קונגו - מייקל קריצ'טון

Guy K

New member
קונגו - מייקל קריצ'טון

נתחיל מהסוף. אחרי יותר משלוש מאות עמודים, שלוש דמויות ראשיות ועוד כך וכך דמויות משנה - הדמות היחידה שהתחברתי אליה בספר המסע הזה היתה דווקא הגורילה. תגידו שזה קצת תמוה, אבל אני מניח שזה הגיוני. בסופו של דבר, כל הספר מושתת על מלחמת בני האדם בחיות הפרא. והיה לי קשה מאוד לבחור צד. הספר מלווה משלחת מדענים בדרכה לזינג', עיר אגדתית באפריקה שבה מצוי מכרה יהלומים, שערכם גדול לאין שיעור מכל מחצב טבעי בכדור הארץ. המשלחת כוללת מדענית קרת רוח, חוקר גורילות, מורה דרך שמכיר כל שביל באפריקה, וגורילה אינטילגנטית במיוחד בשם איימי. העלילה כל כך מורכבת, שלתקצר אותה יהיה פשוט חטא. אי אפשר להתחיל להסביר את הארגונים ששלחו את המדענים, בלי להזכיר את הנסיבות ההיסטוריות להקמת כל אחד מהארגונים. אי אפשר לתאר את איימי, בלי להגיש לכם גם את היסטורית מחקר בעלי החיים, וקופי האדם במיוחד, שהובילו לקיומה של גורילה שיכולה לדבר בסימני ידיים כאחד האדם. אז אפילו לא אנסה לתאר את הספר יותר מכך. ובכל מקרה, עד כמה שהסיפור מצוין, מה שעומד מאחוריו מעניין הרבה יותר. קריצ'טון עשה עבודת מחקר רצינית כדי לכתוב את הספר. הספר מסתיים בשלושה עמודים של ספרים בנושא, מחקרים ומאמרים. התנהגות בעלי חיים בשבי, מבנה היהלומים, ספרי מסעות אפריקנים, פעולת הלייזר, מבני מחשבים, ארכיטקטורה אפריקאית - כל תיאור שמופיע בספר מגובה בערימת ספרים שממנה שאב קריצ'טון את העובדות שלו. הידע המרשים שלו מתבטא בכל עמוד בספר. גם בשיא המתח, קריצ'טון יכול לעצור את העלילה כדי לספר לקורא על ההתפתחות של המחשבים מימי מחשבי הענק עם סלילי ההקלטה ועד תקופת כתיבת הספר. והכתיבה הקולחת שלו מצליחה לחפות על התיאורים הטכנולוגים המורכבים - ולשמור על המתח. תוך כדי הקריאה, קריצ'טון מצליח לגרום לקורא לתהות אם כל הטכנולוגיה והקדמה שהאנושות יוצרת, לא פוגעת בבני האדם. ממש כמו בעלילת "פארק היורה" של אותו הסופר (שאותו עדיין לא קראתי, אבל ללא ספק אקרא), גם כאן הקונפליקט בין בני האדם לבעלי החיים הופך לקיצוני יותר, כשבני האדם נאלצים להתמודד למעשה עם דברים שיצרו בעצמם. השאלות שעולות מן הספר הן מורכבות. האם אנחנו באמת רוצים להפוך גם את אפריקה ליבשת מודרנית, עירונית וצפופה כמו כל שאר העולם? האם אנחנו באמת צריכים את כל הקדמה שיצרנו? האם אנחנו יותר מאושרים ממה שהיינו פעם? האם נשאר טבע בכדור הארץ, או שהרסנו את כולו כבר? ואם הרסנו את כולו - לאן כבר יש לנו לשאוף? העתיד, על פי קריצ'טון, נראה די פסימי. מאבקים בין מדינות, ארגונים, אנשים. הפיכת הטבע, שהיינו חלק ממנו לא מזמן, לגן חיות גדול. ויותר גרוע מזה, מצב שבו בני האדם פחות אנושיים מבעלי החיים שמקיפים אותם. לא פלא שאיימי היתה הדמות האנושית ביותר בספר. בין המדענית הקרה שמוכנה לסכן את כל צוותה כדי לקבל קידום או הערכה בעבודה, ובין חוקר בעלי החיים שמגלה זן גורילות חדש ושוכח מכל מה שמסביבו, הגורילה שרק רוצה לשחק ולהתפנק נראית האופציה השפוייה ביותר. וזו בעצם הגדולה של הספר. ממליץ בחום, לחובבי ספרי ההרפתקאות והאקשן. ממליץ גם לכל חובבי הטכנולוגיה-לייט. קריצ'טון בונה כאן עולם שלם של מדע פופולרי קל לעיכול, מלווה בהרפתקאות רומנטיות נוסח מכרות המלך שלמה, או אינדיאנה ג'ונס. ובתור שכזה, הוא מוצלח ביותר.
 

