קצת נחת... וגם זקוקה לעיצה

אור לנו

New member
קצת נחת... וגם זקוקה לעיצה

תמיד טוב להתחיל בדברים החיוביים אז... היום לקחתי את הפשוש לבדיקה אצל רופא עיניים - בעבר היה לנו חשש לקוצר ראיה והיינו צריכים לחזור לביקורת. כמובן שמאוד חששתי -אם תהיה לפשוש את הסבלנות לחכות, אם הוא ישתף פעולה וכו'. הרופא המדהים שלנו שאל אותי אם אני חושבת שהפשוש ישתף פעולה ויענה לו על "מה זה"? כשהוא ישאל אותו איזה ציורים הוא רואה על הקיר - אמרתי שלדעתי הוא יענה ואכן כך היה - הפשוש ענה לו על הכל. הרופא היה בהלם - הוא אומר שהוא יכול לספור על יד אחת את מס' הבנים ה"רגילים" ששיתפו איתו פעולה בגיל של הפשוש שלנו ושבדר"כ לפני גיל 3 הוא לא מצליח לערוך כך את הבדיקה בעוד שאצלנו הוא הצליח לעשות את כולה. ואז הוא אמר לי - תפסיקי לקרוא לפשוש אוטיסט לידו - כ"כ קשה לראות שמשהו לא בסדר אצלו ובסופו של דבר הפשוש יבוא וישאל אותך בעוד כמה שנים מה זה אוטיסט ומה תעני לו? ועוד הוסיף ושאל - למה הוא בכלל בגן מיוחד? ומדובר על אדם שאני מאוד מעריכה ומכיר את ההסטוריה של הפשוש מגיל חודשיים וחצי. בקיצור - התנפחתי מגאווה, היה שווה לשלם כ"כ הרבה כסף לביקור הזה. ועכשיו לעצה - בשבועיים האחרונים לפשוש יש מנטרה חדשה - אמא מה עושים? לדוג' - אנחנו נוסעים בבוקר לגן ואיך שעולים למכונית הוא מתחיל, אמא מה עושים? ואני עונה - הולכים לגן ושוב... אמא מה עושים? ואני עונה - הולכים לגן וככה זה יכול להמשיך 20 פעם הוא שואל את אותה השאלה ואני עונה את אותה התשובה. ואני שואלת - מה עושים? ממשיכים לענות לא כל פעם על השאלה? למה הוא שואל את אותה השאלה כ"כ הרבה פעמים? וכל יום אותו הדבר...
 

R6R6R6

New member
בקשר לשאלות הרבות

כבני היה שואל אותי הרבה שאלות שחוזרות על עצמם ללא הרף ( 60 שאלות בשעה) הייתי עונה לו על הראשונה ואולי גם על השניה וזהו... וליתר השאלות הייתי אומרת לו עניתי לך והוא פשוט הפסיק לשאול יותר מפעם אחת לשאלה לדעתי זה היה מין צורך ליצור קשר זהו מקוה שעזרתי רונית
 

ריקי 04

New member
על קצה המזלג, הגישה שלנו:

"מה שיודעים לא שואלים"/ "כבר עניתי לך"... וכשזה ממשיך הלאה והלאה - להתעלם. כן להגיב מיידית על כל נסיון קטנטן לנושא אחר.
 
