קטילה נדרשת

silverhawk

New member
קטילה נדרשת

שלום לכולם. כבר זמן די רב שאני מבקר בפורום - לעיתים כותב, אך מרבית הזמן קורא סמוי בלבד. עד היום יצא לי לפרסם פה רק סיפור אחד, מכיוון שמרבית כתיבתי אינה סיפורי מד"ב ופנטזיה. בעקבות צירוף מקרים נדיר של רעיון, מוזה וזמן כתיבה אשר נחתו עלי היום במקביל, הפקתי סיפור קצר אשר אתם מוזמנים לקטול כאוות נפשכם (טוב, ביקורת בונה, לפחות...). Knock yourself out
 

silverhawk

New member
כָּל נִדְרֵי I

'כָּל נִדְרֵי וֶאֱסָרֵי...' ינאי עצם את עיניו והקשיב לקולו המרטיט של החזן הפורט על מיתרי ליבו. הנעימה הכובשת והמילים המרגשות החזירו אותו לילדותו בה הלך עם אביו בכל שבת ושבת לבית הכנסת. אמונתו העמוקה של האב חילחלה לבנו, והוא נהנה מן התפילות כפי שילדים אחרים בכיתתו נהנו מהמוזיקה האחרונה. לאחר התפילה הם נהגו לחזור לביתם ולשיר שירי שבת מסביב לשולחן האוכל המקושט לכבוד השבת. כל זה פסק לאחר פטירתו של אביו, אך הוא עדיין הקפיד להגיע לתפילות בכל חג ומועד – 'קבוע של חגים, בלשון הדתיים. '...מִיוֹם כִּיפּוּרִים שֶׁעָבַר...' ינאי האמין באלוהים. לא היה לו ספק כי הכוח העליון המכונה ה' קיים, אך הוא חָלַק על ראיית העולם של הזרם האורתודקסי. הוא לא חשב כי שלוש תפילות ביום הן כוונת המשורר בתנ"ך ודרך המלך לגן העדן, אלא דווקא כי תפקידו של התנ"ך הוא להוביל את בני האדם כפרט וככלל לדרך טובה יותר, ואת זאת אכן עשה. ינאי היה מסוג האנשים שעזרו לזקנה להוריד את תיקה מן האוטובוס. הוא תרם דם בקביעות והתנדב באין ספור ארגונים חברתיים במהלך שנותיו. כאשר חבריו התבקשו לתאר אותו בהזדמנויות שונות, התיאור הרווח היה פשוט 'בחור טוב'. "...שְׁבִיקִין, שְׁבִיתִין, בְּטֵלִין וּמְבֻטָּלִין..." מכיוון שלא נהג להתפלל באופן קבוע במהלך השנה, הקפיד ינאי הקפדה יתירה על כוונתו בתפילות ראש השנה ויום הכיפורים. הוא התעמק וכיוון בכוונה מלאה בכל מילה ומילה. הוא לא ראה בעובדה שרק בימים הנוראים הוא מגיע להתפלל כצביעות, כפי שחושבים דתיים וחילונים רבים. לפני כל שנה חדשה נהג לערוך ביקורת נפש על התנהגותו בשנה שחלפה, ומלבד אירועים מינוריים לחלוטין, הוא ידע כי הכף נוטה ללא צל של ספק לצד החיוב. אמונתו הבטיחה לו כי בסיכום הכללי זהו הדבר החשוב, ולא מספר התפילות שהתפלל במהלך השנה. זרעי הצמא הראשונים החלו להטריד את ינאי והסיחו את דעתו מן התפילה לרגע קט. אמנם עבר רק זמן קצר מאז תחילת הצום, אך ומאז ומתמיד דווקא תחילת הצום היא שהקשתה עליו ולא שעות הבוקר והערב של היום השני אשר הקשו על מרבית האנשים. אך לפתע משהו נראה שונה. לקח לו מספר שניות להבין כי התחושה המוזרה לא נבעה מן הצמא או מהרהור הנפש, אלא דווקא מהסובב אותו. את המקום אותו תפס אך לפני שניות קולו העמוק והמרעים של החזן החליפה לפתע דממה דקה. ינאי המתין עוד דקה קלה להמשך התפילה, אך משזו בוששה לבוא פקח את עיניו. המראה שראה הותיר אותו בבלבול מוחלט. ציבור המתפללים כולו עמד ללא תנועה, כמו הזמן עצמו עצר מלכת. ינאי הביט סביבו בהלם ולאחר שהגיע למסקנה כי הוא בוודאי חולם, צבט עצמו בניסיון להתעורר. "צביטה לא תעזור לך, בני", השמיע קול עמוק מאחוריו. ינאי הסתובב בבהלה. אם עד לרגע זה פיקפק בעובדה כי הוא חולם, כעת היה בטוח. את הדמות אשר הביטה בו חזרה (וגם אשר אמרה את המשפט הקודם, ללא ספק, מתוקף היותה הדמות היחידה בבית הכנסת אשר נראתה כמסוגלת לזוז, מלבד ינאי עצמו) יכול היה לתאר רק במילה אחת – מלאך. הגלימה הלבנה והפנים משרות השלווה, וכמובן – הכנפיים הצחורות אשר רפרפו בעצלתיים באוויר, החישוק הלבן הקורן שהסתחרר סביב ראשה וההילה אשר קרנה ממנה, לא השאירו מקום רב לדימיון. מלאך, בדיוק ע"פ ספר הכללים (או ספר 'הברית החדשה', ליתר דיוק). "היתושים אמנם קפואים גם הם, אך אולי כדאי שתסגור את פיך למרות זאת." ינאי טילטל את ראשו בניסיון להתעשת, כחכח בגרונו ואמר בקול בוטח: "מ... מ... מה אתה?" "עוד לא הבנת מה אני?" שאל בעוד חיוך תמה עולה על פניו. "בימינו זה כה פשוט – כנפיים, חישוק, לבן. זה כל הסיפור. מלאך, נערי, מלאך! הייתי מציע לך משהו לשתות, להרגיע קצת את העצבים, אך, אתה יודע, יום הכיפורים והכל. אני לא חושב שהאדון למעלה יראה זאת בעין יפה במיוחד." ינאי הסתכל עליו והנהן. 'כן, בדיוק כפי שחשבתי,' חשב לעצמו, וללא שהיות מיותרות צבט עצמו שוב בחוזקה. "תפסיק עם זה! אין לי זמן לשטויות!" הוא היסס לשניה, "טוב, זה לא מדוייק... טכנית, יש לנו את כל הזמן שבעולם, פשוטו כמשמעו, אך עדיין הייתי מעוניין להתקדם. ובכל מקרה, כפי שכבר אמרתי לך, גם אם היית חולם – צביטה לא הייתה מעירה אותך. להפך, למען האמת. סתם המצאה של הסרטים ההוליוודיים." ינאי הנהן שוב והביט בו בדממה. "נו טוב, לפחות אתה כבר לא צובט את עצמך. אלוהים יעזור, עכשיו נזכרתי שעוד לא הצגתי את עצמי. נעים מאוד, גבריאל, אני מניח שכבר שמעת עלי. סלח לי על כך שאיני מושיט יד, אך לחיצה ידידותית תוביל לתוצאות לא רצויות בשבילך כגון עלייה בלהבות." 'בסדר,' חשב לעצמו, 'אני מניח שאני נמצא כרגע בבית משוגעים מרופד היטב, אך אי אפשר להכחיש שההזיה מסקרנת...'. לבסוף מצא ינאי את קולו, אך לא מצא דבר טוב יותר להגיד מ: "גבריאל, השרף מן התורה?" "בדיוק... מעניין, אתה מופיע ברשומות שלנו כאדם די אינטלגנטי. תן לי לוודא משהו, האם אני מדבר עם חיים ינאי בן מרדכי ינאי?" ינאי כחכח שוב בגרונו. הוא לא היה רגיל להתנשאות כלפיו וניסה לחזור לעשתונותיו. "כן, זה אכן אני. אני מצטער, אך אתה חייב להודות שזה אירוע די לא רגיל מבחינתי." "אתה צודק בהחלט נערי, אך הרשה לי להניח את דעתך – אתה אינך חולם ואינך הוזה. הפגישה בינינו אמיתית בדיוק כמו זריחת השמש ושירת הציפורים. אירועים, אגב, שלא יקרו בזמן הקרוב אם לא נמשיך בעניינו." "ומהם בדיוק 'עניינו'?" שאל במהירות. "ובכן, הגעתי הנה על מנת להציע לך הצעה," ענה גבריאל. "הצעה שלא תוכל לסרב לה, יש שיאמרו. אך אני איני נמנה על אותם דוברים!" הוסיף במהירות בעוד חיוך מרגיע ננסך על פניו. "ומהי אותה הצעה כה גורלית עד אשר מלאך בכבודו ובעצמו הגיע על מנת להציע לי אותה?" שאל ינאי בחשש. "ראשית אל לך להתרשם יתר על המידה מהגעתי. אמנם זה אכן כבוד גדול לבן אנוש לחזות בביקורו של מלאך, כבוד אשר בימים עברו היה אף מקנה לך מעמד מרומם של נביא, לכל הפחות, אך ימים אלו חלפו לבלי שוב. כיום שליחויות כדוגמת זו הן חלק מהגדרת התפקיד שלנו. קיצוצים, אתה יודע. אפילו גן-עדן לא פטור מהם." בראותו את המבט הנבוך על פניו של ינאי, מיקד את מבטו והמשיך במהירות: "בנוגע להצעה. תקופת החגים הינה תקופה עמוסה ביותר שם למעלה, בייחוד כיום, לאור הקיצוצים שסיפרתי לך עליהם. מיליוני אנשים אשר בשבת או במועד רגילים היו יושבים בבתיהם או יוצאים לבלות עם משפחותיהם, מגיעים לפתע לבית-הכנסת ומתפללים ומבקשים על חייהם. מלבד מיעוט שוטה, רובם הגדול אכן כנה בתפילותיהם, והחוקים ברורים ביותר במקרה כזה – עלינו לקבל את בקשותיהם. אתה בוודאי יכול להבין את העומס הנורא שנוצר. גם בגיוס מלא של כוחות האור, אין ביכולותינו לעמוד בביקוש." גבריאל הביט לעבר ינאי אשר החזיר לו מבט תמה.
 

silverhawk

New member
כָּל נִדְרֵי II

"אני אכן מבין את מצוקתכם, אך קשה לי לראות כיצד אני יכול לעזור לכם. אתם מעוניינים שאני אעזור לכם עם הטפסים...?" שאל בקול מהוסס. גבריאל נעץ בו מבט מופתע ופרץ בצחוק מתגלגל. "נערי היקר! 'לעזור לנו עם הטפסים'," חיקה בהקצנה את קולו של ינאי. "אני מוכרח לציין שזה אחד הדברים המצחיקים שזכיתי לזמוע בתקופה האחרונה. החבר'ה למעלה לא יאמינו כאשר אספר להם זאת!" אמר, בעודו צוחק, אך לאור מבטו הנבוך על סף כעס של ינאי הוסיף במהירות "אני לא צוחק על חשבונך, כמובן, אני צוחק איתך! אני מניח שלא ניסחתי את עצמי כשורה. לא, מה שאני מבקש ממך פשוט הרבה יותר – אני מבקש ממך שלא להתפלל." הכעס נשכח מינאי באחת. "אתה מבקש ממני שלא להתפלל? אתה, מלאך אלוהים, מבקש מבן אדם לעבור על מצוות האלוהים ולא להתפלל ביום הכיפורים?" זכרונות מילדותו על המספרים על מעללי השטן החלו לצוף בראשו של ינאי, והוא החל לתהות האם טעה בפירוש הסיטואציה כולה. גבריאל, אשר ראה את הענן העוטף את פניו של ינאי, ענה במהירות: "אני יודע מה אתה חושב, אך אתה טועה לחלוטין. אני אכן גבריאל, מלאך האלוהים, עם תעודות הסמכה והכל. קצת ישנות, הן בכל זאת בנות אלפי שנים, אך תקפות למרות זאת. תבין, אם תקרא בקפידה את הכתוב בתורה, תראה שהמצב היום אינו משקף אותו נאמנה. התורה נכתבה לפני אלפי שנים והיא הייתה נכונה לזמנה. מאז דברים רבים השתנו, בראש ובראשונה, מבחינתנו לפחות, גודל העם הנבחר. אני יכול להבטיח לך כי אי-קיום התפילות היום לא יפגע בך בשום צורה שהיא." ינאי שקל את הדברים מספר רגעים, ואז מוחו היהודי נכנס לפעולה. "אתה אומר שאי-קיום התפילות לא יפגע בי, אך מעבר לבקשת מחילה על עוונות העבר, תפילות יום הכיפורים גם מהוות בקשה לשנה חדשה טובה. בריאות, שלום, פרנסה וכלכלה ועוד ועוד. דברים שלכאורה אני אמור לקבל!" גבריאל הביט בו במבט שוקל. "אני לא אכחיש שעל-פי הכתוב בספר החיים אתה זכאי בהחלט לכל הזכויות. אך כפי שאמרתי לך, אנחנו עמוסים עד למעל הראש. במצב הנוכחי, במידה ותמשיך לשטוח את תפילותיך כרגיל, אתה אמנם לא תמות במהלך השנה, אך לא נגיע לטיפול בבקשותיך לפני פסח, שבועות ריאלי אף יותר, ובינינו – הדברים הטובים באמת נחטפים הרבה קודם. חבל שתסתפק במועט. עם זאת, במידה ותקבל את הצעתינו, אני יכול להתחייב לך כי מעבר לעובדה שלא תמות או תסבול באופן מיוחד בשנה זו, בשנה הבאה בקשותיך יעמדו בראש הרשימה! לא רבים האנשים שמקבלים את הזכות הזו." ינאי חשב למשך מספר שניות, ואז אמר: "הרשה לי לשאול אותך משהו. אם אני מבין כשורה את מה שקורה פה, עצרת את הזמן מלכת על מנת שתוכל להציע לי את ההצעה הנ"ל. האם אני צודק? "זה לא פשוט כפי שאתה גורם לכך להשמע, אך באופן כללי, כן, אתה צודק," ענה גבריאל. "אם כך, מדוע יש לך בעייה לעמוד בזמנים? פשוט עצרו את הזמן וסיימו את העבודה!" "הלוואי וזה היה כה פשוט, נערי. אין לי כוונה להעליבך, אך אתה בסך הכל בן אנוש ואין ביכולתך להבין את מורכבות הטיפול בנשמותיהם של בני האנוש. בקיצור רב, אמנם יש באפשרותנו לנהל מגעים נקודתיים עם בודדים, כפי שאני עושה כרגע איתך, אך הטיפול הכולל בנשמות בני האנוש ביום הכיפורים הינו טיפול כלל עולמי. כל אדם קשור למאות אחרים, ומכך נובע כי כל החלטה בנוגע לבודד גוררת השלכות לאחרים. מסיבה זו על כולם להיות ערים ומתפקדים לצורך ביצוע של התפקיד נאמנה. אך שוב, איני מצפה כי תבין זאת לעומק," סיים גבריאל את ההרצאה בטון מעט מתנשא. "אני מבין," ענה ינאי, מתעלם מן הגיחוך הספקני על פניו של גבריאל. "אך עוד שאלה לי אליך," המשיך, הפעם מתעלם מן גילגול העיניים וההצצה המלודרמטית אך הסיפיזית של גבריאל בשעון בית הכנסת, אשר, כמובן, עמד בנחישות על אותה שניה מאז הידממות קולו של החזן. "כפי שאמרת, מיליוני אנשים מבקשים בקשות ביום הזה. כיצד בקשה אחת פחות תשפיע ותעזור לכם?" "בן אנוש סקרן אתה, אה?" שאל גבריאל והמשיך: "ובכן, מובן מאליו כי אתה אינך היחיד איתו נחתם ההסכם הזה. ולפני שתתפרץ בנוגע לזכותך לראשות הרשימה בשנה הבאה," אמר לאחר שהבחין בשאלה העולה על פניו של ינאי, "מובן גם מאליו שאיננו פועלים באופן טורי, אלא באופן מקבילי, אחרת לא היינו מסיימים מעולם. ובכן, האם סקרנותך מיצתה את עצמה ואתה מוכן לקבל עליך את ההסכם?" "אני אהיה מוכן לקבל את ההסכם לאחר קבלת תשובה לשאלה אחת אחרונה – מהי משמעות הקיום? מהי משמעות החיים?" גבריאל הביט בו וחייך. "תמיד אותו הדבר. כל כך הרבה דברים שביכולתכם לשאול ולבקש, אך תמיד אם חוזרים אל אותה השאלה אשר בעיניכם נראית מסיבה לא ברורה כתמצית החוכמה והקיום. 'מהי משמעות החיים?' ובכן, אני אענה לשאלתך. הבט בתינוק בן יומו הבא לעולם. הבט בילד הלומד לדבר. הבן בנער המחזר אחר בחירת ליבו. הבט באדם המפתח את עולמו, לטובה או לרעה. חיים, נערי. החיים הם משמעות החיים. החיים המודעים הם המקנים משמעות לעולם והם המקנים משמעות לעצמם. זוהי משמעות החיים." השתררה דממה למספר דקות (או לפחות מה שנראו בעיניו של ינאי כמספר דקות) בעודו מעכל את משמעות דבריו של המלאך. "עניתי על שאלתך, האם אתה מקבל כעת את ההסכם?" ינאי הנהן בדממה. "מצויין. אם כך אתה חופשי לחזור לביתך לאחר שאעלם ולעשות כרצונך. אך זכור – ללא תפילות!" ינאי הנהן שוב ללא מילים ועצם את עיניו לשקול מהי הדרך הנכונה להיפרד ממלאך צבאות ה', כאשר קול חדש-ישן הרעים לפתע באוזניו. "...וּשְׁבוּעָתָנָא..." הוא פקח את עיניו בבהלה וראה את המראה המוכר של עשרות יהודים מתפללים ומבקשים על חייהם. 'האם ייתכן כי דמיינתי הכל,' חשב לעצמו. 'האם ייתכן כי נרדמתי והכל היה חלום'? הוא הביט לאחוריו, ובמקום בו עמד לכאורה לפני רגע קט מלאך ה', ראה נוצה צחורה אשר נעלמה לנגד עיניו. ינאי הניח את המחזור על שולחן בית-הכנסת ופסע לעבר היציאה בדממה, עם חיוך קל נסוך על פניו, בעוד ברקע נשמע רק קולו המרעים של החזן "...לָא שְׁבוּעוֹת". - הסוף -
 
תגובה ראשונית

(מקוצר הזמן לא אכנס כרגע לפרטים טכניים) הרעיון המרכזי שלך הוא מבריק לדעתי, הביצוע טעון שיפור. קודם כל, הסיפור מלא בקלישאות (הביטויים בשורות הראשונות, דמות המלאך, כל הקטע של הבירוקרטיה בעולמות העליונים, משמעות החיים ועוד כהנה וכהנה - והעובדה שאתה מודע לזה ומוכיח את המודעות שלך תוך כדי סיפור לא מחפה על הקלישאה). דבר שני, בעצם לא עשית כלום חוץ מלהציג את הרעיון הזה, וזה לא מספיק. אוקיי, יש לך רעיון מגניב, מיוחד ומקורי. אז מה? תעשה איתו משהו! הפגישה עם המלאך, שאפשר היה לקצר אותה לפסקאות בודדות, צריכה להיות רק ההתחלה. עליך לפתח את זה משם. מה קורה לאדם שמפילים עליו עסקה/ידיעה שכזאת? איך הוא יכול לנצל את זה או להיפגע מזה? מה יקרה אם אחד הצדדים ירצה לבטל את העיסקה, ואילו נסיבות יכולות להביא לכזה מצב? זו, אגב, בעיה נפוצה אצל הרבה כותבים מתחילים: רעיון טוב, שאמור מטבעו להיות רק *בסיס* לסיפור טוב, הופך לסיפור מלא ולפיכך - פחות טוב.
 

silverhawk

New member
תגובה

"קודם כל, הסיפור מלא בקלישאות" - נכון, הסיפור בהחלט מלא בקלישאות, וכפי שוודאי הבנת, זה היה הרעיון הכללי. אני מניח שמדובר בטעם וריח, אישית אני שלם עם ההחלטה. אני מסכים עם החלק השני. כוונתי המקורית הייתה לכתוב סיפור קצרצר של כ-2000 מילים בלבד, ולכן לא פיתחתי מספיק את הנושא. לקחתי לתשומת ליבי. אשמח לביקורת יותר מפורטת בזמנך הפנוי, ותודה.
 
תראה,

זה לא שצריך בכוח להימנע מקלישאות. מותר, למשל, לכתוב סיפור על אהבה שמובילה לאבדון אף על פי שכבר נכתבו בערך תשעים מיליון יצירות בנושא. הבעיה היא כשהקלישאות *נראות* כמו קלישאות. גם אם אתה קורץ לקוראים מעבר לדף, זה לא ממש עוזר לסיפור עצמו. ואתה יכול להיות שלם עם ההחלטה, רק קח בחשבון שיכולים להיות המון קוראים שלא יהיו שלמים איתה
ביקרות מפורטת יותר - אם וכאשר אספיק...
 

silverhawk

New member
אוקי,

יש לך דוגמה ספציפית שהפריעה לך? אני בהחלט אשקול את העניין מחדש. ואני אמתין בציפייה.
 

Nihohit

New member
ביקורת שניונית

לא אהבתי, וחבל - מפני שהסיפור כתוב בצורה מאוד מוצלחת. הדבר הראשון שהפריע לי הוא השפה הגבוהה של הדמויות - הדס אומרת את זה על הדיאלוגים שלי, אבל זה באמת מפריע - הדמויות לא באמת מדברות בשפה גבוהה, אלא רק בשפה שנראית גבוהה. זה... מפריע. דבר שני, אתה בעצמך ציינת את העובדה שהמלאך מעוצב על פי הברית החדשה. יש סיבה לזה? בסך הכל, מה רע בתבנית היהודית המוכרת והאהובה - רגל אחת, ארבע (או שש, תלוי בגרסה) כנפיים, ארבע פנים ועוד שלושה מלאכים שמחוברים לגב ואופן שמחובר לכל אחד לרגל? אם אתה רוצה תמצות של מראה המלאכים, תקרא את ספר יחזקאל או את תחילת החלק השלישי של 'מרוה נבוכים'. אישית, סתם מפריע לי כשמלאכים נראים נוצריים, שלמען האמת המראה הוא יותר הלניסטי, בסיפור יהודי. דבר שני, הפריע לי ההיגיון של הסיפור - התורה לא מעודכנת, כי אלוהים לא ניחש כמה יהודים יהיו? עם כל הכבוד, יותר סביר להניח שיש היום פחות יהודים ממה שאמורים היו להיות - בנתינת התורה היו רק שש מאות אלף זכרים מבוגרים, לא כולל מיני נספחים. בבית שני היו בין שלושה לחמישה מליוני יהודים. להגיע היום ל12 מיליון יהודים, שזו ספירה שכוללת את הכמות העצומה של המתבוללים, ובכן... זו ספירה פחות מאופטימית.
 

silverhawk

New member
נסעתי לטפל שם בכור...

עזבי, זה סיפור ארוך וכאוב על לוח בקרה, כוס קפה מתנדנדת והמפגש הלא ידידותי ביניהם. השאר היסטוריה...
 

silverhawk

New member
תגובה שניונית

מה בדיוק הפריע לך בשפה? לא לקחתי את אותה לקיצוניות יתרה לדעתי, ובכל מקרה, אצל המלאך, שפה גבוהה נראית לי לגיטימית. הסיבה שבחרתי בדמות המלאך מן הברית החדשה היא העובדה שזו הדמות הנפוצה ביותר אצל רוב האנשים. אם תלך לאדם ברחוב ותבקש ממנו לתאר מלאך - 90% מן האנשים יתארו אותו בצורה זו. הרעיון היה, במידה וזה לא ברור, שזהו לא מראהו האמיתי של המלאך אלא רק דמות שהוא עוטה עליו בעת זו. לא הבנת נכון את הנקודה. העניין הוא שהתורה לא הייתה אמורה להיות אמת חקוקה בסלע לעד, אלא כלי שמראה את הדרך הנכונה. בעבר היא יכלה להתפרש באופן יותר מילולי, אך כיום עלינו להבין את המשמעות העולה ממנה. זה לא מספיק ברור בסיפור? אם כך זו טעות שלי, אני אדגיש את הנושא. תודה על הביקורת, הערות נוספות?
 

Nihohit

New member
תגובה שלישונית

מה שהפריע לי בשפה זה לא שהיא הייתה קיצונית, אלא להיפך, שהיא הייתה בינונית. זה הרגיש כמו שפה בינונית שעוטה מלמלה בניסיון להראות כמו שפה גבוהה. זה קצת קשה להסביר... זו תחושה שכזו. כן, אני יודע שזו הדמות שאנשים מתחברים אליה - וחבל. זה סתם מעצבן אותי, במיוחד כשאתה אומר במפורש "הוא נראה בדיוק כמו שאתה מצפה שמלאך מהברית החדשה יראה." כלי שמראה על הדרך הנכונה צריך להמשיך ולהיות מדויק, אחרת הוא יוצא מאיפוס. ועדיין, לא הסברת למה הדרך הנכונה של היום שונה מהדרך הנכונה של אז, ואיך בחירה סלקטיבית של מצוות התורה ללא כל נימוק מבהירה את הדרך הנכונה. אתה לא יכול פשוט להגיד "אני אעשה את מה שבא לי, ואת מה שלא, לא. זו הדרך הנכונה, ואני לא אטרח להסביר או לנמק את השיטתיות פה." זה פשוט לא פועל. בנוסף לכך, איזו משמעות עולה ממנה? הדבר היחיד שמשתמע מהסיפור הוא "תתנדב באגודות ותתפלל ביום כיפור, אלא אם מבקשים ממך לא להתפלל ביום כיפור." איך לעזאזל זה עולה מהתורה בלי קריאה סלקטיבית להחריד? הערות נוספות? לא, לא נראה. סיפור חביב, כמו שאמרתי, אבל לחלוטין לא מאופס.
 

ToryMaster

New member
נמנמ

רציתי להרחיב בנוגע לשפה גם, שהיא לא אחידה, יש בה כמה משפטים שמשלבים שפת טולקין [feel מאוד גבוה] ושפת אתגר קרת שהיא מאוד יומיומית וסלנגית.
 
למעלה