קיה פיקנטו לחץ אוויר

לא כל תאוצה מחייבת מעצם הגדרתה מסלול ישר והגברת מהירות

תיתכן גם תאוצה במסלול מתפתל או בסיבוב וגם תאוצה שלילית בעת בלימה.
האם לדעתך האחיזה לא הייתה חשובה בסיפור שהמצאתי על סיבוב מוצא?
&nbsp
בכלל אני לא מבין למה הגישה הכללית כאן [לא רק אתה] מדברת על תאוצה דווקא בהקשר של הגברת מהירות בקו ישר. דווקא זה יחסית מצ'עמם אותי. גם בתקופת האופנוע כמעט אף פעם לא אהבתי להתעופף במהירות ככה סתם מהמקום על קו ישר. הרבה יותר מעניין ומאתגר מבחינתי זה מה שקשור בתאוצות רדיאליות ו/או בתאוצות שליליות וכמובן שילובים. האם את קיומם של שכאלה אתה שולל ברכבים צ'וקואיים?
אישית אין לי כל מושג ברכבי קרטינג אבל מישהו בפורום אופנועים סיפר פעם שהתאוצות הרדיאליות שם לא מביישות את אלה של רכבים אמיתיים אימתניים. אינני יודע אם זה נכון אבל אם כן זה מאיר בגוון אחר כחלחל את הדיון. הלא כן?
 

חן 1111

Active member
תאוצה זה תמיד בקו ישר. כלומר גם כשאתה מאיץ בנסיעה בפנייה

אז מבחינה פיזיקלית אפשר להפריד את זה לשתי תנועות - הנסיעה בפנייה, וההאצה בקו ישר. כך שתאוצה, זה תמיד בכיוון קדימה. בלימה, תמיד אחורה, ובפנייה הכוחות הם בכיוון צידי, מה שאתה קורא תאוצה רדיאלית.
לגבי קרטינג, זה עניין שונה לגמרי. לקרטינג יש אחיזה והתנהגות שונות משתי סיבות - מרכז הכובד נמוך מאוד, וכל המאסה (הנהג והמנוע) נמצאת במרכז. זה יוצר התנהגות מעולה בפניות ששום רכב כביש מעשי לא יכול לחקות.
 
ככלל אתה צודק כלומר ככל שהאחיזה גרועה אז אורך החיים גדול

אבל זה נוגע להשוואה בין צמיג א לצמיג ב', כלומר אם צמיג א' עשוי מגומי קשיח שאינו נשחק אז האחיזה שהוא מעניק היא דלה לעומת צמיג ב'.
&nbsp
כאן במקרה הזה מדובר על השוואה שונה. לא מדובר על השוואה בין צמיג א' לבין צמיג ב' אלא בין אותו הצמיג [הצמיג שמותקן בפיקנטו ע"י היצרן] ב2 מצבים שונים:
מצב 1 הוא עם לחץ האויר הנמוך [31/33]
מצב 2 עם לחץ האויר הגבוה [בתחום הכחול ו/או מעבר לו]
&nbsp
מסכים איתך שחשוב לברר מה אופי הנהיגה של הנהג המיועד. אם הוא נוהג לאט וחשובה לו הרכות והנינוחות של הנסיעה, ו/או שנוהג בכבישים מאד טובים נטולי מהמורות ו/או שאינם משובשים אז עדיף לו ה31/33
&nbsp
אני דיברתי על עצמי ועל סמך נסיוני ואסביר:. אני אוהב יחסית "להשתולל" בסיבובים זריזים ו/או דרכים "מפותלות בצפיפות". ובכלל אני אוהב לנהוג מהר בבינעירוני. במצבים כאלה יש יתרון לערכי לחץ אויר לא נמוכים [כלומר להמנע מהתחום המתאים ל"רכות ורכרוכיות"].
&nbsp
דבר שני שדיברתי עליו הוא הנזק לצמיג שקשור לערכי לחץ האויר בתחום "הנוח והרך" לעומת התחום "הכחול". אניגו קפץ כנשוך נחש וחיפש על סמך מה אני מבסס את זה, אבל, לא מזמן התברר לי שיש מתמחה אצלנו שרכש פיקנטו ידני [זהה לשלי] כמעט שנה אחריי. נהג יחסית מעט [משמעותית פחות ממני ולאחרונה החליף צמיגים כי היו אצלו "המון פיצוצים בדופן הצמיג קרוב לחיבור בין הדופן לסולייה"
להבדיל, אצלי אין כמעט כל "פיצוצים" בדופן.
תספר לאניגו שהוא מילא על פי הוראות היצרן 31/33
להגינות, אינני מבסס את דעתי על השחיקה הצידית על הסיפור שסיפר לי אותו מתמחה, אלא זה דבר שידוע לי ללא קשר. אותו מתמחה איננו בקיא בעינייני תחזוקה והמוסך המורשה החליף אצלו את רפידות הברקס אחרי שנתיים כשהיה עדיין רחוק מ30K קמ, אבל עדיין הופיעו אצלו פיצוצים.
&nbsp
לגבי צריכת הדלק / צריחת הדלק זה ברור
&nbsp
אני קצת על זמן שאול מבחינת הצמיגים. הדופן הצידית היא כחדשה אבל החריצים אצלי קרובים לקו האדום. אני עדיין סוחב. אבל יש מקרים שבתחילת נסיעה הצמיגים הקדמיים כנראה מפרפרים. הרכב מרגיש כאילו הפרונט מתרומם קלות "ונוחת" טיפונת הצידה, ואז האחיזה חוזרת. כלומר כביכול הגלגלים האחוריים משמשים כנקודת הציר לתנועת הרכב
 

