קטר קיטור ארץ-ישראלי בתצוגה - בפרו!

מצב
הנושא נעול.
קטר קיטור ארץ-ישראלי בתצוגה - בפרו!
לאחרונה הסב חבר מאוסטרליה את תשומת לבי לעובדה שמהווה מבחינתי סנסציה של ממש - מסתבר שלא כל קטרי המסילה התקנית של רכבת המנדט נחתכו לגרוטאות, כמו שחשבנו עד כה, אלא אחד מהם שמור עדיין ואף מוצג לראווה - אבל בפרו! בעת הקמת נמל חיפה החדש בידי ממשלת המנדט בסוף שנות ה-20 ותחילת שנות ה-30 של המאה ה-20 רכשה מחלקת עבודות ההקמה (Haifa Harbour Works Department, ובקיצור: HHWD) שישה-עשר קטרי קיטור 0-6-0ST למסילה תקנית משני דגמים דומים מתוצרת חברת Hunslet הבריטית. אחרי סיום העבודות נמכרו 9 מתוכם חזרה לבריטניה ומצאו תעסוקה נוספת (לאחר שיפוץ נרחב אצל היצרן) במגוון מקומות. כל אלו שנשארו בבריטניה נגרטו עד סוף שנות ה-60, אבל אחד מהתשעה נמכר בהמשך לרכבת הדרומית של פרו ועקבותיו נעלמו. עד עכשיו... התמונה המצורפת מוכיחה שהקטר, שקיבל בדרום-אמריקה את המספר 23, עדיין שלם ועומד, בפארק בעיר Arequipa, שם היו הסדנאות הראשיות של החברה. לפיכך, זהו קטר הקיטור הארץ-ישראלי היחיד מהמסילה התקנית ששרד עד ימינו אנו, ואחד משניים בלבד מכל קטרי הקיטור הארץ-ישראלים ששרדו שלמים- השני הוא כמובן מספר 10 של הרכבת החג'אזית, שנמצא במוזיאון הרכבת בחיפה. (( לצורך ההבהרה - קטר 70307 של הצבא הבריטי, ששמור היום בבריטניה, אמנם עבר בארץ אבל ככל הידוע לא עבד כאן אלא רק אוחסן והועבר, ובדומה לקטר 46244 של הרכבת התורכית, שאולי כן עבד בארץ, לא היה שייך אף-פעם לגוף ארץ-ישראלי, אלא לצבא הבריטי ))
 

בועז ל

New member
קטר קיטור ארץ-ישראלי בתצוגה - בפרו!
לאחרונה הסב חבר מאוסטרליה את תשומת לבי לעובדה שמהווה מבחינתי סנסציה של ממש - מסתבר שלא כל קטרי המסילה התקנית של רכבת המנדט נחתכו לגרוטאות, כמו שחשבנו עד כה, אלא אחד מהם שמור עדיין ואף מוצג לראווה - אבל בפרו! בעת הקמת נמל חיפה החדש בידי ממשלת המנדט בסוף שנות ה-20 ותחילת שנות ה-30 של המאה ה-20 רכשה מחלקת עבודות ההקמה (Haifa Harbour Works Department, ובקיצור: HHWD) שישה-עשר קטרי קיטור 0-6-0ST למסילה תקנית משני דגמים דומים מתוצרת חברת Hunslet הבריטית. אחרי סיום העבודות נמכרו 9 מתוכם חזרה לבריטניה ומצאו תעסוקה נוספת (לאחר שיפוץ נרחב אצל היצרן) במגוון מקומות. כל אלו שנשארו בבריטניה נגרטו עד סוף שנות ה-60, אבל אחד מהתשעה נמכר בהמשך לרכבת הדרומית של פרו ועקבותיו נעלמו. עד עכשיו... התמונה המצורפת מוכיחה שהקטר, שקיבל בדרום-אמריקה את המספר 23, עדיין שלם ועומד, בפארק בעיר Arequipa, שם היו הסדנאות הראשיות של החברה. לפיכך, זהו קטר הקיטור הארץ-ישראלי היחיד מהמסילה התקנית ששרד עד ימינו אנו, ואחד משניים בלבד מכל קטרי הקיטור הארץ-ישראלים ששרדו שלמים- השני הוא כמובן מספר 10 של הרכבת החג'אזית, שנמצא במוזיאון הרכבת בחיפה. (( לצורך ההבהרה - קטר 70307 של הצבא הבריטי, ששמור היום בבריטניה, אמנם עבר בארץ אבל ככל הידוע לא עבד כאן אלא רק אוחסן והועבר, ובדומה לקטר 46244 של הרכבת התורכית, שאולי כן עבד בארץ, לא היה שייך אף-פעם לגוף ארץ-ישראלי, אלא לצבא הבריטי ))
קודם כל, ברכות על הגילוי. שנית, יש לך בעיה:
איך גונבים קטר מפרו?
 
