ראיון עם יו"ר נת"ע על הפעלת הקווים בגוש דן

גם וגם

דיברו גם על מדרחוב- so what?
אם היה כ"כ הרבה בלאגן עד שהאוצר הסכים למנהר קטע בקו הסעת ההמונים השני בחשיבותו בגוש דן שעובר באחד הרחובות העמוסים ביותר בתל אביב, נראה לך שיסכימו שם למנהר קטע של אחד הקווים הפחות חשובים ברחוב הראשי של העיר הסופר-חשובה נס ציונה? וזה עוד בלי להכניס לחישוב את תושבי רחובות שמן הסתם יבקשו גם הם שימנהרו את הקו גם בשטחם... לדעתי הבלאגן יגיע פחות מהשמאל/ש"ס ויותר מכיוון בעלי העסקים, התושבים ונהגי מוניות השירות.
גם וגם
השמאל וש"ס והירוקים יהיו הטרמפיסטים שגם כמובן יגרמו לתקשורת הארצית להתערב ולעכב את הפרוייקט בעוד 50-5 שנה.
 

darkshadow1

New member
כמו שכתבתי- מדובר בעניינים ביורוקרטיים,

אי אפשר לסיים את כל השבעה עד 2023
אפשר אולי לסיים 3-4 עד אז וזה גם יהיה הישג יפה. הקו הכחול למשל לא יסתיים עד אז (אם בכלל אפשר לסיים אותו...) ועקב מצבו של הקו הסגול והבעיות הקשות מאד בהקמתו (שרק החלו להרים את ראשן!) גם הוא לא יוכל להסתיים עד אז. אתה צודק לגבי נס ציונה, ויש עוד שני מקומות ברחובות שמהווים מכשולים גבוהים עוד יותר. לגבי חיפה - אין לי מושג, מניח שכן. לגבי הקו הצהוב - יש מקומות רבים לאורך התוואי שהפיכתו מBRT לרק"ל תגרום בהם בעיות קשות ביותר.
כמו שכתבתי- מדובר בעניינים ביורוקרטיים,
שליו"ר הנכבד עקרונית אין שום דרך לחזות בכמה זמן הם יעכבו את הפרוייקטים. לכן הוא לא יכול להציב תאריך יעד מוגדר (כמו שהוצב לקו האדום למשל) אבל הוא כן יכול לומר שהוא מקווה ש... זאת גישה של פוליטיקאי- הוא לא ישקר אבל גם לא יגיד את האמת כולה. אתה יכול להסביר למה?
 
אז זהו, שלא

כמו שכתבתי- מדובר בעניינים ביורוקרטיים,
שליו"ר הנכבד עקרונית אין שום דרך לחזות בכמה זמן הם יעכבו את הפרוייקטים. לכן הוא לא יכול להציב תאריך יעד מוגדר (כמו שהוצב לקו האדום למשל) אבל הוא כן יכול לומר שהוא מקווה ש... זאת גישה של פוליטיקאי- הוא לא ישקר אבל גם לא יגיד את האמת כולה. אתה יכול להסביר למה?
אז זהו, שלא
הוא לא אמר שהוא מקווה ש... - כי זה היה חסר משמעות. אני מקווה שכל שבעת הקווים יהיו מוכנים ב-2013. את מי זה מעניין מה מישהו מקווה? הוא אמר שהפרוייקט כולו יסתיים ב-2023. וזה קשקוש. אני יכול להסביר "למה" אם תסביר בדיוק למה מתייחס ה"למה".
 

darkshadow1

New member
כנראה שלא קראת נכון.

אז זהו, שלא
הוא לא אמר שהוא מקווה ש... - כי זה היה חסר משמעות. אני מקווה שכל שבעת הקווים יהיו מוכנים ב-2013. את מי זה מעניין מה מישהו מקווה? הוא אמר שהפרוייקט כולו יסתיים ב-2023. וזה קשקוש. אני יכול להסביר "למה" אם תסביר בדיוק למה מתייחס ה"למה".
כנראה שלא קראת נכון.
"על-פי ההערכות העדכניות שלנו, ניתן יהיה לסיים את כל הפרויקט עד 2022 - 2023". דגש על ה"ניתן". למה רק"ל תגרום יותר בעיות מ-BRT.
 
