קלקסן ללא בעית קרישיות

OrlyNL

New member
קלקסן ללא בעית קרישיות

יש לי שאלה. אני אחרי הריון שהסתיים בלידה בשבוע 34 עם IUGR חמור. בנוסף, היה הריון כימי לפני חמישה חודשים. כעת בהריון שבינתיים נראה תקין (טפו טפו
), כרגע בשבוע 7+4.
פרופ' קופרמינץ אמר לי לקחת קלקסן בהריון למרות שכל בדיקות הקרישיות שלי יצאו תקינות ואין לי בעית קרישיות.
היום הייתי אצל רופא מעקב במרפאה להריון בסיכון. הוא לא הבין בכלל למה אני לוקחת קלקסן, אבל אמר שאם כבר אני לוקחת אז להמשיך בטיפול (הוריד לי מינון מ 80 מ"ג ל 40 מ"ג) ואמר שאם בשבוע 32-34 נראה שהכל מתפתח בסדר והתינוק במשקל טוב, אז אוכל להפסיק את הקלקסן.
האם זה נשמע לכן נכון שבגלל שאין לי בעיית קרישיות מוכחת אני אוכל להפסיק קלקסן לפני סוף ההריון? (אגב, קופרמינץ אמר שאני לא צריכה קלקסן במשכב לידה)
מה לדעתכן עלול לקרות אם בשבוע 34 התינוק במשקל תקין ואני מפסיקה לקחת קלקסן?

(אגב, סתם כדי לסבר את האוזן - הרופא היום אמר שבהריון ראשון בגיל מבוגר זה לא נדיר שיש IUGR בגלל אי ספיקת שליה, וגם היתה לי רעלת שזה לדבריו עוד סיבה שיכולה להסביר את ה IUGR)
 
בחיי שאני לא מבינה את הרופא שלך

אם הוא עצמו חושב שיש אי ספיקת שליה (גם אם הסיבה לדעתו היא "גיל") פלוס רעלת פלוס IUGR, אז למה הוא חושב שהטיפול מיותר.

מנסיוני הכואב ומנסיון מצטבר כאן בפורום: המלצתי היא כי תדבקי בהמלצות של פרופ' קופרמיץ.
 

OrlyNL

New member
אני לא מבינה משהו

קלקסן מטפל במשהו חוץ מבקרישיות יתר? כי שוב אני אומרת, כל הבדיקות שלי יצאו תקינות. עד כמה שידוע לי רעלת הריון לא נגרמת מבעיה בקרישה.
הוא חושב שה IUGR נגרם מהרעלת ומהסיבה שזה הריון ראשון בגיל מבוגר. ואם זה כך, הרי שטיפול בבעיית קרישה היא מיותרת, לא?

ושוב אני שואלת, במידה ואני מגיעה לשבוע מאוחר והעובר במשקל תקין, ואין לי בעיה מוכחת בקרישיות, מה עלול לקרות אם אני אפסיק את הטיפול?
 
קלקסן נמצא

כיעיל ומשפר תוצאות לידה (ז"א פחות סיבוכים כמו IUGR) אצל נשים שבעברם סיבוכים כאלה - גם ללא בעיות קרישיות יתר
למה?
כי כיום הרפואה לא יודעת עדיין לאבחן את כל בעיות הקרישה. לכן כנראה שיש נשים "בבלי בעיות קרישיות" אבל רואים בבירור שיליה מסויידת ולא מתפקדת וסיבוכים שנובעים מכך
אני לא הייתי לוקחת שום סיכון. אפילו לא מורידה מינון
מנסיון מר- אל תשני המלצות על דעת עצמך וגם לא על דעת רופא שאומר דבר והיפוכו ("זו בעיית שיליה אבל אל תטפלי בשיליה")
 

OrlyNL

New member
אין לי ברירה אלא לסמוך על הרופא שלי

אני גרה רחוק מאוד פיזית מקופרמינץ ולא יכולה ללכת אליו למעקב. אני גם לא יכולה ללכת למעקב אצל רופא ולא לעשות כלום ממה שהוא אומר.
אני חייבת לעשות מעקב אצל רופא שאני סומכת עליו במאה אחוז אחרת אחרת אני לא אעבור את ההריון הזה שפויה.

ברור שבינתיים אני ממשיכה את הקלקסן, והרופא לא אמר לי להפסיק את הטיפול, הוא אמר לי שאם כבר התחלתי לטפל אז להמשיך. אבל אני כן רוצה לסמוך עליו בעתיד ואני מאמינה שאם הוא יגיד לי בשבוע 34 להפסיק את הטיפול אני לא אלך אחרי זה בצורה עיוורת אלא אבקש חוות דעת שניה.

