קיבלתי מאמר מחברה מקנדה

יוליקה

Member
מנהל
קיבלתי מאמר מחברה מקנדה

http://www.jewishjournal.com/world/...ing_new_life_to_budapest_synagogues_20120502/

העברתי לתרגומון של גוגל - אינני אחראית על הדיוק המקור באנגלית:

Ban Linda egy rebbetzin, de a tömege göndör haj és vaskos gyűrűk az ujjak mindkét kezét, ő aligha illik a sztereotípia egy közép-európai rabbi felesége.

A két gyermek anyja az ő 30-as évek közepén, Ban nős Tamás Vero, a 38 éves spirituális vezetője budapesti Frankel Leó utcai zsinagóga, a neo-gótikus épület rejtett egy udvaron, közel a Duna.

A gyülekezet tarthat a kulcs a Zsidó jövő Magyarországon.

"A férjem és én építik a zsidó közösség a zsinagógában," mondta Ban. "De a célom az, hogy tagjaink hogy a judaizmus a házi otthonaikat."

Frankel Leo az egyik egy marék budapesti zsinagógák, hogy látott már megugrottak a tagság és közösségi szerepvállalásának köszönhetően az elmúlt években az aktív fiatal rabbi és egy családbarát fókusz.

"Egy év és másfél ezelőtt, miután átvette a rabbi, a zsinagóga szinte teljesen üres volt, mindössze nyolc-kilenc ember jön pénteken éjszaka," mondta Darvas István rabbi, 38, a Dózsa György utcai zsinagógában. "Most már 60 vagy több minden pénteken, és még mindig növekszik."

Egy másik ilyen gyülekezetek, Bet Shalom volt az emelés a tagság, hogy kinőtte a helyiségeit.

A húsvét előtti héten, Bet Shalom, amely az elmúlt évtizedben, így ugrott a mintegy 20 főből mintegy 250, a gála ünnepelte beiktatását újjáépített zsinagóga komplexum, amely tartalmazza az új szentélyben, hogy megduplázza az ülőhelyek az előző 169.

A rendezvény fő kapott a médiában, hangszóró szerepel az izraeli nagykövet.

"Ez az első alkalom a 80 éve, hogy egy gyülekezet nőtt annyira, hogy szükség van egy nagyobb zsinagóga," mondta Horváth József, 43, Bet Shalom elnöke. "A régi zsinagógában volt túl kicsi az embereknek a száma, és nem volt hely a kiddus és nincs hely a tanulásra."

A becslések szerint 80.000 zsidó, Budapest legnagyobb zsidó népesség minden közép-európai város. Itt található mintegy 20 zsidó gyülekezetek, kezdve a domináns neológ (mérsékelt konzervatív) patak hagyományos ortodox és a Chábád, amerikai stílusú reformokért, hogy az informális minyanim, mint Dor Hadash, független egalitárius gyülekezeti társított Maszorti ( Konzervatív) mozgalom.

Mint a többi poszt-kommunista országban, ott volt a zsidó élet újjászületésének és az identitás, hiszen a vasfüggöny leomlása több mint 20 évvel ezelőtt. De a vegyes házasságok aránya továbbra is magas, a felmérések szerint mintegy 50 százalékos, és a legtöbb város zsidóknak semmi köze a szervezett zsidó élet.

Tanulmányok kimutatták, hogy azok, akik gyakran tapasztalnak leányvállalata zsidóságát az otthonon kívül és azon kívüli zsinagóga szervezeteken keresztül, hogy a tartomány a város zsidó közösségi központ, az ifjúsági csoportok, hogy a zsidó nyári táborban Szarvas Magyarország déli részén.

Sok önmagát azonosítja zsidó fiatalok elutasítják létre a judaizmus és vonzódik felé alternatív zsidó ifjúsági élet, amelynek középpontjában a kávézók és a kulturális események, a trendi belvárosi zsidónegyed.