קראתי נכון מאד

כנראה שלא קראת נכון.
"על-פי ההערכות העדכניות שלנו, ניתן יהיה לסיים את כל הפרויקט עד 2022 - 2023". דגש על ה"ניתן". למה רק"ל תגרום יותר בעיות מ-BRT.
קראתי נכון מאד
לא "ניתן". פשוט לא "ניתן". נקודה סוף. לא יקרה, לא יכול להיות, תשכח מזה. מה שכתבת קודם - שהוא "מקווה" - שונה מאד מ"ניתן".
 
אה, סליחה, ולשאלתך...

כנראה שלא קראת נכון.
"על-פי ההערכות העדכניות שלנו, ניתן יהיה לסיים את כל הפרויקט עד 2022 - 2023". דגש על ה"ניתן". למה רק"ל תגרום יותר בעיות מ-BRT.
אה, סליחה, ולשאלתך...
הנחת מסילות... הקמת חשמולת... צמתים, רמזורים... או בקיצור י-ם גרסה 2.0.
 

darkshadow1

New member
חשבתי שהתכוונת למשהו אחר...

אה, סליחה, ולשאלתך...
הנחת מסילות... הקמת חשמולת... צמתים, רמזורים... או בקיצור י-ם גרסה 2.0.
חשבתי שהתכוונת למשהו אחר...
חשבתי שהתכוונת לבעיות שהרק"ל עצמה תיצור, לא רק ההקמה שלה. "ניתן" ו-"מקווה" זה אותו דבר פחות או יותר, שתי מילים בלי טיפת התחייבות. ניתן לזכות בלוטו- so what?
 

cwen

New member
מבחינה טכנית טהורה, ניתן

אה, סליחה, ולשאלתך...
הנחת מסילות... הקמת חשמולת... צמתים, רמזורים... או בקיצור י-ם גרסה 2.0.
מבחינה טכנית טהורה, ניתן
אם אתה מסיר חסמים בירוקרטים ותקציביים, מגייס 10,000 פועלים, מחלק את התוכנית ליעדים שימדדו מדי שלושה חודשים ומבטיח לכל המעורבים בונוס על כל עמידה ביעד... אז אפשר. לא יקרה לעולם בארץ.
 
שכחת עוד משהו חשוב

מבחינה טכנית טהורה, ניתן
אם אתה מסיר חסמים בירוקרטים ותקציביים, מגייס 10,000 פועלים, מחלק את התוכנית ליעדים שימדדו מדי שלושה חודשים ומבטיח לכל המעורבים בונוס על כל עמידה ביעד... אז אפשר. לא יקרה לעולם בארץ.
שכחת עוד משהו חשוב
משלם שוחד בסכומי עתק לכל הדיירים לאורך הרצל כדי שיסירו את התנגדויותיהם, ועוד שוחד בסכומי עתק (אלא שכאן קוראים לו "הוצאות משפט") לכל הגופים ה"סביבתיים" וה"חברתיים" כדי שימשכו את העתירות לשש ערכאות שהגישו. שהרי בתי המשפט מוציאים צווי מניעה לכל דיכפין ואלה מעכבים פרוייקטים שנים ועשורים.
 
