Eduard Kaufman
New member
קווי אוטובוסים לערים מתועשות כגון פתח תקווה
קווי אוטובוסים לערים מתועשות כגון פתח תקווה
שלום לכולם, אני רוצה להעלות כאן רעיון לפתרון פשוט ומיידי לבעיות הפקקים והתחבורה בארץ. אני לא אכחיש שהרעיון שלי נולד מצורך אישי יומיומי, כאשר אני עושה את דרכי מאשקלון לפתח תקווה וחזרה ברכב פרטי. כל מי שעושה את הדרך מ-אשקלון/אשדוד/יבנה/ראשון-לציון... לכיוון פתח תקווה/כפר-סבא/רעננה... מכיר את החוויה הלא נעימה של עמידה בפקקים ארוכים ומורטי עצבים. אם תסתכלו לצדדים תראו שברוב הרכבים מסביבכם אתם רואים בן אדם אחד בכל רכב - הנהג. תחשבו לרגע שלאזורים אלה מתנקזים אוכלוסיות שלמות של מספר ערים, היות ובארץ התעשייה מרוכזת במוקדים בודדים ועם ישראל הינו מתגורר בפריסה רחבה יותר. עד כאן תיאור הבעיה, מכאן תיאור הפתרון: להוציא קווים ישירים מכל עיר כמו אשקלון/אשדוד/יבנה/ראשון-לציון לערים עם ריכוזי תעשייה כמו פתח תקווה/כפר-סבא/רעננה/ת"א-רמת-החייל/הרצליה-פיתוח... שימו לב כי כיום אין אף אוטובוס ישיר כמעט מאף עיר שהיא ללא תעשיה לעיר שהיא עם תעשייה, והאפשרויות הקיימות הן רק עם החלפת מספר אוטובוסים אשר לוקח בערך פי שניים זמן ממה שזה היה אמור לקחת אם היה אוטובוס ישיר, כמובן שאפשרויות שיש כיום הן הרבה יותר יקרות ממה שהן יוכלו להיות בעזרת אוטבוס ישיר, היות והנוסע משלם על כל המסלול המפותל שהוא עובר בדרך (הוצאה מיותרת). מצב זה גורם לכך שאף אחד פשוט לא משתמש בתחבורה ציבורית על מנת להגיע יום יום לעבודה - כי אין באמת תחבורה ציבורית. שיטות יישום: אפשר להתחיל בפיילוט אשר יחבר בין שתי ערים (עיר ללא תעשיה ועיר עם תעשיה) - דוגמא - אשקלון פתח תקווה וחזרה, אוטובוס אחד הלוך נגיד 08:00 בבוקר, אוטובוס אחד חזור נגיד 19:00, להתחיל עם פרסום מקדים בתכניות הבוקר בתחנות רדיו הפופלריות - 100FM, גלגלץ, שלטים במרכזי העסקים הגדולים, ומשם זה כבר יתפשט מפה לאוזן בין איש לרעהו. לראות את מידת ההצלחה ובהתאם לצורך אפשר להתחיל להוסיף/להוריד קווים, וליישם בעוד ועוד ערים נוספות. יתרונות הפתרון שאני מציג: 1. מיידי ופשוט - אין צורך בבניית פסי רכבת, חפירת מנהרות, בניית גשרים וכו... 2. כמובן מוריד את העומס מהכבישים, הרי אם יהיה פתרון נוח ונגיש וכמובן הרבה יותר זול משימוש ברכב פרטי או רכב חברה המוני נוסעים יעדיפו פתרון זה על תלאות הנהיגה בפקקים כל בוקר וערב. 3. הרבה יותר בטיחותי – סטטיסטית, פחות אנשים מאחורי הגה - פחות גורמי סיכון על הכביש. 4. רווחי לאותה חברת תחבורה ציבורית, הרי אין ספק שאותו קו יהיה מאד פופולרי ורווחי. 5. מטיב עם איכות הסביבה - אוטובוס אחד במקום עשרות כלי רכב אשר כל אחד מהם פולט לסביבה. * אפשר להמשיך את רשימת היתרונות, אבל אני חושב שעצם הרעיון ברור. חסרונות: 1. רק חסרון אחד - לשנות הרגלים, להתחיל להיות צרכנים נבונים יותר, מה שיביא לחברה בריאה יותר - בעצם לא כזה חסרון. כיווני מחשבה נוספים: 1. אם הפיילוטים יתחילו להצליח אז אפשר לייעל עוד יותר את הקווים ע"י הפרדת נתיב אחד מהכבישים הקיימים (בקטעים המאפשרים זאת) לצורך נתיב תחבורה ציבורית. 2. אפשר "לשחק" אם התדירות, מסלולים, והתחנות של הקווים על מנת להעלות את תפוקתם ויעילותם. 3. כאמור רעיון זה הינו מיידי קל ליישום ויכול להיות מעולה לטווח הקצר, אך אינו שולל את פיתוח התשתיות האחרות כגון מסילות רכבת, רכבת קלה/תחתית, ובניית כבישים חדשים לפי צרכי המדינה. הודעה זו הינה ניסיון ויוזמה ראשונה מסוגה (לפחות אני לא מצאתי משהו דומה ברשת) לנסות ולשנות משהו, אנא הוסיפו את תגובותיכם והביעו את דעותיכם. שלב הבא - להגיש מסמך דומה לחברות התחבורה הציבורית (אגד/דן/וואוליה/מטרופולין/קווים/סופרבוס...) וגם למשרד התחבורה. בואו נעזור לעצמנו לחיות טוב יותר. תודה, אדוארד
