קטר קיטור ארץ-ישראלי בתצוגה - בפרו!
לאחרונה הסב חבר מאוסטרליה את תשומת לבי לעובדה שמהווה מבחינתי סנסציה של ממש - מסתבר שלא כל קטרי המסילה התקנית של רכבת המנדט נחתכו לגרוטאות, כמו שחשבנו עד כה, אלא אחד מהם שמור עדיין ואף מוצג לראווה - אבל בפרו! בעת הקמת נמל חיפה החדש בידי ממשלת המנדט בסוף שנות ה-20 ותחילת שנות ה-30 של המאה ה-20 רכשה מחלקת עבודות ההקמה (Haifa Harbour Works Department, ובקיצור: HHWD) שישה-עשר קטרי קיטור 0-6-0ST למסילה תקנית משני דגמים דומים מתוצרת חברת Hunslet הבריטית. אחרי סיום העבודות נמכרו 9 מתוכם חזרה לבריטניה ומצאו תעסוקה נוספת (לאחר שיפוץ נרחב אצל היצרן) במגוון מקומות. כל אלו שנשארו בבריטניה נגרטו עד סוף שנות ה-60, אבל אחד מהתשעה נמכר בהמשך לרכבת הדרומית של פרו ועקבותיו נעלמו. עד עכשיו... התמונה המצורפת מוכיחה שהקטר, שקיבל בדרום-אמריקה את המספר 23, עדיין שלם ועומד, בפארק בעיר Arequipa, שם היו הסדנאות הראשיות של החברה. לפיכך, זהו קטר הקיטור הארץ-ישראלי היחיד מהמסילה התקנית ששרד עד ימינו אנו, ואחד משניים בלבד מכל קטרי הקיטור הארץ-ישראלים ששרדו שלמים- השני הוא כמובן מספר 10 של הרכבת החג'אזית, שנמצא במוזיאון הרכבת בחיפה. (( לצורך ההבהרה - קטר 70307 של הצבא הבריטי, ששמור היום בבריטניה, אמנם עבר בארץ אבל ככל הידוע לא עבד כאן אלא רק אוחסן והועבר, ובדומה לקטר 46244 של הרכבת התורכית, שאולי כן עבד בארץ, לא היה שייך אף-פעם לגוף ארץ-ישראלי, אלא לצבא הבריטי ))
לאחרונה הסב חבר מאוסטרליה את תשומת לבי לעובדה שמהווה מבחינתי סנסציה של ממש - מסתבר שלא כל קטרי המסילה התקנית של רכבת המנדט נחתכו לגרוטאות, כמו שחשבנו עד כה, אלא אחד מהם שמור עדיין ואף מוצג לראווה - אבל בפרו! בעת הקמת נמל חיפה החדש בידי ממשלת המנדט בסוף שנות ה-20 ותחילת שנות ה-30 של המאה ה-20 רכשה מחלקת עבודות ההקמה (Haifa Harbour Works Department, ובקיצור: HHWD) שישה-עשר קטרי קיטור 0-6-0ST למסילה תקנית משני דגמים דומים מתוצרת חברת Hunslet הבריטית. אחרי סיום העבודות נמכרו 9 מתוכם חזרה לבריטניה ומצאו תעסוקה נוספת (לאחר שיפוץ נרחב אצל היצרן) במגוון מקומות. כל אלו שנשארו בבריטניה נגרטו עד סוף שנות ה-60, אבל אחד מהתשעה נמכר בהמשך לרכבת הדרומית של פרו ועקבותיו נעלמו. עד עכשיו... התמונה המצורפת מוכיחה שהקטר, שקיבל בדרום-אמריקה את המספר 23, עדיין שלם ועומד, בפארק בעיר Arequipa, שם היו הסדנאות הראשיות של החברה. לפיכך, זהו קטר הקיטור הארץ-ישראלי היחיד מהמסילה התקנית ששרד עד ימינו אנו, ואחד משניים בלבד מכל קטרי הקיטור הארץ-ישראלים ששרדו שלמים- השני הוא כמובן מספר 10 של הרכבת החג'אזית, שנמצא במוזיאון הרכבת בחיפה. (( לצורך ההבהרה - קטר 70307 של הצבא הבריטי, ששמור היום בבריטניה, אמנם עבר בארץ אבל ככל הידוע לא עבד כאן אלא רק אוחסן והועבר, ובדומה לקטר 46244 של הרכבת התורכית, שאולי כן עבד בארץ, לא היה שייך אף-פעם לגוף ארץ-ישראלי, אלא לצבא הבריטי ))