הלכה יומית לתענית
הכוונה הרצויה בתענית
בכל צום חייב כל איש לפשפש במעשיו, כי אין העיקר בצום אלא בשינוי המעשים, ושינוי המעשים קורע גזרות רעות. כמו שקרה עם אנשי נינוה, שכאשר הכריז יונה הנביא עוד ארבעים יום ונינוה נהפכת צמו אנשי נינוה, התענו ושינו את מעשיהם הרעים ובעקבות כך בטלה הגזרה. וחכמינו זכרונם לברכה לימדונו, כי בטול הגזרה היה בגלל שינוי מעשיהם הרעים, ולא בגלל הצום, שהרי כתוב "וירא האלוקים את מעשיהם כי שבו מדרכם הרעה", ולא כתוב "וירא את שקם ואת תעניתם", ללמדך כי שינוי המעשים הוא הגורם לביטול הגזרה, והתענית היא הכנה לתשובה, ולכן ביום זה יש על כל אחד לחזור בתשובה שלמה ולחשוב ולהתבונן מה הוא יכול לשפר.
הלכות
רחיצת הפה במים ביום תענית: בכל תענית ציבור ראוי שלא לשטוף פיו במים. כמו כן אסור לטעום מאכל אפילו מתכוון לפולטו אחר כך. בתענית יחיד שאדם מקבל על עצמו מותר לטעום ולפלוט ומותר לשטוף את פיו.
אכילה לפני עלות השחר - מותר לאכול בלילה שלפני הצום עד שיעל עמוד השחר (חוץ מיום כיפור וט` באב שהצום מתחיל מהלילה). כל זה בתנאי שלא ישן שנת קבע, אבל אם ישן שנת קבע והתעורר קודם עלות השחר אסור לאכול או לשתות אפי` לפני עלות השחר. ואם אמר לפני שהלך לישון הריני מתכוון לאכול קודם עמוד השחר או כל נוסח דומה לכך יכול לאכול לפני עלות השחר, עד עלות השחר.
ברכת כהנים בתענית ציבור - כשמתפללים סמוך לשקיעה (חצי שעה נקרא סמוך) ישאו הכהנים כפיים. (יש מקילים גם לשאת כפיים מפלג המנחה שהוא שעה ורבע לפני שקיעה). כהן שלא מתענה, אפילו מחמת אונס או ששגג ואכל, לא ישא כפיו, ויצא מבית הכנסת לפני "רצה". (הרב מישאל רובין) צום מועיל לכולכם! אני אאלץ לא לצום... הרופאים האלה בעייתיים! אבל לא נורא, העיקר אינו בצום אלא בשינוי המעשים כפי שלמדנו לעיל.. אוהב אתכם
-עידן-
אתה ודאי יודע שהתודה ה"קבועה" היא הרבה מעבר ל'תודה' ול'אשריך' ול'שכוייח'. ובכ"ז תודה עידן
מעריכה כ"כ את ההתמדה, הרצון לחזק ולשתף, ההשקעה. אין ספק שאתה אחת הזכיות שיש לפורום הזה.