צורת הישיבה היפנית....

  • פותח הנושא snup
  • פורסם בתאריך

snup

New member
צורת הישיבה היפנית....

הישיבה היפנית הקלאסית מאופיינת בצורה של איסוף הרגליים לאחור מתחת לבטן כאשר כל כובד הגוף נשען על הרגליים ומרכז הכובד של הגוף מועבר לאיזור הטבור (בתקווה שכל המאמנים שבפורום יתקנו אותי אם טעות בידי). לאדם שלא מיומן בצורת ישיבה שכזו אחר דקה כבר התנוחה לא נוחה, ואחרי שתי דקות לערך מתחילים לכאוב כפות הרגליים ומשם גם שאר חלקי הרגל. אני מאמין שאלה שעוסקים באומניות הליחמה היפניות הקלאסיות (AIKIDO, IAIDO וכו') חוו את אותה חוויית אי הנוחות בתחילת ההיכרות שלהם עם האומנות הלחימה. 1. כיצד נקראת צורת ישיבה זו ? 2. שמתי לב שב- IAIDO הצורה הבסיסית היא הצורה שתיארתי למעלה אולם יש עוד צורות ישיבה אחרות. אשמח לדעת ולשמוע על צורות אלו עם ציון שם צורת הישיבה, ואם אפשר אז איור או תמונה. 3. הכי חשוב - אשמח לקבל עצות לתירגול של הישיבה היפנית, על מנת שיכאב פחות בהתחלה, וכמובן - שיהיה נוח. וכמעט שכחתי - ברכות, והרבה מזל טוב לפורום החדש. ובהצלחה
 

eladי

New member
סייזה ?

ואני חושש שזו לא הישיבה הכי נוחה\טבעית בעולם... אבל בהחלט עם הזמן מתרגלים.
 
פעם ראיתי שרפרף...

כזה, שמישהו בנה מעץ וניסה למכור. הוא עוזר להתרגל את הישיבה הזאת. אני לא יודע איך קוראים לזה, ואם זה דבר מוכר, או המצאה שלו, ובגלל זה פשוט קראתי לשרפרף הזה כיסייזה. כיסא + סייזה (מתאים למילון?)
 

Ryuusuke

New member
כמה תשובות

1. צורת הישיבה שתיארת נקראת סייזה (seiza), והיא הצורה המקובלת של הישיבה ביפן. 2. בסייטיי איאיידו (Seitei Iaido), שכוללת 12 קאטות שנבנו ע"י איחוד הגג היפני לקנדו, יש עוד צורת ישיבה, בקאטה מספר 4, צקה-אטה (Tsuka-ate), הנקראת טטה-היזה (Tate-hiza), צורת ישיבה זו הומצאה ע"י הסמוראים על מנת שיהיה להם נוח לשבת עם השריון עליהם, והיא הרבה יותר לא נוחה מאשר סייזה. צורת ההתיישבות זהה, אלא שבמקום לשים גם את רגל ימין מתחת לעכוז, שמים אותה מקדימה, בצורה דומה לישיבה מזרחית. 3. הצורה הכי טובה, כמו בכל דבר באומנויות לחימה, היא תירגול. שב בהתחלה על מזרון, או משטח אחר יותר נוח מריצפת עץ, ואל תשכח למתוח את שריר התאומים לפני התירגול. כל פעם ליותר זמן, בהתחלה לדקה, אחר כך שניים, אחר כך חמש, ואז עשר.. עד שבסוף תתרגל לזה, ותעבור לריצפת עץ, ושם גם תתאמן בהדרגה. תגיע עד למצב שכואב לך, ותישאר עוד קצת. ככה אני התרגלתי.
 

kissaki

New member
ובקוריו

ישנו גם הtate no bu שזאת סדרה של 10 קאטות שכולה מבוצעת בישיבה השטנית הזאת,הסדרה נקראת chudanוהיא של סגנון ה-hassegawa eishin ryu. סייזה לעומת טטה-היזה היא ישיבה "מתה" בגלל שקשה להגיב אליה ממצבים של התקפת פתע(וכן,גם הרבה יותר לא נוחה).
 

בודוקאן

New member
ברוך הבא סנופ ../images/Emo24.gif

ורק תגובה קצרה... אכן - סייזה. ולי יש דוקא הרגשה שכאשר מתרגלים לישיבה הזו, היא הופכת להיות מאוד נוחה ומרגיעה. אולי לא אצל כולם, אבל ככה אני מרגישה.
 

snup

New member
תודה...

