ראש מנהל התיכנון רוצה שבניה חדשה תהיה תלויית תח"צ אך לא מתייחסת לשבת.

Ccyclist

Active member

אם הגברת היתה ראש מנהל התיכנון בלונדון, ברלין או פריס היה האפשר להריע לה כי עם מטרו שפועל מהבוקר ועד הלילה 7 ימים בשבוע אפשר גם אפשר לדרוש משכבות נרחבות לנהל את חייהן על בסיס התח"צ.

הבעיה היא שהתפקיד שלה הוא בישראל, מדינה שיומיים בשבוע אין בה תחבורה ציבורית חלק ניכר מהיום.

בלי תח"צ 7 ימים בשבוע תיכנון ללא חניות הוא משחק בנדמה לי.
 

Bus Nerd

Active member

אם הגברת היתה ראש מנהל התיכנון בלונדון, ברלין או פריס היה האפשר להריע לה כי עם מטרו שפועל מהבוקר ועד הלילה 7 ימים בשבוע אפשר גם אפשר לדרוש משכבות נרחבות לנהל את חייהן על בסיס התח"צ.

הבעיה היא שהתפקיד שלה הוא בישראל, מדינה שיומיים בשבוע אין בה תחבורה ציבורית חלק ניכר מהיום.

בלי תח"צ 7 ימים בשבוע תיכנון ללא חניות הוא משחק בנדמה לי.

1) יש כבר היום המון דרישה לדירות גם ללא חנייה. השוק בת"א הוא לא רק ספקולטיבי, יש סיבה שהשכירות כאן יקרה. אז למה לא לבנות כאלו? יש המון צעירים שבוחרים לא להחזיק רכב וגם לנו מגיע שיבנו בשבילנו מקומות לגור ושלא נהיה כבולים לתל אביב היקרה או לדירות שמחיר החנייה מיקר אותן.
2) היא לא אמרה כלום על חניונים שכונתיים
3) ככל שיהיו יותר מקומות שמתוכננים על בסיס ציר גזע של מערכת התח"צ (רק"ל, מטרו, BRT) כך יותר אנשים ישתמשו בתח"צ הזה ביום יום (גם אם יש להם אוטו), ואז הדרישה לתח"צ בשבת תגבר.

אם נמשיך לבנות לרכב הפרטי, ישראלים ימשיכו לקנות רכב פרטי, ולנצח לאף אחד לא יהיה איכפת מספיק בשביל לדרוש תח"צ בשבת. הרי הסיבה שהיום אין תח"צ בשבת בת"א זה לא "החרדים", זה לא "הסטטוס קוו" - זה כי לרוב הישראלים לא באמת איכפת, לרוב הישראלים יש אוטו שהם אוהבים להשתמש בו. כמובן יש גם נהגים שבעד תח"צ בשבת, אבל אצלם זה הצהרתי בעיקר. ישראלים שרוצים תח"צ בשבת זו לא קבוצת לחץ פוליטית היום, בקיצור. זה לא בראש סדר היום.

אי אפשר לצפות שלישראלים יהיה מספיק איכפת מתח"צ בשבת כל עוד ממשיכים לתכנן לרכב הפרטי.
 

Ccyclist

Active member
1) יש כבר היום המון דרישה לדירות גם ללא חנייה. השוק בת"א הוא לא רק ספקולטיבי, יש סיבה שהשכירות כאן יקרה. אז למה לא לבנות כאלו? יש המון צעירים שבוחרים לא להחזיק רכב וגם לנו מגיע שיבנו בשבילנו מקומות לגור ושלא נהיה כבולים לתל אביב היקרה או לדירות שמחיר החנייה מיקר אותן.
2) היא לא אמרה כלום על חניונים שכונתיים
3) ככל שיהיו יותר מקומות שמתוכננים על בסיס ציר גזע של מערכת התח"צ (רק"ל, מטרו, BRT) כך יותר אנשים ישתמשו בתח"צ הזה ביום יום (גם אם יש להם אוטו), ואז הדרישה לתח"צ בשבת תגבר.

אם נמשיך לבנות לרכב הפרטי, ישראלים ימשיכו לקנות רכב פרטי, ולנצח לאף אחד לא יהיה איכפת מספיק בשביל לדרוש תח"צ בשבת. הרי הסיבה שהיום אין תח"צ בשבת בת"א זה לא "החרדים", זה לא "הסטטוס קוו" - זה כי לרוב הישראלים לא באמת איכפת, לרוב הישראלים יש אוטו שהם אוהבים להשתמש בו. כמובן יש גם נהגים שבעד תח"צ בשבת, אבל אצלם זה הצהרתי בעיקר. ישראלים שרוצים תח"צ בשבת זו לא קבוצת לחץ פוליטית היום, בקיצור. זה לא בראש סדר היום.

אי אפשר לצפות שלישראלים יהיה מספיק איכפת מתח"צ בשבת כל עוד ממשיכים לתכנן לרכב הפרטי.
עם התיכנון שלה הבעיה "תעלה מעמד". כל מי שקונים בשפיים או מגיעים לנמל או למתחם התחנה ברכבם ו"לא מרגישים שום כפייה דתית" ייפגעו אם לא יהיה להם איפה להחנות (ובעתיד הקרוב - להטעין) את רכבם.

