צילום קולנוע
הבסיס לצילום קולנוע הוא בעצם צילום סטילס. הדבר הראשון שצלם צריך ללמוד הוא סטילס. בסטילס לא ניתן ללמוד את הכלים הטכניים של צילום קולנוע, אבל את כל העקרונות והחוקים, רוכשים בסטילס. מכיוון שההתחלה הכי מומלצת היא בביצוע עבודות כעוזר צלם, יש צורך ללמוד את הצד הטכני של המקצוע. מצלמות, חומרי גלם, עדשות ועוד... משקל חשוב יש לנושא התאורה, מומלץ בשלב מסויים לבצע כמה עבודות בתאורה. אם כי קיימים צלמים שמבינים את עקרונות התאורה אך אינם מכירים את הכלים למימוש התאורה על הסט. בארץ יש צלמי קולנוע רבים. כל אחד רואה עצמו כצלם קולנוע. הבעייה היא שעקב המספר המועט של הסרטים, לא קיימות הזדמנויות לצלמים רבים. הצלמים שעוסקים בצילום קולנוע בארץ, רובם מהדור הותיק, "שועלי פילם", שבתחילת דרכם צילמו ב- 16 מ"מ עבור הטלויזיה הישראלית. הם נחשבים לטובים בתחום ומן הסתם, היום בעידן הוידאו, הם גם מקבלים הזמנות לעבודות בפורמט הוידאו, עבור הפקות טלויזיה. חישוב קל. 15 סרטים בשנה שאותם מצלמים בערך 9 צלמים, הווה אומר 9 עוזרי צלם, שזה משאיר מקום אולי ל15 עוזרי צלם שניים. מצטער על ההתבטאות, אבל חברים, אם אתם בונים על צילום קולנוע, צריך לחכות שהצלמים הכי מבוקשים יתחילו להיעלם מהנוף. כלומר אולי בעוד 20 שנה. עכשיו מעט רצינות. דרך מאוד מומלצת להתחלה היא שיתוף פעולה עם במאי ועבודה צמודה רבת שנים. יש סיכוי שבמאי שאוהב את עבודתכם, יקבל אישור לצלם סרט עלילתי ואז יש סיכוי שיבחר בכם כצלם, גם אם מעולם לא נגעתם בפילם. אל תאמינו לחלומות שפתאום תקבלו טלפון מיורם גלובוס, שבחיים לא שמע עליכם, ויבקש ממכם לצלם את הפיצ'ר עתיר התקציב הבא שלו. התמונה המצורפת היא מתוך סדנא לצילום בפילם. החדר הוא למעשה סט באולפן והאור הקיים מגיע משישה פנסים (תפוז עם צ'ימרה) עם ריכוך מהתקרה ועוד כ- 4 פנסים (כל אחד 2KW) מכיוון החלון. תפוז נוסף (דלתות כמעט סגורות) עם קלקר ניצב מכיוון המצלמה למלא מעט צללים.חשוב ללמוד את צילום הסטילס להכרת רגישות הסרט, רמות אפור וקונטרסט וכן, הכרת צורת וכיווני האור. כלומר, לצורכי אימון ניתן לחסוך השכרת מצלמה קולנוע ולהתאמן במצלמת סטילס. (הסדנא צולמה ב- 35 מ"מ) אין קשר בין המצלמה שהמשתתפת אוחזת בידה, לצילום התמונה או לצילום בסדנא.