Mindezek alapján a Frankel Leó, Dózsa György és a Bet Shalom zsinagóga van, egyesek szerint, átalakítja a zsidó vallási élet Magyarországon.

Vezeti: helyi rabbik, akik eljöttek az életkor bukása után a kommunizmus, akkor próbálja meg a fiatalok körében a szervezett általános és előmozdítsák a zsinagógát a hangsúly a közösség, a tanulás és a hosszú távú zsidó folytonosságot.

"Valós és erős közösségek nőhetnek zsinagógák köré, ahol családok vesznek részt", mondta Mircea Cernov, egy oktató, aki részt vesz a Dózsa György zsinagóga. "Valószínűleg a felnevelt gyermekek ebben a környezetben fog hatni az elkövetkező években."

Horváth, építőmérnök, akinek a felesége is áttért a zsidó hitre, egyetért. "Ez a jövő," mondta.

Azt mondta, hogy nőtt fel egy felekezet nélküli, nem vallásos haza. Nem volt egészen volt, hogy mintegy 20 tanulta édesanyja, a gyermek túlélte a holokausztot, zsidó volt. Ő közelebb a zsidó világot, és a zsidó hitre, mikor kezdett kosárlabdázni a Maccabi sportegyesület az ő 20s. Végül szolgált elnöke Maccabi Magyarországon 12 éve.

"Ez volt az első, amikor fia született, hogy úgy döntött, hogy több zsidó szabályok megtartása otthon, hogy gyújtsa meg a gyertyákat," mondta Horváth. "És akkor, két vagy három évvel ezelőtt indult, a fogadási Shalom, mint egy család."

Mind a növekvő gyülekezet egy másik irányultság, de mind a három alá Mazsihisz, a hivatalos zsidó ernyőszervezet. Vero, Darvas és Radnóti Zoltán, a rabbi a Bet Shalom, mind edzett a neológ rabbiképző Budapesten.

Radnóti ma tartja magát a modern ortodox, és az új Bet Shalom szentély tartalmaz mechitzah, a rituális elválasztó korlát férfiak és nők.

Ő és Darvas egyaránt eljussanak házasodtak családok vagy más nem-zsidók, akik szeretnének váltani.

A legtöbb gyülekezet a Frankel Leó fiatal párok és családok, akik csatlakoztak a zsidó ifjúsági szervezetek és elmentek a szarvasi zsidó nyári táborban a gyermekek és a tizenévesek, de alig volt mit tenni a szervezett zsidó élet utána. Most, hogy házasok és gyermeket, mondta Linda Ban, jönnek vissza.

"A gyülekezet teljesen alapján az emberek tudtuk meg Szarvas vagy más ifjúsági tevékenys&#233
 

evike

Active member
מנהל
ובשביל אלה שמעדיפים בעברית

העברתי בגוגל את המקור שבאנגלית.
כמובן, אין אחריות על התרגום - לפעמים זה אפילו יוצא מצחיק, מוזר, לא נכון, או שחלק מהמילים נשארות בשפת המקור.
אבל אפשר להבין את רוח הדברים.

שבת שלום.



לינדה באן הוא רבנית, אבל עם שפעת שיער מתולתל טבעות עבות על אצבעות שתי הידיים, היא לא מתאימה לסטריאוטיפ של אשתו המרכזי של אירופה של הרב.

אם לשניים באמצע שנות ה -30, באן נשוי Tamas Vero, מנהיג 38 בת הרוחני של בית הכנסת של בודפשט פרנקל רחוב ליאו, מבנה ניאו גותי מוסתר בחצר ליד הדנובה.

הקהילה עשויים להחזיק המפתח לעתיד היהודי בהונגריה.

"בעלי ואני בונים קהילה יהודית בבית הכנסת שלנו", אומר באן. "אבל המטרה שלי היא לקחת את היהדות שלנו חברי בית אל בתיהם."

