רכבת ישראל - סיכום שנת 2013

מצב
הנושא נעול.
בישראל תחנות פרבריות רבות נמצאות מחוץ לאזור

מדובר על תחנות פרבריות
והן נמצאות באזור עירוני צפוף, השטח שמסביב לתחנה הרכבת לא צריך להתבזבז על חנייה. P&R מתאים לתחנות עם אופי שונה ועדיף שהוא יתבצע עם חניון בקומות ולא כמו שעושים היום .
בישראל תחנות פרבריות רבות נמצאות מחוץ לאזור
עירוני צפוף - בית יהושע, הרצליה, קרית אריה, סגולה, ראש העין, יבנה מערב, יבנה מזרח, אשדוד, אשקלון, בית שמש, פאתי מודיעין, הראשונים.
אתה מתאר לעצמך למשל את תחנת פאתי מודיעין או את תחנת ראש העין ללא חניות?
תחנות במרכזי ערים לא זקוקות לחניה, אבל כמה תחנות כאלה יש בישראל?
 

Rubim88

New member
בדיוק על זה אני מדבר

בישראל תחנות פרבריות רבות נמצאות מחוץ לאזור
עירוני צפוף - בית יהושע, הרצליה, קרית אריה, סגולה, ראש העין, יבנה מערב, יבנה מזרח, אשדוד, אשקלון, בית שמש, פאתי מודיעין, הראשונים.
אתה מתאר לעצמך למשל את תחנת פאתי מודיעין או את תחנת ראש העין ללא חניות?
תחנות במרכזי ערים לא זקוקות לחניה, אבל כמה תחנות כאלה יש בישראל?
בדיוק על זה אני מדבר
תחנה שנמצאת מחוץ אזור עירוני צפוף ראויה לחנייה, אבל זה לא המקרה פה.
 

Nir5364

New member
ושוב אתם מדברים על אידיאל...

בדיוק על זה אני מדבר
תחנה שנמצאת מחוץ אזור עירוני צפוף ראויה לחנייה, אבל זה לא המקרה פה.
ושוב אתם מדברים על אידיאל...
על מצב שבו יש תחבורה ציבורית נורמלית לתחנה...

אם מסילת הרכבת הייתה עוברת בכביש עכו חיפה.. והייתה תחנה בצמתים הראשיים בדיוק כמו שקורה בתל אביב.. אז באמת לא היה צריך חניון.

זו לא המציאות באיזור הצפון.
 
אמנם תחנת ק. מוצקין לא נמצאת על כביש עכו,

ושוב אתם מדברים על אידיאל...
על מצב שבו יש תחבורה ציבורית נורמלית לתחנה...

אם מסילת הרכבת הייתה עוברת בכביש עכו חיפה.. והייתה תחנה בצמתים הראשיים בדיוק כמו שקורה בתל אביב.. אז באמת לא היה צריך חניון.

זו לא המציאות באיזור הצפון.
אמנם תחנת ק. מוצקין לא נמצאת על כביש עכו,
אבל כן יש אליה תחבורה ציבורית טובה מכל הערים בסביבה.
 
האם אתה מכיר את התחץ לשם?

ושוב אתם מדברים על אידיאל...
על מצב שבו יש תחבורה ציבורית נורמלית לתחנה...

אם מסילת הרכבת הייתה עוברת בכביש עכו חיפה.. והייתה תחנה בצמתים הראשיים בדיוק כמו שקורה בתל אביב.. אז באמת לא היה צריך חניון.

זו לא המציאות באיזור הצפון.
האם אתה מכיר את התחץ לשם?
כל הקווים שמגיעים לתחנה והתדירויות שלהם?
אולי לא?
 

Nir5364

New member
אני לא אומר שהמצב כושל..

האם אתה מכיר את התחץ לשם?
כל הקווים שמגיעים לתחנה והתדירויות שלהם?
אולי לא?
אני לא אומר שהמצב כושל..
אבל אפשר בהחלט לשפר אותו.
אתה יכול לדמיין נוסע שגר בק. אתא שרוצה להגיע לרכבת במוצקין (ולא, הוא לא יעלה בק. חיים אשר שם כבר אין מקומות ישיבה ברכבת).

בבקשה, תאמר לי כמה החלפות אוטובוסים הוא צריך לעשות ובכמה זמן הוא יגיע לרכבת מול כמה זמן ייקח לו ברכב.
 
