קניית דירה

  • פותח הנושא lb4
  • פורסם בתאריך

אורora

New member
זה תלוי בגובה המשכנתה

הריבית שמשלמים על הלוואות לטווח ארוך (20 שנה ויותר ) בגלל הריבית דריבית הופכת את קניית הדירה במימון הבנק לעיסקה כלכלית מאוד לא משתלמת. ואת לא יוצאת עם נכס ששווה יותר משאת השקעת ( כולל השקעה ראשונית + תשלומי המשכנתא+ הפסד הריבית בכסף שיש לך גם על ההשקעה הראשונית וגם על על הכסף שהשקעת בהחזר ההלוואה במשך השנים ). ככל שאורך ההלוואה גדול יותר, הכדאיות שלה קטנה יותר. אני זוכרת קורסי מימון בפקולטה למינהל עסקים שהראו שזו שגיאה כלכלית קשה. כמובן שאם קונים דירה שערכה משלש את עצמו ב-5 שנים זה כדאי, אבל לשם כך צריך או מזל גדו או ידע קודם הכן זה הולך לקרות (ואם יש לך בבקשה ספרי גם לי
)
 

זואי11

New member
לצערי סעיף 2 שלך נכון ברוב אזורי הארץ

או לפחות ברוב אזורי המרכז, השרון, והשפלה ...
 

אורora

New member
השאלה העיקרית (וכאן עברנו להימורים)

האם זה נכון גם לקניה היום. ואפ כן האם זה נכון לכל איזור המרכז או לחלקים ממנו.
 

catנוע

New member
לא החלטה פשוטה

ואני עונה לך רק עכשיו כי כל הסופ"ש חשבתי מה אפשר לענות. ההחלטה היא מאוד אישית. את יכולה להפגש עם יועצי משכנתאות ולשמוע מה כדאי, ואפילו איפה כדאי לקנות. אבל בשורה התחתונה ההחלטה היא אישית ולפי אופי האדם. יש כאלה שיותר אוהבים סיכון ויש כאלה שפחות, זה גם תלוי כמה מימון ראשוני יש לך עבור הדירה ועוד ועוד.. אני יכולה לספר לך על עצמי. כשקניתי את הדירה שלי הייתי בלי ילדה, אפילו לא במחשבה. היה לי סכום כסף, וסכום שידעתי שאני מוכנה לשלם כל חודש. אני גם יכולה להגיד לך שהסכום שלקחתי לא השתנה כמעט במהלך השנים (בגלל סוג המשכנתא שלקחתי) אבל אם הייתי גרה בשכר דירה באיזור שלי, הייתי משלמת היום הרבה הרבה יותר כי מחירי ההשכרה (והקנייה) עלו כאן מאוד, בעשרות אחוזים. בדיעבד יצא שהמיקום של הדירה שלי מעולה גם כשיש ילדים (קרוב לגן ולבית הספר, יש 3 גינות מסביב עם כל מה שצריך -נדנדות, מגלשות, חול, המון דשא), ומרחק הליכה ממרכז העיר. אבל אלה לא היו השיקולים שלי אז בבחירת הדירה. החלטתי לקנות כי נמאס לי לגור בשכירות ולהיות תלויה בטוב ליבו של המשכיר לגבי תיקונים הכרחיים בדירה, ולהיות בחוסר וודאות לגבי מה יהיה בשנה הבאה. בפועל, פעמיים נאלצתי לעבור בלי שרציתי - פעם כי בעל הדירה בה גרתי נפטר והיורשים החליטו למכור והקונים רצו את הדירה לעצמם, ופעם שניה כי בעל הדירה החליט שהוא רוצה שהבת שלו תעבור לגור בדירה בה גרתי. אבל זו אני - חוסר וודאות מהסוג הזה לא מתאים לי (והיום, עם ילדה, היה הרבה פחות מתאים לי). יש כאלה שזה לא מפריע להן. לא יודעת אם עזרתי, אבל רציתי לענות לשאלה שלך.
 

lb4

New member
תודה לכל העונות

ראיתי שיש גם סדרה "בהמשכים " בדה מרקר" סו"ש שדן בנושא. ובאמת הכלכלי והרגשי מעורבבים פה.
 

lb4

New member
ועוד כמה מסקנות

1. נראה לי שבניתי על גובה משכנתא שתהיה חונקת מידי. וארוכה מידי. 2. במידה מסויימת זה מקל עלי כי אם בתקציב הזה לא ממש מצאתי אז בטח שאצמצם תקציב עוד יותר לא אמצא משהו ראוי למגורים. 3. באופן מפתיע הכספים , לפחות בקרנות ההתשלמות קצת מתאוששים כעת מהמפולת אז לפחות אני לא מרגישה לוזרית לגמרי - (גם לא מושקעת בנדלן וגם הכסף עומד...) 4. עוד שבועיים אני אמורה לסכם עם בעל הבית לגבי השנה הבאה ואז אבין יותר טוב לאן מועדות פניו ( ופניי). מניחה שאם אחרי שנה גרועה כזו ( מיתון וכאלה)הוא יחשוב על להעלות שכירות זה לא ייתן לי הרגשה מי יודע מה טובה. מצד שני אובייקטיבית , אם לא הייתה לו שוכרת ( אני ) שנה רביעית אלא הדירה הייתה היום יוצאת לשוק ,לצערי , הוא היה יכול לקבל קצת יותר. טוב , זה די מבחן לאיזה אדם/משכיר הוא.
 

אורora

New member
בחודשים האחרונים

היו עליות יפות מאוד בבורסה. הן באפיקים מניתיים והן באגרות חוב. מי שהיה לו סבלנות ולא יצא קיבל חלק גדול מההפסדים בחזרה. ( או ישירות או דרך קרנות ההשתלמות וביטוחי המנהלים) ועוד יותר הרוויח מי שהיה לו אומץ לקנות בשיא הירידות. זה לא אומר שלא יהיו שוב ירידות ( במשבר הנוכחי) בקשר לזה שהכסף עומד: 1. זה לא יחזיק מעמד לאורך זמן. בסופו של דבר יתחילו עליות מחירים והריבית תעלה. 2. אם יש לך כסף נזיל ואת יודעת שאת לא צריכה אותו בשנים הקרובות (בהנחה שאת מוותרת על קניית דירה) את יכולה להשקיע אותו באגרות חוב של המדינה והבנקים. יש שם ריביות סבירות של אחוזים בודדים (שהם הרבה יותר מהאפס בפק"מ ). "הסיכון" כאן הוא ירידה זמנית מכל מיני סיבות שונות ומשונות...כולל ירידות בגלל בהלה (כמו שהיה בספטמבר אוקטובר השנה) אבל אם את לא צריכה את הכסף את תמיד יכולה לחכות למועד פרעון האיגרת והריבית + הצמדה מובטחת לך. אין פה סיכון. אין מצב בו ממשלת ישראל או הבנקים לא יפרעו את חובותיהם ואם יהיה מצב כזה בין כה וכה גם החסכונות באותם בנקים לא יהיו קיימים. אם את רוצה קצת טיפים....תעברי למסרים.
 

lb4

New member
ועדכון

הדירה הנכחית תישאר לי שנה הבאה באותו מחיר שכירות. גם טוב. אוכל לכלכל את צעדיי בלי לחץ.
 
למעלה