רח' הצמאות בחיפה עומד לפני חידוש

מצב
הנושא נעול.

seffic

New member
רח' הצמאות בחיפה עומד לפני חידוש

רח' הצמאות בחיפה עומד לפני חידוש
ומתוכנן שם לכל הסקפטיים שלא האמינו, קו רכבת קלה. עד שנחזה במאורע, אני כמובן יהיה כבר סבא, אבל היום יבוא!
 

seffic

New member
תיקון: רח' העצמאות

רח' הצמאות בחיפה עומד לפני חידוש
ומתוכנן שם לכל הסקפטיים שלא האמינו, קו רכבת קלה. עד שנחזה במאורע, אני כמובן יהיה כבר סבא, אבל היום יבוא!
תיקון: רח' העצמאות
 
'רכבת קלה' בחיפה

רח' הצמאות בחיפה עומד לפני חידוש
ומתוכנן שם לכל הסקפטיים שלא האמינו, קו רכבת קלה. עד שנחזה במאורע, אני כמובן יהיה כבר סבא, אבל היום יבוא!
'רכבת קלה' בחיפה
חשוב להבהיר שכרגע העירייה דווקא לא חושבת על 'רכבת קלה' במובן שאנחנו מתארים לעצמנו, אלא על מעין אוטובוסים מפרקיים ארוכים בעלי עיצוב חיצוני הדומה לחשמלית מודרנית. אוטובוסים אלו נוסעים בנתיבים משלהם עם הנחייה (מכנית או אופטית) והטענה היא שהקמת מערכת שלהם זולה יותר מרכבת קלה אמיתית, בעוד שיש להם כמעט את כל היתרונות של רכבת קלה. אני לא מאמין לטענות האלו ולא ראיתי עד היום שום נתונים שתומכים בהן, וממילא זה כנראה לא כל-כך משנה כי בינתיים עדיין מדובר רק על 'תוכניות' והפרויקט הנוכחי ברחוב העצמאות מתייחס רק להקמת מת"צים באמצע השדרה. (דרך אגב, בחומר של אותה מסיבת עיתונאים של העירייה הם נזהרו מאוד שלא להשתמש במונח 'רכבת קלה' אלא בתיאורים עקיפים ועמומים. בציור הנחמד שמופיע בכתבה לא נראית רכבת קלה אלא אוטובוס משוכלל כזה)
 
מאפייני רכבת קלה ואוטובוסים מונחים

'רכבת קלה' בחיפה
חשוב להבהיר שכרגע העירייה דווקא לא חושבת על 'רכבת קלה' במובן שאנחנו מתארים לעצמנו, אלא על מעין אוטובוסים מפרקיים ארוכים בעלי עיצוב חיצוני הדומה לחשמלית מודרנית. אוטובוסים אלו נוסעים בנתיבים משלהם עם הנחייה (מכנית או אופטית) והטענה היא שהקמת מערכת שלהם זולה יותר מרכבת קלה אמיתית, בעוד שיש להם כמעט את כל היתרונות של רכבת קלה. אני לא מאמין לטענות האלו ולא ראיתי עד היום שום נתונים שתומכים בהן, וממילא זה כנראה לא כל-כך משנה כי בינתיים עדיין מדובר רק על 'תוכניות' והפרויקט הנוכחי ברחוב העצמאות מתייחס רק להקמת מת"צים באמצע השדרה. (דרך אגב, בחומר של אותה מסיבת עיתונאים של העירייה הם נזהרו מאוד שלא להשתמש במונח 'רכבת קלה' אלא בתיאורים עקיפים ועמומים. בציור הנחמד שמופיע בכתבה לא נראית רכבת קלה אלא אוטובוס משוכלל כזה)
מאפייני רכבת קלה ואוטובוסים מונחים
הדיון הציבורי אודות השאלה האם להשקיע במערכת של רכבת קלה או 'אוטובוסים מונחים' מסוגים שונים יהיה בעתיד ומתחיל להיות כבר כיום משמעותי ורב עוצמה בארץ, לא רק בחיפה אלא גם בירושלים ובמקומות נוספים. עד כה לא מצאתי באינטרנט מידע השוואתי מסודר בין האפשרויות, אולם לכל מי שרוצה לרכוש ידע מקדים מקיף ואיכותי בנושא אני ממליץ להכנס לשני הקישורים שלהלן, שניהם מאותו אתר, בהם ישנה סקירה מקיפה והוגנת למדי של מאפייני רכבות קלות ואוטובוסים מונחים. אמנם מדובר בהרבה חומר באנגלית, אבל אני מאמין שזה מסוג החומר שמהווה 'קריאת חובה' לכל מי שמעוניין לגבש דעה מלומדת בדיון הציבורי הזה. הביקורת הרצינית היחידה שיש לי לגבי הסקירות האלו נוגעת לחוסר בהשוואה ישירה בין שני סוגי המערכות על בסיס עלות/תועלת (בין היתר בגלל היעדר מידע בנושא) וכן התייחסות עמומה ומרומזת מדי למידת ההשפעה שיש לתדמית המערכת על כמות הנוסעים שיעברו אליה מאמצעי תחבורה אחרים (ולא רק מקווי אוטובוסים קיימים). כמו-כן, אין במאמרים כמעט התייחסות לסוג המערכת שמוצג בחומר של עיריית חיפה, הווה אומר 'רכבת קלה על הכביש', בין היתר כי אין כמעט מערכת כאלו עדיין בעולם.
 