אי אפשר לתכנן על בסיס שירות שלא קיים כשצריך אותו ויש פוליטיזציה סביבו.

הניסיון שלי מחו"ל הוא שעם תח"צ 7 ימים בשבוע אפשר לחיות חיי פנאי וחברה מלאים בלי רכב פרטי. אם נותנים קודם כל את הגזר אז אנשים בוחרים בו. הכרתי לפחות 3 אנשים בעלי דירות בלונדון שלא היה להם רישיון. הבעיה עם האסטרטגיה התיכנונית בכתבה היא שממשים מדיניות של מקל בלי לטפל בבעיית היעדר הגזר בימים החופשיים של הציבור.

בלונדון נדיר מאד שצעירים שוכרים באזור 1. רוב מי שרוצים לשכור בעיר ולהנות ממרכזה שוכרים באזורים 2 ו 3. התח"צ מאפשרת את הפיזור לרחבי העיר הפנימית במקום למרכז העיר. אם המטרו יביא תופעה דומה לגוש דן אז תהיה הכפלה של מה שקורה כיום בגבעתיים ומעבר צעירים לטבעת של חולון, עבר האיילון ואולי גם לבנייה רוויה יותר בצפון תל אביב (היוקרה תקשה על כך אבל יהיו בניינים ישנים יותר שיתאימו להשכרה). בלי מטרו 7 ימים בשבוע ומטרו לילה בלילות הסופ"ש (קיים בערים רבות) לא יצליחו למנוע את התופעה שכל הצעירים שרוצים חיי פנאי מתגודדים ממש במרכז תל אביב כי זה מה שיש במרחק הליכה או קורקינט ממוקדי הפנאי.

ובמאמר מוסגר: למה זה מזיז לי.

נכון שאחרי הקורונה אני יכול לנחות בנתב"ג בשבת ולשכור רכב (שכל יום איתו יעלה לי כמו חוזה שבועי באחת הערים הגדולות), אבל כל מי שאני מכיר בארץ מתגורר בערים הגדולות ואם אני שוהה במרבזי הערים רכב זה סתם נטל. בביקור האחרון שלי במרכז ירושלים היה חניון צמוד שהיה סגור בשבת אז גם אם הייתי שוכר רכב לא הייתי יכול להשתמש בו. בעיה נוספת בארץ זה שכדי שיהיה יום חול אחד להתארגן לפני סוף השבוע חייבים לטוס לארץ ביום ד' כדי שיום ה' יהיה פנוי. דברים כמו קניית סים מקומי (במחיר רגיל, לא המחירים הסחטניים של "חבילות חו"ל" בנתב"ג) והצטיידות באיזה סופר מקומי לא נוחים בבוקר יום ו' כשמגיעים ממערב והבדלי הזמן גורמים לבוקר להרגיש הרבה יותר מוקדם. במרוצת השנים העליתי שירשורים שההגעה התח"צית ליעד באירופה היתה ביום א' עצמו ואני לא רואה אף סיבה הגיונית שלא אוכל להגיע משדה התעופה ליעדי בתח"צ בצהרי שישי או שבת גם בארץ ולהנות ממסחר בסיסי בעסק שפתוח כחוק.
 
עם התיכנון שלה הבעיה "תעלה מעמד". כל מי שקונים בשפיים או מגיעים לנמל או למתחם התחנה ברכבם ו"לא מרגישים שום כפייה דתית" ייפגעו אם לא יהיה להם איפה להחנות (ובעתיד הקרוב - להטעין) את רכבם.

אי אפשר לתכנן על בסיס שירות שלא קיים כשצריך אותו ויש פוליטיזציה סביבו.

הניסיון שלי מחו"ל הוא שעם תח"צ 7 ימים בשבוע אפשר לחיות חיי פנאי וחברה מלאים בלי רכב פרטי. אם נותנים קודם כל את הגזר אז אנשים בוחרים בו. הכרתי לפחות 3 אנשים בעלי דירות בלונדון שלא היה להם רישיון. הבעיה עם האסטרטגיה התיכנונית בכתבה היא שממשים מדיניות של מקל בלי לטפל בבעיית היעדר הגזר בימים החופשיים של הציבור.

בלונדון נדיר מאד שצעירים שוכרים באזור 1. רוב מי שרוצים לשכור בעיר ולהנות ממרכזה שוכרים באזורים 2 ו 3. התח"צ מאפשרת את הפיזור לרחבי העיר הפנימית במקום למרכז העיר. אם המטרו יביא תופעה דומה לגוש דן אז תהיה הכפלה של מה שקורה כיום בגבעתיים ומעבר צעירים לטבעת של חולון, עבר האיילון ואולי גם לבנייה רוויה יותר בצפון תל אביב (היוקרה תקשה על כך אבל יהיו בניינים ישנים יותר שיתאימו להשכרה). בלי מטרו 7 ימים בשבוע ומטרו לילה בלילות הסופ"ש (קיים בערים רבות) לא יצליחו למנוע את התופעה שכל הצעירים שרוצים חיי פנאי מתגודדים ממש במרכז תל אביב כי זה מה שיש במרחק הליכה או קורקינט ממוקדי הפנאי.

