קיבלתי מאמר מחברה מקנדה
http://www.jewishjournal.com/world/...ing_new_life_to_budapest_synagogues_20120502/
העברתי לתרגומון של גוגל - אינני אחראית על הדיוק המקור באנגלית:
Ban Linda egy rebbetzin, de a tömege göndör haj és vaskos gyűrűk az ujjak mindkét kezét, ő aligha illik a sztereotípia egy közép-európai rabbi felesége.
A két gyermek anyja az ő 30-as évek közepén, Ban nős Tamás Vero, a 38 éves spirituális vezetője budapesti Frankel Leó utcai zsinagóga, a neo-gótikus épület rejtett egy udvaron, közel a Duna.
A gyülekezet tarthat a kulcs a Zsidó jövő Magyarországon.
"A férjem és én építik a zsidó közösség a zsinagógában," mondta Ban. "De a célom az, hogy tagjaink hogy a judaizmus a házi otthonaikat."
Frankel Leo az egyik egy marék budapesti zsinagógák, hogy látott már megugrottak a tagság és közösségi szerepvállalásának köszönhetően az elmúlt években az aktív fiatal rabbi és egy családbarát fókusz.
"Egy év és másfél ezelőtt, miután átvette a rabbi, a zsinagóga szinte teljesen üres volt, mindössze nyolc-kilenc ember jön pénteken éjszaka," mondta Darvas István rabbi, 38, a Dózsa György utcai zsinagógában. "Most már 60 vagy több minden pénteken, és még mindig növekszik."
Egy másik ilyen gyülekezetek, Bet Shalom volt az emelés a tagság, hogy kinőtte a helyiségeit.
A húsvét előtti héten, Bet Shalom, amely az elmúlt évtizedben, így ugrott a mintegy 20 főből mintegy 250, a gála ünnepelte beiktatását újjáépített zsinagóga komplexum, amely tartalmazza az új szentélyben, hogy megduplázza az ülőhelyek az előző 169.
A rendezvény fő kapott a médiában, hangszóró szerepel az izraeli nagykövet.
"Ez az első alkalom a 80 éve, hogy egy gyülekezet nőtt annyira, hogy szükség van egy nagyobb zsinagóga," mondta Horváth József, 43, Bet Shalom elnöke. "A régi zsinagógában volt túl kicsi az embereknek a száma, és nem volt hely a kiddus és nincs hely a tanulásra."
A becslések szerint 80.000 zsidó, Budapest legnagyobb zsidó népesség minden közép-európai város. Itt található mintegy 20 zsidó gyülekezetek, kezdve a domináns neológ (mérsékelt konzervatív) patak hagyományos ortodox és a Chábád, amerikai stílusú reformokért, hogy az informális minyanim, mint Dor Hadash, független egalitárius gyülekezeti társított Maszorti ( Konzervatív) mozgalom.
Mint a többi poszt-kommunista országban, ott volt a zsidó élet újjászületésének és az identitás, hiszen a vasfüggöny leomlása több mint 20 évvel ezelőtt. De a vegyes házasságok aránya továbbra is magas, a felmérések szerint mintegy 50 százalékos, és a legtöbb város zsidóknak semmi köze a szervezett zsidó élet.
Tanulmányok kimutatták, hogy azok, akik gyakran tapasztalnak leányvállalata zsidóságát az otthonon kívül és azon kívüli zsinagóga szervezeteken keresztül, hogy a tartomány a város zsidó közösségi központ, az ifjúsági csoportok, hogy a zsidó nyári táborban Szarvas Magyarország déli részén.
Sok önmagát azonosítja zsidó fiatalok elutasítják létre a judaizmus és vonzódik felé alternatív zsidó ifjúsági élet, amelynek középpontjában a kávézók és a kulturális események, a trendi belvárosi zsidónegyed.
Mindezek alapján a Frankel Leó, Dózsa György és a Bet Shalom zsinagóga van, egyesek szerint, átalakítja a zsidó vallási élet Magyarországon.
Vezeti: helyi rabbik, akik eljöttek az életkor bukása után a kommunizmus, akkor próbálja meg a fiatalok körében a szervezett általános és előmozdítsák a zsinagógát a hangsúly a közösség, a tanulás és a hosszú távú zsidó folytonosságot.
