יש הבדל בין חזון אוטופי שאתה רואה לבין צרכים הנובעים
אני אסביר.
קיימת איזו גישה שהמטרה של המסילה הזאת (על המזרחית אנחנו מדברים נכון?)
היא להקל על העומס במסילות איילון ולשמש רכבות משא.
אני בכלל לא רואה זאת כך,
אני רואה בה מסילה מרכזית ברשת המסילות העתידית,
שעליה יעברו 5 קווים ראשיים, מהצפון לדרום (2 קווים), מהצפון לירושלים (2 קווים)
ומהצפון למרכז (קו אחד).
על אילו פתרונות, אלטרנטיבים - פשוטים/+זולים/+כדאיים יותר, אתה כותב?
יש הבדל בין חזון אוטופי שאתה רואה לבין צרכים הנובעים
מהמציאות.
בחזון האוטופי שלך המוני אנשים נוסעים כל בוקר וערב בין הצפון לדרום ולהיפך ובין הצפון לירושלים ולהיפך.
בפועל רק בימי ראשון וחמישי יש בין הצפון לדרום מספר נוסעים שמצדיק רכבות ישירות בין הצפון לדרום.
בכח שאר ימי השבוע לא יהיה בסיס נוסעים שיצדיק הפעלת רכבות נוסעים עוקפות תל אביב בין הצפון לדרום.
בעשור הבא הקישור הרכבתי לירושלים וסביר להניח שגם לערי הדרום ישתפר משמעותית גם ללא המסילה המזרחית וגם מבלי לעקוף את תל אביב שמה לעשות גם אז תהווה המוקד העיקרי של הרשת הרכבתית והיעד המרכזי של הנוסעים ברכבת.
המסילה המזרחית חשובה מכמה סיבות:
1. עבור רכבות משא ולא על מנת להקל על העומס במסילות האיילון, היא לא ממש תעשה זאת וודאי שלא הקטע הצפוני שלה, אלא על מנת להקל על מסילת החוף וכן לצורך חיבור לנמל יבשתי.
2. כמסילה חליפית במקרה שמסילות החוף או המסילות באיילון חסומות.
3. על מנת לתת שירות רכבתי לערים ולישובים במשולש ובמזרח השרון.
4. אפשרות לעקוף את תל אביב בעיתות שיא (כמו למשל ימי א') ולצורך כך החשיבות היא רק לקטע שבין כפר סבא ללוד (ובין כפר סבא לראש העין הוא כבר מוכן ופעיל לגמרי).
וכפי שכבר נכתב הקטע הזה אכן יותר חשוב מהקטע הצפוני שבין כפר סבא לחדרה.
מסילה מרכזית עבור רכבות נוסעים המסילה המזרחית לא תהיה ולהציב אותה בראש סדר העדיפויות יגרום לרשת הרכבתית הרבה יותר נזק מתועלת, כי אז בודאות ייפגעו פרויקטים שמבחינת תפקוד רשת קווי הנוסעים חשובים וקריטים הרבה יותר, כמו המסילה הרביעית באיילון וריבוע מסילת ת"א-לוד ומסילות החוף.
הקטע שצריך להיות כיום במקום גבוה בסדר העדיפויות זה הקטע בתוך לוד שמקשר את הדרום עם נתב"ג, מכיוון שנתב"ג תהפוך בסוף העשור הנוכחי לתחנת המעבר בנסיעות בין הדרום לירושלים. הקטע שבין לוד לראש העין צריך להיות בסדר העדיפויות אבל למשל אחרי המסילה הרביעית באיילון ומסילת ת"א-לוד. הקטע בין חדרה לכפר סבא לעומת זאת צריך להיות במקום הרבה יותר נמוך אלא אם כן יש חשיבות מיידית למסילה המזרחית עבור רכבות משא וכאן קיים trade-off. הצורך בקטע הזה של המסילה המזרחית גדל ככל שריבוע מסילות החוף נדחק למטה בסדר העדיפויות וקטן ככל שיתנו יותר חשיבות לריבוע מסילות החוף. וכאן אפשר להתווכח מה יותר חשוב: ריבוע מסילות החוף או קטע ראש העין-חדרה של המסילה המזרחית. בראייה של רכבות נוסעים, אין ספק שהתועלת מריבוע מסילות החוף תהיה הרבה יותר גבוהה. בראיה של רכבות משא, למסילה המזרחית תהיה יותר תועלת. התשובה צריכה להינתן לפי שקלול התועלות. בהקשר הזה צריך לקחת בחשבון עוד היבט: החישמול. מסילות החוף, איילון ות"א-לוד יחושמלו בשנים הקרובות. על מנת שהמסילה המזרחית תוכל להוות אלטרנטיבה עבור רכבות נוסעים היא גם כן תצטרך להיות מוקמת כמסילה מחושמלת וזה ישפיע על עלות הקמת המסילה. זה עוד שיקול שמקטין בראיית מקבלי ההחלטות את ראיית המסילה המזרחית כמסילה עבור רכבות נוסעים.