פתרונות פשוטים - העלאת שכ"ל?!

  • פותח הנושא neko
  • פורסם בתאריך

neko

New member
פתרונות פשוטים - העלאת שכ"ל?!

http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/568/653.html הוא מעלה כמה נקודות טובות, אבל מגוחך הרעיון של שכר לימוד דיפרנציאלי - למשל זה יוביל לכך שרק עשירים יהיו רופאים (גם בגלל שכ"ל וגם בגלל פוטנציאל השתכרות נמוך בהמשך), במקום האנשים הכי מתאימים. אותי אישית זה מפחיד. יש פתרון כ"כ פשוט שזה עצוב שאף אחד לא מדבר עליו, שהוא גם הרבה יותר זול למדינה מאשר המצב הקיים, וגם הרבה יותר נוח לסטודנטים. הרי סטודנט בארץ הוא יצור עני שקשה לו לשלם 10,000ש"ח לשנה שכ"ל וגם להתקיים. אבל בוגר תואר במקצוע פרקטי (רו"ח, עו"ד, מהנדס) הוא כבר מבוסס היטב, ואין לו בעיה לשלם 10,000ש"ח לשנה ואף יותר. הפתרון מתבסס על המודל השבדי - הלוואות לסטודנטים. המדינה (דרך מחלקה במשרד החינוך שתוקם לצורך העניין) מלווה לסטודנטים (ללא ריבית) את כל שכ"ל לתואר. ביום שהסטודנט מסיים את לימודיו ומקבל תעודה מתחילה ספירה של מס' שנים (למשל 5) במהלכה הוא משלם אחוז סמלי קבוע מהכנסותיו (סד"ג 10% מהנטו) לאותה מחלקה. מי שפורש מהלימודים באמצע מחוייב להתחיל לימודים אחרים או לשלם את שכ"ל שלו. מי שמסיים ומתחיל לעבוד בחו"ל מחוייב להחזיר את כל שכ"ל ששילם + "קנס" תוך שנתיים. התוצאה פשוטה - מי שלמד מקצוע רווחי כמו הנדסה, מצא מייד עבודה ולכן מרוויח ב5 שנים הללו בממוצע 8,000ש"ח לחודש נטו, ישלם 800ש"ח לחודש, או בסה"כ 48,000ש"ח, יותר ממה שהיה משלם במודל הקיים, אבל כמעט ולא ירגיש את זה. מי שלמד תחום לא רווחי כמו פילוסופיה או ספרות אשורית - יחזיר הרבה פחות כסף (מכיוון שכנראה לא יעבוד במקצוע יותר מדי מכניס בהמשך). כך הסבסוד ההדדי של הסטודנטים יהיה דיפרנציאלי וכולם יהיו מרוצים. הפתרון הזה גם יעיל בכך שהוא מעודד אנשים ללכת לתארים גבוהים (ממלגות לתארים גבוהים לא מחזירים הלוואת שכ"ל). בנוסף, אפשר בקלות לתגמל חיילים קרביים בכך שלא יחזירו שכ"ל בכלל, וחיילים לא-קרביים בכך שיחזירו רק חצי. מה דעתכם על הרעיון הזה?
 

since1982

New member
לא יציב

מציאת עבודה לאחר סיום הלימודים או בכלל היכולת לעבוד באופן כללי היא לא וודאית. כיום יש אופציות לסטודנטים של לקיחת הלוואות ללא ריבית או ריבית מזערית אבל זה לא משהו גורף אלא נתון לבחירה. לדעתי, לא כדאי לסמוך על זה. לא יציב.
 