פרנקל ליאו הוא בין קומץ של בתי כנסת בבודפשט כי יש לראות התגברות של חברות ומעורבות קהילתית בשנים האחרונות הודות רבנים צעירים פעילים מוקד ידידותי למשפחה.

"שנה ו וחצי לפני, אחרי שלקחתי על כרב בית הכנסת שלנו היה כמעט ריק, עם רק 8 או 9 אנשים באים בימי שישי בערב", אמר הרב אישטוון Darvas, 38, של בית הכנסת גיורגי רחוב Dozsa. "עכשיו יש לנו 60 או יותר בכל יום שישי, ואנחנו עדיין גדלים."

נוספת של קהילות אלה, בית שלום, היה כזה גידול במספר החברים שהוא נגמל הנחות שלה.

שבוע לפני פסח, בית שלום, אשר בעשור האחרון או כך קפץ מ כ 20 חברים כ 250, חגגו את חנוכת חגיגית של מתחם בית הכנסת מחדש, הכולל מקלט חדש מכפיל ישיבה של קודמו על 169.

האירוע קיבל את הזרם המרכזי של הסיקור התקשורתי, רמקולים כלולים שגריר ישראל.

"זו הפעם הראשונה ב -80 השנים הקהילה גדלה עד כדי כך צריך בית כנסת גדול יותר", אמר יוזף הורבט, 43, נשיא של שלום בית. "בית הכנסת הישן שלנו היה קטן מדי עבור מספר אנשים, ולא היה מקום לקידוש ואין מקום ללמוד."

עם כ -80,000 יהודים כ, בודפשט יש את האוכלוסייה היהודית הגדול ביותר של כל עיר אירופית מרכזית. זהו ביתם של כ -20 קהילות יהודיות, החל הניאולוגים הדומיננטי (מתון קונסרבטיבי) זרם אורתודוקסי מסורתי חב"ד, הרפורמה בסגנון אמריקאי, כדי מניינים פורמלי כגון חד"ש דור, קהילה שוויונית עצמאית המשויך המסורתית ( התנועה הקונסרבטיבית).

כמו הפוסט קומוניסטיות בארצות אחרות, חלה תחייה של חיים הזהות היהודית מאז מסך הברזל ירד יותר מ -20 שנה. אך שיעור נישואי התערובת עדיין גבוה פי הסקרים על 50 אחוז, ואת רוב יהודי העיר אין לי מה לעשות עם החיים היהודי המאורגן.

מחקרים מראים כי אלה אשר אינם שותפים חווים לעיתים קרובות היהדות מחוץ לבית, מחוץ לבית הכנסת באמצעות ארגונים נע בין מרכז הקהילה היהודית בעיר, קבוצות נוער, למחנה קיץ יהודי Szarvas בדרום הונגריה.

רבים עצמית זיהוי צעירים יהודים ליהדות לדחות הקים נטו לכיוון זירת הנוער אלטרנטיבה יהודית המתמקדת בתי קפה ומופעי תרבות ברבעון במרכז העיר אופנתי היהודית.

על רקע זה, ליאו פרנקל, Dozsa גיורגי ושלום הם בתי הכנסת ב ', יש אומרים, משנים את פני חיי הדת היהודיים בהונגריה.

בראשות הרבנים המקומיים שהגיעו לגיל לאחר נפילת הקומוניזם, הם מנסים להעסיק בני נוער בתוך הזרם המרכזי המאורגנת ולקדם את בית הכנסת כמוקד של לימוד קהילתי, לטווח ארוך ההמשכיות היהודית.

"קהילות אמיתיים וחזקים יכולים לגדול סביב בתי הכנסת שבו משפחות העוסקות", אמר מירצ'ה Cernov, איש חינוך שמשתתף הכנסת גיורגי Dozsa. "כנראה את הילדים שגדלו בסביבה זו תהיה השפעה בשנים הבאות."

