קיר גבס מזמזם לצילי הסאב. האם לטפל אקוסטית או להזמין שפוצניק

EB10000

New member
קיר גבס מזמזם לצילי הסאב. האם לטפל אקוסטית או להזמין שפוצניק

שלום

אני והילדה כשכבר גדלה החלפנו חדרים (חדר העבודה\קולנוע ביתי שלי הפך לשנה, ואני קבלתי את החדר שלה שקטן יותר, אך מספיק לי).

עכשיו יש בעיה, במזדרון צמוד לחדש יש קיר גבס. הוא מזמז חזק לצלילי הסאב וזה מאד מפריע לאשתי. המחיצה כנראה לא מחוזקת. השאלה היא האם להביא בעל מקצוע לעבודות גבס שיפרק פלטות ויחזק, או לנסות לטפל אקוסית עי בידוד ויברציות מהסאב לקיר החיצוני המשותף למזדרון? מה האפשרויות ומה הכי זול?

תודה
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
הכי זול זה לצפות את קיר הגבס מבפנים. ראיתי פעם מישהו שרצה
לחסוך וציפה בקרטוני ביצים, כשהצד המחוספס כלפי פנים החדר. אפשר לצייר ו/או
לצבוע את הקרטונים, כדי שזה לא ייראה מחריד, וזה נראה אפילו נחמד.
אפשר כמובן לרכוש 'ספוג ביצים' ולצפות. לא ממש זול, ובכל מקרה, זול מכל פתרון
שכרוך בהכנסת בעלי מקצוע. ישנן חנויות שמוכרות את הספוגים הללו במחיר יחסית שפוי.
צודק אריאל, שע"מ לקבל תוצאות מיטביות, מוטב להביא מומחה לאקוסטיקה, שייתן
פתרונות מלאים. תלוי כמובן בתקציב...
 
קרטוני ביצים

רק שיהיה ברור - קרטוני ביצים אינם חומר בידוד ובודאי שלא חומר בליעה.
כנראה שצורת ה"פירמידות" שלהם יוצרת אשליה של חומר טיפול אקוסטי, אך הם אטומים מידי (ודקים) בשביל שיהיו חומר בליעה וקלים מידי בשביל שיהיו חומר בידוד.
ההשפעה היחידה שיש להם היא פיזור אקראי של הצלילים בעלי התדירויות הגבוהות.

אריאל אריאלי
 
חומרי ספיגה מעולים

שתי הכתובות שהבאת, מפנות לפלטות ספוגיות "סונקס" (או דומים) אשר משמשות כחומרי בליעה למניעת החזרות.
ככל שעובי הפלטה עבה יותר, מקדם הבליעה (היחס בד"ב - או באחוזים - בין ההספק האקוסטי המוחזר, לבין ההספק האקוסטי הפוגע) גבוה יותר לתדרים נמוכים יותר.
ומהי "בליעה"? בליעה היא כמות האנרגיה האקוסטית ההופכת לאנרגיה תרמית בתוך חומר הבליעה ואשר לא תוחזר בחזרה לכיוון מקור הקול. כלומר, מהאנרגיה המוחזרת נגרעה כמות אנרגיה מסויימת ואז היא תהיה קטנה יותר מהאנרגיה הפוגעת.
אם האנרגיה המוחזרת היא 50% מהאנרגיה הפוגעת, מקדם הבליעה יהיה מינוס 3 ד"ב.
אם האנרגיה המוחזרת היא עשרה אחוזים מהאנרגיה הפוגעת, מקדם הבליעה יהיה מינוס 10 ד"ב.
מדובר במקדם בליעה מכסימאלי לתדר מסויים. ככל שהתדר יורד גם מקדם הבליעה יורד.
אריאל אריאלי
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
תודה אריאל. אולי במהלך הזמן, ארצה "לרפד" איכשהו את הסלון,
שבו נמצאת הטלוויזיה וגם מערכת השמע (הסתפקתי סטריאו ולא בקולנוע ביתי)...
סביר שכשארצה לשדרג את פינת הישיבה שם, ארצה ייעוץ.
 
תחשוב הפוך....

אני יודע כי רבים חושבים שיש לשים חומר בליעה מאחורי הרמקולים (או הטלויזיה), אבל, הנכון הוא דוקא להשאיר את הקיר שמאחורי הרמקולים עשוי חומר מחזיר (אם כי, רצוי כזה שמפזר - Defuser) ואילו בקיר שממול יש לרפד בחומרי בליעה.
היתרון?
השימוש בהחזרה מאחורי הרמקולים מגביר את עוצמת הקול האקוסטי המתקבל מהרמקולים בפחות וואטים מהמגבר.
פחות וואטים מהמגבר = יותר תחום דינאמי של המוזיקה.
פחות וואטים מהמגבר = פחות עיוותים.
פחות וואטים מהמגבר = פחות חימום = יותר שנות שירות.
יותר שנות שירות = פחות כסף (וזה, הלא, מה שאנחנו רוצים?)
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
נכון. לא כתבתי היכן, אבל היה ברור לי שבקיר שממול ואולי בתקרה
 

EB10000

New member
נראה לי שזה חשוב עבור רמקולים עם BACKFIRING TWEATERS

כמו לדוגמה ה OPERA שיש להם שני טיוטריים יורים לאחור. אומרים שזה משפר את ה IMAGING של הבמה, אם כי לא ברור לי איך החזרים בתדרים גבוהים לא יוצרים בעיה של מיקום הצליל, כי ככל שהתדר גבוה, אנו רגישים יותר לכיווניות שלו...

http://www.operaloudspeakers.com/en/collections/callas-line/grand-callas.html

בפינות מאחרוי הרמקולים הבנתי שמומל לרפד עי BASS TRAPS (עדיף להכיןלבד, כי מחיר של מוצר כזה מתקרב מחיר הרמקול).

