קווי אוטובוס שגולשים לשבת: איך זה קורה ?

segevk

Member
אני כנוסע בתחבורה הציבורית ותושב עפולה חווה המון קווי אוטובוס אשר נסיעתם גולשת הישר לשבת , לדוגמא: קו 13 העירוני בעפולה מתחיל את נסיעתו ביום שבת בשעה 14:30, שעה מאוד מוקדמת, דוגמא נוספת: קו 840 מתל אביב לקריית שמונה דרך עפולה וטבריה האחרון ביום שישי יוצא מתל אביב בשעה 16:20, זאת אומרת שלעפולה הוא מגיע בערך ב18:20 כשעתיים אחרי, זמן שהשבת נכנסה כבר לפני כשעתיים וחצי
השירות הוא מאוד נוח, השאלה העיקרית היא איך משרד התחבורה כן נותן לקווים האלו שגולשים לשעות השבת לפעול בעוד שקווים אחרים מתחיל לפעול מאוחר הרבה יותר? בייחוד שקו 13 בעפולה לדוגמא עובר בלב שכונות חרדיות
 

Ccyclist

Well-known member
אני כנוסע בתחבורה הציבורית ותושב עפולה חווה המון קווי אוטובוס אשר נסיעתם גולשת הישר לשבת , לדוגמא: קו 13 העירוני בעפולה מתחיל את נסיעתו ביום שבת בשעה 14:30, שעה מאוד מוקדמת, דוגמא נוספת: קו 840 מתל אביב לקריית שמונה דרך עפולה וטבריה האחרון ביום שישי יוצא מתל אביב בשעה 16:20, זאת אומרת שלעפולה הוא מגיע בערך ב18:20 כשעתיים אחרי, זמן שהשבת נכנסה כבר לפני כשעתיים וחצי
השירות הוא מאוד נוח, השאלה העיקרית היא איך משרד התחבורה כן נותן לקווים האלו שגולשים לשעות השבת לפעול בעוד שקווים אחרים מתחיל לפעול מאוחר הרבה יותר? בייחוד שקו 13 בעפולה לדוגמא עובר בלב שכונות חרדיות
סטטוס קוו ותקנות המתירות הפעלת תח"צ בשבת.

קווים שפעלו בשבת לפני קום המדינה זכאים לעשות זאת וגם קווים שמחליפים אותם כמו בדוגמה של מטרונית 1 בחיפה שהחליפה מספר קווים שפעלו בשבת בפלשתינה א"י.

בעידן המדינה הופעלו בשבת קווים מסויימים ל/מאזורי ספר וכן התח"צ באילת. ההפעלה קיבלה בסיס חוקי בסעיף בתקנות התעבורה בשנות התשעים:

" סעיף 386 א' לפקודת התעבורה קובע כי לא יינתן רישיון קו להפעלת אוטובוס ציבורי בימי מנוחה, למעט במקרים מסוימים:
א. שירותי הסעה לבית חולים
ב. ליישוב ספר
ג. ליישובים שתושביהם אינם יהודים
ד. שירות הסעה שהוא חיוני מבחינת ביטחון הציבור
ה. סבור השר שהשירות חיוני מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית."

מתוך כל הסעיפים האלו התח"צ בשבת מופעלת בעיקר לפי סעיף הספר וסעיף הישובים הלא יהודים. מקרים נדירים של הפעלת הרכבת לירושלים בשבת כשכביש 1 נחסם בשלג נומקו לפי סעיף בטחון הציבור.

אם אחרי הבחירות ימונה שר תחבורה ממר"צ, יש עתיד או ישראל ביתינו זכותו המלאה להפעיל כל קו תח"צ שירצה בשבת לפי סעיף ה' "שהשירות חיוני מבחינת קיום תחבורה ציבורית" - סעיף עמום ביותר שלא מחייב נימוק כלשהו.

מצב השבתת התח"צ בשבת בישראל הוא ייחודי ולא קיים באף מדינה בעולם. במדינות מערביות שמסורתן נוצרית יש תח"צ בימי א' במדינות מוסלמיות יש תח"צ ביום ו' כולל המטרו של טהראן.

כשהסטטוס קוו נוצר ב1947 מרבית הישובים הישראליים היו קטנים יותר וברי הליכה ולכן לא היו בהם קווים פנימיים שפעלו בשבת. כיום נפוצות שכונות לווין מרוחקות המשוייכות לערים שאי אפשר להגיע מהן ברגל למרכזי הערים לומסעדות ומוסדות התרבות הפתוחים בשבת לפי הסטטוס קוו. המצב שהיה נסבל בשנות החמישים והשישים כשאמנם לא היו הרבה כלי רכב פרטיים אך הישובים היו קטנים יותר הפך לפחות נסבל עבור מי שאינם נוהגים ככל שהישובים התפתחו.

יש לציין ש Palestine Railways הבריטית פעלה 7 ימים בשבוע כולל יום א' שהיה יום סוף השבוע עם הלו"ז המופחת. סגירת רכבת ישראל בשבת בעידן המדינה היתה הפרה של הסטטוס קוו לרעת הצד החילוני.