אני תהיתי כאן לפני מספר חודשים מדוע

כמה נקודות ראויות לציון מתוך הראיון
ראשית, רצון טוען שכל חודש עיכוב במימוש הפרוייקט עולה למשק 400 מיליון ש"ח. וזאת, שימו לב, לפי נתוני האוצר! כלומר, האוצר עצמו מוסר נתונים שלפיהם העיכוב בן 40 השנה (ובסופו של דבר 46-7) במימוש הפרוייקט עלה למשק יותר מ-220 מיליארד ש"ח! רק העיכוב בן 11 השנים בפרוייקט עקב התעקשותו המטומטמת של האוצר על קו עילי באבן גבירול עלה למשק כ-53 מיליארד ש"ח. אולי יסבירו לי כל תומכי הקו העילי כמה כסף בדיוק היה "נחסך" מבניית קו עילי במקום תחתי. מיליארד? שני מיליארד? אתם עדיין בגרעון של 50 מיליארד ש"ח... אין הוכחה טובה יותר מזו לנזקים העצומים (הבלתי ניתנים לכימות למעשה) שגרמה למדינה גישת האנטי תשתיות ששלטה בה לאורך עשרות שנים (ושכמובן קיימת עדיין בחליקם נרחבים של השלטון ובתקשורת המפגרת והצהובה). הגישה הזו לא רק שעיכבה והגבילה את התפתחות המשק, לא רק שהרסה את איכות החיים של האזרחים, היא גרמה להפסדים אפילו בחישוב מתימטי מוגבל ומצומצם ללא התחשבות בהשלכות רוחב. שנית, רצון חושב שאפשר לחנוך את הקו האדום עד 2017 ולסיים את כל שבעת הקווים עד 2023. התאריך הראשון שאפתני מאד וכנראה בלתי מושג. התאריך השני מופרך מיסודו - אין שום סיכוי. שלישית, לדבריו השנה תחלנה עבודות העתקת תשתיות בקו הכחול (לשעבר קו התכלת). הבעיה היא שהוא לא מסביר באיזה חלק שלו - כידוע הבעיות הקשות הן ברחובות ונס ציונה. ורביעית, בתוך הכתבה מתחבאת טענה די מפתיעה של נת"ע ולפיה הקו הצהוב יהפוך לרק"ל והקו הסגול - ל-BRT. לא ברור איך יבנו מסלול רק"ל בתוואי הקו הצהוב, ועוד פחות ברור איפה יהיה מסלול BRT בתוואי הקו הסגול (כדי לפנות לו מקום צריך לחסום רחובות מרכזיים לתנועת כל שאר כלי הרכב באופן מוחלט, או להרוס חצי תל אביב...)
אני תהיתי כאן לפני מספר חודשים מדוע
הקו הסגול נקבע כרק"ל והצהוב כ-BRT. לי דווקא נראה מאוד הגיוני שהקו הצהוב שאמור לעבור בתוככי רמת גן הצפופה יהיה רק"ל (ואפילו תת-קרקעי) והקו הסגול יהיה BRT. הבעיה עם BRT בקו הסגול היא רק בקטע התל-אביבי, אבל מה שנעשה במרכז חיפה (בעיר התחתית ובהדר) לא בלתי אפשרי לבצע גם בתל אביב. הקו הסגול הרי תוכנן כקו עילי גם בתוך תל אביב, כך שהבעיות צפויות להיות גם עם רק"ל (כפי שהיה בירושלים) ולא רק עם BRT. בכל מקרה, על הקטע הזה עוד יתקיימו הרבה מאוד ויכוחים. לעומת זאת, הפיכת הקו הסגול ל-BRT, תחסוך הרבה התנגדויות בבקעת אונו, גבעת שמואל ופתח תקוה.
 

alantan

New member
מדוע הפיכת קו ל-BRT תחסוך התנגדויות?

אני תהיתי כאן לפני מספר חודשים מדוע
הקו הסגול נקבע כרק"ל והצהוב כ-BRT. לי דווקא נראה מאוד הגיוני שהקו הצהוב שאמור לעבור בתוככי רמת גן הצפופה יהיה רק"ל (ואפילו תת-קרקעי) והקו הסגול יהיה BRT. הבעיה עם BRT בקו הסגול היא רק בקטע התל-אביבי, אבל מה שנעשה במרכז חיפה (בעיר התחתית ובהדר) לא בלתי אפשרי לבצע גם בתל אביב. הקו הסגול הרי תוכנן כקו עילי גם בתוך תל אביב, כך שהבעיות צפויות להיות גם עם רק"ל (כפי שהיה בירושלים) ולא רק עם BRT. בכל מקרה, על הקטע הזה עוד יתקיימו הרבה מאוד ויכוחים. לעומת זאת, הפיכת הקו הסגול ל-BRT, תחסוך הרבה התנגדויות בבקעת אונו, גבעת שמואל ופתח תקוה.
מדוע הפיכת קו ל-BRT תחסוך התנגדויות?
בסופו של דבר ההפרעה היא דומה...
 