ובמאמר מוסגר: למה זה מזיז לי.

נכון שאחרי הקורונה אני יכול לנחות בנתב"ג בשבת ולשכור רכב (שכל יום איתו יעלה לי כמו חוזה שבועי באחת הערים הגדולות), אבל כל מי שאני מכיר בארץ מתגורר בערים הגדולות ואם אני שוהה במרבזי הערים רכב זה סתם נטל. בביקור האחרון שלי במרכז ירושלים היה חניון צמוד שהיה סגור בשבת אז גם אם הייתי שוכר רכב לא הייתי יכול להשתמש בו. בעיה נוספת בארץ זה שכדי שיהיה יום חול אחד להתארגן לפני סוף השבוע חייבים לטוס לארץ ביום ד' כדי שיום ה' יהיה פנוי. דברים כמו קניית סים מקומי (במחיר רגיל, לא המחירים הסחטניים של "חבילות חו"ל" בנתב"ג) והצטיידות באיזה סופר מקומי לא נוחים בבוקר יום ו' כשמגיעים ממערב והבדלי הזמן גורמים לבוקר להרגיש הרבה יותר מוקדם. במרוצת השנים העליתי שירשורים שההגעה התח"צית ליעד באירופה היתה ביום א' עצמו ואני לא רואה אף סיבה הגיונית שלא אוכל להגיע משדה התעופה ליעדי בתח"צ בצהרי שישי או שבת גם בארץ ולהנות ממסחר בסיסי בעסק שפתוח כחוק.
רק שזו ביצה ותרנגולת.
מאחר וסוגיית התח"צ בשבת היא פוליטית. אם נספק לכולם חניות בלי סוף, היא תעניין פחות אנשים ולכן יהיה אפשר להמשיך לבכות על היעדר תח"צ בשבת לנצח.

שים לב שלא מדובר בהכרח על תחבורה ציבורית קלאסית. אם זה לא אפשרי פוליטית אז יש דרכים עוקפות (כמו מוניות השירות ונעים בסופ"ש). בסופו של דבר אדם בלי רכב בחניה ליד הבית לא באמת כלוא בביתו בסופ"ש. יש אופציות וככל שיהיו יותר אנשים בלי רכב בחניה ליד הבית יהיו יותר אופציות ויותר טובות.

על הדרך תרוויח דירות יותר זולות, זמן בניה יותר מהיר, ושיפור מאזן הרכב פרטי/תח"צ בשאר יהמים מה שגם ייתן גב פוליטי לעוד מיזמים של העדפה לתח"צ.

השינוי מתחיל מהחניות, וממשיך אל כל השאר.
 

Ccyclist

Active member
רק שזו ביצה ותרנגולת.
מאחר וסוגיית התח"צ בשבת היא פוליטית. אם נספק לכולם חניות בלי סוף, היא תעניין פחות אנשים ולכן יהיה אפשר להמשיך לבכות על היעדר תח"צ בשבת לנצח.

שים לב שלא מדובר בהכרח על תחבורה ציבורית קלאסית. אם זה לא אפשרי פוליטית אז יש דרכים עוקפות (כמו מוניות השירות ונעים בסופ"ש). בסופו של דבר אדם בלי רכב בחניה ליד הבית לא באמת כלוא בביתו בסופ"ש. יש אופציות וככל שיהיו יותר אנשים בלי רכב בחניה ליד הבית יהיו יותר אופציות ויותר טובות.

על הדרך תרוויח דירות יותר זולות, זמן בניה יותר מהיר, ושיפור מאזן הרכב פרטי/תח"צ בשאר יהמים מה שגם ייתן גב פוליטי לעוד מיזמים של העדפה לתח"צ.

השינוי מתחיל מהחניות, וממשיך אל כל השאר.
משוואת ה"מטרולנד" היתה ההיפך המוחלט: מרחק תמורת תח"צ. התח"צ הוצגה לא רק כקישור לעבודה אלא גם כקישור לחיי הפנאי והתרבות שבמרכז העיר. התחנות יצרו את הפרברים ואת ערי הלווין.

מה שמוצע בכתבה הוא מצב שבבניה צפופה לאף אחד מהשכנים לא יהיה רכב לתת הקפצה, אין התייחסות כלשהי לנושא השישי - שבת והמיטב שמוצע בדיון היא תקווה שאיכשהו אותה המדינה שמנעה תח"צ באופן שיטתי כבר 73 שנה אולי תאפשר אותה איכשהו בעתיד.

מוניות לא יכולות לענות על צרכי בנייה רוויה. אין להן קיבולת להתמודד עם בנייה מבוססת מטרו. אפילו מערכת אוטובוסים ורכבת פרברית מתקשות להתמודד עם שביתות בתחתית אז הרעיון שמוניות הן פתרון להיעדר תח"צ מוחלט בבנייה של "עד 70 קומות" משוט מופרך.