הורבט, מהנדס אזרחי שאשתו להתגייר, מסכים. "זה העתיד", אמר.

הוא אמר שהוא גדל בבית, מזוהים דתית. רק הוא היה על 20, כי נודע לו שאמו, ניצולת השואה של ילד, היה יהודי. הוא התקרב אל העולם היהודי, ליהדות, כאשר הוא החל לשחק כדורסל ספורט מכבי המועדון בשנות ה -20 לחייו. בסופו של דבר הוא שימש כיו"ר מכבי בהונגריה במשך 12 שנים.

"זה היה כאשר הבן הראשון שלי נולד החלטנו להתחיל שמירה על כללים יהודים נוספים בבית, להדליק את הנרות", אמר הורבט. "ואז, שנתיים או שלוש לפני שהתחלנו לבוא לבית שלום כמשפחה."

כל הקהילות הגדלים יש אוריינטציה שונה, אבל כל השלושה לבוא תחת Mazsihisz, ארגון הגג היהודי הרשמי. Vero, Darvas ו זולטן רדנוטי, רבה של בית שלום, הוכשרו בבת המדרש לרבנים בבודפשט הניאולוגים.

רדנוטי עכשיו רואה את עצמו אורתודוקסי מודרני, ואת בית המקדש החדש שלום כולל מחיצה, מחסום טקס הפרדת גברים ונשים.

הוא Darvas גם להושיט יד למשפחות מעורבות או אחרים שאינם יהודים המבקשים להתגייר.

רוב המתפללים בבית פרנקל ליאו הם זוגות צעירים ומשפחות שהצטרפו ארגוני נוער יהודיים הלך למחנה הקיץ היהודי Szarvas כמו ילדים ובני נוער, אך היו עוד הרבה מה לעשות עם החיים היהודי המאורגן לאחר מכן. עכשיו הם נשואים ויש להם ילדים, אמרה לינדה באן, הם חוזרים.

"הקהילה שלנו מבוססת לחלוטין על אנשים שהכרנו ב Szarvas או פעילויות נוער אחרים, אך חלקם לא ראינו במשך 15 שנים," אמרה. "כאשר הם הופכים להיות המשפחה, הם רוצים להיות יהודים שוב. אבל הם לא יודעים איך להביא את היהדות בבית, כיצד יש בית יהודי. ואני מוצא את זה עצוב. "

נדיר בהונגריה, באן ובעלה שניהם גדלו בבתים יהודיים מסורתיים. הם משתמשים חייהם ואת upbringings כדוגמאות בהוראה שלהם ערכי היהדות, המסורת והתרבות של משפחות צעירות עכשיו מצטרפים לקהילה שלהם.

בפרט, באן מאגד ההיסטוריה המשפחתית שלה וחוויות בסדרה של ספרי ילדים מאוירים כי להסביר ולחקור יהודים, יהודיות ויהדות במונחים פשוטים אך בעלי משמעות המותאמות לכל אחד בכל משפחה מורחבת מודרנית.

"ההורים מתקשים לדבר ספור לילדים על יהדות כי הם מלאים שאלות בלתי פתורות עצמם", כתבה ב "מה זה אומר להיות יהודי", אחד הספרים שלה, כי גם יצא לאור במהדורה בשפה האנגלית.

"אני רוצה ליצור הזדמנויות", היא כתבה, "כל בני המשפחה סבים, הורים, שלב הורים וילדים, יהודים ולא יהודים, מאמינים ושאינם מאמינים כאחד, לדבר זה עם זה בגלוי בכנות על יהדות, ללא טאבו, ציפיות או תשובות מרשם. "
 

agibagi

New member
אויקה על התרגום

לצערי לי אין סבלנות לתרגם מאמר ארוך
אצל יהודי הונגריה או שיש התעוררות לשורשים
או מנסים להרחיק את עצמם בכלל . אני קוראת
באתר jewish meeting ואני שמחה לראות
פעילויות לא רק בבית כנסת אלה גם במפגשים חברתיים
 

evike

Active member
מנהל
הכבוד מגיע לגוגל, לא לי


מתי הם ילמדו לתרגם נכון?...
 

