יש לנו תצורה של "תסתדרו". כל מה שכתבת נכון, אבל
כל זה אולי נכון, אבל למי שיש זיכרון קצת ארוך
יזכור שבעבר היה פה הרבה יותר גרוע. בעבר המאוד לא רחוק. בסה"כ אנו מתקדמים יפה מאוד לדעתי.
יש לנו מערכת כירטוס משולבת וגם על מחלות הילדות שלה יתגברו;
יש לנו רשות חדשה לתח"צ ומסלקה משותפת שגם על מחלות הילדות שלהן יתגברו;
יש לנו מערכות PIS שהוכלות ונפרסות;
יש לנו שילובים שבסה"כ ילכו וישתפרו;
יש לנו קווי לילה שהולכים ותופסים תאוצה;
יש לנו רכבת מודרנית ורכבת קלה בעיר הבירה ובעוד שלושה-ארבעה דורות הנינים שלנו יזכו אולי גם לדמוי רכבת קלה בתל אביב;
יש לנו צי אוטובוסים מודרני וצי רכבות מודרני והשקעה אדירה בתחום התשתיות שלא נראה כמותו מעולם.
 
אז נכון שתמיד רוצים יותר הרבה ויותר מהר ויותר טוב. אבל בואו נזכור שאנחנו מדינה קטנה מוקפת אוייבים ומה לעשות לא הכל הולך בקלות לעם היהודי. אז קצת סבלנות ואופטימיות והכל יהיה בסדר.
יש לנו תצורה של "תסתדרו". כל מה שכתבת נכון, אבל
וזה אבל עצום - כל מה שרשמת כאן הוא נפלא והוא שיפור משמעותי ביותר אבל הוא לא משפיע על המשתמש הממוצע בחלק לא קטן מהדברים, כי המשתמש הממוצע לא מצליח להבין איך הדברים עובדים.
 
אם מלכתחילה, עוד לפני שהחלו לשפר תשתיות, להקים דברים כאלו ואחרים היו מטפלים קודם כל בנגישות המידע, בהקמת רשויות מטרופולניות שינהלו את העניינים פר האיזור עליהם הן מופקדות, בחקיקה וכו' וכו' - הדברים היו מתקדמים ישר ולא עקום.
 
והנגישות למידע וההבנה של האזרח את המערכת וגם התייר, כל עוד שזה לא קיים - דברים לא יעבדו כמו שצריך עבור המשתמש. אם מלכתחילה היו מקימים מערכי נתונים נורמליים ולא אתר BUS.GOV.IL או אתר של כל מפעילה הוא לא אתר ראוי ואפילו האתר של הרכבת לא ראוי למרות שהוא נוח ונגיש. למה? כי לא ייתכן שיום תח"צ באוטובוס נגמר ב03:59 וברכבות ב23:59. לא ייתכן שבאתר הרכבת התהליך לאיתור רכבת ולו"ז ומחיר הוא פשוט, נוח, קל ואילו בכל אתר אחר הוא זוועתי בטירוף. לא ייתכן שבאתר הרכבת לא יהיה מידע מעודכן על קווי המשך מתחנות הרכבת, רק כי לרכבת אין באמת תיאום עם תחבורה ציבורית אחרת.
 
ולא מדובר כאן בדברים מורכבים כמו פרוייקט תשתית כזה או אחר, מדובר על דברים באנליים שאפשר להקים בכלום זמן ועלות זניחה ביותר.
 
אז הרכבת המודרנית, הרכבת הקלה המודרנית וגם אוטובוסים מודרניים הם כאין וכאפס לעומת אוטובוסים משנות ה70 וה80 שפועלים במדינות אירופאיות מתקדמות ועושים עבודתם נאמנה מכל הבחינות בעוד בישראל הם רק חדישים בעיקרם.
 
לפני כל הפרוייקטים היו יכולים להתחיל לסדר את העניינים ולא לצאת להרפתקאות שגרמו לבזבוז כסף ציבורי אדיר עד שמישהו מבין שהפרוייקט גדול עליו ומוציא אותו החוצה, למי שיודע לייצר פרוייקטים כאלו. ככה לא מתנהל עסק בדמות מדינה.
 