אם המדיניות היא בנייה מוטת תח"צ אז התנאי הוא תח"צ שיענה על כל צרכי הבנייה. אי אפשר להתעלם מהפיל שבחדר, לבנות על בסיס תקווה לשיפור עתידי ולקוות שאוכלוסייה נוהגת תוותר על רכבים באופן מוחלט כשלא מציעים להם שירות הולם בתמורה לוויתור.
 
משוואת ה"מטרולנד" היתה ההיפך המוחלט: מרחק תמורת תח"צ. התח"צ הוצגה לא רק כקישור לעבודה אלא גם כקישור לחיי הפנאי והתרבות שבמרכז העיר. התחנות יצרו את הפרברים ואת ערי הלווין.

מה שמוצע בכתבה הוא מצב שבבניה צפופה לאף אחד מהשכנים לא יהיה רכב לתת הקפצה, אין התייחסות כלשהי לנושא השישי - שבת והמיטב שמוצע בדיון היא תקווה שאיכשהו אותה המדינה שמנעה תח"צ באופן שיטתי כבר 73 שנה אולי תאפשר אותה איכשהו בעתיד.

מוניות לא יכולות לענות על צרכי בנייה רוויה. אין להן קיבולת להתמודד עם בנייה מבוססת מטרו. אפילו מערכת אוטובוסים ורכבת פרברית מתקשות להתמודד עם שביתות בתחתית אז הרעיון שמוניות הן פתרון להיעדר תח"צ מוחלט בבנייה של "עד 70 קומות" משוט מופרך.

אם המדיניות היא בנייה מוטת תח"צ אז התנאי הוא תח"צ שיענה על כל צרכי הבנייה. אי אפשר להתעלם מהפיל שבחדר, לבנות על בסיס תקווה לשיפור עתידי ולקוות שאוכלוסייה נוהגת תוותר על רכבים באופן מוחלט כשלא מציעים להם שירות הולם בתמורה לוויתור.
אל תיקח משפט בכתבה שמצייר תמונה של "שחור ולבן" ותחשוב שזה נכון.
יש את תקן החניה החדש. זילבר כולה התכוונה שהיא מיישמת אותו. הוא בהחלט עדיין כולל מענה לרכב הפרטי, רק קצת מוגבל יותר. כתבתי על זה כאן.

וגם אתה מתעלם מאלמנט ההדרגתיות. אף אחד לא יגלח מחר בבוקר חניות פרטיות קיימות. והבניינים החדשים ייבנו עם קצת פחות חניה. ואולי אם הם ממש מעל תחנת מטרו בלי חניה בכלל. הדירות בבניינים האלה יתאימו לאוכלוסיה ספציפית שיכולה להתנייד (גם בסופ"ש) בלי רכב. ומי שזה לא מתאים לו כן יקנה דירה עם חניה.
המצב שיש היום שבו (מקרה אמיתי) אמא יחידנית לשני ילדים שאני מכיר, קנתה דירה בשכונה חדשה בגני תקווה, וקיבלה שתי חניות כי כולם בבניין קיבלו שתי חניות, ובגלל זה המרחק בין שני בניינים הוא חצי ק"מ (כי יש מגרש חניה ענק שמפריד בינהם) הוא מצב לא תקין שדורש איזון. וזה כל מה שיקרה. יהיה קצת יותר איזון.
תמ"א 70 אמורה לדאוג לכך שבאזור תחנות המטרו יהיה עירוב שימושים ואולי תהיה קצת יותר עיר. נכון שרוב הבילויים עדיין יהיו במרכז תל אביב אבל אם לא חשקה נפשך לנסוע לשם אתה לא אמור להיות כלוא ב"מדבר מגורים".

אם תסתכל היום על גבעתיים. עיר שיש בה תחבורה ציבורית טובה למרכז תל אביב אבל פחות טובה לכל מקום אחר. ושהחניה בה לא מצויה בשפע (כי רוב הבניה ישנה). הקשישים מפנים את מקומם לצעירים שמחפשים דיור קצת זול יותר ממרכז תל אביב, ובהדרגה גם נפתחים עסקים שמותאמים יותר לצעירים (בתי קפה של צעירים, פאבים, וגם חומוסיות של היפסטרים, יש דבר כזה). מי שגר בגבעתיים יכול ביום שישי לקחת מונית לתל אביב, לקחת את נעים בסופ"ש לתל אביב, לנסוע באופניים/קוריקנט וכו' או פשוט לרדת למטה ולבחור מבחירה מצומצת יותר ליד הבית.

