פרשת השבוע "וילך"- שבת שובה

פרשת השבוע "וילך"- שבת שובה

"אבא! אתה יודע למה קוראים לשבת "שבת שובה"? "למה"? "כי ה' רוצה שישובו אליו" (פורש את שתי ידיו קדימה ועושה תנועה של "בואו אליי") זה היה חלק מהדו-שיח שלי עם הקטן בן ה-5 אתמול בצהריים במהלך נסיעה. ---------------------------------------------------------- "שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלהֶיךָ כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲו‍נֶךָ" (הושע י"ד, ב') השבת שבין ראש השנה ובין יום הכיפורים נקראת "שבת שובה". שבת זו נקראת כך על שם המילה הראשונה מתוך הפסוק הראשון שקוראים בהפטרה והיא בהחלט מתאימה לרוח הימים שבין כסא לעשור - עשרת ימי תשובה. כל אחד מאיתנו בשלב כל שהוא בחיים "כושל בעוון". חלקנו כושלים באופן נדיר, חלקנו באופן תדיר חלקנו במודע וחלקנו שלא במודע אבל לא כולנו "שבים" וזה, למעשה, מה שמבקש מאיתנו ה' בפסוק הראשון של ההפטרה "שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלהֶיךָ כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲו‍נֶךָ". חשבון נפש זה תמיד דבר בריא. אולם, בדרך כלל אנו דוחים את מועד חשבון הנפש שלנו לזמן בלתי ידוע. "כשיהיה לי זמן אני אשב לעשות חשבון נפש" אנחנו בדרך כלל אומרים וכך אנו חיים מבלי לעשות הרבה חשבון נפש. הימים האלו, אלו ימים שמאפשרים לנו להתמקד בחשבון הנפש שלנו. בכל אחד יש את "האלוהים" הפרטי שלו, אני קורא לו "האני מאמין האמיתי שלי" בכל אחד יש את אותה נפש זכה וטהורה, שהוא שואף אליה אך מכורח המציאות ומנסיבות החיים הוא לפעמים מתרחק ממנה ולפעמים הוא מתרחק כל כך עד כדי כך שהוא שכח שהנפש הזאת קיימת בתוכו. היא קיימת, צריך רק לשוב אליה. "קְחוּ עִמָּכֶם דְּבָרִים וְשׁוּבוּ אֶל-ה' וגו'..." (הושע י"ד, ג') בכל אחד יש דברים טובים בכל אחד יש את הניצוץ, ואף יותר, מאותה נפש זכה וטהורה שחבויה בנו. צריך לקחת את אותם "הדברים" המיוחדים האלו שנמצאים בתוכנו וביחד איתם לשוב אל האלוהים הפרטי שלנו אל אותו "אלוהים אישי", אל אותו "אני מאמין" שבו אנחנו מאמינים ובוטחים.(ולכל אחד יש כזה) היום, בשבת זו, ניתנת לנו האפשרות "לרכז" את כל מה שדחינו עד כה ולעשות חשבון נפש כדי להתקרה אל האני מאמין האמיתי שלנו, וכדי לחיות בשנה הבאה טוב יותר עם עצמנו. זו הזדמנות רשמית של פעם בשנה, הזדמנות שתמיד מרוויחים אם לוקחים אותה. אז בואו וניקח אותה! הפסוק האחרון בספר הושע מסיים בצורה הכי יפה: "מִי חָכָם וְיָבֵן אֵלֶּה נָבוֹן וְיֵדָעֵם כִּי-יְשָׁרִים דַּרְכֵי ה' וְצַדִּקִים יֵלְכוּ בָם וּפשְׁעִים יִכָּשְׁלוּ בָם" (הושע י"ד, י') שבת של שיבה אל ה"אני מאמין האמיתי שלנו"
 

ליMור

New member
אמן !

