ריבית פקדונות שלילית בגוש היורו

קרלטון

New member
ריבית פקדונות שלילית בגוש היורו

"הבנק המרכזי האירופי (ECB) הודיע היום (ה') בהחלטת הריבית לחודש יוני על "בזוקה" חדשה בדמות הורדת הריבית לשפל חדש, הנהגת ריבית פקדונות שלילית וחבילת תמריצים פיננסים לעסקים הקטנים.

יו"ר הבנק מריו דראגי החליט להוריד את הריבית לחודש יוני לשפל חדש - 0.15% לעומת הריבית הקודמת שעמדה על 0.25%. במקביל, דרגי הודיע בנוסף כי הוא חותך את ריבית הפקדונות בבנקים לרמה של 0.1%-".

http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000943865#fromelement=hp_morearticles

הבורסות, כמובן, עולות... ועולות... ועולות.... קשה להתלונן כאשר קל כל כך לראות תשואה על הרכיב המנייתי בתיק...אך ברקע אורבת כרגיל החרדה הרגילה - מתי זה יפסק, ועד כמה אלים זה יהיה?
 

KobeRider

New member
תמיד היו שמועות לא מאומתות על יפן

שבמשך כמה לילות, בתקופת הריבית האפסית שהיתה להם, שהריבית על העו"ש/פק"ם היתה פרקטית שלילית. כלומר אנשים קמו בבוקר עם פחות כסף בחשבון. מעניין אם בפועל זה יהיה כך באירופה.

מילא ריבית אפס, נראה לי שלאנשים יהיה מאוד קשה להתמודד עם סכום בחשבון שהולך ויורד.
 

mnakash

New member
קיצוני משהו

ריבית נומינלית שלילית. נשמע כמו בדיחה של מישהו שלא מבין והנה זו המציאות באירופה. מדהים.
 

קרלטון

New member
אחלה מודל עסקי

נותנים לך כסף, אתה מחזיר פחות, מה רע?
 

mnakash

New member
איך בפועל זה ייקרה?

הרי אם הריבית שלילית אנשים לא ייסגרו כסף בפק"מ \ ייקנו אג"ח אלא יעדיפו לשבת על מזומן.
איך הם יאכפו את זה או בוא ונזרום הלאה עם השיגעון איך מלבד מיסים אפשר לכפות ריבית שלילית נומינלית של נניח מינוס 5%? משקיעים פשוט לא ייקנו בהנפקה או במחירים האלה. אני מבין שזו מטרתו אבל הכסף לא ייזרום לשום מקום אלא יעמוד במזומן.
לא עדיף כבר לעשות מה שארה"ב עושה ולהדפיס כסף?
 

קרלטון

New member
להבנתי

מדובר על הפקדונות הקצרים ביותר שיש, כלומר על מזומן בחשבון.

ואז כפי שקיים כיום בפקדונות ארוכים, התנאים טובים יותר (אולי אף עד כדי ריבית חיובית חחח), כלומר זה דוחף אנשים להפקיד בפקדונות ארוכים יותר ויותר וכך להוריד את הרזרבה הנדרשת מהבנק = הזרקת כסף לבנק שירצה לגלגל אותו כהלוואות אטרקטיביות לעסקים.

דרך אגב, אני לא חושב שזה שונה מהותית ממצב של ריבית נמוכה מאוד עד אפסית. גם היום אם אדם שם 10,000 ש"ח בחשבון אז הסכום הזה קטן כל חודש דרך עמלות שונות. אם יש לו סכום גדול אז גם ככה לא ישאיר אותו במזומן אלא יעביר אותו לאיזשהו אפיק נושא ריבית חיובית ולא אפסית. מכיוון אחר, כל מזומן שיש לו בחשבון נשחק בצורה מתמדת עקב האינפלציה, גם פה אין משהו יוצא דופן. אז במקום שמזומן בבנק ישחק עקב האינפלציה + עקב עמלות כאלה ואחרות, הוא ישחק עקב סיבות אלה ובנוסף בעוד 0.1% בשנה. אם מדובר בסכומים קטנים, לא כ"כ אכפת. אם מדובר בסכומים גדולים, אז זאת מוטיבציה להקטין מזומן שאינו מופקד בפקדונות ארוכים או באפיקים אחרים (....מניות...).
 

KobeRider

New member
אל תשכח שבשיא המשבר התשואה על אגח היתה שלילית

בדצמבר 2008, התשואה על אג"ח אמריקאי לשלושה חודשים היתה שלילית. משקיעים קנו את אגרת החוב מתוך ידיעה שבתום התקופה הם יקבלו פחות כסף.