לגבי המינון - את זה אני דווקא כן מורידה. הוא נתן לי היום מרשם ל 40 מ"ג במקום 80 מ"ג ולא ראיתי מקום להתווכח איתו. אם נראה שיש IUGR אז אפשר תמיד להעלות חזרה את המינון. אמנם זה לא קופרמינץ, אבל זה כן רופא מקצועי עם שנים של נסיון בפוריות ובהריון בסיכון.
 
אני חולקת עליך

יש לך ברירה. הגוף הוא שלך. אפשר ללכת למעקב ולא לקבל כל דבר. ויש נשים שגרות במקום שלך שכןם נסעו למעקב בת"אץ. יש נשים ששילבו. יש נשים שלא נסעו אבל החליטו לא לקבל את ההנחיה של הרופא בקופה כי סמכו יותר על קופרמינץ
אם יהיה IUGR ותעלי מינון זה לא ישנה הרבה. הקלקלסן הוא למניעה לא לטיפול. אם הנזק נעשה ויש IUGR המקסימםו שהעלת מינון תעשה זה למנוע הדרדרות נוספת
ועוד משהו-IUGR אינו הסיבוך היחידי. למעשה זה התסריט הטוב.... יש תסריטים טרגיים למדי שיכולים לקרות במצב לא מטופל. אני מבינה שאת (כמו כל אשה אגב) נצמדת לתסריט שהיה בהריון הקודם. אבל לא כך הוא. בעיות שיליה יכולות לגרום למגוון של תסרטים החל מ IUGR (ידידנו) ממשיך ברעלת קלה או קשה (שגוררת פגות- קלה או קשה בתלוי בשבוע) וממשיך בהפרדות שיליה (אם תופסים בזמן אז פגות אם לא- פגיעה רצינית לכל החיים ואף מוות עוברי ולפעמים גם אמהי) ויכול אף להגיע לIUFD
וסליחה על הדברים הבוטים והקשים לכאורה. אבל חשוב באמת להבין את הסיכונים כשמחליטים החלטות כאלה
מצרפת לך מאמר על קלקסן אצל נשים ללא קרשיות שבעברן סיבוכי שיליה כמו IUGR. שוה לקרוא ושוה לשאול את הרופא אם מכיר את תוצאות המאמר הזה
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21192252
 
כתבתי תשובה ארוכה ו
בלע. אנסה שוב

ראשית, קרישיות יתר ככל הידוע כן קשורה לרעלת הריון (אם כי, יש דעות חלוקות, אבל מחיפוש שעשיתי כעת, גם במקומות שמרנים יחסית, כמו רמב"ם, רעלת מוזכרת כקשורה לקרישיות יתר: "קרישיות יתר היא גם הסיבה העיקרית להפלות חוזרות ולסיבוכי הריון מאוחרים כגון רעלת. היפרדות שלייה, פיגור בצמיחת העובר ואף מות העובר ברחם."
http://www.rambam.org.il/בדיקות+וטיפולים/קרישה/קרישיות+יתר+בקרב+נשים.htm

בנוסף, ובלי להעליב, צעירה יותר כבר לא תהיי, כך שאם בהריון הקודם התפרצה רעלת, בהריון נוכחי יש סיכון גבוה שגם תתפרץ. קלקסן עשוי למנוע את זה או לדחות את זה או למזער את זה. המנגנון אמנם לא לחלוטין ידוע, אבל מעבר לקרישיות יתר לקלקסן יש השפעה אנטי דלקתית ויתכן שיש לזה תפקיד במניעת הרעלת. (וממילא, זרימת הדם לשליה משתפרת וזה חיוני). בכל מקרה, לא רק עצם הטיפול חשוב, אלא המינון הנכון הכרחי!!!

לא רוצה להלך אימים, אבל משתפת בסיפור שלי בו הייתה רעלת ברקע ("את צעירה") IUGR ("גם את קטנה") מיעוט מי שפיר ("אולי יש וירוס שאנו לא מאתרים" ובהריון אחר "כשל כלייתי") והפלה טבעית ("קורה") הרופאים לא סברו שצריך לבדוק או שיש בכלל סיכון. רק פרופ' קופרמינץ התעקש שיש לטפל. לצערי, הקשבתי לדעות של אחרים (האמת, זה היה נח ואופטימי יותר, וגם הייתי "ילדה טובה" ש"דבקה" ברופא הרגיל שלה). זה נגמר, למרבה הצער, במות עובר ברחם בשבוע 28 אחרי העדר מוחלט של מי שפיר לאורך שבועיים. תתפלאי, שגם אחרי זה, יש עדיין רופאים שחושבים שקלקסן הוא מיותר עבורי (למרות שאחרי זה, אגב, בדיקות הדם שלי כבר לא יצאו תקינות כל כך...) למזלי, בהריון שאחרי כן נצמדתי להמלצות של פרופ' קופרמינץ וזה הסתיים בידיים מלאות (אם כי לידה מוקדמת אחרי מיעוט מים, אבל יחי ההבדל של סיבוך בשבוע 33 לעומת 25...)