חסרונות אוטובוסים מונחים

'רכבת קלה' בחיפה
חשוב להבהיר שכרגע העירייה דווקא לא חושבת על 'רכבת קלה' במובן שאנחנו מתארים לעצמנו, אלא על מעין אוטובוסים מפרקיים ארוכים בעלי עיצוב חיצוני הדומה לחשמלית מודרנית. אוטובוסים אלו נוסעים בנתיבים משלהם עם הנחייה (מכנית או אופטית) והטענה היא שהקמת מערכת שלהם זולה יותר מרכבת קלה אמיתית, בעוד שיש להם כמעט את כל היתרונות של רכבת קלה. אני לא מאמין לטענות האלו ולא ראיתי עד היום שום נתונים שתומכים בהן, וממילא זה כנראה לא כל-כך משנה כי בינתיים עדיין מדובר רק על 'תוכניות' והפרויקט הנוכחי ברחוב העצמאות מתייחס רק להקמת מת"צים באמצע השדרה. (דרך אגב, בחומר של אותה מסיבת עיתונאים של העירייה הם נזהרו מאוד שלא להשתמש במונח 'רכבת קלה' אלא בתיאורים עקיפים ועמומים. בציור הנחמד שמופיע בכתבה לא נראית רכבת קלה אלא אוטובוס משוכלל כזה)
חסרונות אוטובוסים מונחים
מכיוון שדעתי נוטה באופן ברור בעד רכבות אמיתיות ונגד תחליפים זולים (או לא כל-כך זולים), אשתדל להביא אל הפורום קישורים לחומר המציג את הבעייתיות שמערכות אוטובוסים מונחים, ואשאיר לאחרים, שדעתם שונה, את מלאכת הצגת יתרונות האוטובוסים המונחים אל מול הרכבת. סיכום נחמד של מה אמור להיות טוב באוטובוסים מונחים אבל מתברר כבלוף די גדול מופיע באחד מהאתרים הרבים שמצאתי שמתנגדים לתוכנית להקים מערכת כזו ב-Cambridgeshire בבריטניה (במקרה זה מדובר בהפיכת קו רכבת סגור לעורק העיקרי של המערכת) - שוב, אני חושב שבקישור הזה יש חומר קריאה שהוא בבחינת 'חובה' למעוניינים להכנס לדיון.
 

curi

New member
אני ממש לא מבין...