... על קבלת הפנים. שמח להיות חלק מהפורום. אני חושב שמגיע תודה גם ל- elad* ו- Ryuusuke . Ryuusuke - ממש תשובה מקיפה, אז אני מאמין שעכשיו אפנה לידידינו "גוגל" ושם אקיש את המילה סייזה ואמצא חומר. תודה על העצה כיצד להתרגל לצורת הישיבה הזו.
 

nage

New member
זה לא לגמרי מדוייק

נשים היו יושבות סייזה, גברים לרוב ישיבה מזרחית. גם ילדים יושבים סייזה. במידה ויש מישהו רם מעלה ממך בחדר אז אתה יושב סייזה והוא ישיבה מזרחית.
 

בודוקאן

New member
ישיבה מזרחית

קראתי באיזה שהוא מקום שזה נקרא ביפנית "אנזה". יכולים לאשר? או לא?
 
הדרגתיות וקשב

1) הישיבה המתוארת במסר שלך נקראת סֶייזָה
正座 סיי (正) נכון, ראוי. זה (座) ישיבה. הישיבה בסייזה היא צורת הישיבה המנומסת והמכובדת ביותר ביפן. יושבים בישיבה זו לא רק באמנויות הלחימה אלה גם בכינוסים רשמיים, ארוחות בחדר יפני מסורתי - כשדרושה התנהגות רשמית. גם נגנים בכלי נגינה מסורתיים יפנים יושבים בסייזה כשהם מנגנים. כך גם לגבי אמנויות במה נוספות ואמנויות רבות אחרות.
2) באיאיידו לומדים תחילה לשלוף ממצב של ישיבה בסייזה. ישנם מצבי התחלה שונים, צורות ישיבה נוספות וכן כל מצב אפשרי בו אדם עשוי היה להזדקק לשליפת החרב במהירות. גם באייקידו לומדים את היסודות תוך תרגול הטכניקות ממצב של ישיבה בסייזה. חלק גדול מהטכניקות באייקידו משתייכות לתחום שנקרא אושיקיאוצ'י
御式内 (שיטות לחימה לשימוש בתוך הטירה). היה צורך ללמד את הסמוראים ללחום ולהתגונן, כמו גם להגן על הזולת כשהם יושבים בסייזה.
3) הישיבה בסייזה עבור אדם שרגיל כל חייו לשבת על כיסא או כורסא היא חוויה כואבת למדי. יש בני מזל שלהם גוף גמיש ומפרקים "ידידותיים לסייזה" ויש אנשים שעוברים תהליך ארוך מאוד עד שהם מתרגלים לישיבה זו. יש גם אחוז מסוים של אנשים שלעולם לא יוכלו לשבת בסייזה. בעקרון רצוי שלא להלחם נגד הגוף שלך. אני ממליץ מאוד להיוועץ קודם כל עם אורטופד טוב או כל מומחה אחר לתחום השלד והגוף. אם אין לך מגבלה ופוטנציאל לנזק כתוצאה מהישיבה בסייזה, אני ממליץ מאוד להיוועץ אם מורה בכיר ומיומן ליוגה ולקבל תרגילים שבהדרגה ובזהירות רבה ילכו ויגמישו לך את הרגליים בצורה בריאה וכמובן תוך ליווי מקצועי. אשמח לאחר אותך בדוג'ו שלי בכל עת כדי לתת לך הדרכה לגבי דרכים להגמשת הרגליים. המון תודה על הברכות. זאב א.
 

kissaki

New member
ואל תשכח

על משטח קשה חשוב מאוד להשתמש במגני ברכיים כדי למנוע נזק ארוך טווח לברכיים
 

CountDust

New member
באייקידו משתמשים בעיקר בשתי צורות

ישיבה (לפחות כך זה אצלנו): הראשונה היא SEIZA. השניה היא KIZA - ישיבה זקופה על אצבעות הרגליים (ולא על גב הרגל). משתמשים בישיבה הזו בעיקר במהלך קרב ובסיומו, מפני שזוהי ישיבה המאפשרת תנועה מהירה, קימה, הליכת שיקו (הליכה על הברכיים, מה שמכונה "הליכת סמוראים") וכיוב'
 
זאב צודק שישנם אנשים שעד

סוף ימיהם לא יצליחו לשבת סייזה אני אישית מנסה כבר שנים רבות ועדיין לא מרגיש אם זה נוח בלשון המעטה . אני נולדתי אם מצב שנקרא קלאב פוט ועברתי הרבה ניתוחים כשהייתי ילד כתוצאה מזה אני אישית מוגבל בתנועת הרגלים שלי למוניפולציות קיצוניות עד כמה שאני זכיתי לפגוש רוב המורים לפחות לחלק הזה לא מחמירים אם התלמידים וכל שנותיי עברתי אם ישיבה מזרחית חוץ ממקרים ממש רשמיים ששם סבלתי בשקט בשקט.
 
למעלה