מדוע שלא יסע לחוצות המפרץ לב המפרץ

אני לא אומר שהמצב כושל..
אבל אפשר בהחלט לשפר אותו.
אתה יכול לדמיין נוסע שגר בק. אתא שרוצה להגיע לרכבת במוצקין (ולא, הוא לא יעלה בק. חיים אשר שם כבר אין מקומות ישיבה ברכבת).

בבקשה, תאמר לי כמה החלפות אוטובוסים הוא צריך לעשות ובכמה זמן הוא יגיע לרכבת מול כמה זמן ייקח לו ברכב.
מדוע שלא יסע לחוצות המפרץ לב המפרץ
קווים מזינים לקריית מוצקין צריכים להיות מהסביבה קרי קריית מוצקין,ביאליק ,ים.
אפשר גם לומר שלא נוח להגיע מרעננה לתל אביב דרך רכבת הרצליה.
 

Nir5364

New member
כי כשיש לו רכב הוא נוסע למוצקין

מדוע שלא יסע לחוצות המפרץ לב המפרץ
קווים מזינים לקריית מוצקין צריכים להיות מהסביבה קרי קריית מוצקין,ביאליק ,ים.
אפשר גם לומר שלא נוח להגיע מרעננה לתל אביב דרך רכבת הרצליה.
כי כשיש לו רכב הוא נוסע למוצקין
זו התחנה הכי קרובה גיאוגרפית...
אין סיבה שבגלל אילוצי תח"צ הוא יעבור לתחנה אחרת שהיא גם פחות טובה עבורו.

תחנות הקריות אמורות לשרת את כל תושבי הקריות, מערך האוטובוסים אמור לטפל בזה.
 

Nir5364

New member
מאותה סיבה שאף אחד לא משתמש בחוצות המפרץ

מדוע שלא יסע לחוצות המפרץ לב המפרץ
קווים מזינים לקריית מוצקין צריכים להיות מהסביבה קרי קריית מוצקין,ביאליק ,ים.
אפשר גם לומר שלא נוח להגיע מרעננה לתל אביב דרך רכבת הרצליה.
מאותה סיבה שאף אחד לא משתמש בחוצות המפרץ
קווים מזינים צריכים להיות מכל האזורים שקרובים גיאוגרפית לתחנה. התחנה הכי קרובה מבחינת מרחק לק. אתא היא מוצקין וק. חיים... אין שום סיבה שאוטובוס יביא נוסעים לתחנה מרוחקת יותר.

מה גם, שעבור תושב ק. אתא שנוסע במטרונית המטרונית לא עוצרת בסמיכות לתחנת מוצקין, ואף אחד לא ייקח את קווי 22 שעושים סיבוב דרך זבולון ומרכז הקריה.
 
התחנה כי נוחה להגיע אליה מקרית אתא היא לב

מאותה סיבה שאף אחד לא משתמש בחוצות המפרץ
קווים מזינים צריכים להיות מכל האזורים שקרובים גיאוגרפית לתחנה. התחנה הכי קרובה מבחינת מרחק לק. אתא היא מוצקין וק. חיים... אין שום סיבה שאוטובוס יביא נוסעים לתחנה מרוחקת יותר.

מה גם, שעבור תושב ק. אתא שנוסע במטרונית המטרונית לא עוצרת בסמיכות לתחנת מוצקין, ואף אחד לא ייקח את קווי 22 שעושים סיבוב דרך זבולון ומרכז הקריה.
התחנה כי נוחה להגיע אליה מקרית אתא היא לב
המפרץ.
אין הגיון ליסוע מקרית אתא לקרית מוצקין כאשר היעד נמצא בחיפה או דרומית לחיפה.
למען האמת, אם היעד נמצא בחיפה אין טעם לשלב נסיעה ברכבת כאשר נקודת המוצא היא קרית אתא ואם היעד נמצא דרומית לחיפה, עדיף כבר ליסוע עם המטרונית עד לתחנת חיפה מרכז או עד בת גלים.
תושב קרית אתא לא יזדקק לתחנת קרית חיים או לתחנת קרית מוצקין כמעט בשום מקרה. המקרה היחיד שאני יכול לחשוב עליו זה בשעות אחר הצהריים כאשר היעד הוא עכו או נהריה ומעדיפים רכבת על נסיעה בכביש 4 צפונה בשעות העומס לכיוון הזה.
 