כי פסיכולוגית "רכבת" שעוברת קרוב לבית

מדוע הפיכת קו ל-BRT תחסוך התנגדויות?
בסופו של דבר ההפרעה היא דומה...
כי פסיכולוגית "רכבת" שעוברת קרוב לבית
מפחידה אנשים שלא בקיעים בהבדלים שבין רכבת כבדה לקלה הרבה יותר מ"אוטובוסים". שים לב שרצון השתמש במושג" אוטובוסים" (בניגוד לגישתו של ראש עיריית חיפה שאוהב להציג את המטרונית כתחליף רק"ל). לאנשים שמכירים את ההבדל בין רכבת לאוטובוס ורגילים לאוטובוסים בתוך שכונות מגורים, אבל לא מבינים מה ההבדל בין רכבת כבדה לקלה או בין אוטובוס לאוטובוס רב-קיבולת, הרבה יותר קל לקבל שיהיה ליד ביתם מסלול אוטובוסים מאשר מסילת רכבת. כשמדובר ברכבת מייד עולות הדרישות שהתוואי שלה יהיה תת-קרקעי. כשמדובר באוטובוסים, בדרך כלל הדרישה הזו לא עולה. לך, כמי שמכיר טוב את המושגים ואת המשמעויות, זה נשמע מוזר. אבל ההדיוטות עושים הבחנה אחת - אוטובוסים לעומת רכבת.
 

alantan

New member
אני מקווה שהדבר ישתנה השנה

כי פסיכולוגית "רכבת" שעוברת קרוב לבית
מפחידה אנשים שלא בקיעים בהבדלים שבין רכבת כבדה לקלה הרבה יותר מ"אוטובוסים". שים לב שרצון השתמש במושג" אוטובוסים" (בניגוד לגישתו של ראש עיריית חיפה שאוהב להציג את המטרונית כתחליף רק"ל). לאנשים שמכירים את ההבדל בין רכבת לאוטובוס ורגילים לאוטובוסים בתוך שכונות מגורים, אבל לא מבינים מה ההבדל בין רכבת כבדה לקלה או בין אוטובוס לאוטובוס רב-קיבולת, הרבה יותר קל לקבל שיהיה ליד ביתם מסלול אוטובוסים מאשר מסילת רכבת. כשמדובר ברכבת מייד עולות הדרישות שהתוואי שלה יהיה תת-קרקעי. כשמדובר באוטובוסים, בדרך כלל הדרישה הזו לא עולה. לך, כמי שמכיר טוב את המושגים ואת המשמעויות, זה נשמע מוזר. אבל ההדיוטות עושים הבחנה אחת - אוטובוסים לעומת רכבת.
אני מקווה שהדבר ישתנה השנה
אנשים כבר רואים (בעצם שומעים) כמה שקטה הרכבת הקלה בירושלים. אולי צריך לכנות טראם או לכנותה "מסילה קלה" כמו באנגלית כדי להסיר את הסטיגמה של רכבת.
 

