ראיון עם רועי חן...

ראיון עם רועי חן...

איך לימוד שפה היא חדירה לדפי ההסטוריה? כמה שפות אתה יודע?

"אני קורא עברית, אנגלית, רוסית, צרפתית ואיטלקית. באף אחת מהן אני לא שולט כפי שהייתי רוצה. כולל עברית".

מאיפה התאווה לשפות?

"אם יש גנים בעולם, אולי זה קשור לסבא רבא שלי, מהצד הס"ט, שהיה יליד הארץ ותרגם טורקית, ערבית, עברית וצרפתית. כשאומרים מילה בשפה אחרת מתפרקים מנשק הדמגוגיה, מוכרחים ללמוד שוב לדבר כמו תינוק, וכמו תינוק מתרגשים שוב מכל מילה ומילה – שפה חדשה מחדשת את המחשבות".

http://www.maariv.co.il/culture/theater-art/Article-519401
 

beatman

Member


 

Astroo

New member
מה כ"כ מעניין ברועי חן הזה?

הוא למד רוסית ברמה די גבוהה (אם כי לא מושלמת, שמעתי את ההרצאה שלו וברור שם מייד שאיננו דובר ילידי). כל אחד ממשתתפי הפורום פה יודע עברית באותה הרמה וגם אנגלית, למרות ששפת אמו רוסית.
 
פעם דיברת עליו אחרת לגמרי...

אתה מכיר הרבה מרוקאים שנפלטו ממערכת החינוך בגיל 14, למדו לבדם את השפה הרוסית הקשה והסבוכה, קראו את כל הקלאסיקות הרוסיות בשפת המקור ואחר כך תרגמו אותן לעברית? אתה מכיר הרבה מרוקאים כאלו? אתה מכיר הרבה ישראלים כאלו באופן כללי? רועי חן מתנסח ברוסית יותר טוב מ-90% מהרוסים הצעירים בארץ, וגם הרבה תושבי רוסיה מבטן ומלידה יכולים רק להתקנא ברמה הגבוהה שאליה הוא הגיע.
&nbsp
המזרחים שאני נתקל בהם פה בפריפריה, 90% אינם קוראים ספרים בכלל בשפה היחידה שאותה הם יודעים, פחות או יותר, אז כאשר אני מתוודע למזרחי שדובר לפחות 4-6 שפות, למד בכוחות עצמו שפה קשה כמו רוסית, קרא בה אלפי ספרים ותרגם עשרות מהם לעברית, אזי אין לי אלא להתפעל ממנו. גם האשכנזי הממוצע שיודע עברית ואנגלית אינו שולט ברוסית, שהיא כאמור שפה מאוד קשה ללימוד והגייה, על אחת וכמה בשביל אדם מרקע ישראלי, אינו מסוגל לקרוא בה ספרים, אינו מסוגל לתרגם ממנה והוא יתקשה מאוד לבטא כראוי משפט או שניים בה אפילו אם יתאמן עליו מספר חודשים.
 
הוא לא "סתם למד רוסית בשפה גבוהה"

הוא מכיר את התרבות הרוסית הרבה יותר ממוסקביא ממוצע, זה הקטע.
 

Astroo

New member
זה חלק מהמקצוע שלו

למה אתה משווה אותו למוסקבאי ממוצע? מדובר בבלשן/מתורגמן/חוקר ספרות מקצועי.
זה כמו שתשווה אותי למוסקבאי/תל אביבי ממוצע מבחינת הידע בארכיטקטורת מחשבים או סיבוכיות חישובית.
 
זה לא שהוא מונה למתורגמן ואח"כ העמיק את הידע בתרבות הרוסית

רועי חן מסקרנות גרידא למד רוסית, אך לא הסתפק ב"קק דילה", אלא תוך כדי האזין לשירים, קרא ספרים וכו', הרבה לפני שאזר אומץ והגיע לתיאטרון "גשר". סקרנות אינטלקטואלית היא דבר מבורך.
 

Astroo

New member
זה היה תחום שעניין אותו

הוא למד אותו והתחיל להתפרנס ממנו. אין בזה שום דבר מיוחד, מלבד בחירת התחום עצמו. האם יש לו הישגים מיוחדים (פרסים, פירסומים מדעיים בכתבי עת נחשבים וכו')?
 
יש המון אנשים שמתעניינים בתחום מסוים, אך זונחים את העיסוק בו

בגלל הקשיים והעצלנות משל עצמם.
&nbsp
לא יודע אילו פרסים גרף או לא גרף, העיקר שהוא מחזאי הבית של תיאטרון נחשב, ואני סומך על חוש הביקורת של יבגני אריה.
 
למעלה