בכל מקרה, שמתי לב שאם אני מפעיל לחץ חזק על הקיר מצד הפנימי היכן שהסאב נמצא, הזמזום נחלש ומשנה לגוון צליל עמום.. אני כנראה אביא איש מקצוע לקיר גבס שיתן הערכת מחיר לפירוק\חיזוק והרכבה. אני כמובן אסכם איתו מראש שמדד להצלחה הוא שהזמזום יחלוף...
 
כלל הזהב במיקום רמקולים:

אם ניקח את מיקומו המוחלט במרחב של סליל הקול (Voice Coil) של הרמקול (הגדול שבארגז), המרחקים משלושת הקירות הסמוכים, אסור שיהיו מכפלה שלימה זה של זה. למשל 10, 20, 30 ס"מ הן מכפלות שלמות זה של זה. 20, 40, 50, שתי המידות 20 ו 40 הן מכפלה שלמה אך 25, 47 ו 63, למשל, אינן מכפלות שלמות זו של זו.
אז אם נמקם את ארגז הרמקול בפינות החדר במרחקים שמידותיהם אינן מכפלות שלמות, אין כל צורך בשימוש במלכודות באסים בפינות.
(וכל זאת אם נעשה טיפול מינימאלי בחדר, מבחינה אקוסטית).
אריאל אריאלי
 
כמה תיקונים

שלום
Tweeter ולא TWEATER.
בקישור נתוני התדר הם 0000.
אלמנטים מאחור - משמעות, סיבה ומימוש:
מדובר בטופולוגיה שלא Opera המציאו. לטופולוגיה קוראים Bi Polar, חברת מיראז
וגם Definitive Technology בסדרת ה-DP200X השתמשה בו.
נשמע טוב!
הרעיון של הרמקולים מאחור שהם מחוברים במופע הפוך (180 מע').
מאחר והגבוהים מאוד כיווניים, אין להם בכלל עונה אחורית ופיזור מהקירות.
בטבע, כמו תזמורת - יש. גם כלי כמו משולש או כינור מפיצים צליל ב-360 מע',
ולא רק בעונה צרה קדימה. יש עוד דוגמאות, עם FR (כמו BOSE 901) או רק עם מיד וגבוהים.
 

EB10000

New member
לטכנולוגיה הזאת יש לא מעט בעיות, אחרת היא הייתה מאומצת עי

המון יצרנים אחרים. כאמור צלילים גבוהים נתונים ליותר החזרים מאשר צלילים נמוכים. זה יוצר בעיה רצינית של הפרשי מופע לא אחידים בספקטרום. ימהה למשל, עלו על הבעיה הזאת גם במרקולים כאלו ובעיקר ברמקולי אטמוס המבוססים על החזרים מהתקרה והוסיפו מנגנון תיקון מופע למערכת הכיול שלהם YPAO.

אגב את ה 901 של בוז 90% מהמבקרים קלטו לחלוטין עד אשר בוז נאלצו לרשום תגובות בכל סקירה של הרמקולים הללו. הנה דוגמה:

https://www.stereophile.com/content/bose-901-loudspeaker-manufacturers-comments
 
הבעיה והפתרון

שלום
יש דרכים שונות לתקוף את הבעיה. אין עוררין שכאשר אנחנו נחשפים לכלי נגינה (קלאסי) מנגן במרחב, הוא נשמע אחרת מאותו כלי מוקלט ומנוגן מרמקול (קונבניונאלי). היו גישות שונות למצוא את ההבדלים ולתקן את ההבדל, כלומר להביא להקלטה ב-Playback להישמע כמו המקור!
אז אם נתמקד רק בנושא הפיזור, בין אם 360 מע' אמיתי או חלקי (Bi Polar), לכ"א התקציב והמגבלות שלו. פתרון יפה של MBL
http://www.mbl.de/radialstrahler-mbl-101-x-treme-2/?lang=en
יש לו גם הדגמה יפה בצינור,
או של B&o
http://www.bang-olufsen.com/en/collection/wireless-speaker-systems/beosound-2
וגם דגמים אחרים. פשוט האתר שלהם לא ידידותי. הם גם השקיעו במחקר בנושא ויש להם עז זה חומר בצינור. הם מאמינים שזה הכיוון...
לעומת פתרונות Bi Polar כמו של Definitive Technology:
https://www.definitivetechnology.com/collections/home-audio/bp9000-series
כמו לכל בעיה, יש פתרון אולטימאטיבי (ויקר) ויש פתרון פחות מדויק וגם פחות יקר. אגב, כל האלקטרוסטאטיים והריבון, כמו QUAD, מרטין לוגאן, מגנפאן, אפוגיי
ועוד, הם מטיבעם Bi Polar. הרי הגב שלהם חשוף, והממברנה (כל המשטח) מפזר קדימה ואחורה באותה מידה, כאשר האחורה באופן טבעי הפוך ב-180 מע'.
הפתרון של BOSE ובמיוחד ה-901 הם מימוש קצת פחות איכותי. הוא גם לא נחשב מעולם כ-HI END או אפילו נכנס לג'אנר של החובבים. בכלל ל-BOSE יש משום מה שם רע בתחום. בחלקו בצדק. בחלקו לא! יש להם סאונד טוב ברכבים וגם בכמה פתרונות ביתיים. הבעיה שהם יקרים ביחס לתמורה.
 
למעלה