קווי אוטובוסים לערים מתועשות כגון פתח תקווה
שלום לכולם, אני רוצה להעלות כאן רעיון לפתרון פשוט ומיידי לבעיות הפקקים והתחבורה בארץ. אני לא אכחיש שהרעיון שלי נולד מצורך אישי יומיומי, כאשר אני עושה את דרכי מאשקלון לפתח תקווה וחזרה ברכב פרטי. כל מי שעושה את הדרך מ-אשקלון/אשדוד/יבנה/ראשון-לציון... לכיוון פתח תקווה/כפר-סבא/רעננה... מכיר את החוויה הלא נעימה של עמידה בפקקים ארוכים ומורטי עצבים. אם תסתכלו לצדדים תראו שברוב הרכבים מסביבכם אתם רואים בן אדם אחד בכל רכב - הנהג. תחשבו לרגע שלאזורים אלה מתנקזים אוכלוסיות שלמות של מספר ערים, היות ובארץ התעשייה מרוכזת במוקדים בודדים ועם ישראל הינו מתגורר בפריסה רחבה יותר. עד כאן תיאור הבעיה, מכאן תיאור הפתרון: להוציא קווים ישירים מכל עיר כמו אשקלון/אשדוד/יבנה/ראשון-לציון לערים עם ריכוזי תעשייה כמו פתח תקווה/כפר-סבא/רעננה/ת"א-רמת-החייל/הרצליה-פיתוח... שימו לב כי כיום אין אף אוטובוס ישיר כמעט מאף עיר שהיא ללא תעשיה לעיר שהיא עם תעשייה, והאפשרויות הקיימות הן רק עם החלפת מספר אוטובוסים אשר לוקח בערך פי שניים זמן ממה שזה היה אמור לקחת אם היה אוטובוס ישיר, כמובן שאפשרויות שיש כיום הן הרבה יותר יקרות ממה שהן יוכלו להיות בעזרת אוטבוס ישיר, היות והנוסע משלם על כל המסלול המפותל שהוא עובר בדרך (הוצאה מיותרת). מצב זה גורם לכך שאף אחד פשוט לא משתמש בתחבורה ציבורית על מנת להגיע יום יום לעבודה - כי אין באמת תחבורה ציבורית. שיטות יישום: אפשר להתחיל בפיילוט אשר יחבר בין שתי ערים (עיר ללא תעשיה ועיר עם תעשיה) - דוגמא - אשקלון פתח תקווה וחזרה, אוטובוס אחד הלוך נגיד 08:00 בבוקר, אוטובוס אחד חזור נגיד 19:00, להתחיל עם פרסום מקדים בתכניות הבוקר בתחנות רדיו הפופלריות - 100FM, גלגלץ, שלטים במרכזי העסקים הגדולים, ומשם זה כבר יתפשט מפה לאוזן בין איש לרעהו. לראות את מידת ההצלחה ובהתאם לצורך אפשר להתחיל להוסיף/להוריד קווים, וליישם בעוד ועוד ערים נוספות. יתרונות הפתרון שאני מציג: 1. מיידי ופשוט - אין צורך בבניית פסי רכבת, חפירת מנהרות, בניית גשרים וכו... 2. כמובן מוריד את העומס מהכבישים, הרי אם יהיה פתרון נוח ונגיש וכמובן הרבה יותר זול משימוש ברכב פרטי או רכב חברה המוני נוסעים יעדיפו פתרון זה על תלאות הנהיגה בפקקים כל בוקר וערב. 3. הרבה יותר בטיחותי – סטטיסטית, פחות אנשים מאחורי הגה - פחות גורמי סיכון על הכביש. 4. רווחי לאותה חברת תחבורה ציבורית, הרי אין ספק שאותו קו יהיה מאד פופולרי ורווחי. 5. מטיב עם איכות הסביבה - אוטובוס אחד במקום עשרות כלי רכב אשר כל אחד מהם פולט לסביבה. * אפשר להמשיך את רשימת היתרונות, אבל אני חושב שעצם הרעיון ברור. חסרונות: 1. רק חסרון אחד - לשנות הרגלים, להתחיל להיות צרכנים נבונים יותר, מה שיביא לחברה בריאה יותר - בעצם לא כזה חסרון. כיווני מחשבה נוספים: 1. אם הפיילוטים יתחילו להצליח אז אפשר לייעל עוד יותר את הקווים ע"י הפרדת נתיב אחד מהכבישים הקיימים (בקטעים המאפשרים זאת) לצורך נתיב תחבורה ציבורית. 2. אפשר "לשחק" אם התדירות, מסלולים, והתחנות של הקווים על מנת להעלות את תפוקתם ויעילותם. 3. כאמור רעיון זה הינו מיידי קל ליישום ויכול להיות מעולה לטווח הקצר, אך אינו שולל את פיתוח התשתיות האחרות כגון מסילות רכבת, רכבת קלה/תחתית, ובניית כבישים חדשים לפי צרכי המדינה. הודעה זו הינה ניסיון ויוזמה ראשונה מסוגה (לפחות אני לא מצאתי משהו דומה ברשת) לנסות ולשנות משהו, אנא הוסיפו את תגובותיכם והביעו את דעותיכם. שלב הבא - להגיש מסמך דומה לחברות התחבורה הציבורית (אגד/דן/וואוליה/מטרופולין/קווים/סופרבוס...) וגם למשרד התחבורה. בואו נעזור לעצמנו לחיות טוב יותר. תודה, אדוארד