בימי ראשית המדינה העצמה של פוליטיקאים
בוא נגיד ככה:
היכולת הזו נרכשה רק בשנים האחרונות. לפחות בתחום האזרחי.
יותר נכון היא הייתה קיימת בימי ראשית המדינה - המוביל הארצי, למשל. אבל גם טעויות עצומות נעשו אז.
אחר כך קצת התפספס לנו. היום זו רמה אחרת לגמרי.
בימי ראשית המדינה העצמה של פוליטיקאים
היתה גדולה הרבה יותר, הנהלים והחוקים מקלים הרבה יותר וגם אכיפתם ע"י גורמים משפטיים ומקצועיים רופפת ביותר. לא היתה יכולת עמידה לאזרח הפשוט (נגיד, בעל קרקע שרצו להפקיע) ולא לגופים שמייצגים את האינטרס הציבורי, כמו ארגוני סביבה או מוסדות תכנון.
כך למשל כאשר היה משבר בתנועה הקיבוצית, התקבלה ובוצעה מיידית החלטה לפצל קיבוצים לפי מפתח פוליטי ("איחוד" מול "מאוחד") כלומר למעשה להקים יישובים חדשים עם כל התשתיות הכרוכות בזה, העלויות מהקופה הציבורית (הממשלתית), המחיר הסביבתי וכו'.
זה היה אולי צורך בלתי נמנע נוכח האתגרים המטורפים של שנות החמישים (קליטת עולים במספר העולה על האוכלוסייה הקיימת, במדינה ענייה מרודה) אבל הזמנים השתנו וטוב שכך.