אומנם זה היה בשיא של משבר כלכלי ומשבר נזילות רציני ביותר, אבל זה אפשרי.

http://blogs.wsj.com/marketbeat/2008/12/09/three-month-bill-yield-goes-negative/

האם אפשר לכפות את זה? התשובה היא לא וכן.
לא, כי שום ריבית אינה כפייה. הכרזת הריבית היא סוג של המלצה. הבנק המרכזי מכריז על הריבית המומלצת שלפיה הוא הולך להלוות לבנקים. הם פשוט משתפים איתו פעולה.
כן, כי אם הבנק לווה כסף בריבית מסויימת (והם תמיד ישתפו פעולה עם הבנק המרכזי), אין להם ברירה אלא להוריד את הריבית על הפקם הקצר ביותר למינוס, אחרת הם יפסידו כסף. אולי חלק מהם יבחרו להפסיד כסף, או להעביר לקוחות בצורה מסיבית לפקדונות ארוכים יותר.
 

mnakash

New member
אם לא מדברים על פאניקה קצרה יחסית

אז אין דרך לכפות על הלקוחות להפקיד את הכסף לפיקדון שלילי ולא להחזיק אותו במזומן.
נניח שהשיגעון יחמיר והריבית השלילית תהיה דרך קבע מינוס 5%. מי יפקיד כסף בבנק או ייקנה אג״ח מדינה? אנשים לא ישקיעו פשוט וישבו על הכסף או ייקנו זהב או תחליפים. משקיעים לפנסיה ירדפו אחר תשואות במניות/ אג״ח זבל לא בטוח שזה רעיון טוב לכלכלה לטווח הארוך.
אני משתכנע שאין הבדל בין ריבית אפסית לשלילית. זה פשוט נשמע מצב נפיץ יותר.
 

קרלטון

New member
בז'רגון הבנקאי...

...כסף מזומן בחשבון = פקדון עו"ש. לא ברור לי למה אתה סבור שהבנק יגבה ריבית שלילית דווקא על פקדונות ארוכים יותר ולא על פקדונות עו"ש.
 

קרלטון

New member
ניל אירווין מציג שלושה תרחישים

לאיך הבנקים יגיבו למצב כזה: גביית ריבית שלילית בצורה מוצהרת, גביית עמלות נוספות ל"ניהול החשבון" ותרחיש בו יספגו את ההפסד בעצמם ולא יגלגלו אותו על הלקוחות.


Banks will most likely pass these negative interest rates on to consumers, or at least try to. They may try to do so not by explicitly charging a negative interest rate, but by paying no interest and charging a fee for account maintenance.

(For example, if you have 10,000 euros in an account and the bank starts levying a 25-euro maintenance fee, you’ve just effectively received an -0.25 percent interest rate.)

On the other hand, if the interest rate is only slightly negative, banks may just eat the loss in order to avoid alienating customers. If they do that, however, it will cut into bank profitability.

http://www.nytimes.com/2014/06/05/u...rest-rates-what-does-that-even-mean.html?_r=0
 

mnakash

New member
אז משקיעים יוציאו את הכסף או ישקיעו אותו

במשהו שלא נתפס בעינהם כבעל ריבית שלילית.
בעיניי יש הבדל פסיכולוגי עצום בין ריבית ריאלית שלילית לבין ריבית נומינלית שלילית. משהו כמו ההבדל בין שחיקת הכסף למס.
רוב האזרחים אמביולנטים לאינפלציה אבל ממש ממש לא למיסים חדשים. אני חושב שהאפקט של ריבית שלילית נומינלית יכול להיות קרוב יותר לזה של מס על פני סתם שחיקת הכסף.
אולי זה רק אני. בפועל אני חושב שזה יכול לתרום להשקעות אלטרנטיביות כמו ביטקוין למשל. לא הייתי משקיע בזה אבל הייתי מצפה שכמות האנשים באירופה שנפתחים לרעיון תגדל משמעותית.
 

קרלטון

New member
עניין של מידה

כשאנחנו מדברים על אחוז, שניים, שלושה, חמישה אחוזי אינפלציה בשנה, אוקיי, מקבלים. אבל בשנות ה-80 בישראל עם אינפלציה של בין עשרות אחוזים למאות אחוזים בשנה אנשים ממש לא היו אמביולנטים לאינפלציה, הם רצו למט"ח ולאפיקים צמודים בהמוניהם, עד כדי כך שהיה צורך לאסור בחוק החזקת מט"ח על ידי אזרחים פרטיים... עברו מאז כבר מעל שלושה עשורים, ועדיין הטראומה מאז גרמה לכך שכמעט כל האג"חים הקונצרנים בארץ צמודים למדד, זה מה שמשקיעים רצו אז וזה מה שמנפיקים היום. באותו אופן עליית עלויות אחרת, אם במיסים, אם בריבית שלילית. לא רואה הבדל מהותי. אף אחד לא יצא לרחובות בשביל עלייה של 0.1% במע"מ. המדינה מצליחה להעלות גם ביותר ואנשים בולעים את זה. מנגד, עליות משמעותיות גורמות לשינוי דפוסים. באותו אופן הירידה בריבית מנומינלית גבוהה לנמוכה עד אפסית, שהיתה משמעותית לאורך שנים השפיעה באופן חזק על שווקי המניות, הנדל"ן ואחרים. גם היום הכסף נשחק בבנק בעמלות שונות, דמי ניהול וכד'. מכשירים ארוכים יותר, אם פקדונות או אם אג"חים, ישארו בעלי ריבית חיובית. לא רואה איזה שינוי מהותי פה במעבר מאפס למינוס 0.1%.

לגבי ביטקוין, מסכים שיש כאן המשך שינוי באותו כיוון, אבל שוב לא רואה קפיצת מדרגה.
 
למעלה