קודם כל, ברכות על הגילוי. שנית, יש לך בעיה:
איך גונבים קטר מפרו?
מענין מאוד .תודה.
אני ממליץ בכל לב על נציג הפורום לשעבר במקסיקו סיטי senor B.L שיצא ובהקדם בטיסה והפעם ללימה בדרום היבשת לטפל בהשבת האבידה מימי המנדט לתפארת מדינת ישראל והכתר הבריטי.
 

בועז ל

New member
מענין מאוד .תודה.
אני ממליץ בכל לב על נציג הפורום לשעבר במקסיקו סיטי senor B.L שיצא ובהקדם בטיסה והפעם ללימה בדרום היבשת לטפל בהשבת האבידה מימי המנדט לתפארת מדינת ישראל והכתר הבריטי.
צריך הרבה יותר מקטר קיטור ע"מ שאעבור שוב
את הטיסה המפרכת הזו. מאידך, סר אשבי, נראה לי שאתה הוא הממונה בפורום על תפארת הכתר הבריטי המשובץ ביהלומים גנובים.
 

down under

New member
צריך הרבה יותר מקטר קיטור ע"מ שאעבור שוב
את הטיסה המפרכת הזו. מאידך, סר אשבי, נראה לי שאתה הוא הממונה בפורום על תפארת הכתר הבריטי המשובץ ביהלומים גנובים.
בהערת אגב קצרה, אני לא מקנא באלירן חן ימ"ש
אחרי טיסה של 14.5 שע' ברציפות ישר לעבור לחדר החקירות. לא נעים.
 

בועז ל

New member
בהערת אגב קצרה, אני לא מקנא באלירן חן ימ"ש
אחרי טיסה של 14.5 שע' ברציפות ישר לעבור לחדר החקירות. לא נעים.
לא נורא, אם הפרסומים אודות מעשיו נכונים
אז מותר לו לסבול קצת. ואם לא, מצדי שיעניקו לו כרטיס חינם בכיוון חזור.
 

