צפירה ודומיה ביום הזיכרון לחללי צהל
בחוק יום הזיכרון קבעה הכנסת, כי "ביום הזיכרון תהא בכל רחבי המדינה דומיה של שתי דקות בהן תשבות כל עבודה ותיפסק כל תנועה בדרכים". לקיום דקות הדומיה נשמעת צפירה בכל רחבי הארץ, והציבור נוהג לעמוד לכבוד הנופלים. לפני כשנתיים הופיעה במשרדנו עובדת (חרדית) ובקשה להחתים אותנו שביום הזיכרון הבא במקום לעמוד נאמר פרקי תהלים, ע"פ מנהג היהדות, וכך נתן יותר כבוד לנפשם של הנופלים. במקום.... לא הסכמתי בשום אופן. אז הגענו לפשרה,גם לעמוד גם להגיד פרק בתהלים. פרקי תהלים לא בדיוק טקסט שאני יודעת בעל פה. נבהלתי לחתום על דבר שאיני יודעת איך אקיים אותו. איפה אהיה בזמן הצפירה? ברחוב, בדרך – מייד אמרתי "בלי נדר". הינה מצאתי תשובה ל"חרדים" שחוששים ללכת אחרי מנהג הגויים: יש טוענים שהואיל ומנהג העמידה בצפירה אין יסודו בדברי חכמי ישראל, אלא דבר שהועתק מהגויים, לפיכך אסור לנהוג בו משום האיסור ללכת בדרכי הגויים, שנאמר (ויקרא יח, ג): "וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ". אולם למעשה, דעת הפוסקים, רובם ככולם, שהאיסור ללכת בחוקות הגויים הוא רק כאשר ישנו אחד משני התנאים: או שיש במנהג הגויים משום פריצת הצניעות והענווה, או שהוא מנהג ללא שום טעם ותועלת. וכיוון שיש טעם במנהג, שעל ידי הצפירה והדומיה מתייחדים כולם יחד באותו הזיכרון, אין בזה משום מנהג גויים 1 . ויש טוענים שמי שעוסק בלימוד תורה אל לו להתבטל מלימודו בעת הצפירה. אולם מו"ר הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל כתב: "העמידה בצפירה לחללי צה"ל, יש בה מצווה קדושה של זיכרון כבוד הקדושים". ואפשר להוסיף, שהרהור בזיכרונם של הקדושים ובמצוות מסירות הנפש להצלת העם ולכיבוש הארץ הוא הרהור בדברי תורה. וגם מי שאינו מבין זאת, צריך לשים לנגד עיניו את דברי הלל הזקן שהורה (אבות ב, ד): "אל תפרוש מן הצבור" 2 .|
בחוק יום הזיכרון קבעה הכנסת, כי "ביום הזיכרון תהא בכל רחבי המדינה דומיה של שתי דקות בהן תשבות כל עבודה ותיפסק כל תנועה בדרכים". לקיום דקות הדומיה נשמעת צפירה בכל רחבי הארץ, והציבור נוהג לעמוד לכבוד הנופלים. לפני כשנתיים הופיעה במשרדנו עובדת (חרדית) ובקשה להחתים אותנו שביום הזיכרון הבא במקום לעמוד נאמר פרקי תהלים, ע"פ מנהג היהדות, וכך נתן יותר כבוד לנפשם של הנופלים. במקום.... לא הסכמתי בשום אופן. אז הגענו לפשרה,גם לעמוד גם להגיד פרק בתהלים. פרקי תהלים לא בדיוק טקסט שאני יודעת בעל פה. נבהלתי לחתום על דבר שאיני יודעת איך אקיים אותו. איפה אהיה בזמן הצפירה? ברחוב, בדרך – מייד אמרתי "בלי נדר". הינה מצאתי תשובה ל"חרדים" שחוששים ללכת אחרי מנהג הגויים: יש טוענים שהואיל ומנהג העמידה בצפירה אין יסודו בדברי חכמי ישראל, אלא דבר שהועתק מהגויים, לפיכך אסור לנהוג בו משום האיסור ללכת בדרכי הגויים, שנאמר (ויקרא יח, ג): "וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ". אולם למעשה, דעת הפוסקים, רובם ככולם, שהאיסור ללכת בחוקות הגויים הוא רק כאשר ישנו אחד משני התנאים: או שיש במנהג הגויים משום פריצת הצניעות והענווה, או שהוא מנהג ללא שום טעם ותועלת. וכיוון שיש טעם במנהג, שעל ידי הצפירה והדומיה מתייחדים כולם יחד באותו הזיכרון, אין בזה משום מנהג גויים 1 . ויש טוענים שמי שעוסק בלימוד תורה אל לו להתבטל מלימודו בעת הצפירה. אולם מו"ר הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל כתב: "העמידה בצפירה לחללי צה"ל, יש בה מצווה קדושה של זיכרון כבוד הקדושים". ואפשר להוסיף, שהרהור בזיכרונם של הקדושים ובמצוות מסירות הנפש להצלת העם ולכיבוש הארץ הוא הרהור בדברי תורה. וגם מי שאינו מבין זאת, צריך לשים לנגד עיניו את דברי הלל הזקן שהורה (אבות ב, ד): "אל תפרוש מן הצבור" 2 .|