קישור לכתבה מקסימה

pokeret

New member
קישור לכתבה מקסימה

http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?itemNo=794291 וציטוט חלק מהכתבה לאלו שלא יקראו הכל. הווידוי הוא מכתב המתפרש על 27 עמודי מחברת, כתוב בשטף וכמעט בלי מחיקות. טברסקי, בן הרב משפיקוב, כתב אותו ב-1910, כשהיה בן 22 ועמד להינשא לבתו של האדמו"ר מבעלז. הוא שלח אותו אל הסופר יעקב דינזון, שגר בוורשה, וציין שכתב אותו במשך כמה שבועות בהסתר, כל יום כרבע שעה. "טברסקי מסמן בקליפת אגוז את בעיית הקיום הכי יסודית של החברה היהודית במזרח אירופה, את המתח בין המחדשים למשמרים, והוא מצא עצמו לכוד באמצע", אומר אסף. בכל המכתב הארוך אלוהים לא נזכר ולא נוכח. "הוגה אני דעות חופשיות, ונאלץ אנוכי לשמור כל דקדוק קל של חומרות אבותי", כתב טברסקי. "בעל טעם טוב אני, ואוהב את היופי, ומוכרח אני ללבוש בגדי פראים. קפוטה של משי ארוכה עד לארץ, ושטריימל של זנבות - זה 'אות הקלון' שהמיטו עלינו שונאינו מדורי דורים, ושהיה לקדוש אצלנו היהודים 'נושקי השבט' - עם ירמולקה (כיפה) מתחתיו, ועוד מיני קישוטים כאלו... כי שונה אני מכל סביבתי, וכי מתחת לבגדי העדיים האלה מסתתרת נפש יפה, חולמת, שואפת ומתגעגעת". טברסקי, המשכיל הפייטן, מלין במכתבו על הנוהג לגלח את ראשו של החתן בתער, ועל הפיאות, "הארוכות והעבות האלה, סרוחות על הפנים ומתנועעות הנה והנה, אל כל אשר יהיה הרוח, ועל הראש המגולח, הלבן, הן נראות כמדובקות בדבק". והכלה? הרי גם ראשה מגולח, ואיזה מין מראה זה, של זוג צעיר, "הוא בראש מגולח, והיא בראש מגולח". מודע לצפוי לו הוא כותב בפסקה המסיימת את המכתב הארוך: "זה הוא וידויי, וידוי חיי הנובלים וכומשים בלא עת, וידוי נשמתי הנענה, הכואבת, וידוי כישרונותי ההולכים לאיבוד". בסופו של דבר התחתן טברסקי עם בת האדמו"ר, ולאחר מות אביו הכריזו עליו חסידי שפיקוב כאדמו"ר הבא. אבל הוא ניצל את מוראות מלחמת העולם הראשונה כדי להצטרף אל הרבי מבעלז, והסתפק במשרה צנועה של רב עיירה.
 
באמת

מבאס , נפש יפה בלבוש מכוער , פשוט כמו של כולם, לכם הבנות זה פחות הבעיה?! . אגב מה אנשים כאן חושבים על זקן? זה יפה , מכוער , ?
 
../images/Emo127.gifאכן מקסימה. תודה רבה

מבסס את מה שהולך ומתברר - החברה החרדית השליטה על ידי שימוש בשקרים וסתימת פיות את הסגנון שלה
 
וואו,מסמך מרתק

הייתי אומר אפי` מרגש. לא ידעתי שגם בדור ההוא היו אנוסים,מקובל מאוד לחשוב שאז היו או כולם צדיקים גדולים או אלה שנתפסו להשכלה אבל שהיו גם כאלה אנוסים כמונו בין כל אלה שכולנו חושבים וקוראים עליהם זה מרגש אותי. בכלל התיאור שלו נראה כאילו נכתב לתאר את מה שאני ועוד רבים כמותי עוברים יום יום שעה שעה.באמת מרתק. פוקרת,נראה לי שהבאת את אחד הדברים הכי מעניינים ואיכותיים שהיו כאן בפורום.
 
אגב

אם אני לא טועה לאחד מאדמור``י בלז בחו``ל(אביו של רבי אהרון)היתה בת שיצאה בשאלה,היא היתה נשואה לאדמו``ר מסערט ויז`ניץ הקודם ואף היה להם בן חילוני בארץ שנפטר לפני כמה שנים,מעניין אם הם קשורים,ז``א כנראה שהם קשורים רק מעניין אם ממש גיסים ואם הם התוודעו אחד אל השניה בדיעותיהם.
 