יש לציין שהסכם הסטטוס קוו אינו מעוגן בחוק המדינה. כמו כן חוקי הדת היהודית אינם מעוגנים בחוקי המדינה אלא מהווים סוג של השראה לחוקים מסויימים או שיש חוקים אחרים שמקנים לאזרח ובעיקר לאזרחית זכויות שלא קיימות בדת (ראש בית המשפט העליון היא שופטת, לפי הדת נשים פסולות לעדות!). מה שיש מול החרדים והדתיים הוא סוג של פשרה ללא בסיס חוקי והיא נגזרת מיכולת השיכנוע שלהם ומכוחם בכנסת. ככזו תמיד יש מקום לכל צד לדרוש יותר.
 
אני כנוסע בתחבורה הציבורית ותושב עפולה חווה המון קווי אוטובוס אשר נסיעתם גולשת הישר לשבת , לדוגמא: קו 13 העירוני בעפולה מתחיל את נסיעתו ביום שבת בשעה 14:30, שעה מאוד מוקדמת, דוגמא נוספת: קו 840 מתל אביב לקריית שמונה דרך עפולה וטבריה האחרון ביום שישי יוצא מתל אביב בשעה 16:20, זאת אומרת שלעפולה הוא מגיע בערך ב18:20 כשעתיים אחרי, זמן שהשבת נכנסה כבר לפני כשעתיים וחצי
השירות הוא מאוד נוח, השאלה העיקרית היא איך משרד התחבורה כן נותן לקווים האלו שגולשים לשעות השבת לפעול בעוד שקווים אחרים מתחיל לפעול מאוחר הרבה יותר? בייחוד שקו 13 בעפולה לדוגמא עובר בלב שכונות חרדיות
יש קווים שהנסיעות שלהם גולשות לתוך שבת
קו 393 של אגד שיוצא מאילת ביום שישי האחרון בשעה 15:00 מגיע לקראת 20:00 לתל אביב שזה ערב שבת
באילת יש קווים שעובדים בשבת ביום
ובחיפה כנ"ל
בתל אביב לפני מספר שנים רוב התחבורה הציבורית היתה מפסיקה חצי שעה / רבע שעה לפני כניסת שבת אפילו בשעון החורף שהשבת הייתה נכנסת מוקדם ב16:15 רוב הנסיעות האחרונות היו גולשות לתוך השבת לאחר כמה זמן צימצמו ועשו תחבורה ציבורית עד שעה 15:00 בשעון חורף
 

Bus Nerd

Active member
אני כנוסע בתחבורה הציבורית ותושב עפולה חווה המון קווי אוטובוס אשר נסיעתם גולשת הישר לשבת , לדוגמא: קו 13 העירוני בעפולה מתחיל את נסיעתו ביום שבת בשעה 14:30, שעה מאוד מוקדמת, דוגמא נוספת: קו 840 מתל אביב לקריית שמונה דרך עפולה וטבריה האחרון ביום שישי יוצא מתל אביב בשעה 16:20, זאת אומרת שלעפולה הוא מגיע בערך ב18:20 כשעתיים אחרי, זמן שהשבת נכנסה כבר לפני כשעתיים וחצי
השירות הוא מאוד נוח, השאלה העיקרית היא איך משרד התחבורה כן נותן לקווים האלו שגולשים לשעות השבת לפעול בעוד שקווים אחרים מתחיל לפעול מאוחר הרבה יותר? בייחוד שקו 13 בעפולה לדוגמא עובר בלב שכונות חרדיות
שששש עדיף לא לספר על קווים כאלו. יש כל מיני עיתונאים דתיים שקוראים בפורום הזה בין היתר (אהמ אהמ) ומדווחים על כל קו כזה כדי ליצור לחץ ציבורי בציבור שלהם שלפעמים גורם לכך שמשרד התחבורה יקצץ את הלו"ז ויבטל את השירות. עדיף לשמור על שתיקה בנושא ולא להסב את תשומת הלב לתופעה
 

segevk

Member
שששש עדיף לא לספר על קווים כאלו. יש כל מיני עיתונאים דתיים שקוראים בפורום הזה בין היתר (אהמ אהמ) ומדווחים על כל קו כזה כדי ליצור לחץ ציבורי בציבור שלהם שלפעמים גורם לכך שמשרד התחבורה יקצץ את הלו"ז ויבטל את השירות. עדיף לשמור על שתיקה בנושא ולא להסב את תשומת הלב לתופעה
אני חושב שהתגובה הראשונה של הסטטוס קוו תמנע מזה לקרות, וזה יכול גם לגרור לחץ ציבורי מצד החילונים שלא יוותרו על קווים שכבר כן פועלים רק בגלל שלדתיים זה מפריע
יש גבול עד כמה אפשר להתערב בחיים שלנו
 
אני חושב שהתגובה הראשונה של הסטטוס קוו תמנע מזה לקרות, וזה יכול גם לגרור לחץ ציבורי מצד החילונים שלא יוותרו על קווים שכבר כן פועלים רק בגלל שלדתיים זה מפריע
יש גבול עד כמה אפשר להתערב בחיים שלנו,
זהו שאין לכופים הדתיים גבולות הם יתערבו כל פעם שהם יכולים, בשם ה"ערכים שלהם" ולפעמים סתם כדי להרגיש שיש להם כוח בידיים. אגו
 
למעלה