ובהקשר זה צריך לזכור שבשעות השיא

התחנה כי נוחה להגיע אליה מקרית אתא היא לב
המפרץ.
אין הגיון ליסוע מקרית אתא לקרית מוצקין כאשר היעד נמצא בחיפה או דרומית לחיפה.
למען האמת, אם היעד נמצא בחיפה אין טעם לשלב נסיעה ברכבת כאשר נקודת המוצא היא קרית אתא ואם היעד נמצא דרומית לחיפה, עדיף כבר ליסוע עם המטרונית עד לתחנת חיפה מרכז או עד בת גלים.
תושב קרית אתא לא יזדקק לתחנת קרית חיים או לתחנת קרית מוצקין כמעט בשום מקרה. המקרה היחיד שאני יכול לחשוב עליו זה בשעות אחר הצהריים כאשר היעד הוא עכו או נהריה ומעדיפים רכבת על נסיעה בכביש 4 צפונה בשעות העומס לכיוון הזה.
ובהקשר זה צריך לזכור שבשעות השיא
יהיו 4 רכבות מאזור חיפה דרומה כאשר אחת מהן תצא מלב המפרץ ואחרת תצא מחיפה מרכז, כך שבתחנות הללו גם יש יותר רכבות דרומה מאשר בתחנות הקריות שבהן עוברות רק שתי רכבות בינעירוניות בכל שעה בשעות השיא.
בשעות השפל אחת משתי הרכבות הבינעירוניות יוצאת מחיפה מרכז.
כך שמבחינת מקום ישיבה יש יתרון מסויים לתחנות לב המפרץ וחיפה מרכז על פני תחנות הקריות שהרכבות העוברות בהן יוצאות מנהריה.
 
תיקון:

ובהקשר זה צריך לזכור שבשעות השיא
יהיו 4 רכבות מאזור חיפה דרומה כאשר אחת מהן תצא מלב המפרץ ואחרת תצא מחיפה מרכז, כך שבתחנות הללו גם יש יותר רכבות דרומה מאשר בתחנות הקריות שבהן עוברות רק שתי רכבות בינעירוניות בכל שעה בשעות השיא.
בשעות השפל אחת משתי הרכבות הבינעירוניות יוצאת מחיפה מרכז.
כך שמבחינת מקום ישיבה יש יתרון מסויים לתחנות לב המפרץ וחיפה מרכז על פני תחנות הקריות שהרכבות העוברות בהן יוצאות מנהריה.
תיקון:
בשעות השיא אחת הרכבות יוצאת מקרית מוצקין במקום מחיפה מרכז. עדיין מלב המפרץ וחיפה מרכז תהיה רכבת אחת יותר מאשר בקרית מוצקין.
 

Nir5364

New member
אתה מאיזור הצפון...?

התחנה כי נוחה להגיע אליה מקרית אתא היא לב
המפרץ.
אין הגיון ליסוע מקרית אתא לקרית מוצקין כאשר היעד נמצא בחיפה או דרומית לחיפה.
למען האמת, אם היעד נמצא בחיפה אין טעם לשלב נסיעה ברכבת כאשר נקודת המוצא היא קרית אתא ואם היעד נמצא דרומית לחיפה, עדיף כבר ליסוע עם המטרונית עד לתחנת חיפה מרכז או עד בת גלים.
תושב קרית אתא לא יזדקק לתחנת קרית חיים או לתחנת קרית מוצקין כמעט בשום מקרה. המקרה היחיד שאני יכול לחשוב עליו זה בשעות אחר הצהריים כאשר היעד הוא עכו או נהריה ומעדיפים רכבת על נסיעה בכביש 4 צפונה בשעות העומס לכיוון הזה.
אתה מאיזור הצפון...?
אתה באמת חושב שתושב ק. אתא שיש ברשותו רכב יסע עם הרכב ללב המפרץ במקום לק. מוצקין / ק. חיים...?
 