droriko

New member
הבעיה היא

אני תהיתי כאן לפני מספר חודשים מדוע
הקו הסגול נקבע כרק"ל והצהוב כ-BRT. לי דווקא נראה מאוד הגיוני שהקו הצהוב שאמור לעבור בתוככי רמת גן הצפופה יהיה רק"ל (ואפילו תת-קרקעי) והקו הסגול יהיה BRT. הבעיה עם BRT בקו הסגול היא רק בקטע התל-אביבי, אבל מה שנעשה במרכז חיפה (בעיר התחתית ובהדר) לא בלתי אפשרי לבצע גם בתל אביב. הקו הסגול הרי תוכנן כקו עילי גם בתוך תל אביב, כך שהבעיות צפויות להיות גם עם רק"ל (כפי שהיה בירושלים) ולא רק עם BRT. בכל מקרה, על הקטע הזה עוד יתקיימו הרבה מאוד ויכוחים. לעומת זאת, הפיכת הקו הסגול ל-BRT, תחסוך הרבה התנגדויות בבקעת אונו, גבעת שמואל ופתח תקוה.
הבעיה היא
שבעיר צפופה כל כך כמו רמת גן , שבה כל הרחובות פקוקים בבוקר , לעשות רכבת קלה/ BRT בבן גוריון ובאלוף שדה זה מתכון לאנדרלמוסיה . תחשבו שכל הרמזורים שמובילים לבן גוריון/אלוף שדה יתקצרו עוד יותר בשביל לתת קדימות לרקל .
 

droriko

New member
יקרה כאן מצב אבסורדי

הבעיה היא
שבעיר צפופה כל כך כמו רמת גן , שבה כל הרחובות פקוקים בבוקר , לעשות רכבת קלה/ BRT בבן גוריון ובאלוף שדה זה מתכון לאנדרלמוסיה . תחשבו שכל הרמזורים שמובילים לבן גוריון/אלוף שדה יתקצרו עוד יותר בשביל לתת קדימות לרקל .
יקרה כאן מצב אבסורדי
בן אדם למשל שעד היום היה לוקח מהרא"ה את קו 33 ומגיע תוך רבע שעה לקניון , יצתרך לקחת איזשהוא קו פנימי לבן גוריון(אני מניח שאת 33 יבטלו) שבו רק בפקק בהראה שנגרם בעקבות הרקל הוא יצתרך לחכות חצי שעה.
 

