ריאיון משאבי אנוש

ריאיון משאבי אנוש


תגידו, זה לגיטימי לשאול בריאיון משאבי אנוש בני כמה האחים שלי ובמה הם עוסקים וכמה ילדים יש להם ואיפה הם גרים? וגם במה עוסקים ההורים שלי? ועוד כל מיני כאלו בסגנון.
קצת מוגזם, לא? זה סה"כ ריאיון משאבי אנוש, לא תחקיר בטחוני. אני קצת מרגישה כאילו פלשו לי לפרטיות... (ואפילו אין לי מה להסתיר),
רק אני נתקלתי בזה או שזה משהו בשגרה?
 

ni5ni

New member
ברור שלא

אבל כמו בהרבה מקרים, זו שאלה של יחסי כוחות. אם את נואשת לעבודה ומצבך בשוק לא טוב אז תבלעי את הצפרדע הזאת כי אין לך ברירה.
אם את עובדת מנוסה וטובה והביקוש לתפקיד שלך גבוה אז את יכולה להגיד להם בראיון שזה לא רלוונטי ושאת לא מוכנה לענות. מקסימום לא יקבלו אותך בגלל זה אז זה הפסד שלהם.
 

מירטל

New member
בבנקים/ מוסדות ביטחוניים

נהוג מאוד, בעיקר בכדי לוודא שאין מישהו שמסובך עם השוק האפור.
 

TotalCommnader

New member
נשמע כמו שיחת היכרות. אדם חברותי ולא חשדן הממ

וצע יראה את זה ככה, יענה על זה ואפילו לא יעשה פרצוף. שאלו אותך שאלות קלות אישיות ברמה כללית לחלוטין (בעיני - הפרטיות היא עניין יחסי) ועל הדרך - דרך התגובה שלך - מנסים ללמוד עליך. אחרי הכל הם רוצים שתעבוד שם, ולעבוד שם זה לא להשפריץ קוד אלא להיות חברהמן כי אתה אמור לעבוד עם אנשים.

אם עשית רושם טכני טוב זה לא מה שיפיל אותך וגם ככה לומדים על אדם הרבה יותר במהלך עבודה מאשר בהצגה שהוא עושה בראיון. מצד שני אם יש אדם ברמה טכני דומה אבל נתפס חברותי יותר (נתפס - כלומר שחקן טוב יותר) זה עלול לפגוע בך. לא חבל?

מה ענית בסוף ובאיזה טון?
 
עניתי בטון מאוד רגוע ובצורה חברית

אבל אני לא יכולה לומר שהשאלות לא עצבנו אותי. אני חושבת שמטרת הריאיונות האלו היא לבדוק אם אני אדם נעים שאפשר לעבוד איתו בצורה פרודוקטיבית ונעימה (ולעניות דעתי אני אכן כזו), ולא להתחיל לתחקר אותי בצורה כזו על כל בני המשפחה שלי (אם אחי גר באשקלון או בקיסריה זה משנה משהו? איך זה רלוונטי בדיוק? כנ"ל לגבי תחום עיסוקו וכמה ילדים יש לו).

חוץ מזה, שהשאלות האלו עלולות להציב מישהו במצב לא נעים. מישהו שאמא שלו עובדת בניקיון ואבא שלו מובטל כנראה לא ישמח לחשוף את זה בריאיון עם מישהי שהוא פגש לפני דקה (ולא כי יש משהו רע בלעבוד בניקיון). אני כבר לא מדברת על דברים יותר "פיקנטיים" כמו למשל מישהו שבכלל לא בקשר עם ההורים/אחים שלו (כן, אני בטוחה שהוא ישמח לדבר על זה עם מישהי שהוא לא מכיר). ואלו סתם דוגמאות שעלו לי עכשיו לראש.

ולדעתי זה לא כמו לדבר על זה עם עמית לעבודה. אם מישהו ישאל (כמה פעמים כבר נשאלתם בחייכם הבוגרים במה ההורים עוסקים?) אני יכולה להתחמק מהשאלה או לענות בצורה חלקית. כשאני בריאיון אני לא ממש יכולה להתחמק מהשאלה (אני יכולה להגיד שאני לא רוצה לענות, לא יודעת כמה טוב זה יתקבל). אני יכולה לענות לא את כל האמת, אבל במדינה כל כך קטנה זה קצת סיכון (ואישית, זה גם די מעצבן אותי שמישהו בכלל מגיע למצב שהוא אולי משקר קצת בריאיון עבודה כי שואלים אותו דברים אישיים שהם לחלוטין לא קשורים לתפקיד).

בקיצור, זה לגמרי חורג לדעתי מסמול טוק שבא לגלות אם אני אדם נחמד ונעים (שזה למשל: "מה התחביבים שלך" או אפילו "תן לי 3 תכונות רעות" או משהו בסגנון הזה).
זה חטטני ולא מכבד את החברה.
 

TotalCommnader

New member
זה חוסר טאקט מסוים לשאול את זה. ב*רוב* המקרים

אין בעיה לענות על זה אבל עצם הסיכוי הקטן להביך את המועמד לא במקום. אם אבא מובטל זה בהחלט לגיטימי להגיד את המקצוע שלו ולא את המצב התעסוקתי שלו כי זאת בעצם מטרת השאלה.
 