חסרונות אוטובוסים מונחים
מכיוון שדעתי נוטה באופן ברור בעד רכבות אמיתיות ונגד תחליפים זולים (או לא כל-כך זולים), אשתדל להביא אל הפורום קישורים לחומר המציג את הבעייתיות שמערכות אוטובוסים מונחים, ואשאיר לאחרים, שדעתם שונה, את מלאכת הצגת יתרונות האוטובוסים המונחים אל מול הרכבת. סיכום נחמד של מה אמור להיות טוב באוטובוסים מונחים אבל מתברר כבלוף די גדול מופיע באחד מהאתרים הרבים שמצאתי שמתנגדים לתוכנית להקים מערכת כזו ב-Cambridgeshire בבריטניה (במקרה זה מדובר בהפיכת קו רכבת סגור לעורק העיקרי של המערכת) - שוב, אני חושב שבקישור הזה יש חומר קריאה שהוא בבחינת 'חובה' למעוניינים להכנס לדיון.
אני ממש לא מבין...
אם מתכוונים בכתבה באמת לרכבת קלה שתוקם בין הקריות לבת גלים, ולא מערכת של אוטובוסים חדישים אז זה ממש טיפשות. כמה תושבים מהקריות נוסעים כל יום לבת גלים ולעיר התחתית?! כמה תושבים מבת גלים נוסעים כל יום לקריות?! ואם יש כאלה שנוסעים, אז הם לא צריכים בשביל זה רכבת קלה! יש את רכבת ישראל שמגיעה מכמה תחנות בקריות לחיפה מרכז שזה בעיר התחתית, ולבת גלים. כל מה שצריך לשפר זה את הנגישות האוטובוסית של התחנות עצמם. ואם כבר משקיעים כסף ביצירת מסלול לרכבת הקלה אז יש לי רעיון יותר טוב... שיוציאו את הכרמלית מהתחנה בכיכר פריז אל הרחוב, שתיסע במסלול של הרכבת הקלה ותתחבר לתחנת רכבת חיפה מרכז. וכך יוכלו אנשים מהקריות לרדת בכיכר פריז, ומי שיצטרך, לנסוע להדר ולמרכז הכרמל בכרמלית בנוחות ובמהירות.
 

luckydude

Active member
אי אפשר "להוציא את הכרמלית לרחוב"

אני ממש לא מבין...
אם מתכוונים בכתבה באמת לרכבת קלה שתוקם בין הקריות לבת גלים, ולא מערכת של אוטובוסים חדישים אז זה ממש טיפשות. כמה תושבים מהקריות נוסעים כל יום לבת גלים ולעיר התחתית?! כמה תושבים מבת גלים נוסעים כל יום לקריות?! ואם יש כאלה שנוסעים, אז הם לא צריכים בשביל זה רכבת קלה! יש את רכבת ישראל שמגיעה מכמה תחנות בקריות לחיפה מרכז שזה בעיר התחתית, ולבת גלים. כל מה שצריך לשפר זה את הנגישות האוטובוסית של התחנות עצמם. ואם כבר משקיעים כסף ביצירת מסלול לרכבת הקלה אז יש לי רעיון יותר טוב... שיוציאו את הכרמלית מהתחנה בכיכר פריז אל הרחוב, שתיסע במסלול של הרכבת הקלה ותתחבר לתחנת רכבת חיפה מרכז. וכך יוכלו אנשים מהקריות לרדת בכיכר פריז, ומי שיצטרך, לנסוע להדר ולמרכז הכרמל בכרמלית בנוחות ובמהירות.
אי אפשר "להוציא את הכרמלית לרחוב"
נכון שזה היה מאוד נחמד אם הכרמלית היתה מגיעה לרכבת מרכז אבל הכרמלית היא לא רכבת "סטנדרטית" שבה המנוע נמצא ברכבת. היא בסה"כ קרונית שמוסעת על כבל ארוך "ומאוזנת" עם רכבת אחרת שמונעת על אותו כבל. כמעט ממש כמו מעלית.
 

curi

New member
ואי אפשר להמשיך את הכבל לרכבת מרכז?