alantan

New member
הקו הסגול/צהוב

כמה נקודות ראויות לציון מתוך הראיון
ראשית, רצון טוען שכל חודש עיכוב במימוש הפרוייקט עולה למשק 400 מיליון ש"ח. וזאת, שימו לב, לפי נתוני האוצר! כלומר, האוצר עצמו מוסר נתונים שלפיהם העיכוב בן 40 השנה (ובסופו של דבר 46-7) במימוש הפרוייקט עלה למשק יותר מ-220 מיליארד ש"ח! רק העיכוב בן 11 השנים בפרוייקט עקב התעקשותו המטומטמת של האוצר על קו עילי באבן גבירול עלה למשק כ-53 מיליארד ש"ח. אולי יסבירו לי כל תומכי הקו העילי כמה כסף בדיוק היה "נחסך" מבניית קו עילי במקום תחתי. מיליארד? שני מיליארד? אתם עדיין בגרעון של 50 מיליארד ש"ח... אין הוכחה טובה יותר מזו לנזקים העצומים (הבלתי ניתנים לכימות למעשה) שגרמה למדינה גישת האנטי תשתיות ששלטה בה לאורך עשרות שנים (ושכמובן קיימת עדיין בחליקם נרחבים של השלטון ובתקשורת המפגרת והצהובה). הגישה הזו לא רק שעיכבה והגבילה את התפתחות המשק, לא רק שהרסה את איכות החיים של האזרחים, היא גרמה להפסדים אפילו בחישוב מתימטי מוגבל ומצומצם ללא התחשבות בהשלכות רוחב. שנית, רצון חושב שאפשר לחנוך את הקו האדום עד 2017 ולסיים את כל שבעת הקווים עד 2023. התאריך הראשון שאפתני מאד וכנראה בלתי מושג. התאריך השני מופרך מיסודו - אין שום סיכוי. שלישית, לדבריו השנה תחלנה עבודות העתקת תשתיות בקו הכחול (לשעבר קו התכלת). הבעיה היא שהוא לא מסביר באיזה חלק שלו - כידוע הבעיות הקשות הן ברחובות ונס ציונה. ורביעית, בתוך הכתבה מתחבאת טענה די מפתיעה של נת"ע ולפיה הקו הצהוב יהפוך לרק"ל והקו הסגול - ל-BRT. לא ברור איך יבנו מסלול רק"ל בתוואי הקו הצהוב, ועוד פחות ברור איפה יהיה מסלול BRT בתוואי הקו הסגול (כדי לפנות לו מקום צריך לחסום רחובות מרכזיים לתנועת כל שאר כלי הרכב באופן מוחלט, או להרוס חצי תל אביב...)
הקו הסגול/צהוב
בעקבות השינוי המוצע, אני חושב שראוי לשנות מעט (בעצם הרבה) את התכנון: אכן הקו הצהוב צריך להיות רק"ל, אבל הוא צריך להיות בעל שתי זרועות בצפון: - הקיים שמתוכננן דרך מתחם תע"ש אבל לפנות ימינה מהוד השרון דרך ויצמן כ"ס עד קפלן. - הרצליה עד א"ת רעננה דרך רעננה. כמו כן, יש להמשיך את הקו הירוק עד ת"מ הרצליה כרק"ל. הדבר יתן הרבה גמישות תפעולית, כי בעצם הכל רק"ל ואפשר להוסיף עוד קו (על אותה תשתית) - למשל כ"ס-רעננה-א"ת הרצליה בצבע כתום... לגבי הקו הסגול, אני חושב שהוא צריך להשאר כרק"ל, ואף הייתי עושה אותו בתוואי תת-קרקעי בחלקים הבאים: - מרכבת מרכז ארלוזורוב עד פינת מנגר - מאלנבי פינת יהודה הלוי עד ההגנה בין החרש לנתיבי איילון או אפילו עד לפינת רחוב קהילת ניו יורק (עם תחנה תת קרקעית מתחת לתחנת ההגנה - אבל מדובר בקושי הנדסי גדול...). לסיים את הקו באור יהודה או תה"ש (לפי הצורך והעלות) כאשר הקווים המזינים המזרחיים (פ"ת, קראון, יהוד) יהיו עם עדיפות באיזורים בעייתיים (לאו דווקא BRT מלא).
 
אתה בעצם מציע להבליע את הקו הורוד בתוך הקווים

הקו הסגול/צהוב
בעקבות השינוי המוצע, אני חושב שראוי לשנות מעט (בעצם הרבה) את התכנון: אכן הקו הצהוב צריך להיות רק"ל, אבל הוא צריך להיות בעל שתי זרועות בצפון: - הקיים שמתוכננן דרך מתחם תע"ש אבל לפנות ימינה מהוד השרון דרך ויצמן כ"ס עד קפלן. - הרצליה עד א"ת רעננה דרך רעננה. כמו כן, יש להמשיך את הקו הירוק עד ת"מ הרצליה כרק"ל. הדבר יתן הרבה גמישות תפעולית, כי בעצם הכל רק"ל ואפשר להוסיף עוד קו (על אותה תשתית) - למשל כ"ס-רעננה-א"ת הרצליה בצבע כתום... לגבי הקו הסגול, אני חושב שהוא צריך להשאר כרק"ל, ואף הייתי עושה אותו בתוואי תת-קרקעי בחלקים הבאים: - מרכבת מרכז ארלוזורוב עד פינת מנגר - מאלנבי פינת יהודה הלוי עד ההגנה בין החרש לנתיבי איילון או אפילו עד לפינת רחוב קהילת ניו יורק (עם תחנה תת קרקעית מתחת לתחנת ההגנה - אבל מדובר בקושי הנדסי גדול...). לסיים את הקו באור יהודה או תה"ש (לפי הצורך והעלות) כאשר הקווים המזינים המזרחיים (פ"ת, קראון, יהוד) יהיו עם עדיפות באיזורים בעייתיים (לאו דווקא BRT מלא).
אתה בעצם מציע להבליע את הקו הורוד בתוך הקווים
הירוק והצהוב ובכך להפוך אותו לרק"ל. ולא הבנתי למה אתה מציע לבטל את הזרוע הצפון-מזרחית של הקו הסגול, שאמורה לעבור בעיר החמישית בגודלה במדינה והשלישית בגודלה באזור של המערכת.
 