0 אור 0

New member
אדם חברתי צריך להבין שלא צריך להכנס למועמד

לתחתונים,
עם חברים ממש טובים לאט לאט מגיעים לזה שמכירים את המשפחה - בני זוג, הילדים לפעמים ההורים, אם זו חברות קרובה או ארוכת שנים אז נפגשים עם חלק מהמשפחה היותר רחבה, לא פעם מגלים צרות כמו שכתבה מעלי (אח שלא מדברים אתו, אלימות במשפחה ועוד כל מיני חויות נחמדות שממש מתבקשות לעלות בראיון חטטני כזה),
אבל חוץ ממקום עבודה אחד שבו שימשתי בפועל כחצי פסיכולוגית לכל המצוקות, אני אף פעם לא ידעתי פרטים כאלה על אנשים שעובדים אתי - אני בן אדם מאד חברותי ופתוח. אבל יש גבול.
נראה לי שהתחקיר המוזר הזה עבר את הגבול.
 

TotalCommnader

New member
התחקיר *קצת* עבר גבול כי הוא *עלול* לעלות על

נקודות רגישות. אבל כן, זה בהחלט לא רגיל לשאול שאלות כאלה
 

ni5ni

New member
עברתי בחיי עשרות רבות של ראיונות

ואף פעם לא שאלו מה עושים האחים וההורים שלי. זה לא מקצועי וזה חורג ממה שהם אמורים לשאול בראיונות.
ברור שבחברות ביטחוניות או פיננסיות נכנסים לך לתחתונים, אבל את זה אתה יודע מראש כשאתה פונה למשרה כזאת.
 

TotalCommnader

New member
לא להשפריץ=לא רק להשפריץ. כמובן שקוד הוא חלק

משמעותי הרבה יותר מאשר להיות מסמר המקום
 

im mitzi

New member
כנראה המטרה שלהם

לוותר על אנשים מתוסבכים כמוני עם 4 הורים ו11 אחים....
 
אני שמחה לראות שלפחות זו לא הנורמה

יש לי הרגשה שחברות ישראליות מרשות לעצמן קצת יותר מדי, כי באמת שקשה לי להאמין ששאלות הזויות כמו שנשאלתי היום היו עולות בריאיון עם חברה אמריקאית, למשל (אפילו כאן בארץ).

סתם, מעצבן. אני יודעת לשחק את המשחק, להישאר רגועה ולענות לעניין (גם זה לא שיש לי מה להסתיר), אבל זה מאוד מרגיז אותי, ומוריד לי משמעותית את החשק לעבוד בחברה כזו.
 

tenen

New member
להיכן הראיון?

תראה, לי למשל אין שום בעיה עם שאלות כאלו כי מנסים להבין את הרקע הכלכלי המשפחתי

זה קורה בעיקר בכניסה לבנקים וחברות אשראי.

השאלות שיותר מפריעות לי לפחות זה שאלות על הילדים שהן כמעט לעולם לא רלבנטיות לכלום.
 
כאמור, לא שום דבר שקשור לבנקים ואשראי

(במקרה כזה זה עוד היה בערך מובן), אלא חברת הייטק רגילה וסטנדרטית (אפילו לא סטארט אפ), ללא שום קשר לבנקים/אשראי/תעשיה בטחונית או משהו דומה.
אין שום סיבה לנסות להבין את הרקע הכלכלי המשפחתי - זה ממש לא רלוונטי לכלום ואני מתרעמת על הניסיון להבין מה המצב הכלכלי שלי בריאיון עבודה.

שאלות על ילדים??? אין לי ילדים עדיין, אז כנראה שבגלל זה נחסכו ממני השאלות בנידון עד עכשיו.
אבל אני מבינה ממך שיש למה לצפות
 

tenen

New member
ואת בטוחה שאין בנקים וחברות אשראי בלקוחותיהם?

מספיק שאתה בחברה שמספקת תוכנה או שירות לבנק / חברת אשראי והם מחוייבים חוזית מול הבנק לשאול הרבה שאלות.

כנל לגבי חברות שעובדות מול חברות בטחוניות.

את לעולם לא יודעת רשימת הלקוחות המלאה של חברה, לפעמים שם קבור הכלב בשאלות האלו
 

choo

Active member
לא כל מי שמוכר לבנק - יש לו "הסכם חקירה"

בנקים קונים מוצרים מהרבה מאוד חברות, ולחברות שמוכרות להם את אותם מוצרים אין שום הסכמים מיוחדים שכרוכים בחקירת עובדים מיוחדת. גם בחברה הנוכחית שאני עובד בה, וגם בחברה הקודמת, מכרו, בין השאר, גם לבנקים, ומעולם לא ביצעו תיחקורים מיוחדים למועמדים לעבודה.

בחברה שמבצעת פיתוח פרוייקטים במיקור חוץ עבור בנק - ייתכן שיש דברים כאלו.
 

tenen

New member
כמובן שזה גם תלוי חברה ומוצר

אם מדובר במוצר שאתה מתקין על שרתים של הבנק, אתה צריך פיזית להיות יום אחרי יום פיזית בבנק ולכן שומע שיחות של עובדי בנק כנראה שהיחס אלייך קצת שונה מאשר היחס של איש מיקרוסופט שמוכר לבנק WORD שבבנק מתקינים לבד ורק צריכים להתעסק עם הפרוצדורה של הרשיונות
 

choo

Active member
המוצרים שאני מדבר עליהם - דורשים נוכחות בבנק

לא יום יומית - אחרת המוצר היה מחורבן ביותר.

מדובר במוצרי תוכנה משולבת עם חומרה.
 

tenen

New member
חשבתי שאתה יודע באיזה סוג חברות אני עובד...

אתה יכול לנחש כמה QA בוצע על מוצרי החברות האלו וכמה תמיכה הם דורשים לאחר ההתקנה

ככה זה, בחברות קטנות הרצון העיקרי הוא למכור היום או שלא תהיה להמשיך לפתח מחר.
 
למעלה