אם זה מענין אותך אז דוקא בנצרות
חג המולד הוא "ניצור" מכוון של חגיגות הסטורנליה הרומיות. בברית החדשה אין שום אזכור ליום הולדתו של ישו, ולרומאים היה קשה להפרד מהסטרונליה ולכן הכנסיה הנוצרית פשוט השאירה את החג והכניסה לתוכו תכנים חדשים, מנהג מאוד מקובל בכנסיה הרומית. לעומת זאת חג החנוכה הוא חג שהתארוך שלו מוזכר קרוב מאוד לאירוע, עוד בספר מקבים א שנכתב שנים לא רבות אחרי מרד החשמונאים. לאירוע אולי יש קשר עקיף מאוד לחג פגאני (המקדש נטמא בכ"ה בכסלו, כנראה בזמן של חג פגאני, ושוחרר בדיוק 3 שנים אח"כ) אבל קשה לתאר שהחשמונאים, הבדלנים הדתיים שנלחמו במתייונים יאמצו לעצמם חג פגאני. יותר מכך, הגמרא במסכת ע"ז מזכירה חגים פגאניים בתקופת היום הקצר ביותר בשנה ומזהירה את היהודים שלא להשתתף בהם אפילו בדרך עקיפה, אפילו לא לסחור עם הגויים לפני החג כדי שכספי המסחר לא יגיעו לחגיגות הפגאניות.