אמנון כ

New member
קונגו

סקירה מצויינת. התייחסתי לספר הזה לא מזמן כאן בפורום (אז ציינתי שאכן התגלה זן של קופי ענק חדשים ב...קונגו). אני מאוד אוהב את מייקל קרייטון וממליץ בחום גם על פארק היורה המשובח (והרבה הרבה יותר טוב מהסרט), כדור (הרבה הרבה הרבה יותר טוב מהסרט שלדעתי היה מיותר לחלוטין) על קונגו כאמור וגם על Pray - ספרו האחרון והמשובח ביותר לדעתי (קראתי באנגלית ולא בטוח שיש עדיין תרגום בעברית). מדובר בספר מרתק שעוסק בנחיל חלקיקים ננוטכנולוגיים שבורח ממעבדה ומתחיל לפתח תבונה עצמית. ספר מרתק מותח ומדהים ושווה קריאה עד מאוד. אותי מעניין מאוד הפן הטכנולוגי בספריו, וניתן לראות התפתחות מרתקת בכתיבתו החל מקונגו שנכתב לפני יותר מ-20 שנה (וכולל פירוט מעניין של שיא הטכנולוגיה דאז), עד לספרו האחרון שמדבר על ננוטכנולוגיה ושאר טכנולוגיות מרתקות. קריאה נעימה!
 
קרייטון התחיל לכתוב טכנולוגיה קודם

כזכור, "זרע אנדרומדה" המעולה נכתב הרבה לפני קונגו.
 

Guy K

New member
כדור (או ספירה) היה בהחלט מצוין

זכור לי מאוד לטובה. אחפש את PREY: אני חושב שמצאתי סופר הכי אהוב חדש.
 

Arana

Active member
מנהל
כשיצא "פארק היורה" (הראשון)

הזהירו אותי חמורות שלא לקרוא את הספר לפני שאני רואה את הסרט, כי הספר הרבה יותר טוב, והסרט יאכזב אותי. אז ראיתי ולאחר מכן קראתי. אכן הספר הרבה יותר טוב, אבל לא מבחינה "ויזואלית", אלא בגלל הדיונים בתורת הכאוס ועניינים אחרים שברומו של עולם מפי הדוקטור למתמטיקה (ששכחתי את שמו, בסרט זה היה ג'ף גולדבלום). קראתי ספר או שניים של קריצ'טון, ביניהם "ספירה" (לא ראיתי את הסרט) ו"המוות השחור" (זה שלו? אני כבר לא זוכרת. מגיפת אבעבועות שחורות שמתפרצת בארה"ב, דומה ל"התפרצות"). הוא אכן כותב היטב והתיאורים המדעיים שלו נראים משכנעים מאוד.
 

byron

New member
prey מעולה

הוא מתחיל מהסוף (קורה ביותר מידי ספרים) המחבר כותב לאחר סיום המאורעות שמתוארים אח"כ, דבר שקצת הורס חלק מהמתח כי ברור לפחות על דמות אחת שתישרוד. העלילה מחולקת לשניים, בהתחלה מתואר המצב בבית המשפחה, תיאור די אמין לדעתי של מצב משפחתי בעמק הסיליקון באזור בועת ההיי-טק. בחלק השני העלילה מקבלת את התפנית הטכנית/פעולה. בשלב הזה רואים איך קרייטון כרגיל הכין את שיעורי הבית, ובנסוף איך הוא כותב פעולה טוב, שני המאפיינים האלו מתחברים לסיפור נהדר.
 

jakecarter

New member
לפי דבריו

נכתב Crichton וכשמבטאים אותו הוא מתחרז עם frighten מה יצא? קרייטֵן
 
למעלה