לא כתבתי על הגעה ברכב, כתבתי במפורש על

אתה מאיזור הצפון...?
אתה באמת חושב שתושב ק. אתא שיש ברשותו רכב יסע עם הרכב ללב המפרץ במקום לק. מוצקין / ק. חיים...?
לא כתבתי על הגעה ברכב, כתבתי במפורש על
נסיעה במטרונית.
תושב קרית אתא שיש ברשותו רכב יסע לאן שנוח לו ליסוע. אם הוא למשל גר בדרום קרית אתא או בדרום מערב קרית אתא הוא לא יסע לקרית חיים או לקרית מוצקין.
אולי הוא יסע ללב המפרץ ואולי אפילו לחוף הכרמל דרך מנהרות הכרמל.
אני לא רואה תושב של קרית אתא נוסע לתחנת רכבת בכלל אם יעדו בחיפה. ואם יעדו דרומית לחיפה יש שיקול נוסף - מחיר הנסיעה ברכבת מחיפה נמוך יותר מאשר מלב המפרץ ומלב המפרץ נמוך יותר מאשר מתחנות הקריות.
לכן התסריט שלך שתושב קרית אתא נוסע דווקא לתחנת קרית מוצקין הוא תסריט קלוש.
כן - לב המפרץ עדיפה על קרית מוצקין עבור תושב קרית אתא גם אם הוא מגיע לתחנה עם רכב.
קרית חיים עשויה להיות תחנה נוחה לתושב קרית אתא אבל חוצות המפרץ, לב המפרץ ואפילו תחנות חיפה נוחות יותר מסיבה פשוטה: הדרך הקצרה לתחנת קרית חיים עוברת דרך רחוב העמקים בקרית ביאליק שהוא רחוב עמוס. בעידן עוקף הקריות הגישה לאזור לב המפרץ ולחיפה עצמה וגם לחוצות המפרץ דרך מחלף קרית אתא דרום ורחוב הדשנים נוחה יותר.
כמה שלא תנסה לא תצליח לשכנע שתחנות קרית מוצקין וקרית חיים נוחות לתושב קרית אתא כשיעדו בכיוון דרום.
עדיף שתסתפק בתושבי קרית ים, קרית חיים, קרית מוצקין ובמידה פחותה יותר קרית ביאליק. זו האוכלוסיה הרלוונטית לתחנות קרית מוצקין וקרית חיים.
 

Nir5364

New member
מזמין את כל מי שלא שוכנע

לא כתבתי על הגעה ברכב, כתבתי במפורש על
נסיעה במטרונית.
תושב קרית אתא שיש ברשותו רכב יסע לאן שנוח לו ליסוע. אם הוא למשל גר בדרום קרית אתא או בדרום מערב קרית אתא הוא לא יסע לקרית חיים או לקרית מוצקין.
אולי הוא יסע ללב המפרץ ואולי אפילו לחוף הכרמל דרך מנהרות הכרמל.
אני לא רואה תושב של קרית אתא נוסע לתחנת רכבת בכלל אם יעדו בחיפה. ואם יעדו דרומית לחיפה יש שיקול נוסף - מחיר הנסיעה ברכבת מחיפה נמוך יותר מאשר מלב המפרץ ומלב המפרץ נמוך יותר מאשר מתחנות הקריות.
לכן התסריט שלך שתושב קרית אתא נוסע דווקא לתחנת קרית מוצקין הוא תסריט קלוש.
כן - לב המפרץ עדיפה על קרית מוצקין עבור תושב קרית אתא גם אם הוא מגיע לתחנה עם רכב.
קרית חיים עשויה להיות תחנה נוחה לתושב קרית אתא אבל חוצות המפרץ, לב המפרץ ואפילו תחנות חיפה נוחות יותר מסיבה פשוטה: הדרך הקצרה לתחנת קרית חיים עוברת דרך רחוב העמקים בקרית ביאליק שהוא רחוב עמוס. בעידן עוקף הקריות הגישה לאזור לב המפרץ ולחיפה עצמה וגם לחוצות המפרץ דרך מחלף קרית אתא דרום ורחוב הדשנים נוחה יותר.
כמה שלא תנסה לא תצליח לשכנע שתחנות קרית מוצקין וקרית חיים נוחות לתושב קרית אתא כשיעדו בכיוון דרום.
עדיף שתסתפק בתושבי קרית ים, קרית חיים, קרית מוצקין ובמידה פחותה יותר קרית ביאליק. זו האוכלוסיה הרלוונטית לתחנות קרית מוצקין וקרית חיים.
מזמין את כל מי שלא שוכנע
לתחנת מוצקין ברכבות הבוקר המוקדמות... ולעשות סקר בו שואלים נוסעים מהיכן הגיעו, איך הגיעו לתחנה ומה יעדם.