גם לונדון בנויה כך למיטב זכרוני, אם כי בהתפתחות קצת יותר אורגנית, לכל מרכז "כפר" היסטורי יש אפשרויות בילוי מצומצמות והם כולם מלאים בסופ"ש בעיקר באלה שגרים ליד, בעוד רבים אחרים נוסעים למרכז לונדון. נכון שהעובדה שיש תח"צ גם בסופ"ש עוזרת, אבל סביר שגם בלעדיה העסק היה עובד באופן דומה. וגם בלונדון יש בתים עם חניה ובתים בלי חניה. יש הלימה כמובן בין היקף החניה לקירבה למטרו, אבל יש מספיק בתים עם חניה גם צמוד לתחנות מטרו.
 

Ccyclist

Active member
אל תיקח משפט בכתבה שמצייר תמונה של "שחור ולבן" ותחשוב שזה נכון.
יש את תקן החניה החדש. זילבר כולה התכוונה שהיא מיישמת אותו. הוא בהחלט עדיין כולל מענה לרכב הפרטי, רק קצת מוגבל יותר. כתבתי על זה כאן.

וגם אתה מתעלם מאלמנט ההדרגתיות. אף אחד לא יגלח מחר בבוקר חניות פרטיות קיימות. והבניינים החדשים ייבנו עם קצת פחות חניה. ואולי אם הם ממש מעל תחנת מטרו בלי חניה בכלל. הדירות בבניינים האלה יתאימו לאוכלוסיה ספציפית שיכולה להתנייד (גם בסופ"ש) בלי רכב. ומי שזה לא מתאים לו כן יקנה דירה עם חניה.
המצב שיש היום שבו (מקרה אמיתי) אמא יחידנית לשני ילדים שאני מכיר, קנתה דירה בשכונה חדשה בגני תקווה, וקיבלה שתי חניות כי כולם בבניין קיבלו שתי חניות, ובגלל זה המרחק בין שני בניינים הוא חצי ק"מ (כי יש מגרש חניה ענק שמפריד בינהם) הוא מצב לא תקין שדורש איזון. וזה כל מה שיקרה. יהיה קצת יותר איזון.
תמ"א 70 אמורה לדאוג לכך שבאזור תחנות המטרו יהיה עירוב שימושים ואולי תהיה קצת יותר עיר. נכון שרוב הבילויים עדיין יהיו במרכז תל אביב אבל אם לא חשקה נפשך לנסוע לשם אתה לא אמור להיות כלוא ב"מדבר מגורים".

אם תסתכל היום על גבעתיים. עיר שיש בה תחבורה ציבורית טובה למרכז תל אביב אבל פחות טובה לכל מקום אחר. ושהחניה בה לא מצויה בשפע (כי רוב הבניה ישנה). הקשישים מפנים את מקומם לצעירים שמחפשים דיור קצת זול יותר ממרכז תל אביב, ובהדרגה גם נפתחים עסקים שמותאמים יותר לצעירים (בתי קפה של צעירים, פאבים, וגם חומוסיות של היפסטרים, יש דבר כזה). מי שגר בגבעתיים יכול ביום שישי לקחת מונית לתל אביב, לקחת את נעים בסופ"ש לתל אביב, לנסוע באופניים/קוריקנט וכו' או פשוט לרדת למטה ולבחור מבחירה מצומצת יותר ליד הבית.

גם לונדון בנויה כך למיטב זכרוני, אם כי בהתפתחות קצת יותר אורגנית, לכל מרכז "כפר" היסטורי יש אפשרויות בילוי מצומצמות והם כולם מלאים בסופ"ש בעיקר באלה שגרים ליד, בעוד רבים אחרים נוסעים למרכז לונדון. נכון שהעובדה שיש תח"צ גם בסופ"ש עוזרת, אבל סביר שגם בלעדיה העסק היה עובד באופן דומה. וגם בלונדון יש בתים עם חניה ובתים בלי חניה. יש הלימה כמובן בין היקף החניה לקירבה למטרו, אבל יש מספיק בתים עם חניה גם צמוד לתחנות מטרו.
בכתבה היא לא מדברת במונחים של וויתור על הרכב השני או צימצום מקומות החנייה, אלא במונחים של משקי בית מבוססי תח"צ שאין בבעלותם רכב.

זו צורת חיים שאני בהחלט מעודד מניסיון (לפני שפגשתי את בעלי גרתי בלונדון 3 שנים ללא רכב) אם נותנים לה את התשתית הדרושה, אבל בלי התשתית הזו אי אפשר ללכת בלי (תרתי משמע) ולתכנן עם.