"Valós és erős közösségek nőhetnek zsinagógák köré, ahol családok vesznek részt", mondta Mircea Cernov, egy oktató, aki részt vesz a Dózsa György zsinagóga. "Valószínűleg a felnevelt gyermekek ebben a környezetben fog hatni az elkövetkező években."
Horváth, építőmérnök, akinek a felesége is áttért a zsidó hitre, egyetért. "Ez a jövő," mondta.
Azt mondta, hogy nőtt fel egy felekezet nélküli, nem vallásos haza. Nem volt egészen volt, hogy mintegy 20 tanulta édesanyja, a gyermek túlélte a holokausztot, zsidó volt. Ő közelebb a zsidó világot, és a zsidó hitre, mikor kezdett kosárlabdázni a Maccabi sportegyesület az ő 20s. Végül szolgált elnöke Maccabi Magyarországon 12 éve.
"Ez volt az első, amikor fia született, hogy úgy döntött, hogy több zsidó szabályok megtartása otthon, hogy gyújtsa meg a gyertyákat," mondta Horváth. "És akkor, két vagy három évvel ezelőtt indult, a fogadási Shalom, mint egy család."
Mind a növekvő gyülekezet egy másik irányultság, de mind a három alá Mazsihisz, a hivatalos zsidó ernyőszervezet. Vero, Darvas és Radnóti Zoltán, a rabbi a Bet Shalom, mind edzett a neológ rabbiképző Budapesten.
Radnóti ma tartja magát a modern ortodox, és az új Bet Shalom szentély tartalmaz mechitzah, a rituális elválasztó korlát férfiak és nők.
Ő és Darvas egyaránt eljussanak házasodtak családok vagy más nem-zsidók, akik szeretnének váltani.
A legtöbb gyülekezet a Frankel Leó fiatal párok és családok, akik csatlakoztak a zsidó ifjúsági szervezetek és elmentek a szarvasi zsidó nyári táborban a gyermekek és a tizenévesek, de alig volt mit tenni a szervezett zsidó élet utána. Most, hogy házasok és gyermeket, mondta Linda Ban, jönnek vissza.
"A gyülekezet teljesen alapján az emberek tudtuk meg Szarvas vagy más ifjúsági tevékenysé
http://www.jewishjournal.com/world/...ing_new_life_to_budapest_synagogues_20120502/
העברתי לתרגומון של גוגל - אינני אחראית על הדיוק המקור באנגלית:
Ban Linda egy rebbetzin, de a tömege göndör haj és vaskos gyűrűk az ujjak mindkét kezét, ő aligha illik a sztereotípia egy közép-európai rabbi felesége.
A két gyermek anyja az ő 30-as évek közepén, Ban nős Tamás Vero, a 38 éves spirituális vezetője budapesti Frankel Leó utcai zsinagóga, a neo-gótikus épület rejtett egy udvaron, közel a Duna.
A gyülekezet tarthat a kulcs a Zsidó jövő Magyarországon.
"A férjem és én építik a zsidó közösség a zsinagógában," mondta Ban. "De a célom az, hogy tagjaink hogy a judaizmus a házi otthonaikat."
Frankel Leo az egyik egy marék budapesti zsinagógák, hogy látott már megugrottak a tagság és közösségi szerepvállalásának köszönhetően az elmúlt években az aktív fiatal rabbi és egy családbarát fókusz.
"Egy év és másfél ezelőtt, miután átvette a rabbi, a zsinagóga szinte teljesen üres volt, mindössze nyolc-kilenc ember jön pénteken éjszaka," mondta Darvas István rabbi, 38, a Dózsa György utcai zsinagógában. "Most már 60 vagy több minden pénteken, és még mindig növekszik."
Egy másik ilyen gyülekezetek, Bet Shalom volt az emelés a tagság, hogy kinőtte a helyiségeit.
A húsvét előtti héten, Bet Shalom, amely az elmúlt évtizedben, így ugrott a mintegy 20 főből mintegy 250, a gála ünnepelte beiktatását újjáépített zsinagóga komplexum, amely tartalmazza az új szentélyben, hogy megduplázza az ülőhelyek az előző 169.
A rendezvény fő kapott a médiában, hangszóró szerepel az izraeli nagykövet.