מעבר לזה, כשאתה טוען שעדיף לנסוע לחוצות המפרץ, אתה שוכח שאם אתה משאיר רכב בחוצות המפרץ אתה תהייה חייב להחליף רכבת בחזור, ואתה צריך להגיע מוקדם פי כמה וכמה כדי לעלות על הפרברית עד ללב המפרץ ואח"כ לתפוס את המהירה דרומה. לגבי לב המפרץ, יש פקק בשעות הבוקר עם כל העובדים של בתי זיקוק.

אני נסעתי ברכבת דרומה יום יום, כבר הכרתי שם הרבה מאוד אנשים ואפילו במשך תקופה לא קצרה חלקנו מכוניות בסבבים בדרך לתחנה, יש יותר נוסעים מקרית אתא שמגיעים למוצקין ממה שאתה מדמיין.
 
עזוב זה כמו לשכנע מדוע תחנת הרצליה נוחה

לא כתבתי על הגעה ברכב, כתבתי במפורש על
נסיעה במטרונית.
תושב קרית אתא שיש ברשותו רכב יסע לאן שנוח לו ליסוע. אם הוא למשל גר בדרום קרית אתא או בדרום מערב קרית אתא הוא לא יסע לקרית חיים או לקרית מוצקין.
אולי הוא יסע ללב המפרץ ואולי אפילו לחוף הכרמל דרך מנהרות הכרמל.
אני לא רואה תושב של קרית אתא נוסע לתחנת רכבת בכלל אם יעדו בחיפה. ואם יעדו דרומית לחיפה יש שיקול נוסף - מחיר הנסיעה ברכבת מחיפה נמוך יותר מאשר מלב המפרץ ומלב המפרץ נמוך יותר מאשר מתחנות הקריות.
לכן התסריט שלך שתושב קרית אתא נוסע דווקא לתחנת קרית מוצקין הוא תסריט קלוש.
כן - לב המפרץ עדיפה על קרית מוצקין עבור תושב קרית אתא גם אם הוא מגיע לתחנה עם רכב.
קרית חיים עשויה להיות תחנה נוחה לתושב קרית אתא אבל חוצות המפרץ, לב המפרץ ואפילו תחנות חיפה נוחות יותר מסיבה פשוטה: הדרך הקצרה לתחנת קרית חיים עוברת דרך רחוב העמקים בקרית ביאליק שהוא רחוב עמוס. בעידן עוקף הקריות הגישה לאזור לב המפרץ ולחיפה עצמה וגם לחוצות המפרץ דרך מחלף קרית אתא דרום ורחוב הדשנים נוחה יותר.
כמה שלא תנסה לא תצליח לשכנע שתחנות קרית מוצקין וקרית חיים נוחות לתושב קרית אתא כשיעדו בכיוון דרום.
עדיף שתסתפק בתושבי קרית ים, קרית חיים, קרית מוצקין ובמידה פחותה יותר קרית ביאליק. זו האוכלוסיה הרלוונטית לתחנות קרית מוצקין וקרית חיים.
עזוב זה כמו לשכנע מדוע תחנת הרצליה נוחה
למי שגר ברעננה, ותחנת יבנה מזרח צריכה להתאים לתושבי רחובות.
 
מקרית אתא יש קו 2 ללב המפרץ וקו 21 לחוצות

אני לא אומר שהמצב כושל..
אבל אפשר בהחלט לשפר אותו.
אתה יכול לדמיין נוסע שגר בק. אתא שרוצה להגיע לרכבת במוצקין (ולא, הוא לא יעלה בק. חיים אשר שם כבר אין מקומות ישיבה ברכבת).

בבקשה, תאמר לי כמה החלפות אוטובוסים הוא צריך לעשות ובכמה זמן הוא יגיע לרכבת מול כמה זמן ייקח לו ברכב.
מקרית אתא יש קו 2 ללב המפרץ וקו 21 לחוצות
המפרץ. אין שום הגיון לנסוע מקרית אתא צפונה לקרית מוצקין. למרות שאם מישהו בכל זאת רוצה לעשות זאת כי הוא רוצה לתפוס מקום ישיבה, הוא יכול לקחת קו 22 או 23 - למרות שהם אינם מיועדים לכך, וגם לא אמורים להיות מיועדים לכך.
 