הביזוריות הלונדונית דורשת תחבורה למוקדי המשנה החשובים ולשכונות הקרובות. קמדן טאון (שווקי סופ"ש, מועדונים) למשל קיימת משום שהיא מקום מפגש של 3 קווי רכבת (אני סופר את ארבעת ענפי הקו הצפוני כשני קווים נטו, ואת האוברגראונד) וקווי אוטובוס כמו 29 ו 31 שמחברים אותה לשני קווי תחתית נוספים בקפיצות קצרות באזור 2. היא לא נשענת על תושבי השיכונים בחצי הדרומי שלה אלא על כל צפון לונדון, שכונות שנמצאות עד 12 ק"מ ממנה ומחוברות אליה תח"צית. אם מבחינת מרחק של 3 ק"מ ממרכז העיר קמדן טאון היא ה"גבעתיים" של לונדון אז ה"רעננה-כפ"ס" של לונדון היא בסיס הבליינים שלה. זה האפקט של צימצום זמני הנסיעה במטרו. בקנה מידה קטן יותר שכונות כמו Crouch End או Muswell Hill שיש להן רחובות ראשיים עתירי חנויות משרתות שכונות סמוכות כמו Highgate שהרחוב הראשי שלה מלא פאבים וסוכנויות נדל"ן ואין בה הרבה עסקים שימושיים. אורח החיים מתבסס על גישה למספר אזורים סמוכים ולא על כבילת התושב למרכז המשנה הצמוד לביתו. אם תקח כדוגמה פעילות פנאי כמו החלקה על הקרח - גיגול קצר מראה שיש 15 מקומות כאלו בעיר, 10 מהם בפרברים, אבל המרחקים ביניהם מחייבים תחבורה אליהם ומהם. חלק את אוכלוסיית העיר (כ 9 מיליון) במספר המתחמים ותקבל נתון שלכל מתחם יש בסיס אוכלוסייה של כ 600,000. זהו נתון די טיפוסי לסוגים רבים של עסקים ייחודיים או מקומות בילוי ייחודיים שאפשריים בערים גדולות. אי אפשר לבסס פעילות שדורשת "גב" בסדר גודל כזה על מצב ללא תחבורה שתביא את התושבים לשם, ואי אפשר לבסס אותה על בסיס תושבים מצומצם שנמצא במרחק הליכה.

בתחום החנייה יש לדגם הלונדוני כלי להבטחת חנייה ברחוב עבור תושבים בבנייה מלפני שנות השלושים שאין בה חנייה פרטית: CPZ שזה Controlled Parking Zone. הרשויות מגדירות אזור מסויים שניתן לרכוש תווי תושב עבורו (כולל מספר מוגבל של תווי אורח פר תושב) ואוסרות על חנייה ללא תו במשך שעה-שעתיים ביום. התוצאה היא שיוממים שעובדים במרכז משני קרוב לא יכולים להחנות את רכבם ברחוב מגורים קרוב.

בגלל מאפיינים ייחודיים כולל מודל בעלות בעייתי בבניינים משותפים לונדון היא עיר עם יתרון לצמודי הקרקע. ייחוד לונדוני נוסף הוא שרוב בנייני הדירות הם שיכונים ציבוריים שאינם זמינים לשוק הפרטי.

גדלתי בבנייה ישראלית של שנות ה 80 וה 70, מהסוג שמבזבז קרקע על "רחובות חנייה" ציבוריים. אני מסכים שהרחובות האלו מבזבזים שטח אבל מאזורי בספרד אני בטוח שניתן לשפר את מצב החנייה תוך יצירת שטחים פתוחים ציבוריים או פרטיים - משותפים. בספרד שבה מודל הבעלות והוועד דומה למבנה הישראלי נהוג שקומת המרתף של הבניינים היא חניון ומחסנים. ההבדל הגדול בהשוואה לישראל הוא שבמקום ועד לכל בניין יש ועד לכל קבוצת בניינים וזה מאפשר חניונים מתחת למספר מבנים (מה שנוח יותר מבחינת גישה) וניהול שטחים משותפים בין הבניינים שבמקבץ. דירת הנופש שאני גר בה בחורף נמצאת במקבץ בן מספר בניינים שלכל אחד מהם מספר כניסות, למתחם יש בריכת שחייה משותפת ורצף גינון משותף גדול סביב הבניינים. אודה שיש "רחוב חנייה" מצומצם שנותן גישה לכל החניונים התת קרקעיים וכשליש מהכניסות נמצאות לידו, אבל הוא מתאים אולי ל 10 רכבים בחנייה מקבילה לעומת עשרות מקומות חנייה בכל חניון. צורת החנייה בתוך המבנה מאד נפוצה בספרד ואין את אפקט המגורים בחנייה שנפוץ כל כך בישראל.

אפשר ללמוד מכל מני מודלים שונים וליצור פתרון שמתאים לישראל (בנייה רוויה, מסחר מאד ריכוזי) אבל אי אפשר להתעלם מתנאי בסיסי למודלים הקיימים בחו"ל ולהטיף ליישם גרסאות שבורות שלהן בארץ.
 
נערך לאחרונה ב:

Ccyclist

Active member

אם הגברת היתה ראש מנהל התיכנון בלונדון, ברלין או פריס היה האפשר להריע לה כי עם מטרו שפועל מהבוקר ועד הלילה 7 ימים בשבוע אפשר גם אפשר לדרוש משכבות נרחבות לנהל את חייהן על בסיס התח"צ.

הבעיה היא שהתפקיד שלה הוא בישראל, מדינה שיומיים בשבוע אין בה תחבורה ציבורית חלק ניכר מהיום.

בלי תח"צ 7 ימים בשבוע תיכנון ללא חניות הוא משחק בנדמה לי.
ובאותו נושא, טמקא, "הסגר עבר לכבישים".