down under

New member
קטר קיטור ארץ-ישראלי בתצוגה - בפרו!
לאחרונה הסב חבר מאוסטרליה את תשומת לבי לעובדה שמהווה מבחינתי סנסציה של ממש - מסתבר שלא כל קטרי המסילה התקנית של רכבת המנדט נחתכו לגרוטאות, כמו שחשבנו עד כה, אלא אחד מהם שמור עדיין ואף מוצג לראווה - אבל בפרו! בעת הקמת נמל חיפה החדש בידי ממשלת המנדט בסוף שנות ה-20 ותחילת שנות ה-30 של המאה ה-20 רכשה מחלקת עבודות ההקמה (Haifa Harbour Works Department, ובקיצור: HHWD) שישה-עשר קטרי קיטור 0-6-0ST למסילה תקנית משני דגמים דומים מתוצרת חברת Hunslet הבריטית. אחרי סיום העבודות נמכרו 9 מתוכם חזרה לבריטניה ומצאו תעסוקה נוספת (לאחר שיפוץ נרחב אצל היצרן) במגוון מקומות. כל אלו שנשארו בבריטניה נגרטו עד סוף שנות ה-60, אבל אחד מהתשעה נמכר בהמשך לרכבת הדרומית של פרו ועקבותיו נעלמו. עד עכשיו... התמונה המצורפת מוכיחה שהקטר, שקיבל בדרום-אמריקה את המספר 23, עדיין שלם ועומד, בפארק בעיר Arequipa, שם היו הסדנאות הראשיות של החברה. לפיכך, זהו קטר הקיטור הארץ-ישראלי היחיד מהמסילה התקנית ששרד עד ימינו אנו, ואחד משניים בלבד מכל קטרי הקיטור הארץ-ישראלים ששרדו שלמים- השני הוא כמובן מספר 10 של הרכבת החג'אזית, שנמצא במוזיאון הרכבת בחיפה. (( לצורך ההבהרה - קטר 70307 של הצבא הבריטי, ששמור היום בבריטניה, אמנם עבר בארץ אבל ככל הידוע לא עבד כאן אלא רק אוחסן והועבר, ובדומה לקטר 46244 של הרכבת התורכית, שאולי כן עבד בארץ, לא היה שייך אף-פעם לגוף ארץ-ישראלי, אלא לצבא הבריטי ))
אגב, הרחוב הראשי של העיר ארקיפה
נקרא בשם שד' ירושלים. עיר יפה מאוד שסובלת קשות מרעידות אדמה. אחת לכמה שנים יש איזור רעידה שהורסת די הרבה מבנים והורגת רבים.
 
קטר קיטור ארץ-ישראלי בתצוגה - בפרו!
לאחרונה הסב חבר מאוסטרליה את תשומת לבי לעובדה שמהווה מבחינתי סנסציה של ממש - מסתבר שלא כל קטרי המסילה התקנית של רכבת המנדט נחתכו לגרוטאות, כמו שחשבנו עד כה, אלא אחד מהם שמור עדיין ואף מוצג לראווה - אבל בפרו! בעת הקמת נמל חיפה החדש בידי ממשלת המנדט בסוף שנות ה-20 ותחילת שנות ה-30 של המאה ה-20 רכשה מחלקת עבודות ההקמה (Haifa Harbour Works Department, ובקיצור: HHWD) שישה-עשר קטרי קיטור 0-6-0ST למסילה תקנית משני דגמים דומים מתוצרת חברת Hunslet הבריטית. אחרי סיום העבודות נמכרו 9 מתוכם חזרה לבריטניה ומצאו תעסוקה נוספת (לאחר שיפוץ נרחב אצל היצרן) במגוון מקומות. כל אלו שנשארו בבריטניה נגרטו עד סוף שנות ה-60, אבל אחד מהתשעה נמכר בהמשך לרכבת הדרומית של פרו ועקבותיו נעלמו. עד עכשיו... התמונה המצורפת מוכיחה שהקטר, שקיבל בדרום-אמריקה את המספר 23, עדיין שלם ועומד, בפארק בעיר Arequipa, שם היו הסדנאות הראשיות של החברה. לפיכך, זהו קטר הקיטור הארץ-ישראלי היחיד מהמסילה התקנית ששרד עד ימינו אנו, ואחד משניים בלבד מכל קטרי הקיטור הארץ-ישראלים ששרדו שלמים- השני הוא כמובן מספר 10 של הרכבת החג'אזית, שנמצא במוזיאון הרכבת בחיפה. (( לצורך ההבהרה - קטר 70307 של הצבא הבריטי, ששמור היום בבריטניה, אמנם עבר בארץ אבל ככל הידוע לא עבד כאן אלא רק אוחסן והועבר, ובדומה לקטר 46244 של הרכבת התורכית, שאולי כן עבד בארץ, לא היה שייך אף-פעם לגוף ארץ-ישראלי, אלא לצבא הבריטי ))
תודה. עודכן בלוחות המתאימים.
 