"Ez az első alkalom a 80 éve, hogy egy gyülekezet nőtt annyira, hogy szükség van egy nagyobb zsinagóga," mondta Horváth József, 43, Bet Shalom elnöke. "A régi zsinagógában volt túl kicsi az embereknek a száma, és nem volt hely a kiddus és nincs hely a tanulásra."
A becslések szerint 80.000 zsidó, Budapest legnagyobb zsidó népesség minden közép-európai város. Itt található mintegy 20 zsidó gyülekezetek, kezdve a domináns neológ (mérsékelt konzervatív) patak hagyományos ortodox és a Chábád, amerikai stílusú reformokért, hogy az informális minyanim, mint Dor Hadash, független egalitárius gyülekezeti társított Maszorti ( Konzervatív) mozgalom.
Mint a többi poszt-kommunista országban, ott volt a zsidó élet újjászületésének és az identitás, hiszen a vasfüggöny leomlása több mint 20 évvel ezelőtt. De a vegyes házasságok aránya továbbra is magas, a felmérések szerint mintegy 50 százalékos, és a legtöbb város zsidóknak semmi köze a szervezett zsidó élet.
Tanulmányok kimutatták, hogy azok, akik gyakran tapasztalnak leányvállalata zsidóságát az otthonon kívül és azon kívüli zsinagóga szervezeteken keresztül, hogy a tartomány a város zsidó közösségi központ, az ifjúsági csoportok, hogy a zsidó nyári táborban Szarvas Magyarország déli részén.
Sok önmagát azonosítja zsidó fiatalok elutasítják létre a judaizmus és vonzódik felé alternatív zsidó ifjúsági élet, amelynek középpontjában a kávézók és a kulturális események, a trendi belvárosi zsidónegyed.
Mindezek alapján a Frankel Leó, Dózsa György és a Bet Shalom zsinagóga van, egyesek szerint, átalakítja a zsidó vallási élet Magyarországon.
Vezeti: helyi rabbik, akik eljöttek az életkor bukása után a kommunizmus, akkor próbálja meg a fiatalok körében a szervezett általános és előmozdítsák a zsinagógát a hangsúly a közösség, a tanulás és a hosszú távú zsidó folytonosságot.
"Valós és erős közösségek nőhetnek zsinagógák köré, ahol családok vesznek részt", mondta Mircea Cernov, egy oktató, aki részt vesz a Dózsa György zsinagóga. "Valószínűleg a felnevelt gyermekek ebben a környezetben fog hatni az elkövetkező években."
Horváth, építőmérnök, akinek a felesége is áttért a zsidó hitre, egyetért. "Ez a jövő," mondta.
Azt mondta, hogy nőtt fel egy felekezet nélküli, nem vallásos haza. Nem volt egészen volt, hogy mintegy 20 tanulta édesanyja, a gyermek túlélte a holokausztot, zsidó volt. Ő közelebb a zsidó világot, és a zsidó hitre, mikor kezdett kosárlabdázni a Maccabi sportegyesület az ő 20s. Végül szolgált elnöke Maccabi Magyarországon 12 éve.
"Ez volt az első, amikor fia született, hogy úgy döntött, hogy több zsidó szabályok megtartása otthon, hogy gyújtsa meg a gyertyákat," mondta Horváth. "És akkor, két vagy három évvel ezelőtt indult, a fogadási Shalom, mint egy család."
Mind a növekvő gyülekezet egy másik irányultság, de mind a három alá Mazsihisz, a hivatalos zsidó ernyőszervezet. Vero, Darvas és Radnóti Zoltán, a rabbi a Bet Shalom, mind edzett a neológ rabbiképző Budapesten.
Radnóti ma tartja magát a modern ortodox, és az új Bet Shalom szentély tartalmaz mechitzah, a rituális elválasztó korlát férfiak és nők.
Ő és Darvas egyaránt eljussanak házasodtak családok vagy más nem-zsidók, akik szeretnének váltani.
A legtöbb gyülekezet a Frankel Leó fiatal párok és családok, akik csatlakoztak a zsidó ifjúsági szervezetek és elmentek a szarvasi zsidó nyári táborban a gyermekek és a tizenévesek, de alig volt mit tenni a szervezett zsidó élet utána. Most, hogy házasok és gyermeket, mondta Linda Ban, jönnek vissza.
"A gyülekezet teljesen alapján az emberek tudtuk meg Szarvas vagy más ifjúsági tevékenysé