פקקי החג וחול המועד כאזהרה לעתיד. בלי "יציאת נתב"ג" מספר הנופשים בארץ מספק הצצה של כמה שנות גידול טבעי קדימה.

מה שמאד מדאיג מבחינתי זו הקביעה שבתקופות העומס אין מה לצאת מהבית ברכב הפרטי אחרי 9 בבוקר.

אתם צריכים לראות את העומס ברכבות חגי הבנק לברייטון כדי להבין איך תח"צ עונה לצרכי הציבור, לפחות 8 רכבות לשעה בתקופות רגילות. רוכב אופניים בלונדון רבתי יכול לרכב שעתיים וקצת (40 ק"מ) מהעיר לכל כיוון שירצה בלי יותר מדי תיכנון ולקבל הכוונה לתחנת רכבת מקומית 5-10 דקות ממנו שתחזיר אותו לעיר. במקרה אחד רכבתי לאורך שביל הגישה לאורך נהר ה Lee וסיימתי בעיירה הארטפורד ( Hertford , איננו שפה פונטית ) שם היו לי שתי תחנות רכבת, האחת לליברפול סטריט הרחוקה ממני והשניה לקינג'ס קרוס הקרובה אלי עם תחנת ביניים בפינסברי פארק שהיתה עוד יותר קרובה. גם בלי אופניים מוקדים רבים (בעיקר טירות) מכלילים את תחנת הרכבת הקרובה אליהם בפרסומיהם.

הנמשל כבר נכלל בכתבה, מרואיינים שדורשים תח"צ לאתרי הטבע והארכאולוגיה המובילים בארץ בחול המועד ואף בשבת וחג מתוך הבנה שללא תח"צ כל המדינה תהיה פקק אחד גדול.

בניית מקל ללא חניות לא תפתור את הבעיה, רק שירות גזר תח"צי יוכל למשוך את הציבור מהפקקים לאמצעים עתירי קיבולת.
 
הבעיה שהוצגה עלולה להיפתר בקצב הנוכחי בדרך אחרת.
לפני כמה שבועות רואיין גפני או פינדוס (לא זוכרת) לידיעות אחרונות בעניין גיור. הוא אמר פחות או יותר שאם הסטטוס קוו ייפתח, מפלגתו עשויה לדרוש איסור נסיעה בכבישים בשבת.
אני מניחה שאם זה יקרה, אנשים לא יצטרכו רכב בשביל השבת.
אולי יווצרו פקקים באזור נתב"ג.
 
הבעיה שהוצגה עלולה להיפתר בקצב הנוכחי בדרך אחרת.
לפני כמה שבועות רואיין גפני או פינדוס (לא זוכרת) לידיעות אחרונות בעניין גיור. הוא אמר פחות או יותר שאם הסטטוס קוו ייפתח, מפלגתו עשויה לדרוש איסור נסיעה בכבישים בשבת.
אני מניחה שאם זה יקרה, אנשים לא יצטרכו רכב בשביל השבת.
אולי יווצרו פקקים באזור נתב"ג.
אהבתי
 

Ccyclist

Active member
הבעיה שהוצגה עלולה להיפתר בקצב הנוכחי בדרך אחרת.
לפני כמה שבועות רואיין גפני או פינדוס (לא זוכרת) לידיעות אחרונות בעניין גיור. הוא אמר פחות או יותר שאם הסטטוס קוו ייפתח, מפלגתו עשויה לדרוש איסור נסיעה בכבישים בשבת.
אני מניחה שאם זה יקרה, אנשים לא יצטרכו רכב בשביל השבת.
אולי יווצרו פקקים באזור נתב"ג.
לפי תוצאות הבחירות גפני יהיה בפקק לנתב"ג !
 

Ccyclist

Active member
זה בכלל לא בטוח וגם אם כן זה לא ישפיע הרבה, בפרט זה לא ישנה את הסטטוס קוו לטובת החילונים.
הרב אורי רגב יהיה ראש מועצת חכמי התורה והפוסק ההלכתי העליון.

וברצינות - ליברמן מייצג ציבור עם רקע אזרחי שנמאס לו מההגבלות הדתיות הביזאריות במדינה, לפיד מייצג חילונים ישראלים שחלקם ראו עולם. סער מייצג לכאורה את מורשת המפלגה הליברלית. בנט מעמיד פנים שהוא ימין חילוני ויצטרך להזכר איך יהודים אורתודוקסים חיים באמריקה עם כל הזכויות ובלי יכולת לכפות על אחרים (ככה זה בקהילה האורתודוקסית שהיא הרקע המשפחתי שלי באנגליה). הכל כמובן בזכות הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית (רע"ם, מנסור עבאס) אבל ככה זה בדמוקרטיה רב מפלגתית.
 
הרב אורי רגב יהיה ראש מועצת חכמי התורה והפוסק ההלכתי העליון.