קטר קיטור ארץ-ישראלי בתצוגה - בפרו!
לאחרונה הסב חבר מאוסטרליה את תשומת לבי לעובדה שמהווה מבחינתי סנסציה של ממש - מסתבר שלא כל קטרי המסילה התקנית של רכבת המנדט נחתכו לגרוטאות, כמו שחשבנו עד כה, אלא אחד מהם שמור עדיין ואף מוצג לראווה - אבל בפרו! בעת הקמת נמל חיפה החדש בידי ממשלת המנדט בסוף שנות ה-20 ותחילת שנות ה-30 של המאה ה-20 רכשה מחלקת עבודות ההקמה (Haifa Harbour Works Department, ובקיצור: HHWD) שישה-עשר קטרי קיטור 0-6-0ST למסילה תקנית משני דגמים דומים מתוצרת חברת Hunslet הבריטית. אחרי סיום העבודות נמכרו 9 מתוכם חזרה לבריטניה ומצאו תעסוקה נוספת (לאחר שיפוץ נרחב אצל היצרן) במגוון מקומות. כל אלו שנשארו בבריטניה נגרטו עד סוף שנות ה-60, אבל אחד מהתשעה נמכר בהמשך לרכבת הדרומית של פרו ועקבותיו נעלמו. עד עכשיו... התמונה המצורפת מוכיחה שהקטר, שקיבל בדרום-אמריקה את המספר 23, עדיין שלם ועומד, בפארק בעיר Arequipa, שם היו הסדנאות הראשיות של החברה. לפיכך, זהו קטר הקיטור הארץ-ישראלי היחיד מהמסילה התקנית ששרד עד ימינו אנו, ואחד משניים בלבד מכל קטרי הקיטור הארץ-ישראלים ששרדו שלמים- השני הוא כמובן מספר 10 של הרכבת החג'אזית, שנמצא במוזיאון הרכבת בחיפה. (( לצורך ההבהרה - קטר 70307 של הצבא הבריטי, ששמור היום בבריטניה, אמנם עבר בארץ אבל ככל הידוע לא עבד כאן אלא רק אוחסן והועבר, ובדומה לקטר 46244 של הרכבת התורכית, שאולי כן עבד בארץ, לא היה שייך אף-פעם לגוף ארץ-ישראלי, אלא לצבא הבריטי ))
להלן מידע מלא, תיקונים והרחבות מתבקשות:
3 0-6-0ST FOROT קיטור 1643 1929 26.10.1929 44310 143.5 20" X 14" צילינדר חיצוני וקורות חיים: מסתבר שהוא דווקא מוספר אח"כ כקטר מס' 4 ורק אח"כ 23: קטר מס' 3 הוזמן על-ידי סוכנות "קראון" עבור המחלקה להקמת נמל חיפה (H.H.W.D). נראה כי קטר זה אוחסן במחסני "אפשטיין-סטריקובסקי" בחיפה לאורך התקופה שבין תום העבודות בנמל ועד לשנת 1938, עת הוחזר לאנגליה למפעלי קונצרן "הנסלט", שם שופץ באותה שנה ונשלח למחסני “WD BRAMLEY" כקטר מס' 4 (על סמך הזמנה מס' 48910, מיום 07.09.1938). הקטר מוספר כ- WD 71659, הוחזר לקונצרן "הנסלט", כנראה לפני חודש יולי 1947 ומשם למכרות הפחם בצפון גאוובר. הוחזר לקונצרן "הנסלט" ב- 1949 והושכר ל- “MOF & P Darton" חברה לפיתוח מחיצות פחם, ברנסלי בשנת 1950. הוחזר לקונצרן "הנסלט" בשנת 1951 ונמכר לתאגיד פרואני עבור חברת הרכבות הדרומית של פרו (הזמנה מס' 62612 משנת 1952). שם קיבל את המס' 23 ועימו נשאר עד ליומו האחרון. עד כאן.
 