אז זורקים את האזרחים בסופו של דבר ל"תסתדרו", אנחנו נקים לכם מערכות מתקדמות ואתם תסתדרו איתם, אנחנו לא נפשט את תהליך קבלת המידע על שירותי התחבורה, אנחנו נשים שלטי מידע ויהיו אפליקציות שיתנו לך מענה משלים, גם אפליקציה רשמית של משרד התחבורה אבל, לא נשנה את שמות המקומות של התחנות כך שיתאימו למציאות שלא של שנות ה-80. אנחנו לא נשנה את זה שרחובות רבים בישראל ברשימת התחנות מקבלים סתם את שם הרחוב (בלי הרחוב המצטלב אליו) למשך 3 תחנות (תחשוב שבירושלים יהיו 4 תחנות שלכולם שם אחד - קרן היסוד) ואתה תצטרך לנחש לאיזה חלק ברחוב מתכוונים.
 
אלו דוגמאות קטנות שעושות את ההבדל, לפרטים הקטנים לא שמים לב... למי אכפת שנתיבי תח"צ סתומים בכלי רכב פרטיים שנוסעים, חונים או פורקים סחורה? למי אכפת שתחנת אוטובוס הופכת לחניה של כלי רכב ל"קפצתי רק לרגע" כשהקשיש לא מסוגל להרים את עצמו מהכביש לאוטובוס עצמו ונאלץ להמתין לאוטובוס שכן יצליח להתקרב למדרכה?
 
מה זה משנה כל התשתיות האלו אם כל יום המראות האלו חוזרים על עצמם יום יום, אנדרלמוסיה שלמה, צפצוף של כולם על החוקים ונוסעי תחבורה ציבורית שנאלצים לסבול את זה כל יום?
 
התחבורה הציבורית בישראל מתאימה כיום לאלו שהם אולי חלשים כלכלית אבל לא בריאותית, כל מי שחלש בריאותית מפספס אוטובוסים כי הראיה שלו לא משהו ואוטובוס עצר אחרי האוטובוס שמאחוריו ואת זעקות הקרב של "קו X לכיוון..." גם ככה אין לו סיכוי לשמוע (בהנחה שנתוני המיקום של התחנות גם מעודכנים במסד הנתונים של משרד התחבורה, בהמון תחנות אין דיוק ולכן הכריזה החיצונית לא נשמעת בתחנה אלא אחרי התחנה או לפני התחנה). כל מי שלא מסוגל לרדת למדרכה ולטפס לאוטובוס - לא יכול לעלות עליו ולא משנה כמה האוטובוס מודרני ונגיש. ואם אתה לא רואה מספיק טוב, אתה צריך להיות בהיכון שמה הנהג יהבהב לך באורות או יצפור לך ואתה לא מסוגל בכלל לראות את מספר הקו, אז איך תדע אם אתה רוצה לעלות עליו בכלל? עד שתבין שזה היה האוטובוס שלך, הנהג יוכל לחלוף על פניך כי הוא הניח שאתה לא רוצה לעלות עליו. אז מה שווה הכריזה החיצונית שנניח ונתוני התחנה מכוילים להיכן שהם באמת פיזית? אתה תשמע אותה כשהאוטובוס יהיה בדיוק בהאצה אחרי שהוא הניח שאתה לא רוצה אותו, במקום שהנהג יעצור, יתן לכריזה לעשות את שלה ואז יסע (ואין נהגים שעושים את זה - נדירים).
 
אתה מדבר מנקודת מבט של אדם בריא שיכול להתמצא, להבין מה קורה סביבך. אני מדבר מנקודת מבט של אנשים אחרים, אנשים שלא מסוגלים להתמצא בצורה הזאת. שמפספסים אוטובוסים מודרניים יום יום כי הם לא הצליחו להבין בזמן שזה הקו שלהם.
 
וכן, זה נושא שכאוב אצלי ולכן אני מרחיב עליו. התשתיות מקומם נכבד אבל כל המסביב שבו לא מטפלים או מטפלים בעצלתיים הוא הגורם העיקרי שיגרום למי שנוסע בתח"צ כיום להיות מרוצה הרבה יותר מפרוייקט תשתית כזה או אחר ולמי שרוצה לוותר על הרכב עבור פרוייקט תשתית מעולה ככל שיהיה ויתקל בבעיות הכה נפוצות שציינתי - לא יתייג זאת כחוויה חיובית בסך הכל ולא מן הנמנע שישוב להשתמש ברכבו הפרטי.