בינגi

New member
אגב. אם משום מה בגדולי ישראל עסקינן

היום בפורום תרשו לי להביא בפניכם גם סיפור מעניין, מזעזע, או איך שתירצו, ידוע שהאדמו``ר מסאטמאר הציוניסט לא זכה לפרי בטן.. והסיפור הוא כזה, כך שמעתי.. האדמו``ר היה משמש את מיטתו רק בליל הטבילה, כל שאר הלילות היה יושב והוגה בתורה, כך אימת שהיתה הרעבעצין הולכת לטבול היתה מכינה לו על יד המיטה קערת `נטילת ידיים` וזה היה לסימן בעבורו שעליו לשוב הביתה מוקדם.. יכול להיות שאני מדלג על כמה פרטים אבל פעם אחת החליטה הרבנית שהליל טבילה הזה ויהי מה זה חייב להיקלט.. הלכה ודיברה עם ראשי הנהלת המוסדות בסאטמאר ועם מנהלי ה`חיידרים` שבכל המוסדות יגידו תהילים ביחד באותו הלילה. ובאמת כך היה, והרעבעצין אכן עשתה אחר הסימן המוסכם ביניהם והכינה את קערת `נטילת הידיים` על יד המיטה.. וככל שהשעה מתאחרת האדמו``ר עדיין לא מגיע.. הוא עדיין יושב והוגה בתורה.. והרבנית על קוצים, מה יהיה, בסוף רק לפנות בוקר הוא פסק מלימודיו וכשראה את הסימן כבר היה ה`עלות השחר` ומאוד כאב את כאב אישתו על שבדיוק בלילה הזה `שכח מעצמו` בלימוד.. מני אז ראתה בכך הרבנית כגזירה משמים והפסיקה להתאמץ בשביל זה.. (ע``כ).
 
ומה יהיה עם התפילות הרבים???

מה שמזכיר לי סיפור שפעם אחד עמד בכותל ובכה בדמעות שליש לאלוהים שיעזור לו לזכות בלוטו,בכה ובכה והדמעות נזלו בלי הפסקה עד שבאו כל המלאכים לאלוהים והתחננו בפניו תראה כמה הוא בוכה תן לו את זה הפעם,ענה להם אלוהים אין בעיה אתן לו הפעם רק שימלא טופס להגרלה...
 

סוג ב

New member
יש לי שאלה

הביאו פעם קישור של ספר שכתב איזה מישהו שיצא בשאלה, גם מהתקופה הזאות, התחלתי לקרוא ונעלם לי הקישור. את יודעת על מה אני מדברת? כתוב קצת בלשון הקודש. אחת שגם כתב פירושים בתקופה ההיא וכאלה..
 
היה אחד

שהתחבט המון באמונה, אם אני לא טועה קראו לו אליעזר קפלן. הוא בחר כן להאמין, אבל כתב שירים שאחד מהם התפרסם קצת `שקעה חמה שקעה נפשי בתהום יגונות הרב כים וכו`. אם אני לא טועה הוא כתב איזה ספר על החיבוטים האלו. אולי אבדוק מחר
 
איפה חיים בזרם

כתבת שיש איזה ספר של מוסלמית שהתפקרה, אני לא זוכר את השם . אני רוצה לקרוא אותו
 
עברו עלי ימים עמוסים, אבל

הפורום תמיד פתוח אצלי על השולחן עבודה ואני קוראת. בכל מקרה לספר קוראים "כופרת" והוא בהחלט מתאר תהליך עזיבה של האמונה שלדעתי תואם לכל דת שהיא ולא רק ליהדות /לאיסלם.
 
דבר אחד אני חולק על הכותב הנכבד

הוא כותב בכתבה היפה שלו,ציטוט,"בנו טרוף הדעת והאהוב של ר' שניאור זלמן מליאדי, מייסדה הנערץ של חסידות חב"ד. אותו משה התנצר ב-1820 והמיט קלון על משפחתו ועל חב"ד".נראה לי שהוא נסחף כאן אחר אותם חסידים שניסו לשכתב את כל הסיפור שלו בזה שהפיצו שהוא לא נורמלי,למה להצטרף אליהם ולכנות אותו טרוף הדעת?הוא ממש לא היה טרוף הדעת,זה מה שהחסידים רק ניסו להפיץ עליו. אגב,הסיפור עם החוזה מלובלין חדש לי,את זה אף פעם לא קראתי.מכל מלמדי השכלתי. ואם הוא היה שואל אותי הייתי מציע לו לחקור טוב את כל סיפור 22 שנות ההסגר של הרבי מקוצק שחלק מהחסידים ניסו להפוך לדבר קדוש ופלאי כאשר ישנם כיום עדויות מרתקות שמספרות סיפורים שונים לגמרי מה עבר על הרבי מקוצק בשנים ההם.יש שם המון חומר מעניין למחקרים מהסוג שהוא מדבר עליהם בכתבה...
 

sec op

New member
תודה, מעניין ומרתק

אם כי סיפורי חסידות תמיד היו נראים לי הזויים, ולא הבנתי איך אנשים יכולים להאמין בכל אותם עליות נשמות שהאדמורים היו עושים, כל שטות שהיתה נפלטת לאדמו"ר ישר ראו בה דברים נשגבים, כל נמנום של הרבה בטיש זה עליית נשמה... בכלל לפעמים נראה לי שהעניין של היהדות זה משהו די משני בחסידות, הם פיתחו להם דת חדשה...
 
למעלה