את צודקת שאת צריכה לסמוך במאת האחוזים על הרופא שלך, אבל את צריכה לסמוך על הרופא הנכון. כאמור, גם לי היה רופא לאורך שנים, והוא רופא נפלא (אני עדיין ממליצה עליו) אבל יש להודות על האמת: בקרישיות יתר הוא לא המומחה.

מאחלת לך החלטה נכונה וכמובן, הריון תקין ולידה טובה במועדה, בידיים מלאות.
 
בפיסקה השלישית נשמט שהבדיקות שלי היו

תקינות ולכן הרופאים, למעט פרופ' קופרמינץ, התנגדו לטיפול. הוא טען (וצדק...) שבהריון הגוף שלי מתנהג כמו עם קרישיות יתר, גם אם ב"שגרה" לא.זאת מעבר לעובדה שלא את כל פקטורי הקרישה יודעים לאתר, הרי.
 

OrlyNL

New member
השאלה היא האם IUGR בהריון אחד

והפלה אחת זה "התנהגות של קרישיות".
אם היו לי הפלות חוזרות, ויותר מהריון אחד עם אותה בעיה שחוזרת על עצמה אז לא היה לי ספק. אבל עכשיו כן יש לי ספק כי אם אין באמת צורך בקלקסן אני לא רוצה סתם לקחת אותו.
 

OrlyNL

New member
תודה מעיין (וגם עינב)

אני לא רוצה להיכנס להיסטריה או להילחץ סתם על יתר המידה. בינתיים אני ממשיכה עם הקלקסן ונראה מה הלאה. כמו שאמרתי, אם הוא ירצה להוריד לי את הקלקסן לגמרי בשבוע מאוחר יותר, אני אבקש חוות דעת שניה מקופרמינץ.

אגב, למישהי יש את המייל שלו? אולי אני אוכל לשאול אותו במייל לגבי המינון?
 

Ms heckles

New member
אני התכתבתי איתו בסמס על דברים כאלה

מי שמטופלת שלו- הוא מאוד זמין אליה
 
אבל היא לא מטופלת שלו

היא, ככל הנראה, עשתה התייעצות חד פעמית. לו הייתה מטופלת שלו לא הייתה משנה כה דרסטית מינון בלי להתייעץ עימו. הוא לא באמת יכול לקחת אחריות על מקרה בו נהגו שלא לפי המלצתו ואז (ממרחק של עוד כמה חודשים טובים) לחוות דעה במייל או SMS. זה לא אחראי ולא מקצועי והוא לא יעשה זאת, לדעתי. כשמדובר במי שהוא מכיר ב"שוטף" זה סיפור לגמרי אחר.
 

OrlyNL

New member
אבל למה הדרמטיות?

למה את אומרת שאני לא נוהגת עפ"י המלצתו? אני עדיין לוקחת 80 מ"ג ואני אמשיך לקחת עד שיגמרו לי המזרקים (יש לי לעוד שבועיים). זה לא שאני פתאום שיניתי את המינון בלי להתייעץ עם אף אחד

מה, אם אני אתייעץ איתו במייל על דבר כזה הוא לא ידע לענות לי? תדעי לך שכשישבתי אצלו בייעוץ זה לקח בדיוק 5 דקות עד שהציע לי קלקסן. סה"כ הסברתי לו על ההיסטוריה שלי והראיתי לו את כל בדיקות הקרישיות שעשיתי ויצאו תקינות. זהו.
זה לא נשמע לך הגיוני לבקש ממנו חוות דעת שניה על הורדת המינון? את חושבת שאני צריכה לקחת יום חופש מהעבודה ולנסוע לת"א כדי לשאול אותו אם זה בסדר להוריד במינון? זה לא משהו שאפשר לשאול במייל?
 