חן 1111

Active member
זה ממש לא מה שאמרתי.

בדרך כלל היצרנים קובעים לחץ אופטימלי שמשקלל הכל ומתאים לרוב הנהגים. קח בחשבון שהיום השיקול העיקרי של היצרנים הוא צריכת דלק. ולחץ גבוה גם משפר את צריכת הדלק. אז אם ללחץ גבוה יותר לא היה מחיר גבוה בפרמטרים האחרים, היו מראש קובעים לחץ גבוה יותר.
וזה שלחבר שלך יש פיצוצים בדופן הצמיג קשור לדעתי יותר לפגיעה במדרכות או כבישים משובשים במיוחד, או לאיכות הצמיג. לא ראיתי בחיים שזה קורה בניפוח תקין.
 
עזוב את החבר כי לא ראיתי בעיניי את הפיצוצים שלו

התיאור שלו התאים לפיצוצי יובש אבל לא מן הנמנע שהצמיג שלו היה עדיין תקין והוחלף עקב בצע כסף. זאת הייתה טעות שלי לשרבב את הפיקנטו שלו לדיון. בכל מקרה כתבתי שכלל פיצוצי היובש הם שכיחים ומעידים על נזקים שכיחים בצמיגיהם של "המנפחים על פי ערכי הרכות והנוחות".
&nbsp
כדי שלא להתפרש לתגובה שתעיב על מצב רוחך עקב אורך מופרז, מעבר למגבלות תפוז, אני מוכן ללכת לקראתך
, ולהודות שממה שרשמת אני מוכן לקבל ש"זה מתאים לרוב הנהגים" אני כנראה לא שייך לקבוצת הרוב. זה די סותם את הגולל על המשך הוויכוח ברמה הכביכול אישית.
&nbsp
מעבר לזה כאחד "שהתחלת במצווה אז אומרים לך לגמור"... אולי תסביר כאן אחרי שפירטת את היתרונות למשל בתחום הדלקים מהם החסרונות המהותיים שעתידים להפריע למר וגברת ישראלי בנפחם לערכים כחולים.
לפחות פותח השרשור יוכל להשכיל מכך משהו.
שים לב כדי לחסוך בוויכוחים נתמקד עכשיו בערכים כחולים לעומת ערכים רכים. דהיינו במקרה הפיקנטו בערך של 36 בצמיג קר.
 