Golf Bravo

New member
קטר קיטור ארץ-ישראלי בתצוגה - בפרו!
לאחרונה הסב חבר מאוסטרליה את תשומת לבי לעובדה שמהווה מבחינתי סנסציה של ממש - מסתבר שלא כל קטרי המסילה התקנית של רכבת המנדט נחתכו לגרוטאות, כמו שחשבנו עד כה, אלא אחד מהם שמור עדיין ואף מוצג לראווה - אבל בפרו! בעת הקמת נמל חיפה החדש בידי ממשלת המנדט בסוף שנות ה-20 ותחילת שנות ה-30 של המאה ה-20 רכשה מחלקת עבודות ההקמה (Haifa Harbour Works Department, ובקיצור: HHWD) שישה-עשר קטרי קיטור 0-6-0ST למסילה תקנית משני דגמים דומים מתוצרת חברת Hunslet הבריטית. אחרי סיום העבודות נמכרו 9 מתוכם חזרה לבריטניה ומצאו תעסוקה נוספת (לאחר שיפוץ נרחב אצל היצרן) במגוון מקומות. כל אלו שנשארו בבריטניה נגרטו עד סוף שנות ה-60, אבל אחד מהתשעה נמכר בהמשך לרכבת הדרומית של פרו ועקבותיו נעלמו. עד עכשיו... התמונה המצורפת מוכיחה שהקטר, שקיבל בדרום-אמריקה את המספר 23, עדיין שלם ועומד, בפארק בעיר Arequipa, שם היו הסדנאות הראשיות של החברה. לפיכך, זהו קטר הקיטור הארץ-ישראלי היחיד מהמסילה התקנית ששרד עד ימינו אנו, ואחד משניים בלבד מכל קטרי הקיטור הארץ-ישראלים ששרדו שלמים- השני הוא כמובן מספר 10 של הרכבת החג'אזית, שנמצא במוזיאון הרכבת בחיפה. (( לצורך ההבהרה - קטר 70307 של הצבא הבריטי, ששמור היום בבריטניה, אמנם עבר בארץ אבל ככל הידוע לא עבד כאן אלא רק אוחסן והועבר, ובדומה לקטר 46244 של הרכבת התורכית, שאולי כן עבד בארץ, לא היה שייך אף-פעם לגוף ארץ-ישראלי, אלא לצבא הבריטי ))
איזה יופי!
אם אני זוכר נכון, יש תמונות של הקטרים האלה בעבודה בארץ, אולי מישהו מוכן להעלות תמונה היסטורית כזו.
 

amit1270

New member
קטר קיטור ארץ-ישראלי בתצוגה - בפרו!
לאחרונה הסב חבר מאוסטרליה את תשומת לבי לעובדה שמהווה מבחינתי סנסציה של ממש - מסתבר שלא כל קטרי המסילה התקנית של רכבת המנדט נחתכו לגרוטאות, כמו שחשבנו עד כה, אלא אחד מהם שמור עדיין ואף מוצג לראווה - אבל בפרו! בעת הקמת נמל חיפה החדש בידי ממשלת המנדט בסוף שנות ה-20 ותחילת שנות ה-30 של המאה ה-20 רכשה מחלקת עבודות ההקמה (Haifa Harbour Works Department, ובקיצור: HHWD) שישה-עשר קטרי קיטור 0-6-0ST למסילה תקנית משני דגמים דומים מתוצרת חברת Hunslet הבריטית. אחרי סיום העבודות נמכרו 9 מתוכם חזרה לבריטניה ומצאו תעסוקה נוספת (לאחר שיפוץ נרחב אצל היצרן) במגוון מקומות. כל אלו שנשארו בבריטניה נגרטו עד סוף שנות ה-60, אבל אחד מהתשעה נמכר בהמשך לרכבת הדרומית של פרו ועקבותיו נעלמו. עד עכשיו... התמונה המצורפת מוכיחה שהקטר, שקיבל בדרום-אמריקה את המספר 23, עדיין שלם ועומד, בפארק בעיר Arequipa, שם היו הסדנאות הראשיות של החברה. לפיכך, זהו קטר הקיטור הארץ-ישראלי היחיד מהמסילה התקנית ששרד עד ימינו אנו, ואחד משניים בלבד מכל קטרי הקיטור הארץ-ישראלים ששרדו שלמים- השני הוא כמובן מספר 10 של הרכבת החג'אזית, שנמצא במוזיאון הרכבת בחיפה. (( לצורך ההבהרה - קטר 70307 של הצבא הבריטי, ששמור היום בבריטניה, אמנם עבר בארץ אבל ככל הידוע לא עבד כאן אלא רק אוחסן והועבר, ובדומה לקטר 46244 של הרכבת התורכית, שאולי כן עבד בארץ, לא היה שייך אף-פעם לגוף ארץ-ישראלי, אלא לצבא הבריטי ))
כל הכבוד על הגילוי!
 
