קניית דירה מפרודים

יעל11כהן

New member
קניית דירה מפרודים

שלום לכולם, אנחנו עומדים לרכוש דירה מזוג פרוד (האיש בדירה והאשה אצל אמה). הדירה שייכת לשני בני הזוג, שניהםם מתואמים במחיר ומעוניינים למכור ולחלק ביניהם את הכסף, שווה בשווה. יש עוד משכנתא על הדירה שהתשלום מאיתנו על הדירה אמור לכסות (ואת היתרה הם יחלקו ביניהם). פנינו לעו"ד משותף. כשהוא שמע וראה שהם פרודים ועומדים להתגרש (עדיין לא פתחו תיק גרושין) הוא סרב לייצג אותם, אלא רק אותנו. הוא מבקש שיהיה להם עו"ד משלהם - לגיטימי לגמרי. העניין הוא שהוא גם מבקש שקודם הם יגיעו להסכמה ביניהם לגבי כלל הרכוש המשותף (לא רק הדירה), מזונות לילדים וכו' ושההסכמה הזו תקבל גושפנקה של בית-משפט ורק אז הוא מוכן להתעסק בנושא מכירת וקניית הדירה (וגם זה בתשלום יותר מהמקובל). השאלה שלי היא : האם באמת חשוב מבחינתנו כקונים שבני הזוג יגיעו להסכמה לגבי שאר הענינים הכספיים, שאינם נוגעים לדירה עצמה? (מה שמבחינתנו מעכב את קניית הדירה). או שכשני בעלי הנכס, נשואים או לא מסוכסכים או לא, זכותם למכור את הנכס שעליו הם מסכימים ואין לנו כקונים כל סיכון בקנייתו? עו"ד שלנו אומר : "ומה יקרה אם לאחר החתימה אחד יתחרט? ומה יקרה אם אחד הפסיד את חלקו במשחק קלפים? ומה יקרה אם אחד מבני הזוג יוציא עיקול על החצי השני לאחר החתימה" ועוד ועוד. מה אתם אומרים? ללכת בקו של עו"ד שלנו ולחכות שבני הזוג יסיימו את עניניהם הכספיים האחרים, או לפנות לעו"ד אחר שיבצע את העסקה בלי קשר לכוונת בני הזוג להתגרש בעתיד? אשמח לשמוע כל חוות דעת משפטית ואחרת. יום טוב, יעל.
 

yot14

New member
בעייתי אבל...

ראשית אינני עו"ד אולם עמדתו נראית לי על פניה כנכונה שכן הוא אחראי על הייצוג שלכם. במידה ורצונכם בכל מקרה לרכוש את הדירה המלצתי היא כי באמצעות העו"ד שלכם תאבטחו את העיסקה במספר דרכים וביניהם לודא כי שני בני הזוג חותמים על הסכם המכר ואם הדירה רשומה על אחד מהם לצרף הסכמה של השני, בהסכם ובתצהיר, כי הוא מסכים למכר. כמו כן הייתי מחייב מנגנון נאמנות שיבטיח את העברת חלק נכבד מהתמורה לצד המוכר רק לאחר קבלת אישורי מס שבח, מכירה, עיריה/מועצה וכו' וכן רק לאחר העברת הזכויות המלאה על שמכם או לחיליפין עד לקבלת אישור בימ"ש להסכם הגירושין שבו רשום שהדירה נמכרת לצד שלישי (אתם). באמצעות מנגנוני הבטחת רכישה אלו ניתן להפחית את הסיכון ברכישת הדירה אולם אני מזכיר שוב שאלו מנגנונים להפחתת הסיכון ומכוח אימרה זו ברור שיש סיכון והוא גבוה מרכישת דירה במצב "נורמלי". בהצלחה
 

tezao

New member
לדעתי עורך הדין שלכם טועה

מכיוון שהדירה רשומה על שם שניהם, ומאחר ושניהם יחתמו מולכם על חוזה המכירה, אין לעובדה שהם פרודים שום נפקות. עורך הדין טועה אם הוא אומר "ומה יקרה אם אחד יתחרט". סליחה. שניהם מתחייבים כלפיכם היום בהתחייבות חוזית ואין בעמדה שינקטו יותר מאוחר ביחסים בינהם כדי לפגום בתוקף ההתחייבות כלפיכם. מה שכן צריך להסדיר במיוחד, זה שבחוזה יהיה כתוב במפורש למי אתם משלמים את התמורה (חצי חצי, חשבון משותף, אחד מהם), ושבתשלום כזה אתם יוצאים ידי חובתכם יהיו היחסים והתביעות בין שני המוכרים אשר יהיו.
 
למעלה