חן 1111

Active member
לא ברור לי למה אתה קורה לזה ערכים כחולים

אבל אני מניח שאתה מתכוון ללחצים גבוהים מעל המומלץ.
אז כמו שכתבתי קודם, הגדלת הלחץ עד מידה מסוימת אכן משפרת את האחיזה, וגם את צריכת הדלק. מצד שני, היא פוגעת בעיקר בנוחות.
יש גם טענה שלחץ גבוה מדי מגדיל את השחיקה במרכז הצמיג וכך מקצר את חייו באותה מידה כמו לחץ נמוך מדי.
מאידך, לחץ נמוך מדי משפר את הנוחות אבל פוגע בהתנהגות ומקטין את אורך חיי הצמיג (בעיקר בגלל שחיקה לא אחידה).
קשה לקבוע לחץ אופטימלי שיתאים לכולם. גם בגלל אופי הנהיגה, גם בגלל המטען ברכב. הרי מספיק שתעמיס שני נוסעים - נוסע מלפנים ונוסע מאחור בצד ימין, כדי שיהיה כבר צורך בלחץ שונה בצד אחד, וזה בלתי אפשרי כמובן. בגלל זה היצרנים קובעים את הלחץ האופטימלי לתנאים הממוצעים, ולנהג הממוצע הכי טוב להישאר בערכים האלה.
 
אתה איש בעל חשיבה מדעית מרשימה

אין ספק שמה שאתה רושם נכון. אבל אני מגיע מתחום שנהנים לפשט בו דברים כי אחרת זה הכל מאד מאד מסובך.
כשאני רשמתי ערכים כחולים הכוונה על סמך צילום המדבקה שצירף פותח השרשור לערכים של 36 קר. זה להבדיל מה31/33 קר בתחום הרך.
פותח השרשור איננו מתוסבך כמוני בכל הקשור למוטוריקה פסאודו ספורטיבית כזו או אחרת. הדיון החל במה להמליץ לו ואף אחד חוץ ממני לא הזכיר את המספר 36 קר בשרשור עד הלום.
אתה היחיד שאיזכרת את יתרון הלחץ הגבוה בהיבטים מסויימים.

למה איש לא מספר לו על יתרונות ה36 ועל חסרונות ה31/33? רציתי שאתה תספר לו על כך בהנחה שעליך הוא סומך, ובצדק.
 

חן 1111

Active member
לא צריך לספר לו על שום יתרונות וחסרונות. הוא צריך לסמוך על

היצרן, שכבר שקל את כל היתרונות והחסרונות וקבע לחץ אופטימלי. לרוב הנהגים זו הבחירה הטובה ביותר.
מי שרוצה להתעמק בהתנהגות הרכב עד לרמה של לשנות אותה, יש המון דברים שאפשר לשנות ברכב כדי לשפר פרמטרים מסוימים על חשבון אחרים. אפשר לשפר את ביצועי המנוע, את המבנה האווירודינמי, להחליף את מידות הצמיגים, את יחסי ההעברה של ההילוכים, גובה הרכב, התנהגות המתלים, ועוד. אבל זה עניין ללימוד והתמחות ולא משהו שעושים לפי עצות בפורום.
 

אמאנחל

Member
מנהל
מישהו יכול להסביר למה צמיג יותר מנופח נותן יתרון בהאצה?

לפי הפיזיקה שאני מכירה, כדי להאיץ בתאוצה גבוהה יותר צריך להפעיל כוח גדול יותר קדימה. הכוח המאיץ הוא חיכוך הצמיג עם הכביש. חיכוך זה שווה לכוח הנורמלי מוכפל במקדם החיכוך. הכוח הנורמלי לא משתנה בניפוח כי משקל הרכב לא משתנה. האם יש שינוי במקדם החיכוך של הצמיג כשמנפחים אותו יותר? אם לא, אז אני לא מבינה למה הטענה שצמיג מנופח יותר ייתן תאוצה גדולה יותר קדימה בקו ישר.
אשמח להארה.
 

חן 1111

Active member
הוא לא.