Unicorn98

New member
אבל אחד הנימוקים להורדת שכ"ל

הוא שתארים אקדמיים מביאים לשיפור המעמד הכלכלי של הבוגרים, ולתוספת גביית מסים למדינה וכו' וכו'. אחת הבעיות המרכזיות של התארים המסובסדים בישראל היא שאין ערך כלכלי לתואר. כל מי שיש לו מעט כסף (באופן יחסי) יכול לסיים תואר, כשהמדינה מממנת שני שלישים מהתואר הזה. הבחירה בתואר לא תמיד קשורה ליכולת השתכרות עתידית. לכן שיטת ההלוואות תביא לחשיבה כלכלית של הסטודנטים ולייעול המערכת. במקביל, צריך לחשוב על פתרונות חלופיים לתארים שאינם מעשיים (מדעי הרוח וכדומה).
 

H20

New member
זה לא רעיון קטסטרופלי

אבל יש לי כמה הערות: רוב הבוגרים של התארים הפרקטיים כהגדרתך, לא מבוססים היטב מיד בהתחלה. מתבססים אחרי כמה חודשים או שנים בעבודה. 10% מהנטו זה לא המון , אבל גם לא הייתי אומרת שזה סכום סמלי. זה כן יורגש. בנוסף, לא כל המהנדסים מרוויחים אותו דבר, ויש הנדסות יותר רווחיות מאחרות. לא כל מהנדס ירוויח על ההתחלה 8000 ש"ח נטו בחודש. גם לא רואה סיבה לפטור בוגרי תואר גבוה מתשלום- הרי רובם ירוויחו יותר בזכות התואר. אפשר גם להתווכח האם זה ראוי לתמרץ אנשים ללמוד תארים לא פרקטיים...
 

iiddoo

New member
../images/Emo45.gifרעיון טוב

גם אני חשבתי על רעיון דומה ואני לא רואה כיום דרך טובה יותר לפתרון הבעיה.
 

iknow

New member
יש לי שאלה כללית

אני שואל כי אני לא בדיוק הכי בקיא בכל הנושא. (ממש טרחתי לחסוך כסף לפני תחילת הלימודים) כחלק מהספאם הרגיל שמתקבל למייל, נשלחות גם הודעות בדבר מתן הלוואות ללא ריבית. השאלה היא מה ההבדל בין ההלוואות הניתנות כיום (ושלמיטב ידיעתי, זה שירות שכמעט ואינו מנוצל ע"י הסטודנטים) לבין מה שכולם מדברים עליו (שזה שירות שאמור להיות מנוצל ולהציל את ההשכלה הגבוהה)?
 

Unicorn98

New member
תשובה:

באופן כללי, כשמדברים על מעורבות המדינה בהלוואות (משכנתאות, הלוואות לעסקים קטנים, הלוואות לסטודנטים וכן הלאה) - לא מדובר על מתן הלוואות ישירות על ידי המדינה, אלא על השתתפות המדינה בסיכון של נותן ההלוואה. היות והסיכון מתבטא בפרמיה על ההלוואה (הריבית), אז מעורבות המדינה בסיכון משמעה הורדת הריבית. מעבר לכך, המדינה גם מסייעת בכך שהיא ערבה ללווים בעצמה, ואז הבנקים מעניקים את ההלוואה בקלות רבה, ופחות בדיקות של יכולות הלווה. לכן, במקרים רבים ללא מעורבות המדינה, הבנק פשוט לא יאשר הלוואה ללא בטחונות, ובמקרה של התוכנית המוצעת - הלוואות יהיו זמינות בזול ובקלות יתרה.
 

iknow

New member
אבל

באי מיילים מצויין שמדובר בשירות שניתן מטעם האוניברסיטה ושהריבית היא אפס (אך ההלוואה צמודה למדד כמובן). אבל באמת לא זכורים לי התנאים שעל הלווים לעמוד בהם, ככה שבהחלט יכול להיות שלהשיג את ההלוואה יחסית קשה. תודה בכל אופן.
 

Unicorn98

New member
אני לא שמעתי על שירות של האוניברסיטה

למתן הלוואות. אשמח לראות קישור. בכל מקרה, הנתון שהבאת רק מחזק את ההסבר שלי - הלוואה במחיר 0 ובזמינות מלאה. במונחי מוצר - זה מוצר בחינם.
 
למעלה