orlu

New member
אגי,,,לא נעים אבל עולה

שהסיבה היא אנטישמיות.
אני שומעת חוויות ממש לא נעימות שחווים יהודים, בעסקים,בדרך הביתהה מבית הכנסת (כן כן) ועוד מיניי ארועים....
 

evike

Active member
מנהל
ראיון עם רחל אדם מנהלת השידורים בהונגרית

בקול שראל. מראיינים גם את הרב הראשי לשעבר, הרב פרופסור יהודה יוסף שוויצר, ועוד.
הראיון בא בעקבות דיווחים על עליית האנטישמיות בהונגריה.
זה היה ברשת ב', בתוכנית הקשר הישראלי, בשבוע שעבר.
(בעקבות הבז בשל התפטרותו של טומי, לא היה טעם דבר על כך, אז דחיתי לעכשיו)

יכול להיות שהאפשרות לשמוע את התוכנית תהיה רק היום, יכול להיות שעוד שבוע. (חלק מהתוכניות ניתנות לשבוע נוסף, חלקן לא.)
היה מעניין.

בקישור בתוכניות המוקלטות צריך לרדת לאות ה' - הקשר הישראלי, שיחות עם מאזינים בחו"ל.
ללחוץ על הרמקול הקטן. בחלון שנפתח, להזיז את הסקלה ל 00:05:29
 

evike

Active member
מנהל
orlu אם את רוצה את ההקלטה למוזיאון, יש לי

אותה, וגם את זו של אתמול.
(אם כי, לא בטוח שיש לזה עניין במוזיאון.)
 

orlu

New member
אוויקה,כרצונך,כבר יש לך קו ישיר

אליהם,מקותלגת.אבל אשאל ואומר לך בשמחה
 
הסיבה היא אנטישמיות

ממשלת הונגריה רוצה ליפות
אבל העם לא השתנה נשארו אנטישמים
 

עב

New member
טוב שממשלת הונגריה רוצה ליפות

לפחות הממשלה מבינה שאנטישמיות היא לא "בון טון".
 
שממשלת הונגריה

תסגור את כל הפלגות הימיניות
לפי החוזה השלום אסור התבלטויות אנטישמיות
כך אני מבין,
בכל אופן כל הפרסומים הימניים הם נגד החוק
 

englender

New member
אנטישמיות בהונגריה.

1. בהונגריה התבטאות גזענית לא נגד החוק. בזמן הסוציאליסטים הפרלמנט חוקק חוק לאסור התבטאויות גזעניות, אבל נשיא המדינה הימני לא חתם עליו, לכן לא נכנס לתוקף.
2. . אני לא יודע מה רוצה ליפות ממשלת הונגריה, אבל זה יהיה קשה כאשר בכירי השלטון אנטישמים,
מספר דוגמאות:
יו"ר הפרלמנט ההונגרי Kövér László ומנכ"ל משרד החוץ Németh Zsolt השתתפו בלווית מנהיג האנטישמי הידוע לשימצה Csurka István.
יו"ר סיעת FIDESZ בפרלמנט Lázár János תקף בפרלמנט את חבר הפרלמנט היהודי Dr. Schiffer András על זה שאביו היה מנהל סניף בנק לאומי בבודפשט.
 

B T1

New member
גם אני מוכן להשתתף בלוויות של אנטישמים....:

כל המרבה הרי זה משובח
 

B T1

New member
אם האיש קבור עמוק.... אבל באמת עמוק....

לא אכפת לי שישבחו אותו אותו קצת
 

englender

New member
גם הורטי מיקלוש קבור עמוק, ובכל זאת...

אני לא חושב שיש יהודים שרוצים לשבח אותו אפילו קצת.
 
למעלה