את צודקת בטיעון הפיזיקלי שלך. אין הבדל.
למעשה יש הבדל בכוחות. כשצמיג מנופח יותר, הקוטר שלו גדל קצת, וזה מקטין קצת את הכוח שהוא מפעיל על הכביש. כך שיש כאן דווקא יתרון לצמיג מנופח פחות.
לא טרחתי להתווכח עם הטיעון הזה של KIA PICANTO 1000 כי ממילא מדובר על רכב שהאצה חזקה מדי בקו ישר זה הדבר האחרון לדאוג לגביו.
לעומת זאת בפניות יש הבדל. כי הכוח הרוחבי המקסימלי שהצמיג יכול להפעיל בנסיעה בפנייה תלוי לא רק בכוח הנורמלי ובמקדם החיכוך, אלא גם בעיוות דפנות הצמיג. כשצמיג מנופח יותר הוא גם נעשה קשיח יותר. וזה במידה מסוימת משפר את ההתנהגות בפניות.
 

kitt

New member
אבל כשהצמיג מנופח יותר יש לו פחות מגע עם הכביש וזה

מוריד (להבנתי) את האחיזה בסיבובים...
 

חן 1111

Active member
מבחינה פיזיקלית טהורה לא. אם שטח המגע יורד

והמשקל נשאר אותו דבר, אז יש יותר לחץ על כל נקודה. לכן הנוסחה של כוח החיכוך לא כוללת את השטח. רק מכפלה של הכוח הנורמלי (המשקל) במקדם החיכוך.
 
מעבר לכך, צמיג של רכב שונה מצמיג של אופנוע או אופניים

הפרופיל הוא סולייה ישרה והדופן בנוייה ב90 מעלות ביחס לסולייה.
בכלים דו גלגליים הפרופיל אובלי.
העלאת הלחץ בצמיג של רכב לכן לא תשנה את רוחב הסולייה. בצמיג של אופנוע להבדיל ייתכן שהרכיב האובלי במבנה יקטן לכיוון רכיב עגול
 

חן 1111

Active member
צמיג של אופנוע זה משהו שונה עם פיזיקה שונה.

ברכב מה שקובע בפניות זה החיכוך של הסוליה עם הכביש, והקשיחות של דפנות הצמיגים. באופנוע בפניות אתה נוסע כביכול על דופן הצמיג. אז הצמיג צריך להיות כולו קשיח, ויש חשיבות למקדם החיכוך של הגומי בדופן הצמיג לא פחות, למעשה יותר, מזה של הסוליה.
למעשה אי אפשר לדבר בצמיג כזה על דופן. יותר על סוליה מעוגלת שנמשכת גם לצדדים.
 

enigo

New member
תציץ בצמיג של אופנוע מודרני, נראה לי שהוא שונה ממה

שאתה מדמיין. יש דופן ברורה ונפרדת מהסוליה. מה שכן, הסוליה הרבה יותר מעוגלת מאשר ברכב.
&nbsp
 

חן 1111

Active member
אני יודע איך נראה צמיג של אופנוע.

יש דופן נמוכה וקשיחה יחסית, והסוליה מתעגלת ונמשכת בערך עד חצי גובה הצמיג, אולי יותר. והדופן חייבת להיות קשיחה חסית כדי לאפשר נסיעה בזוויות די חדות.
 

enigo

New member
נראה לי שדווקא בגלל ההטיה, העומסים על הדופן פחות גדולים

מאשר בצמיג של אוטו. הרי באוטו הכח על הדופן של הצמיג הוא כמעט ב-90 מעלות, בעוד שבאופנוע שמוטה על צידו לתוך הפניה, הכח הצידי על הדופן הוא בזווית חדה יותר, ולכן העיוות יהיה קטן יותר.
 

חן 1111

Active member
אבל מתווסף רכיב המשקל.

במחשבה שנייה, באופנוע המשקל והכוח הצנטריפוגלי פועלים בערך בכיוונים מנוגדים כך שהם מאזנים אחד את השני. פחות או יותר.
מצד שני, נראה לי שעיוות של הדופן ישפיע יותר על ההתנהגות באופנוע מאשר במכונית.
 

enigo

New member
הכח הצנטרפוגלי והמשקל בדיוק מבטלים אחד את השני, זה כל העניין

בהטיה...
וכן, כמו כל דבר אחר בניהוג, מרגישים באופנוע את עיוות הצמיג הרבה יותר מאשר באוטו.
 
למעלה