alantan

New member
מהו צפיפות הבניה לאורך הציר המוצע כיום של

אתה בעצם מציע להבליע את הקו הורוד בתוך הקווים
הירוק והצהוב ובכך להפוך אותו לרק"ל. ולא הבנתי למה אתה מציע לבטל את הזרוע הצפון-מזרחית של הקו הסגול, שאמורה לעבור בעיר החמישית בגודלה במדינה והשלישית בגודלה באזור של המערכת.
מהו צפיפות הבניה לאורך הציר המוצע כיום של
הקו הסגול בפתח תקוה? אני מתכוון לחלקים הדרומיים יותר של פ"ת שאינם מכוסים ע"י הקו האדום. אם הצפיפות לאורך הציר (במרחק 300-400 מ' מתוואי הקו) היא גבוהה (רבי קומות, 6 עד 8 קומות לאורך כל הדרך) אז יש הצדקה להשאיר את הקו כרק"ל כבר בשלב ראשון. אם לא, אז עדיף לאפשר הזנה טובה מכל חלקיה הדרומיים של פ"ת באמצעות אוטובוסים ולחסוך את מחיר ההקמה של הרק"ל בקטע המזרחי. מדובר רק בשלב ראשון. הרי לא תהיה בעיה להמשיך את תוואי הקו הסגול. הסיבה שלי היא טקטית (מול האוצר). כרגע אומרים שאין הצדקה לרק"ל בקו הסגול ומעדיפים להשקיע בקו הצהוב. אני מתנגד וחושב שהקו הסגול גם צריך להיות רק"ל, ונראה לי שהדרישה מכפר שלם דרך ההגנה בהחלט מצדיקה רק"ל. כמו כן הוא מחבר היטב את הקו האדום ממזרח ואת נוסעי קו החוף של הרכבת עם המרכז הישן (סומייל, בן יהודה, אלנבי) עם החלפה ברכבת מרכז, ורצוי שהוא יהיה בעל איכות תדמיתית גבוהה יותר (רק"ל). BRT איכותי הוא זול יותר (מעט), אז צריך לקצץ בחלקים הפחות דחופים של הקו הסגול, שלטעמי הם העיר פ"ת שממילא מקבלת את הקו האדום במרכזה, אבל אפשר לקצץ גם (או במקום) את התוואי לאור יהודה. אחרי שיושלם הקו הסגול אפשר לדרוש את המשכו בתור שלב ב'. תהיה לכך גם דרישה ציבורית, ואז אפשר גם לתעל את הלחץ מצד העיריות שכבר יקנאו בתושבי ר"ג... ראה למשל את הקו האדום בירושלים וההמשך לנווה יעקב ולעין כרם...
 