אי אפשר "להוציא את הכרמלית לרחוב"
נכון שזה היה מאוד נחמד אם הכרמלית היתה מגיעה לרכבת מרכז אבל הכרמלית היא לא רכבת "סטנדרטית" שבה המנוע נמצא ברכבת. היא בסה"כ קרונית שמוסעת על כבל ארוך "ומאוזנת" עם רכבת אחרת שמונעת על אותו כבל. כמעט ממש כמו מעלית.
ואי אפשר להמשיך את הכבל לרכבת מרכז?
 

seffic

New member
גם מבנה הקרונות בכרמלית, לא

ואי אפשר להמשיך את הכבל לרכבת מרכז?
גם מבנה הקרונות בכרמלית, לא
מאפשר זאת, בגלל שהם מדורגים, ומותאמים לתוואי בשיפוע. הם לא יכולים לבצע סיבובים ופיתולים. חוז מזה, גם אם היתה נבנית תחנת רכבת הנמצאת ממול תחנת ככר פריז בקו ישר, ישנה בעייה של חפירה באיזור זה, בגלל מי התהום והקרקע הלא יציבה בסביבות רח' העצמאות. בנוגע להתייחסותך לגבי הצורך ברכבת מהקריות לתוך חיפה, אז הרכבת תשרת את כל הנוסעים הבאים מכיוון צפון. הטרמינל המרכזי שלה יהיה במסוף התחבורה המודרני שיבנה על חורבותיה של המיפרצית הקיימת. המסוף ישרת גם את קו רכבת העמק המשוחזר. כאשר מקימים פרויקט שכזה חושבים לטווח הארוך. חלופת האוטובוסים המונחים הינה לטווח קצר, לטווח הארוך הרכבת יותר כדאית מבחינת קיבולת הנוסעים העתידית. תחשוב לכיוון של 20-30 שנה מהיום.
 

איליה.

New member
אי אפשר, וגם אין צורך.

ואי אפשר להמשיך את הכבל לרכבת מרכז?
אי אפשר, וגם אין צורך.
אם תוקם תחנת רכבת בבית המכס, היא תהיה במרחק הליכה מתחנת כיכר פריז של הכרמלית. זה היה התכנון המקורי כאשר תכננו את קרית הממשלה.
 

yblumann

New member
יתרון אחד המון חסרנות

חסרונות אוטובוסים מונחים
מכיוון שדעתי נוטה באופן ברור בעד רכבות אמיתיות ונגד תחליפים זולים (או לא כל-כך זולים), אשתדל להביא אל הפורום קישורים לחומר המציג את הבעייתיות שמערכות אוטובוסים מונחים, ואשאיר לאחרים, שדעתם שונה, את מלאכת הצגת יתרונות האוטובוסים המונחים אל מול הרכבת. סיכום נחמד של מה אמור להיות טוב באוטובוסים מונחים אבל מתברר כבלוף די גדול מופיע באחד מהאתרים הרבים שמצאתי שמתנגדים לתוכנית להקים מערכת כזו ב-Cambridgeshire בבריטניה (במקרה זה מדובר בהפיכת קו רכבת סגור לעורק העיקרי של המערכת) - שוב, אני חושב שבקישור הזה יש חומר קריאה שהוא בבחינת 'חובה' למעוניינים להכנס לדיון.
יתרון אחד המון חסרנות
חן, תודה על כל הקשורים - אתה יותר מעודכן במה שרוקה בבריטניה מאשר מישהו שגר כאן - אני! בבריטניה יש לאוטובוסים תדמית מאוד שלילית -רק ילדים, זקנים ומפסידים שלא יכולם להרשות מכונית משתמשים בהם. זהו ההסבר מסביב לרצון להציע לציבור דבר שונה, וזו אחת הסיבות שאוטובוסים מפרקיים הוצגו לשימוש בלונדון. Trams או Light rail : הנסיון כאן שהם הצליחו להטות אנשים מהמכונית לתחבורה צבורית. ב Croydon האחוז הוא 20%. Guided bus lanes הוכחו ככשלון- Flop, הבעיה שאלו משתמשים באוטובוסים. אבל אפשר לבנות נתיבים מיוחדים לאוטובוס בלבד וזה יזרז את הנסיעה בדיוק באותה מידה כמו של ה guided lanes! לעומת Tram ה guided bus lanes הם הרבה יותר זולים אבל כפי שאמרתי ניב רק לאוטובוס ישיג את אותה מטרה בפחות כסף. yoram
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה