רוחניות לילדים. מה דעתכם להתחיל בלימוד משמעות

ButtercupA

New member
ילד שמאמין בעצמו

"כולנו רוצים שילדנו יהיה עצמאי, אחראי ובעל דימוי עצמי חיובי. כולנו רוצים שילדנו יחווה את עצמו ואת חייו כמשמעותיים ומועילים. אורית רוזנבוים, מנחת קבוצות הורים, טוענת שילד כזה צומח מתוך תחושה של שייכות והשתייכות. מה תפקיד ההורים? לאפשר לו להרגיש בטוח, חיוני ונחוץ. תחושת השייכות היא חוויה שהילד חווה. אין לנו שליטה על תחושותיו של הילד, אך נוכל להשפיע עליהן בכך שנהיה מודעים לחשיבות פעולותינו בהעצמת תחושת השייכות של ילדנו."" חלקינו גם מכירים את התאוריה, השאלה באמת מה אנחנו מצליחים ליישם במהלך החיים העמוסים שלנו (ובהמשך הכתבה מתוארות הפעולות שהכותבת ממליצה עליהן), לא עם הכל אני מתחברת בדיוק , אבל יש דבר אחד שנראה לי חשוב ושקיים היום פחות בהרבה בתים ואפשר לראות את התוצאה שלו בילדים מפונקים ובחברה מנוכרת. "במקום לשאול את עצמי רק "מה עשיתי עבורם היום‭"?‬ יש לבדוק גם "במה איפשרתי לילדים שלי לתרום, לעשות למען המשפחה, להרגיש סיפוק באמצעות נתינה ולא רק באמצעות קבלה‭"?‬ ילדים רוצים לערוך שולחן, למזוג בעצמם, למלא מים בקערה של הכלב, להשקות עציצים, לאחד זוגות גרביים שכובסו. נדב ויעל יכולים להיות ולהרגיש אהובים, נחוצים ויכולים, כאשר כל אחד מהם תורם, מועיל, מתחשב ומשתף פעולה. אם נוותר על ציוויים ועל "מלוכה" בתוך המשפחה, כל אחד מהילדים שבה יוכל להתאמן ביחסים טובים עם הוריו ועם אחיו, לקבל מענה לצרכים הפסיכולוגיים שלו ולהרגיש שכולם במשפחה הזו ראויים לתת ולקבל. ההורים יוכלו ליהנות מאווירה חדשה במשפחה: כולנו שווי ערך, איש לא מצווה על איש, אין שולטים ואין נשלטים. אנחנו יחד במשפחה שיש בה כבוד הדדי, נתינה וקבלה. אנחנו מרגישים שייכים! "
 
רוחניות לילדים. מה דעתכם להתחיל בלימוד משמעות

ונתינה בגיל צעיר. הנימוק הוא שאם מטפחים את רוחו התמימה של הילד, אזי רוח זו צומחת ומתחזקת ויש בה כדי להתמודד עם המציאות הקשוחה של החיים.
 
אני בהחלט מסכים איתך, זו כוונתי. המילה

רוחניות לפעמים מעוררת "אנטי". אין פה שום כוונה דתית וגם אני לא מהתחום. עבורי רוחניות היא נתינה ואהבה ללא ציפיה לקבל תמורה. רוחניות זה לאהוב את מה שיש, אך אין פירושו שלא צריך לשאוף ליותר. רוחניות זה להכיר בערך העצמי ולבטוח בערך זה- כך נוצרת משמעות שאינה תלויה בתפקיד או בתואר/מעמד שנתנו לנו בעבודה, ואינה תלויה בדעתם של האחרים לגבינו ואיך הם משנים דעתם זו לא פעם . ברכה ואור,
 

mykal

New member
הכרה בערך עצמי--היא הכרה בערך עצמי

למה לעוות ולקרא לה רוחניות. חוץ מזה הכרה בערך עצמי היא תוצאה של איך אחרים תופסים אותי, אם אני חרוצה,ומתמידה, וכו' זה נותן מקום העבודה וחברים, ואז אני מעריכה את עצמי על זה. אם אני לא כזו וזה לא מתבטא בהתנהלות שלי ובכ"ז אכיר בערך עצמי כזה, אז או שאהיה מגוחכת, או שאהיה לא מחוברת לסביבה. אם רוצים לחזק דימוי הוא צריך לבוא על בסיס נתונים קיימים לא על אויר.
 
לצערי אני לא מסכים,

לגבי איך אחרים רואים אותך. ערך עצמי הוא שלך ורק שלך. איך את רואה את עצמך. עם מה את באה, מה יש לך לתת. אין אדם שאין לא ערך עצמי, פשוט צריך לטפח ערך זה ומי שיכול לעשות זאת, זה האדם עצמו. ערך שאינו נמדד בכסף ואינו נסחר בבורסה, הוא ערך רוחני. שלושה מימדים לאדם: פיזי, נפשי ורוחני. הפיזי והנפשי יכולים להיפגע, אך הרוח לא. את הרוח צריך לטפח וזה מה שאת עצמך. יש הבדל בין ערך עצמי לדימויי עצמי. שיהיה לך יום מהנה,
 

mykal

New member
אני אזהר בתגובתי,

כי החלוקה הזו של שניים מקובלת וברורה, רק שכבר מימי יוון העתיקה, יודעים שלא ניתן לנתק בין גוף לנפש. ותראה את כל הדברים שהרמב"ם כתב בענין. והרוחני הוא משהו אמורפי שהוספת, והוא או תלוש לחלוטין או מרחף מבחוץ. ערך עצמי הוא מי אני מה המהות שלי, אילו תכונות מרכיבות את האישיות שלי. ודימוי עצמי--זה עד כמה אני יודעת שהתכונה הזו נחשבת או לא בחוץ, או איך נראה לי שהחוץ אואה אותי. אבל החוץ יכול לראות רק את מה שיש בי ולפי איך שאני מתנהלת, החוץ לא יכול לברא לי תכונות שאין לי, ובחון אותי על איך שאני לא מתנהגת. והתגובות של החוץ עוזרות או מפריעות אן בס"ה גורמות לדימוי העצמי שלי. ולמה בתשובתך זו לא חתמת בברכה ואור? סתם לדעת מתי כן ומתי לא.
 
סליחה מראש על הבוטות אבל מה זה הפלצנות הזו -

אור וברכה?! מה קרה, אי אפשר סתם להגיד שלום? תזהר שמרוב רוחניות וריחוף לא תמריא...... מצטערת, לא מתחברת לכל הדברים הללו. רוחיניות לילדים? שלהורים יהיה את הכח והרצון לאהוב ולחנך ולהציב גבולות לילדים שלהם. אני מסתפקת בזה. רוחניות - מי שיש לו נטיה כבר ימצא דרך לרחף.
 
אני שמח לקרוא את שכתבת

ולכן אני רוצה לשאול אותך כבוגרת ולא כילדה. לאחר שהשגת את מה שחשבת כי יביא לך אושר, האם את מאושרת?אם כן מדוע את מחפשת יעד אחר, שהרי את מאושרת. התשובה שלי לכך, שבמקרה כזה את אומנם השגת הישג חומרי וטוב לך, אך עם כל הצער זה לא מחזיק זמן, כי אין בו משמעות ארוכת טווח. המשמעות היא האושר. משמעות ארוכת טווח נמצאת במה שאת נותנת ולא במה שאת מקבלת. אני מפנה אותך לסיפור תהילה של שי עגנון. שם תוכלי למצוא תיאור של מהו אושר אמיתי שכולו נתינה. זוהי רוחניות, ובודאי לא לרחף ולא להטמסטל. ברכה ואור אמיתי לך, את יכולה להחליף את המילה ברכה בשמחה, העיקר שיהיה לך טוב.
 

mykal

New member
הרומן תהילה של עגנון

מראה שנתינה יכולה אולי לכפר על חטאים, אבל בעיקרון הוא בא להיות בקורת חברתית על מערכות החיים הדתיות בוכוח שבין חסידות ל'מתנגדות',הוא מתיחס לעולם דתי שם נתינה באה להשלמת עולם הבריאה. אין ספק שנתינה ממלאה את הנפש של הנותן,, אבל אין לה זיקה בהכרח לאושר. ככלל שום רגש לא יכול להחזיק באותה סקאלה לאורך זמן. רגש מגיע לשיאו ומיד מתחיל להתפוגג, ולכן שאלתך לגבי אם הישיגה אושר, למה מחפשת דבר אחר--לא נכונה.
 
הפילוסוף ראלף וולדו אמרסון

"החיים מעניקים לנו תשורה נפלאה: אדם שמנסה בלב שלם לעזור לחברו עוזר גם לעצמו". העזרה לזולת והעזרה לעצמנו שזורות זו בזו: ככל שאנחנו מרבים לעזור לזולת, כן גדל אושרנו, וככל שאנחנו מאושרים יותר, אנחנו נוטים יותר לעזור לזולת. הפסיכולוג טל בן שחר בסיפרו באושר ובאושר " התרומה לאושרם של בני אדם אחרים מספקת לנו משמעות והנאה, ולכן עזרה לזולת היא אחד הרכיבים החיונים בחיים מאושרים". כל אחד מוזמן להיזכר מתי עזר למישהו, ולנסות לחוות את ההרגשה שהייתה לו מכך. בודאי שזו הייתה הרגשה של התרוממות הרוח, ניתן לשמר אותה בציר הזמן. אין 100% מאושר, אך ככל שזה יהיה יותר, חלק גדול יותר מהדברים המציקים (על אותו ציר זמן) יהפכו לזוטות. ברכה ואור,
 

mykal

New member
לפני שאסייג , אומר שלא התנגדתי

לענין שנתינה היא גורם לאושר, הערתי על שמני דברים--האחד ששום רגש כולל אושר לא יכול להיות מושלם כל הזמן. השני--שלקחת דוגמא מיצירה שרצתה להראות דברים אחרים, ודוקא אתת מה שאתה רצית להדגיש אין שם, כי 'תהילה' מתה בודדה בלי זכר אחריהה, המעשין גרמו אור, אבל הוא כנראה כבה מיד עם קבורתה. וחייבת לסייג--מה אתה אומר לי, לגבי החויה הבאה: עזרתי לאדם במצוקה גם כלכלית, וגם אישית רגשית, וגם בפועל, ופתאום כשהחיים שלו חזרו למסלולם--הוא פגע בי קשות בדיוק באותן נקודות בהם קבל עזרה ממני. אז איפה האושר, מוכרחה להדגיש לא עשיתי זאת כדי לקבל תמורה, אבל להפגע ממנו הרבה יותר מכעיס מאשר מסתם מישהו, אז להמשיך להיות מאושרת? אפשרי? רעיונות כתובים ומשפטים יפים הם יכולים להיות מכונים את דרכי החשיבה והפעולה--אבל החיים המעשיים חזקים יותר.
 
mykal היקרה

לגבי תהילה, ביקשתי להראות רק איך הסופר מתאר אותה כמאושרת ואני מצטער אם לא הייתי ברור, אם כך הטעות שלי. אני אצטט מתיאורו של עגנון:" צדקת הייתה וחכמה וחיננית וגם ענוותית, אור עיניה חסד ורחמים וקמטי פניה ברכה ושלום". (תהילה/ שי עגנון) צר לי לקרוא על החוויה שחווית, גם אני מכיר וחוויתי לצערי דברים דומים, ואולי רק התחזקתי מכך. למדתי שיהיו האכזבות קשות ובכל זאת לא נכול לשקוע בם. אסור לנו להרשות שמקרים מסויימים גם קשים יגרמו לנו להזיק לעצמנו. בעצם הנכונות שלנו להמשיך במה שחשבנו שזה טוב ואם אכן זה עשה לנו טוב, אנו מחזקים את הערך העצמי שלנו ומגמדים את האנשים שאיכזבו אותנו. אני חוזר ומדגיש שאני לא תמים ועברתי בחיי לא מעט פגיעות וכפיות טובה ואף יותר מכך, ובכל זאת פרצתי דרך ולא נתתי למקרים כמו שאת מתארת לשנות את תפיסת עולמי. כמובן שאנו חכמים ועלינו ללמוד לקחים ולהיזהר. זכרי מה שאמר הפילוסוף ניטשה:" מה שלא הורג אותי, מחשל אותי". מאחל לך המון אור בחייך ושיהיה לך שבת שלום ומבורך.
 

נומלה

New member
ואני לא אזהר בתגובתי

ערך עצמי צריך להיות מבוסס על מעשיו של אדם ולא על איזו רוחניות מלאכותית. לקום בבוקר לתפוס זבובים ולשנן לעצמך שאתה בעל ערך זה שלילי בעיני. אין לי מושג איך אתה מבדיל בין הנפש והרוח. אבל לכל אחד מותר לחדש לי. אין טעם בטיפוח הרוח כשלעצמה. הרוח כפי שאמרה מיכל משולבת עם המעשים. טיפוח הרוחניות לשם עצמו ללא שזה מתבטא במעשים הוא חסר ערך בעיני.
 
מי שכורך את הרוח עם הנפש

לא מאפשר לעצמו לצאת ממשברים. עלינו להכיר במציאות כי יש גוף פגוע וגם לצערנו נפש פגועה. עדיין יש לנו את הרוח , את צלם האדם שבתוכנו שמחזיק אותנו גם במקרים הקשים של החיים. אני ממליץ לך לקרוא את ספרו של ויקטור פרנקל "אדם מחפש משמעות" ובו תיאור , כיצד היה אפשרי להחזיק מעמד בתוך מחנות המוות,בתקופת השואה, כאשר הגוף פצוע והנפש נרמסת ובכל זאת יש משמעות שעבורה שווה להחזיק מעמד ולהמשיך לשרוד. זאת רוחו של האדם. וכמו שכתב המשורר שאול טשרניחובסקי "עוד אאמין באדם, גם ברוחו, רוח עז" ברכה ואור וכל הכייף לך,
 

mykal

New member
משפחה חמה היא באמת מצע מעולה

להצמחת ילד בריא בנפשו. חולקת על שני משפטים שם,אין מושג שווים בשום מקום בעולם ובשום דבר, הילדים אהובים על הוריהם, אבל את לא מתנהגת אל ביתך החיילת ומתנהלת מולה כמו אל בן העשר, עדין אוהבת את שניהם באותה מידה. וכאילו אין הירכיה--זה לא נכון אני אמא ולכן אני אומרת מי עושה מה ומתי, ואינני 'שווה' אל ילדי, יש היררכיה ובעיני היא אפילו ערכית וחשובה. (את זה למדתי דוקא מתלמידה--אם תרצי--אספר) שייכות היא תחושה שמעברת מדרך ההתנהלות של מסרי האכפתיות למיניהם.
 

mykal

New member
אספר ברצון, ואשתדל לתמצת.

באחת השנים קבלתי כיתה י' שכולם התיאשו ממנה, ואמרו לי רק משמעת לא יצליחו ממילא. נכנסתי ללמד עובר יום אחד, שני וכו' ואני מרגישה שאני מלמדת והכיתה מרחפת--לא איתי. ניסיתי לבדוק קראתי לכל תלמיד, וגיליתי שזה אוסף של ילדים שהחיים שלהם קשים והם רק רוצים לשרוד.(לא אפרט) ואז חשבתי מה לעשות--הבאתי מנחת קבוצות לאתגר ולהבנות. בסוף י"א הצטרפתי לקבוצה כדי לשוחח, ואז שאלתי--אני ממש קרובה אתכם, ואוהבת אתכם, אבל אתם לא רואים בי חברה ולא מזמינים אותי לבילויים שלכם--למה? קמה אחת הבנות-ואמרה "המורה אנחנו מתים עליך, אבל כמורה, להתיעץ לחיים, שתקשיבי לנו--אבל כמורה--לא חברה שאפשר להחליף" והיא פרצה בבכי ונישקה ואל תיעלבי. המנחה אח"כ אמרה לי את יודעת מה את בשבילם 'גורו' אל תרצי להיות שווה להם את המחנכת שלהם. לקח רציני מאוד ומשמעותי מאוד. וכל הכיתה הזו גמרה עם בגרות מלאה ואיכותית.ואני גאה מאוד.
 
למעלה