כן, כמעט הגענו
נכון, חילוקי דעות ביננו הם לא גדולים. ברור לי לגמרי שרכבת עילית זה הרבה יותר טוב מכלום. ואני שמח מאוד שבונים אחת כזאת בירושלים. אבל ברור לי גם שרכבת תחתית יעילה הרבה הרבה יותר. בעיר שנולדתי וגדלתי בה היתה רשת מאוד מפותחת של רכבות קלות, בסביבות 30 קווים. היו גם אוטובוסים, ממונעי בנזין וגם חשמליים. ועדיין, לקראת סוף שנות השישים העיר התחילה להיחנק. הכל השתנה בן לילה כשפתחו את הקו הראשון של רכבת תחתית בשנת 75. אני היתי אז ילד קטן מאוד אבל אני זוכר עד כמה השינוי היה מורגש. מאז נפתחו בעיר ההיא עוד שני קווים וכל אחד מהם הביא איתו מהפכה אמיתית. זה היה דבר שהיה כדאי לחכות לו. אבל יכול להיות שהבדלי הגישה שלנו נובעים מתפיסת עולם במובן יותר רחב אני למשל סבור שעדיף לא לעשות כלום מלעשות את הדבר הלא נכון. וודאי במקרה כשבין הנכון לבין הלא נכון מפרידים סכומים צנועים יחסית של כסף.
כן, כמעט הגענועוד נגיע לעמק השווה!
לא נראה לי שבהרבה ערים באירופה ממשיכים להשקיע במערכות כאלה, אם הן "כוסות רוח למת". גם למערך הזעיר ביותר יש קיבול גדול יותר מאשר לאוטובוס מפרקי. ברגעים אלה מאריכים ומוסיפים קווים ל-DOCKLANDS LIGHT RAILWAY וגם למערכת שנפתחה בקרוידון, שבקרוב תגיע להרבה אזורים נוספים בדרום לונדון - אולי גם למרכז. ואלה שתי דוגמאות מני רבות. כדאי שנעמוד על כמה ממאפיינים נוספים של הרכבת הקלה המודרנית: (א) רעש - היא הרבה יותר שקטה מאוטובוסים ומהמולת הרכב המנועי ממנה אנו סובלים היום בכל מקום בארץ. יש מקומות בהם מתקינים ברכבת קלה פעמון כדי שבואה יישמע... (ב) פקקים - שום כלי תחבורה, משוכלל ככל שיהיה, לא יפתור את בעית הפקקים בלי תכנון משולב של כל מערך התחבורה. רכבת - גם קלה - מקבלת עדיפות על פני סוגי תחבורה אחרים (ע"י זכויות דרך בלעדיות או אמצעים טכניים שונים), ע"מ להבטיח פעילות לפי לו"ז קשיח, כך שהאדם הנזקק לשירותיה לא יסבול מהפקקים בכבישים. (ג) כעור - רכבות, ובכללן קלות, הן אמצעי התחבורה הפחות מזיקה מכולן לסביבה. בהרבה מקרים מתכננים לרכבת קלה תוואי בתוך גינה או כדומה. ברור גם שרכבת חשמלית אינה פולטת רעלים כמו כלי רכב בעלי מנועי שריפה פנימית -הפוגעים ללא הרף גם בחי וגם בצומח. באשר לעצים בשד' ירושלים - OK, יש לעשות כל מאמץ להימנע מעקירתם. אולי ניתן לתכנן את המערכת באופן שלא יפריע להם, ואף יאפשר נטיעת עצים נוספים. כל הדברים האלה יתבהרו בשלב התכנון המפורט. כמה זמן הם ימשיכו לחיות בתנאים הנוכחיים? לסיכום - חבל על כל עיכוב בקידום התכניות - הרי זה הדבר ההרסני ביותר!
נכון, חילוקי דעות ביננו הם לא גדולים. ברור לי לגמרי שרכבת עילית זה הרבה יותר טוב מכלום. ואני שמח מאוד שבונים אחת כזאת בירושלים. אבל ברור לי גם שרכבת תחתית יעילה הרבה הרבה יותר. בעיר שנולדתי וגדלתי בה היתה רשת מאוד מפותחת של רכבות קלות, בסביבות 30 קווים. היו גם אוטובוסים, ממונעי בנזין וגם חשמליים. ועדיין, לקראת סוף שנות השישים העיר התחילה להיחנק. הכל השתנה בן לילה כשפתחו את הקו הראשון של רכבת תחתית בשנת 75. אני היתי אז ילד קטן מאוד אבל אני זוכר עד כמה השינוי היה מורגש. מאז נפתחו בעיר ההיא עוד שני קווים וכל אחד מהם הביא איתו מהפכה אמיתית. זה היה דבר שהיה כדאי לחכות לו. אבל יכול להיות שהבדלי הגישה שלנו נובעים מתפיסת עולם במובן יותר רחב אני למשל סבור שעדיף לא לעשות כלום מלעשות את הדבר הלא נכון. וודאי במקרה כשבין הנכון לבין הלא נכון מפרידים סכומים צנועים יחסית של כסף.