וברצינות - ליברמן מייצג ציבור עם רקע אזרחי שנמאס לו מההגבלות הדתיות הביזאריות במדינה, לפיד מייצג חילונים ישראלים שחלקם ראו עולם. סער מייצג לכאורה את מורשת המפלגה הליברלית. בנט מעמיד פנים שהוא ימין חילוני ויצטרך להזכר איך יהודים אורתודוקסים חיים באמריקה עם כל הזכויות ובלי יכולת לכפות על אחרים (ככה זה בקהילה האורתודוקסית שהיא הרקע המשפחתי שלי באנגליה). הכל כמובן בזכות הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית (רע"ם, מנסור עבאס) אבל ככה זה בדמוקרטיה רב מפלגתית.
אם יהיה איסור נסיעה בשבת בכבישים, תהיה כאן מלחמת אזרחים. ומתוך התוהו ובוהו, תצמח כאן מדינה שבה יש הפרדה בין הדת למדינה. טוב 73 שנים מאוחר, מאשר לעולם לא.
 
אם יהיה איסור נסיעה בשבת בכבישים, תהיה כאן מלחמת אזרחים. ומתוך התוהו ובוהו, תצמח כאן מדינה שבה יש הפרדה בין הדת למדינה. טוב 73 שנים מאוחר, מאשר לעולם לא.
רק שמלחמת אזרחים אינה סבבה.
מי שיצא לו טוב מכך אלה רק השכנים, שלא יהססו לנצל את הזדמנות הפז שחיכו לה 73 שנה.
 
הרב אורי רגב יהיה ראש מועצת חכמי התורה והפוסק ההלכתי העליון.

וברצינות - ליברמן מייצג ציבור עם רקע אזרחי שנמאס לו מההגבלות הדתיות הביזאריות במדינה, לפיד מייצג חילונים ישראלים שחלקם ראו עולם. סער מייצג לכאורה את מורשת המפלגה הליברלית. בנט מעמיד פנים שהוא ימין חילוני ויצטרך להזכר איך יהודים אורתודוקסים חיים באמריקה עם כל הזכויות ובלי יכולת לכפות על אחרים (ככה זה בקהילה האורתודוקסית שהיא הרקע המשפחתי שלי באנגליה). הכל כמובן בזכות הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית (רע"ם, מנסור עבאס) אבל ככה זה בדמוקרטיה רב מפלגתית.
אני אחזק את דבריך לגבי בנט: באמנת גביזון-מדן בויקיפדיה כתוב ש:
"לקראת הבחירות לכנסת העשרים ואחת הודיעה איילת שקד כי מפלגת הימין החדש תנהג בסוגיות דת ומדינה על פי אמנת גביזון-מדן."

אבל בכל זאת אני חולק עליך לגבי בנט וגם לגבי סער.
 

Ccyclist

Active member
אני אחזק את דבריך לגבי בנט: באמנת גביזון-מדן בויקיפדיה כתוב ש:
"לקראת הבחירות לכנסת העשרים ואחת הודיעה איילת שקד כי מפלגת הימין החדש תנהג בסוגיות דת ומדינה על פי אמנת גביזון-מדן."

אבל בכל זאת אני חולק עליך לגבי בנט וגם לגבי סער.

מצד אחד זו התקדמות (אם כי כבר מימי זבולון אורלב זרקו לציבור החילוני מילים יפות על תח"צ בשבת), אבל מצד שני גביזון-מדן זה סטטוס קוו 2 עם כל חוסר הלגיטימיות של יוזמת ז'נבה. גביזון לא ייצגה אותי כמו שביילין לא ייצג את שרון.

ללא סמכות ציבורית כלשהי גבינזון וויתרה על רמת מסחר מינימאלית הנחוצה לחברה מודרנית, בייחוד כזו שרוצה לקדם תיירות בעידן ה AirB&B. היא אפילו קבעה שעל הציבור החילוני לוותר על המעט שפתוח כיום.

ביום א' אירופאי בשעות היום ובמרכזי הערים הגדולות תמיד יש מוקד כלשהו שניתן להשיג בו מוצרי צריכה בסיסיים אם הם אזלו או הפסיקו לעבוד, לעיתים המוקד הזה הוא בתחנות הרכבת. אם מה שיש בבריטניה נראה לך פתוח מדי (סקוטלנד: אין מגבלות יום א', אנגליה: פתיחה חופשית עד מטראז' מסויים, 5 שעות בלבד מעל למטרא'ז) הרי שבספרד למשל רשתות ה"בעיר" פתוחות ביום א' לא חשש אינקוויזיציה ויש הקצאה של כ 15 ימי א' בשנה שהסופרים הגדולים וחנויות הכולבו יכולות לפתוח מ 10 בבוקר ועד 22:00 (שעות רשת ספרדיות סטנדרטיות) בשיא עונת התיירות בקיץ ובעונת הקניות לחג המולד ושלושת המלכים.

לדעתי האיזון הראוי בארץ הוא מה שחוויתם לפני שבוע ביום הבחירות, מה שיהיה ביום העצמאות ובמידה פחותה מה שקורה עכשיו בחול המועד שאינו יום שבתון לכולם.
 
למעלה