הקו האדום לא מגיע עד מרכז פ"ת

מהו צפיפות הבניה לאורך הציר המוצע כיום של
הקו הסגול בפתח תקוה? אני מתכוון לחלקים הדרומיים יותר של פ"ת שאינם מכוסים ע"י הקו האדום. אם הצפיפות לאורך הציר (במרחק 300-400 מ' מתוואי הקו) היא גבוהה (רבי קומות, 6 עד 8 קומות לאורך כל הדרך) אז יש הצדקה להשאיר את הקו כרק"ל כבר בשלב ראשון. אם לא, אז עדיף לאפשר הזנה טובה מכל חלקיה הדרומיים של פ"ת באמצעות אוטובוסים ולחסוך את מחיר ההקמה של הרק"ל בקטע המזרחי. מדובר רק בשלב ראשון. הרי לא תהיה בעיה להמשיך את תוואי הקו הסגול. הסיבה שלי היא טקטית (מול האוצר). כרגע אומרים שאין הצדקה לרק"ל בקו הסגול ומעדיפים להשקיע בקו הצהוב. אני מתנגד וחושב שהקו הסגול גם צריך להיות רק"ל, ונראה לי שהדרישה מכפר שלם דרך ההגנה בהחלט מצדיקה רק"ל. כמו כן הוא מחבר היטב את הקו האדום ממזרח ואת נוסעי קו החוף של הרכבת עם המרכז הישן (סומייל, בן יהודה, אלנבי) עם החלפה ברכבת מרכז, ורצוי שהוא יהיה בעל איכות תדמיתית גבוהה יותר (רק"ל). BRT איכותי הוא זול יותר (מעט), אז צריך לקצץ בחלקים הפחות דחופים של הקו הסגול, שלטעמי הם העיר פ"ת שממילא מקבלת את הקו האדום במרכזה, אבל אפשר לקצץ גם (או במקום) את התוואי לאור יהודה. אחרי שיושלם הקו הסגול אפשר לדרוש את המשכו בתור שלב ב'. תהיה לכך גם דרישה ציבורית, ואז אפשר גם לתעל את הלחץ מצד העיריות שכבר יקנאו בתושבי ר"ג... ראה למשל את הקו האדום בירושלים וההמשך לנווה יעקב ולעין כרם...
הקו האדום לא מגיע עד מרכז פ"ת
דווקא הקו הסגול אמור לעבור ממש במרכז פתח תקוה, לשמש גם תעבורה בתוך העיר, בין שכונות דרום ודרום מערב העיר למרכז העיר (ובכך להחליף לא מעט קווים עירוניים), וגם לחבר (מה שלא ממש קיים היום) את פתח תקוה לאחת מתחנות הרכבת שלה. בנוסף, הקו הסגול יצור חיבור שהיום לא קיים כלל, בין פתח תקוה לבין ציר אלוף שדה (דרום רמת גן, גבעתיים ודרום מזרח תל אביב). אין היום שום קו אוטובוס שמחבר את פתח תקוה עם תל אביב דרך הציר הזה. אפילו קו 350 שטבעי היה שיעשה זאת, פונה בכביש 4 צפונה לז'בוטינסקי. אם כבר רק"ל בקו הסגול, אז הזרוע הצפון מזרחית הרבה יותר חשובה מהדרום מזרחית שמבחינת גודל האוכלוסיה, גם קווי אוטובוס רגילים יכולים להיות מספקים עוד שנים רבות. הסיבה שאני מעדיף BRT על רק"ל, היא האפשרות להעביר יותר בקלות בקרב הציבור BRT, כי ברור (ובצדק) שאף אחד לא יסכים לתוואי תת קרקעי בבקעת אונו ובפתח תקוה. אבל לדחות למועד לא ידוע עצם בניית קו הסעת המונים בתוואי הזה זו תהיה טעות. הקו הסגול, ד"א, יזין גם את הקו האדום, שדווקא לא עובר במרבית אזורי המגורים של פ"ת. הקו הסגול מתוכנן לעבור באזורי מגורים מובהקים (רחובות העצמאות, פינס, סלנט, המשך למרכז /של המרכז של העיר, רחוב חיים עוזר, התחנה המרכזית ולהמשיך עד תחנת הרכבת סגולה). הקו הסגול יעבור בסמוך לשכונות דרום העיר שעתירות בצרכני תחבורה ציבורית. וגם בתוואי שלו בכפר גנים ג', שהיא יותר מוטת רכב פרטי כיום, אמור בעתיד הקרוב להיבנות פרויקט של רבי-קומות (עד 13 קומות). אתה מציע לעשות מערכת רק"ל עניפה לערי השרון היותר קטנות, ולהשאיר את פתח תקוה עם קו אחד שעוזר בעיקר למגיעים מבחוץ לאזורי התעשיה שלה, והרבה פחות לתושביה לצאת ממנה החוצה או להתנייע בתוך העיר. אם השיקולים שלך הם האוצר, אז לזרוע הצפון מזרחית של הקו הסגול צריכה להיות עדיפות על פני רק"ל בתוואי הקו הורוד.
 
למעלה