אני הייתי מנסה לבדוק מה הסיבה

לשאלה, אמא מה עושים,זאת אומרת שהילד מבולבל, שאין לו בטחון. זה לא חייב להיות דווקא הגן, אלא, מה עושים בגן, כמה זמן אהיה שם, מתי אראה אותך שוב, האם את תחזרי? וכול'. לדעתי את עובדת ורואה אותו מאוחר, האם אני צודקת? כדי להרגיע אותו, הייתי מכינה לוח עם ציורים בפרטי פרטים של סדר היום, הייתי מבקשת מהגננת את סדר היום של הגן, ומראש מציירת לו באופן קבוע לפני שמתחילים את הפעילויות של הבוקר, כל מה שעשיתם, לסמן לו ב-V, (זה כבר נעשה, נשאר לעשות את מה שלא מסומן) עד הרגע שהוא חוזר הביתה ונפגש אתכם. הייתי אפילו כותבת את זה על דף ונותנת לו. מה עושים? בעיני זה רצון להבין מה הולך לקרות. ללכת לגן, זה בטוח מספיק לנו, אבל לא בטוח שזה מספיק לו. תזכרו את עצמכם כילדים, כשאין שעון פנימי ואין הבנה מה הולך לקרות. בעיני זה ממש מפחיד, כל שכן ילד אם פדד, שגבולות וסדר יום הרבה יותר פרוצים אצלו. אז אם בכל זאת תחליטי לעשות זאת, אשמח עם תעדכני בהמשך. עמליה
 

אור לנו

New member
אני לא בטוחה שזו הסיבה

הסיטואציה יכולה יכולה לקרות גם בזמנים אחרים - למשל אם אני הולכת איתו לגן השעשועים. אני שואלת אותו קודם כל אם הוא רוצה ללכת - מכינה אותו ואז בדרך לשם הוא מתחיל עם ה"אמא מה עושים?" ואני דווקא מאוד מקפידה על סדר יום קבוע איתו - ואם צריך לשנות אז הוא מקבל הכנה ממני.
 

קרן ט

New member
ואני משתמשת בדיוק באותו המשפט...

ולפעמים מחזירה לו את השאלה- עידן מה עושים? (זה שהוא היה צעיר יותר)
 
רוצה לחדד את מה שכתבתי למעלה

כשילד חוזר על אותו דבר כל הזמן, יש מקום להתייחס לשאלה בצורה שנכתבה כאן למעלה. אני חושבת שצריך לבדוק את השאלה "אמא מה עושים" ולא א לענות לו. מכיוון שאם זה נובע מחרדה מכיוון שהוא לא ממש מצליח להבין את סדר היום ואינו מצליח להפנים את זה, אז לא לענות לו, יכול לפגוע יותר מאשר לפתור. אם יש לו שאלות חזרתיות אחרות, כמו, האם השמש שוקעת בערב, אז הייתי כותבת דברים אחרים. לדעתי, הילד מבקש כאן עזרה, וצריך להיענות לה. זו דעתי. ואולי לא העברתי אותה מספיק ברור למעלה.
 
עמליה את גאונה.

עמליה הצורה שאת חושבת ומנסחת את הדברים גאונית בעיני. אצלנו גם יש חזרתיות בשאלות ואני כל כך מסכימה עם הגישה שלך. כשגיא שלי מתחיל עם זה אני כבר בפעם השניה מסבה את תשומת ליבו שכבר שאל. בודקת שהוא הפנים את התשובה. עונה לא שוב ומרחיבה את התשובה. מפרטת יותר. אם ממשיך אני תמיד תמיד עונה לו ושואלת אם יש עוד משהו לגבי זה שהוא רוצה לדעת. מנסה לברר איתו. בד"כ זה מסתדר מהר מאד. לעיתים אני חשה שהוא פשוט רוצה פשוט לדבר איתי ולא ממש יודע איך לעשות את זה. אז אני מרחיבה את השיחה ומפתחת שיחה או שואלת אותו שאלות וככה יוצאים מזה ומפתחים שיחה על משהו שהתחילה מהשאלות שלו.
 

נונינה1

New member
אולי....להפוך למשחק

לענות תשובה לא הגיונית כשנוסעים לגן, בפעם הראשונה את התשובה הנכונה ובפעם השניה בנימת שאלה להגיד - אולי.... הולכים להתרחץ ? - ולתת לו להגיב.
 

