכבות רוכנות על גבי הקו הנוכחי יוכל להיות פתרון ביניים מספק עד להקמת קו חדש, ויתרונו החשוב היחיד על כל אופציה אחרת היא הזמינות שלו - בשנה הבאה כבר נוכל לנסוע ברכבת לבית שמש, וקצת אח"כ גם לירושלים עצמה. גם שדרוג לפי תוואי G1 ייקח מספר שנים למימוש עם כל המנהרות שצריך בשבילו - העם רוצה תשובה מיידית, ומגיעה לו תשובה כזאת, לדעתי. אני גם חייב להתוודות שאני באופן נגד כל תוכנית שתשנה את התוואי המקורי שלא לצורך, בגלל חשיבותו ההסטורית והעובדה שהוא כנראה הקו היחיד בישראל שניתן להפוך אותו לקו תיירותי של ממש. צר לי על כך שרכבת ישראל מתנערת מהמחויבות הראשונית שלה לרכבות רוכנות, ושמחתי לשמוע שמשרד התחבורה לוחץ עליה בנושא. אבל אם נזכרו בזה רק עכשיו, זה אומר שלפחות בשנתו הראשונה יהיה הקו נטול רכבות רוכנות, ולכן לא אטרקטיבי במיוחד. אני מאמין שלאחר השלמת הקו החדש דרך מודיעין (שבראייתי אין כל שאלה לגבי נחיצותו הדחופה מאוד) יש להפוך את הקטע בין ירושלים לבית שמש לקו משותף לרכבות קלות (שיכולות לנסוע גם בתוך העיר וגם על הקו הראשי) שיתנו שירות פרברי ולרכבות משא (בתקווה שרכבת ישראל תשכיל להרים על הרגליים שוב את תחום המשא המוזנח). אבל זה באמת חזון למועד, איך שהדברים נראים כעת. אני לא מכיר את הנושא אישי מספיק בשביל להביע דעה לגבי האינטרסנטים השונים שעשויים לקדם נתונים מוטעים. לגבי הדעות השונות - הרי אנו חיים במדינה דמוקרטית, ומותר לעיריית ירושלים להעדיף פתרון אחר מזה של הממשלה, כל עוד שני הצדדים עושים זאת ממניעים טהורים ושקולים. אבל זו רק דעתי.