קטר קיטור ארץ-ישראלי בתצוגה - בפרו!
לאחרונה הסב חבר מאוסטרליה את תשומת לבי לעובדה שמהווה מבחינתי סנסציה של ממש - מסתבר שלא כל קטרי המסילה התקנית של רכבת המנדט נחתכו לגרוטאות, כמו שחשבנו עד כה, אלא אחד מהם שמור עדיין ואף מוצג לראווה - אבל בפרו! בעת הקמת נמל חיפה החדש בידי ממשלת המנדט בסוף שנות ה-20 ותחילת שנות ה-30 של המאה ה-20 רכשה מחלקת עבודות ההקמה (Haifa Harbour Works Department, ובקיצור: HHWD) שישה-עשר קטרי קיטור 0-6-0ST למסילה תקנית משני דגמים דומים מתוצרת חברת Hunslet הבריטית. אחרי סיום העבודות נמכרו 9 מתוכם חזרה לבריטניה ומצאו תעסוקה נוספת (לאחר שיפוץ נרחב אצל היצרן) במגוון מקומות. כל אלו שנשארו בבריטניה נגרטו עד סוף שנות ה-60, אבל אחד מהתשעה נמכר בהמשך לרכבת הדרומית של פרו ועקבותיו נעלמו. עד עכשיו... התמונה המצורפת מוכיחה שהקטר, שקיבל בדרום-אמריקה את המספר 23, עדיין שלם ועומד, בפארק בעיר Arequipa, שם היו הסדנאות הראשיות של החברה. לפיכך, זהו קטר הקיטור הארץ-ישראלי היחיד מהמסילה התקנית ששרד עד ימינו אנו, ואחד משניים בלבד מכל קטרי הקיטור הארץ-ישראלים ששרדו שלמים- השני הוא כמובן מספר 10 של הרכבת החג'אזית, שנמצא במוזיאון הרכבת בחיפה. (( לצורך ההבהרה - קטר 70307 של הצבא הבריטי, ששמור היום בבריטניה, אמנם עבר בארץ אבל ככל הידוע לא עבד כאן אלא רק אוחסן והועבר, ובדומה לקטר 46244 של הרכבת התורכית, שאולי כן עבד בארץ, לא היה שייך אף-פעם לגוף ארץ-ישראלי, אלא לצבא הבריטי ))
מה עם קטרי החיגאז' שמאוחסנים בקדם שליד דמשק?
הם לא נסעו גם לחיפה?
 

אוהד11

New member
קטר קיטור ארץ-ישראלי בתצוגה - בפרו!
לאחרונה הסב חבר מאוסטרליה את תשומת לבי לעובדה שמהווה מבחינתי סנסציה של ממש - מסתבר שלא כל קטרי המסילה התקנית של רכבת המנדט נחתכו לגרוטאות, כמו שחשבנו עד כה, אלא אחד מהם שמור עדיין ואף מוצג לראווה - אבל בפרו! בעת הקמת נמל חיפה החדש בידי ממשלת המנדט בסוף שנות ה-20 ותחילת שנות ה-30 של המאה ה-20 רכשה מחלקת עבודות ההקמה (Haifa Harbour Works Department, ובקיצור: HHWD) שישה-עשר קטרי קיטור 0-6-0ST למסילה תקנית משני דגמים דומים מתוצרת חברת Hunslet הבריטית. אחרי סיום העבודות נמכרו 9 מתוכם חזרה לבריטניה ומצאו תעסוקה נוספת (לאחר שיפוץ נרחב אצל היצרן) במגוון מקומות. כל אלו שנשארו בבריטניה נגרטו עד סוף שנות ה-60, אבל אחד מהתשעה נמכר בהמשך לרכבת הדרומית של פרו ועקבותיו נעלמו. עד עכשיו... התמונה המצורפת מוכיחה שהקטר, שקיבל בדרום-אמריקה את המספר 23, עדיין שלם ועומד, בפארק בעיר Arequipa, שם היו הסדנאות הראשיות של החברה. לפיכך, זהו קטר הקיטור הארץ-ישראלי היחיד מהמסילה התקנית ששרד עד ימינו אנו, ואחד משניים בלבד מכל קטרי הקיטור הארץ-ישראלים ששרדו שלמים- השני הוא כמובן מספר 10 של הרכבת החג'אזית, שנמצא במוזיאון הרכבת בחיפה. (( לצורך ההבהרה - קטר 70307 של הצבא הבריטי, ששמור היום בבריטניה, אמנם עבר בארץ אבל ככל הידוע לא עבד כאן אלא רק אוחסן והועבר, ובדומה לקטר 46244 של הרכבת התורכית, שאולי כן עבד בארץ, לא היה שייך אף-פעם לגוף ארץ-ישראלי, אלא לצבא הבריטי ))
, מעניין מאוד
 

davidfainshtein

Member
מנהל
קטר קיטור ארץ-ישראלי בתצוגה - בפרו!
לאחרונה הסב חבר מאוסטרליה את תשומת לבי לעובדה שמהווה מבחינתי סנסציה של ממש - מסתבר שלא כל קטרי המסילה התקנית של רכבת המנדט נחתכו לגרוטאות, כמו שחשבנו עד כה, אלא אחד מהם שמור עדיין ואף מוצג לראווה - אבל בפרו! בעת הקמת נמל חיפה החדש בידי ממשלת המנדט בסוף שנות ה-20 ותחילת שנות ה-30 של המאה ה-20 רכשה מחלקת עבודות ההקמה (Haifa Harbour Works Department, ובקיצור: HHWD) שישה-עשר קטרי קיטור 0-6-0ST למסילה תקנית משני דגמים דומים מתוצרת חברת Hunslet הבריטית. אחרי סיום העבודות נמכרו 9 מתוכם חזרה לבריטניה ומצאו תעסוקה נוספת (לאחר שיפוץ נרחב אצל היצרן) במגוון מקומות. כל אלו שנשארו בבריטניה נגרטו עד סוף שנות ה-60, אבל אחד מהתשעה נמכר בהמשך לרכבת הדרומית של פרו ועקבותיו נעלמו. עד עכשיו... התמונה המצורפת מוכיחה שהקטר, שקיבל בדרום-אמריקה את המספר 23, עדיין שלם ועומד, בפארק בעיר Arequipa, שם היו הסדנאות הראשיות של החברה. לפיכך, זהו קטר הקיטור הארץ-ישראלי היחיד מהמסילה התקנית ששרד עד ימינו אנו, ואחד משניים בלבד מכל קטרי הקיטור הארץ-ישראלים ששרדו שלמים- השני הוא כמובן מספר 10 של הרכבת החג'אזית, שנמצא במוזיאון הרכבת בחיפה. (( לצורך ההבהרה - קטר 70307 של הצבא הבריטי, ששמור היום בבריטניה, אמנם עבר בארץ אבל ככל הידוע לא עבד כאן אלא רק אוחסן והועבר, ובדומה לקטר 46244 של הרכבת התורכית, שאולי כן עבד בארץ, לא היה שייך אף-פעם לגוף ארץ-ישראלי, אלא לצבא הבריטי ))
גילוי מדהים!
תודה!
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה