קושי בזיהוי צבעים ומספרים

  • פותח הנושא noia
  • פורסם בתאריך

noia

New member
קושי בזיהוי צבעים ומספרים

שלום, ילד בן 4, נבון מאוד, שפה עשירה, מוטוריקה גסה ועדינה מצויינת, לא יודע עד היום צבעים וגם לא מספרים. כששואלים אותו הוא מנחש בלי אפילו להסתכל על מה שמראים לו ואומר שהוא לא אוהב לענות. מה יכולה להיות הבעיה. תודה
 
קושי בזיהוי צבעים ומספרים-מענה

תודה שפנית אלינו. בדרך כלל אנו מתייחסים אל הקושי הזה כאל קושי בשליפה, אבל ראשית יש לבדוק אם מדובר בקושי שפתי או קושי בראייה, ולכן יש שלושה שלבים בהם בודקים כי הילד רואה את הצבע נכון, ראשית- התאמה של צבע לצבע (כמו במשחק שעשוי מעץ- גלגל הצבעים), אם הוא מתאים (ללא מתן שם) אין טעם לרוץ לרופא עיניים, אם הוא לא מתאים יש צורך לבדוק עיוורון צבעים (יש מישהו במשפחה שהוא עיוור צבעים?). בכל מקרה השלב השני הוא לבקש מהילד את הצבע- כלומר לבדוק אם הוא מזהה אותו בשמו, והשלב השלישי הוא לבקש שיקרא לצבע בשמו. אם יש קושי בשליפה בלבד, נצפה שיצליח בשלב השני ויתקשה בשלב השלישי. בכל מקרה כדאי שאיש מקצוע יעשה אבחון כי מדובר גם במספרים וגם בצבעים, ויש לבדוק יותר לעומק, את נושא הלמידה והשליפה. אשמח להפנות אותך לקלינאית תקשורת באיזור מגורייך. בהצלחה.
 

noia

New member
תשובות

תודה על תשובתך, הילד יכול להגיד שזה כמו צבע של עגבניה לאדום או כמו תפוז לכתום... אנחנו גרים באיזור השרון, האם יש לך המלצה?
 

אברשה

New member
שלום noia לדעתי להגיד צבע של עגבניה

לאדום זה אומר שהילד מזהה צבע אדום הייתי עושה בדיקה פשוטה מפזרת סוכריות עדשים צבעוניות ומבקשת מהילד בשלב הראשון למיין את הסוכריות לפי קבוצות צבע ( אפשר מראש להכין רק סוכריות הצבעי יסוד ללא גוונים כמו ורוד או ירוק בהיר) רצוי לשלב את הפעילות בטעימות או בקישוט עוגת שוקולד ולראות איך הולך..... לגבי נושא המספרים מה הכוונה לא מזהה ? הוא לא מבדיל בין הספרות? לא מזהה כמויות? לא לשכוח הילד רק בן 4
 

noia

New member
תשובות

אתמול נתתי לו למיין צבעים והוא עשה את זה בשניה בלי בעיה, הוא גם ידע להפריד גוונים של אותו צבע. לגבי המספרים, הוא פשוט לא יודע לזהות את הספרות אבל יודע לספור. יש צבעים שדווקא הוא יודע בשלוף כמו סגול למשל... תודה
 

אברשה

New member
noia אמנם אני לא אשת מקצוע בתחום

הנ"ל אבל לדעתי זה לגיטימי לחלוטין שילד בן 4 לא מזהה ספרות שווה לך לדבר על זה עם הגננת לדעתי הוא לא היחיד בגן לגבי הצבעים לדעתי הוא בכיוון הנכון אבל הרבה פעמים שווה לעשות איבחון או שיחת יעוץ כדאי להוריד את "מפלס" הלחץ והחרדה אני חושבת שברגע שתדעי שהכל "תקין " אצל בנך יהיה לך קל יותר לשבת איתו ולעבוד איתו על הדברים שהוא זקוק בהם לחיזוק. מבלי לשדר לו לחץ. יש בשוק המון משחקים ותוכנות ללימוד אותיות וספרות נסי לחפש כאלה שהדפוס גדול ברור ובלי יותר מדי ציורים וקשקושים בהצלחה
 

lbra

New member
קושי בזיהוי מספרים

אצלי ישנה בעיה דומה : יש לי ילדה בת 3 ושמונה חודשים אנחנו מנסים ללמד אותה לזהות מספרים וזה נורא קשה לה ( אפשר להגיד שקשה מאוד ) אבל לעומתזאת שירים היא יכולה לשמוע שיר פעם אחת ןלזכור את הפיזמון והיא זוכרת בדיוק את מה שהגננת מספרת האם זה מראה על בעייה כל שהיא ? האם זה עוד מוקדם מדי בשביל לדאוג אני לא ממש נלחצת גם הגננת שלה טוענת שזה עדיין לא מעניין אותה ולכן היא לא מתאמצת לזכור מה שאני מפחדת זה שיש לה בעיה עם זכרון חזותי ואלי ישנם תרגילים או איזשהיא דרך לטפל בזה
 

אברשה

New member
לדעתי היא פשוט צעירה

היא עדיין לא בת 4 זה מאד מוקדם ולדעתי הטוב ביותר זה פשוט להניח לה ועוד כמה חודשים לנסות שוב
 
קושי בזיהוי מספרים

אכן גילה צעיר, ובגן אין דרישה לזיהוי מספר. קשה על סמך זה לאתר קושי, אם את מרגישה שקיים קושי גם בתחומים נוספים- לדוגמא: לא מצליחה לשלוף מילה שקיימת כבר ברפרטואר שלה, אך בזמן משפט פתאום המילה בורחת לה, או שיש גם קושי בזיהוי צבעים, כמו התיאור לעיל, יש מקום לבדיקה של קלינאית תקשורת, בשל העובדה שקיים קשר מוכח בין שיום צבעים ומספרים, שנחשבים לבלתי מוחשיים (כמו מושגי גודל, צורה, מרחב וכד'), לבין קשיים בשליפה וקשיים בקידוד. אין מקום להלחץ כיון שרוב הסיכויים שהיא תרכוש את הידע עם הזמן, ועם החשיפה הניתנת בגן. אבל אם ירגיע אותך להפגש עם בעלת מקצוע- עשי זאת, היא תוכל גם לתת לך הדרכה קונקרטית לחשיפה בבית. אשמח להמליץ, בהצלחה.
 

lbra

New member
קושי בזיהוי מספרים ואותיות

יש לה אוצר מילים גדול מאוד כל מי שמדבר איתה לא מאמין שהיא בת 3 וחצי את הצבעים היא מזהה ואין לה בעייה בזה רק שמתי לב לנושא המספרים ןהאותיות כי הם התחילו לעבוד על זה בגן אשמח עם תוכלי להמליץ לי
 
קושי בזיהוי מספרים ואותיות

לטעמי היא עדיין צעירה מדי לדרישה, והיא נמצאת בתחילת תהליך החשיפה, אם אין בעיות אחרות בתחום השפה והזכרון-תני לה עוד קצת זמן, בכל מקרה אם תרצי- אשמח להמליץ, רק תכתבי לי באיזה איזור אתם גרים בארץ.
 

lbra

New member
זיהוי מספרים

אנחנו גרים בהוד השרון תודה מראש
 

r o r o r o

New member
חשבתי שהילד שלי עיוור צבעים מוחלט

עד גיל 4 בערך הוא לא זיהה אף צבע, אבל היום (5.5) הכל בסדר. נראה לי שהוא לא קלט את המושג "צבע" כתכונה ספציפית של העצם, הוא פשוט לא הבין מה רוצים ממנו. כנ"ל (במידה פחותה, אמנם) לגבי מספרים. גם פה מדובר בתכונה מסתורית של עצמים שלא קשורה אליהם בקשר הדוק: "תפוח טעים" זה ברור, אבל מה זה "שלושה תפוחים"? מה זה אומר עליהם?
 
למעלה