Rubim88

New member
אתה יודע מה ההגדרה של אידאלי?

ושוב אתם מדברים על אידיאל...
על מצב שבו יש תחבורה ציבורית נורמלית לתחנה...

אם מסילת הרכבת הייתה עוברת בכביש עכו חיפה.. והייתה תחנה בצמתים הראשיים בדיוק כמו שקורה בתל אביב.. אז באמת לא היה צריך חניון.

זו לא המציאות באיזור הצפון.
אתה יודע מה ההגדרה של אידאלי?
דבר שלא קיים במציאות, כמו טלפורטציה. תח"צ מקשרת לתחנת רכבת זה משהו שדווקא כן יכול להיות קיים במציאות, והוא מהווה פתרון הרבה יותר טוב מחנייה בתחנה שנמצאת באמצע העיר.
 

Nir5364

New member
לצערי, אין קו אוטובוס שבאמת מחבר

אנשים לא צריכים להגיע ברכב פרטי לתחנת הרכבת.
לא צריך לבנות חניוני ענק בשביל תחנות רכבת. צריך תחבורה משלימה טובה, נקודה.
לצערי, אין קו אוטובוס שבאמת מחבר
את תחנות הרכבת לנקודות העיקריות בקריות בצורה מהירה.

אילו היה אוטובוס שמחבר נניח את קריון - רכבת מוצקין - רכבת חיים - צומת הצריף - צומת ק. אתא

בצורה ישירה ללא סיבובים בשכונות שונות, אז היה הגיוני להשתמש בשירות כזה.. מאחר ואין אוטובוס כזה לא מפתיע שאנשים בוחרים לא להשתמש בתחבורה ציבורית. במיוחד כאשר אנשים מגיעים לרכבת ב 7 בבוקר ואולי לפני, בשביל אוטובוס צריך לקום שעה מוקדם יותר ממה שקמים כשנוסעים עם רכב.
 

olli3

New member
מנהל
ולכן אני טוען שאין מקום לעוד ועוד חניונים אבל

לצערי, אין קו אוטובוס שבאמת מחבר
את תחנות הרכבת לנקודות העיקריות בקריות בצורה מהירה.

אילו היה אוטובוס שמחבר נניח את קריון - רכבת מוצקין - רכבת חיים - צומת הצריף - צומת ק. אתא

בצורה ישירה ללא סיבובים בשכונות שונות, אז היה הגיוני להשתמש בשירות כזה.. מאחר ואין אוטובוס כזה לא מפתיע שאנשים בוחרים לא להשתמש בתחבורה ציבורית. במיוחד כאשר אנשים מגיעים לרכבת ב 7 בבוקר ואולי לפני, בשביל אוטובוס צריך לקום שעה מוקדם יותר ממה שקמים כשנוסעים עם רכב.
ולכן אני טוען שאין מקום לעוד ועוד חניונים אבל
יש מקום לשיפור דרסטי של התח"צ המשלימה אל ומתחנת הרכבת על ידי אוטובוסים.

קצב הגידול באוכלוסיה מעלה את הפקקים בכבישים, אלו גורמים לאנשים להשתמש ברכבת אבל כדי להגיע לרכבת הם מגיעים ברכב פרטי. ואז נוצרים פקקי תנועה בכניסה/יציאה מתחנת הרכבת לרבות מחסור במקומות חניה.

זה לא מסובך לראות את האפקט של רכבת בשעות השיא (אחה"צ) שנכנסת לתחנה ואת כמה מאות כלי הרכב שיוצאים מהחניון כמה דקות לאחר מכן ומנסים להשתלב בתנועה העירונית ויוצרים פקקים באיזור תחנת הרכבת.

בישראל פקקים שנוצרים תוך דקות ספורות קיימים על ידי הגורמים הבאים:

1. תאונה.
2. אירוע ספורט / מופע גדול (סיום משחק/סיום מופע).
3. רכבת שמגיעה לתחנה.

את האחרון בהחלט ניתן לפתור ובפשטות.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה