וואוו, מטורף. רוצה לראות רשימה מטורפת? בבקשה!
כבר כתבתי בעבר שניתקלתי בנוסע בקווים
שלא הצליח להשתמש בכל מה שהיה לו טעון ברב קו ( חו"ש 111) בגלל שה GPS זיהה שהאוטובוס במקום אחר ולא נתן לשלב בין שני סוגי כרטיסים.
הנוסע נאלץ לשלם מחיר מלא.
וואוו, מטורף. רוצה לראות רשימה מטורפת? בבקשה!
1. מכונת הכרטוס של אגד מאפשרת לנהג לבחור איזה חוזה לחייב ברב קו גם אם החוזה כלל לא מתאים לקו או לנסיעה. כך לדוגמא, נוסע בעל כרטיסיה לנסיעות בין ת"א לירושלים וכן כרטיסיה לנסיעות פנימיות בירושלים יכול לגלות שנהג באוטובוס עירוני בירושלים בחר לחייב אותו בנסיעה בין עירונית לת"א. אם הנוסע מגלה זאת בטרם הועברו עוד 10 כרטיסי רב קו ובטרם עברו 5 דקות - הנהג יכול לבטל את החיוב. במידה ולא - הנוסע נדרש להגיע לעמדת הרב קו על מנת לקבל זיכוי.
 
2. מכונת הכרטוס של אגד הינה בעלת צג קטן שמכוון כלפי הנהג, כך הנוסע לא יכול לשים לב לאיזה חוזה מחוייב לו ברב קו ועל כן הוא יכול לשים לב רק כאשר החיוב כבר יבוצע והוא יקבל את הפתקית. במידה ולנוסע היה "מעבר" והנהג חייב חוזה אחר, גם אם יבטל את החיוב השגוי, נסיעת המעבר תיעלם מכיוון שמכונת הכרטוס זוכרת רק את הפעולה האחרונה שבוצעה בה וכך בעצם נסיעת המעבר נדרסה והנוסע יחוייב בנסיעה נוספת (נפוץ במקומות בהם מונהג כרטיס מעבר ל90 דקות).
 
3. עת הופעל קו 1 בגוש דן, להלן ה"אורבנית" בו התיקוף מתבצע על ידי הנוסע בדומה למטרונית ולרכבת הקלה בירושלים, הונהג כרטיס השלמה עבור חוזה "ערך צבור". נוסע אשר עולה על קו 1 בציר ז'בוטינסקי ברמת גן בדרכו לעזריאלי על מנת להחליף שם לקו כלשהו לאיזור השרון כגון 502/501 להרצליה/רעננה יעביר את הרב קו שלו במכונת התיקוף שבאוטובוס ויירד לו מחוזה הערך הצבור - 6.90 ש"ח. על פי ההנחיה של משרד התחבורה, בנסיעת המשך לאיזור השרון בתחום ה-90 דקות - יונהג כרטיס השלמה, קרי הנוסע יעביר את הרב קו בקו 501/502 ומהרב קו ירד לו סכום של 4 ש"ח, כהשלמה ל6.90 ש"ח. זאת מכיוון שנסיעה בין גוש דן לאיזור השרון עולה 10.90 ש"ח (קוד 44). בעוד בקווי חברת מטרופולין וכן בקו 24 של דן אשר נוסעים לאיזור השרון, מתבצעת ההשלמה ללא כל בעיה - בקואופרטיב אגד הדבר לא מבוצע והנוסעים נדרשים לשלם תוספת של 6.90 במקום 4 ש"ח במקרה בו הנהג מאפשר לנוסע לנסוע עד גלילות (כחוק) בקוד 42 (קוד הנסיעה לגוש דן) ובמחלף גלילות הנוסע נדרש לגשת לנהג בשנית ולשלם 6.90 נוספים אך כעת בקוד 43 שהוא הקוד לאיזור השרון. במקרה הרע, הנוסע נדרש על ידי הנהג לשלם כבר בת"א על נסיעה בקוד 44 להרצליה/רעננה וכך יוצא שהנוסע שילם גם 6.90 ש"ח לקו 1 וגם 10.90 נוספים עבור נסיעה להרצליה/רעננה, כאשר מלכתחילה היה עליו לשלם רק 10.90 ש"ח.
 
בקואפרטיב אגד באיזור גוש דן והשרון - במידה ולנוסע טעונים ברב קו גם כרטיסיה באחד הקודים (42/43/44) וגם ערך צבור, ובמידה והנוסע חייב את הערך הצבור שלו בקו שירות אחר והוא עדיין בתחום 90 הדקות המאפשרות מעברים חופשיים - מכונת הכרטוס בוחרת להציג לנהג את חוזה הכרטיסיה כברירת מחדל ולא את המעבר בערך הצבור. מה הכוונה? על הצג הקטן שבמכונת הכרטוס של אגד מופיע לנהג "כרטיסיה קוד 42" למשל (לא יודע מה כתוב בדיוק). רק אם הנהג יקיש על מקשי החצים למעבר לחוזים אחרים, יופיע לו המעבר שחוייב בערך הצבור. מכיוון שהנוסע לא מסוגל לראות מה קורה בצג הקטן, הוא מגלה רק בדיעבד שהוא חוייב שוב רק הפעם בכרטיסיה. הנוסע ניגש לנהג, הנהג מבטל אומנם אבל המעבר כבר נדרס ונעלם. וכך אם הנוסע זקוק לאוטובוס שלישי על מנת להגיע למחוז חפצו הוא בכל זאת יצטרך לשלם שוב ועל מנת לקבל זיכוי הוא יצטרך להגיע לעמדת הרב קו. במקרה הזה הנוסע חייב להדגיש בפני הנהג טרם הנחת הרב קו במכונת הכרטוס שיש לו מעבר בערך הצבור ושעל הנהג לפשפש בין החוזים השונים ולתקף את המעבר.
 
רוצה עוד? כי יש עוד. לנהג כלל לא צריכה להיות יד חופשית בחיוב, זה סתם יוצר חיובים רבים שלא קשורים לחוזים הפעילים בקו השירות הספציפי שבו מדובר. ואי סינכרון בין הGPS או מיקום לא מדוייק של GPS אינו דבר שבשיגרה. וגם אם זה קורה, הרי בעוד כמה עשרות מטרים, האופציה לחיוב החוזה תיפתח, אז סך הכל צריך להמשיך לנסוע קצת ואז לתקף את הרב קו - לא באמת ביג דיל לא פתיר ונוראי כמו אינספור נוסעים שחוויום יום ובו עיניי ראיתי זאת חיובים שגויים באגד.
 
אפילו ניסיתי את זה כמה פעמים, יש לי קוד 62 ונהגים בבאר שבע בקווים לדימונה חייבו לי אותו כשרציתי להגיע לעמק שרה, לא אחד ולא שניים ולא שלוש למרות שיש לי גם את קוד 2 הכללי. וכבר יצא לי 4 פעמים שחייבו לי כרטיסיית שתי נסיעות בין באר שבע לירושלים. פעם אחת זה קרה בקו 171 בתל אביב ופעם אחרת זה קרה בקו 45 בירושלים, פעם שלישית בנסיעה מת"א לצומת הרצליה ב852 או 872 הנהג חייב אותי בכרטיסיית שתי נסיעות של באר שבע ירושלים ופעם רביעית חוייבתי בכרטיסיה בין קרית גת לבאר שבע בנסיעה פנימית בחדרה. וזה רק דברים שקרו לי, חזיתי ביותר מידי דברים שקרו לנוסעים אחרים.
 
אז מספיק למכור לי אשליות. זו מכונת כרטוס שנותנת יותר מידי יד חופשית לנהגים ואולי היא נוחה לך ולנהגים אחרים אך היא אינה מגינה על הלקוח מפני חיובים שגויים. במיוחד כשהלקוח אמור להבין מה בדיוק חוייב לו ומזה אומר "כרטיסיה קוד 42" או כל דבר אחר שמופיע בפתקית. ולא, ממש לא אשכח את התקופה בה אגד לא הנפיקו קבלות, לרדוף אחרי הנהגים שילחצו על מקש מידע + 7 או 8 (לא זוכר) כדי שיוציאו דו"ח, כדי לראות שלא חוייב לך חוזה אחר...