אני אגיד לך למה לא

כי הוא לא יכול לדעת אם ההיסטוירה שלך מאז לא השתנתה
כי הוא לא יכול לראות ולוודא במו עיניו שההריון תקין
כי יש ליו מספר עצום של נשים שהיו ביעוץ חד פעמי והוא לא יכול לזכור כל תיק ותיק
ואגב- אני לא מדברת רק עליו אלא על כל רופא או בן אנוש
ובסופו של יום- יש לו אחריות ואם ייתן המלצה רפואית על סמך מידע חסר (וזה מה שאת כרגע מצפה) יש לו אחריות רפואית ומשפטית
אני לא מכירה רופא שיעשה כך. לא הוא ולא אחרים
יכולה לומר לך שאני בהריון האחרון שלי הייתי במעקב שלו. עזבתי את הרופא שלי בקופה ולמרות זאת אני ממליצה עליו בכל פה כי הוא רופא טוב- רק לא לבעיה שלי... ובכל זאת הייתי צריכה משהו מנהלתי מאותו רופא קופה וקיבלתי את מבוקשי (הפניה לבדיקת שגרה מסויימת). ואחרי כל זה הוא ציין והדגיש בהפניה שאינו רופא המעקב שלי ורק מפנה מנהלתית. למה? כי לרופא מעקב יש אחריות שאין לרופא שלא עוקב אחרי ההריון. ולא כל אחד מוכן לקחת כזו אחריות גדולה על חיי 2 בני אדם אם הוא לא בדק בעצמו (ובצדק)
ואגב אחרון- אין צורך ביום עבודה שלם. למיטב ידיעתי פרופ' קופרמינץ מקבל בשעות הערב (שלא לומר לילה). לי היו תורים גם ב-21 בערב וגם מהצפון הרחוק זה אומר לצאת ב-16-17 במקרה הרע.
 
מהצפון הרחוק- פחחחחחחחחחחח

אני מהצפון הקצת יותר רחוק וגם מתניידת בתחבורה ציבורית ועדיין יוצאת בצהריים המאוחרים/ערב.
רק משהו קטן, אם הבנתי נכון היא מתכוונת לשאול במייל עכשיו לגבי הקטנת המינון ולא כפי שהבנתי בהתחלה שרצתה לשאול בעתיד לגבי הפסקת הטיפול.
 
הבנתי שזה על הקטנת מינון....

את זה לא חכמה- את גרה איפה שיש רכבת (נכון?)
יולדת שליויתי באה מרמה"ג בתחבורה ציבורית ואז כן לקח לה טיפה יותר. ועדיין- לא יום חופש....
 
את אחרי רעלת, IUGR, הפלה ובגיל לא צעיר

וקרישיות יתר מחמירה עם הגיל ועם מספר ההריונות. לטעמי (וכאמור, מנסיוני המר), הסיכון שבאי נטילת הטיפול הנכון במינון הנכון גדול משמעותית (מאוד!!) מן הסיכונים הזניחים יחסית שיש בנטילת קלקסן (ויש, כמו בכל תרופה).

לטעמי יש אצלך כבר דפוס מספק כדי להכריע לטובת טיפול, ועדיפה מאוד המניעה על ידי טיפול נכון, מאשר, חלילה, לצרף עוד ממצאים לדפוס כדי שאז זה כן יצדיק טיפול (כמו שהיה אצלי).

אני מדגישה שאת לא "בינתיים ממשיכה עם הקלקסן", את ממשיכה עם מינון נמוך, שעלול, חלילה, להיות נמוך מידי ולא אפקטיבי.

(בתגובה לגבי התייעצות במייל עימו שכבר הגבתי, חשבתי שההתייעצות האי לגבי הפסקת הקלקסן בהמשך. אם התייעצת עימו יחסית לאחרונה, נראה לי עדיין בגדר הסביר לשאול אודות המינון).
 

OrlyNL

New member
כמו שכתבתי לך בתגובה הקודמת

אני לא ממשיכה עם מינון נמוך. אני ממשיכה עם המינון הגבוה עד שאקבל חוות דעת שניה מקופרמינץ.
 
זה לא היה ברור מן ההודעה שלך בה כתבת שאת

ממשיכה עם הקלקסן. יש הבדל בין "ממשיכה עם קלקסן 40 מ"ג" (שזה מה שנאי הבנתי) לבין "ממשיכה עם קלקלסן 80 מ"ג" (שאני שמחה לדעת שזה המצב.

כאמור, אם הביקור שלך אצלו היה לא מזמן, נראה לי סביר להתקשר למרפאה ולשאול. אם מדובר בייעץ עקרונח מלפני זמן רב, אז זה, לטעמי, לא לייעוץ טלפוני. (אגב, משך הזמן שלקח לו להמליץ לך על הקלקסן לא רלוונטי. זה כמו שתגידי שרופא שעוקר שן אחרי 40 דקות טוב מרופא שעוקר אותה אחרי 5 דקות. מה שחשוב זה אם האבחנה שצריך עקירה היא נכונה. ואם כן, אז עדיף מהר מאשר למרוח זמן
)
 
למעלה