נוני97

New member
מצטרפת לקודמותיי

ולפעמים עונה לו: מה אתה חושב? יש מקרים בהם הוא עונה ויש מקרים שלא..וחוזר שוב על השאלה..ואז אני עונה לו שעניתי כבר..או אתה יודע את התשובה... ובנוסף למה שכבר נאמר למעלה, לדעתי מקור השאלות הבלתי פוסקות בחלק מהמקרים נובע מאיזושהיא חרדה פנימית ואי יכולת להתמודד איתה ולכן יש מלל בלתי פוסק שבא לעתים באופן הזה. בכל מקרה צריך הרבה סבלנות, מזדהה איתך לגמרי. שנה טובה
 

אור לנו

New member
אני אנסה את הרעיונות האלו

גם לנסות לשנות את התשובה בצחוק וגם להעביר את השאלה אליו - נראה מה יקרה.
 

doroniz

New member
חזרה על משפטים

גם אצלנו יש חזרה על משפטים.......אבל הרעיון של שינוי תשובה לא רק שלא עובד אלא גורם לעצבנות וכעסים. למשל: עומר מאוד אוהב ששואלים אותו: "איך היה ב____?" והוא עונה "היה כיף". לעיתים הוא יוזם פנייה אלינו ומצטט את השאלה "איך היה ב_____?" כדי שנשאל אותו והוא יענה. אם מנסים להתחמק הוא מתרגז, מתחיל לצעוק,למשוך בכוח בידיים, ועובר לאלימות קשה יותר כלפי עצמו וכלפי הסובבים אותו. הוא נרגע רק כאשר בקשתו מושגת - כלומר כששואלים אותו. לאחרונה הוא מבקש שישאלו אותו "איך היה בבריכה" כאשר הוא יוצא מהמקלחת. אני שואל אותו "איך היה במקלחת?" ומסביר לו היינו במקלחת, לא בבריכה. חבל על הזמן - הוא דורש שוב ושוב שאני אשאל איך היה בבריכה ונרגע רק כאשר אני שואל אותו איך היה בבריכה. עוד דוגמא: בימים שהוא בבית (ולאחרונה היו רבים כאלה - חגים, אתם יודעים) הוא נכנס לאטרף של מה יש לאכול? מיד אחרי ארוחת הבוקר הוא מתחיל במנטרה: "לאכול פירות" ואנחנו מסבירים לו שנאכל פירות ב-10:00 (הוא קצת יודע לקרוא שעון). הוא חזור שוב ושוב על המשפט "לאכול פירות" ואנחנו חזורים שוב ושוב "יותר מאוחר" בגרסאות שונות. הקטע הוא שמיד אחרי ארוחת פירות הזפמון חוזר על עצמו בנושא ארוחת צהריים. הוא אומר: "עוד מעט נאכל פסטה עם בשר" ואנחנו עונים בארוחת צהריים, יותר מאוחר. ודוגמא אחרונה: לפני כמה חודשים הוא סיגל לעצמו תכונה יפה וחשובה - סיפור לפני השינה. נכון יפה.....תודו. א-מה-מה: כל ערב אותו סיפור "הצבע הכי יפה בעולם" - נ..מ..א..ס כבר. הכל בעניין חזרתיות....... חג שמח.....דורון.
 
הבת שלי פשוט אומרת אמא ספרי לי משהו

וזה בא להחליף הרבה מהשאלות החזרתיות שהייתה שואלת אותי פעם. זה התחיל לפני כשנה כששוב שאלה אחת מאותן השאלות ואז שאלתי אותה האם היא פשוט רוצה שנדבר? והיא אמרה שכן בהתלהבות כל כך גדולה! ממש כאילו הצלחתי להוציא אותה מתוך הבור שהייתה שרויה בו.. מאז אמרתי לה שכל פעם שהיא תירצה שנדבר שפשוט תגיד לי את זה אז עכשיו זה "אמא ספרי לי משהו" ואז אני מתחילה לספר לה כל דבר שעולה על דימיוני ואני פשוט מפתחת איתה שיחות ומנצלת אתההזדמנות שהיא "בפוקוס" כדי ללמד אותה דברים חדשים. תנסו את זה - אני בטוחה שזה מה שהילדים בעצם רוצים כשחוזרים על שאלות..
 
למעלה