הקו האדום לא מגיע עד מרכז פ"ת
מהו צפיפות הבניה לאורך הציר המוצע כיום של
הקו הסגול בפתח תקוה? אני מתכוון לחלקים הדרומיים יותר של פ"ת שאינם מכוסים ע"י הקו האדום. אם הצפיפות לאורך הציר (במרחק 300-400 מ' מתוואי הקו) היא גבוהה (רבי קומות, 6 עד 8 קומות לאורך כל הדרך) אז יש הצדקה להשאיר את הקו כרק"ל כבר בשלב ראשון. אם לא, אז עדיף לאפשר הזנה טובה מכל חלקיה הדרומיים של פ"ת באמצעות אוטובוסים ולחסוך את מחיר ההקמה של הרק"ל בקטע המזרחי. מדובר רק בשלב ראשון. הרי לא תהיה בעיה להמשיך את תוואי הקו הסגול. הסיבה שלי היא טקטית (מול האוצר). כרגע אומרים שאין הצדקה לרק"ל בקו הסגול ומעדיפים להשקיע בקו הצהוב. אני מתנגד וחושב שהקו הסגול גם צריך להיות רק"ל, ונראה לי שהדרישה מכפר שלם דרך ההגנה בהחלט מצדיקה רק"ל. כמו כן הוא מחבר היטב את הקו האדום ממזרח ואת נוסעי קו החוף של הרכבת עם המרכז הישן (סומייל, בן יהודה, אלנבי) עם החלפה ברכבת מרכז, ורצוי שהוא יהיה בעל איכות תדמיתית גבוהה יותר (רק"ל). BRT איכותי הוא זול יותר (מעט), אז צריך לקצץ בחלקים הפחות דחופים של הקו הסגול, שלטעמי הם העיר פ"ת שממילא מקבלת את הקו האדום במרכזה, אבל אפשר לקצץ גם (או במקום) את התוואי לאור יהודה. אחרי שיושלם הקו הסגול אפשר לדרוש את המשכו בתור שלב ב'. תהיה לכך גם דרישה ציבורית, ואז אפשר גם לתעל את הלחץ מצד העיריות שכבר יקנאו בתושבי ר"ג... ראה למשל את הקו האדום בירושלים וההמשך לנווה יעקב ולעין כרם...
הקו האדום לא מגיע עד מרכז פ"ת
דווקא הקו הסגול אמור לעבור ממש במרכז פתח תקוה, לשמש גם תעבורה בתוך העיר, בין שכונות דרום ודרום מערב העיר למרכז העיר (ובכך להחליף לא מעט קווים עירוניים), וגם לחבר (מה שלא ממש קיים היום) את פתח תקוה לאחת מתחנות הרכבת שלה. בנוסף, הקו הסגול יצור חיבור שהיום לא קיים כלל, בין פתח תקוה לבין ציר אלוף שדה (דרום רמת גן, גבעתיים ודרום מזרח תל אביב). אין היום שום קו אוטובוס שמחבר את פתח תקוה עם תל אביב דרך הציר הזה. אפילו קו 350 שטבעי היה שיעשה זאת, פונה בכביש 4 צפונה לז'בוטינסקי. אם כבר רק"ל בקו הסגול, אז הזרוע הצפון מזרחית הרבה יותר חשובה מהדרום מזרחית שמבחינת גודל האוכלוסיה, גם קווי אוטובוס רגילים יכולים להיות מספקים עוד שנים רבות. הסיבה שאני מעדיף BRT על רק"ל, היא האפשרות להעביר יותר בקלות בקרב הציבור BRT, כי ברור (ובצדק) שאף אחד לא יסכים לתוואי תת קרקעי בבקעת אונו ובפתח תקוה. אבל לדחות למועד לא ידוע עצם בניית קו הסעת המונים בתוואי הזה זו תהיה טעות. הקו הסגול, ד"א, יזין גם את הקו האדום, שדווקא לא עובר במרבית אזורי המגורים של פ"ת. הקו הסגול מתוכנן לעבור באזורי מגורים מובהקים (רחובות העצמאות, פינס, סלנט, המשך למרכז /של המרכז של העיר, רחוב חיים עוזר, התחנה המרכזית ולהמשיך עד תחנת הרכבת סגולה). הקו הסגול יעבור בסמוך לשכונות דרום העיר שעתירות בצרכני תחבורה ציבורית. וגם בתוואי שלו בכפר גנים ג', שהיא יותר מוטת רכב פרטי כיום, אמור בעתיד הקרוב להיבנות פרויקט של רבי-קומות (עד 13 קומות). אתה מציע לעשות מערכת רק"ל עניפה לערי השרון היותר קטנות, ולהשאיר את פתח תקוה עם קו אחד שעוזר בעיקר למגיעים מבחוץ לאזורי התעשיה שלה, והרבה פחות לתושביה לצאת ממנה החוצה או להתנייע בתוך העיר. אם השיקולים שלך הם האוצר, אז לזרוע הצפון מזרחית של הקו הסגול צריכה להיות עדיפות על פני רק"ל בתוואי הקו הורוד.