קראתי והשכלתי - כמו בכל שבת,,, מאחלת לכולנו שהחל מהשבת הזאת - תינתן לנו האפשרות להגיע ולעשות חשבון נפש ובכך לחיות טוב יותר מהטוב שחיינו עם עצמנו עד כה,,, אהבתי
 
האלוהים הפנימי

ראיתי לא מזמן סרט, שעוסק בחטאים, טעויות ותשובה. אחת התובנות של הגיבור היתה שמאד רצוי שיהיה אלוהים, שכן אם אין אלוהים בשמיים, הרי שהאלוהים קיים בנו, ובמידה וכך הם הדברים, הרי שכל החטאים או הטעויות שעושה האדם- מקורם באלוהים הפנימי שלו, אשר יכול להיות מרושע למדי. כמאמין מאד קטן אני חושב שאכן אתה צודק- לכל אחד יש את האלוהים שלו. אבל האלוהים הזה אינו חייב להיות מוגדר עפ"י אמות מידה מקובלות ["נפש זכה וטהורה"- מי מגדיר מהי אותה נפש זכה? על פי אילו אמות מידה?] אלא עפ"י אמות מידה סובייקטיביות ומשתנות. כך, לדוגמא, אם אני מאמין בדרך חיים מסויימת וחי על פיה- הרי שאני שלם, אמיתי- עובד את אלוהיי הפנימיים. אם בזמן אחר בחיי אני אחשוב שדרך החיים שלי לא היתה נכונה, ואבחר אחרת, הרי שאלוהיי הפנימיים יהיה גמיש מספיק כדי להחליף את לוחות הברית שלו במערך חוקים אחר ואמיתי. אצל רובנו אמות המידה הפנימיות, באופן טבעי, נגזרות תמיד מאמות המידה החברתיות המקובלות. מעטים הם הרוצחים או האונסים למען אידיאל פנימי ואלו שכן, בד"כ מאשימים את השטן הפנימי שבתוכם ובכך מכירים שזה לא האלוהים הפנימי שלהם אלא חלק אפל אחר. עם זאת, אדם שאינו שלם עם אלוהיו הפנימי, וחי בדיסהרמוניה עם האלוהים החיצוני, הכל יכול, על מערך המוסר הנוקשה שלו, אינו יכול לקבל שלווה. כך גם אדם שטרם סיים לכתוב את לוחות הברית הפנימיים שלו, אשר כל סיתות של חוק חדש בא לעיתים רק אחרי נסיון חיים כואב, דם ויזע, שלא לדבר על מחיקת חוק ישן מאותם לוחות ישנים וקשים. מנגד, יש הבוחרים לקבל שלוות נפש ע"י אימוץ מלא של האלוהים העתיק, הטוב והמוכר, על חוקיו כפי שנכתבו בידי אדם. בקבלה זו, באמונה, הם מוותרים, מי יותר ומי פחות, על עצמאות המחשבה ועל ניסוח עולם החוקים הפרטי שלהם. לסיכום, לדעתי הנפש הטהורה היא אותה נפש החיה בשלום עם אלוהיה הפנימיים, המגדירה בעצמה את 'עוונותיה ופשעיה' ונזהרת מהם, פן תפר את חוקיה היא, אשר יכולים, אך לא חייבים, להגזר מחוקיו של בורא עולם.
 
"נפש זכה וטהורה"

אכן הכוונה היתה סובייקטיבית. מה שכן, כוונתי היתה שלמרות האני מאמין של כל אחד ואחד מאיתנו, לפעמים אנחנו לא עומדים בו במבחן המציאות, למרות שאנו יודעים שהוא מנוגד לאני מאמין שלנו ועל כך כתבתי, אצל חלק זה נדיר ואצל חלק זה תדיר... אני מסכים לחלוטין שהנפש הזכה והטהורה היא אותה נפש אשר חיה בהרמוניה עם האני מאמין שלה וזו בדיוק היתה כוונתי במה שכתבתי על "שבת שובה".
אהבתי את ההרחבה אניג
 

מיקו 42

New member
אותך

לקרוא אצלי זה תדיר ונדיר שאפספס פרשנות כה עמוקה ומיוחדת אשרייך מאמן
 

giulietta

New member
יפה, מסכימה בהחלט.

יחד עם זאת יש צורך ב"אלוהים" כסמכות חיצונית על מנת לתקן תקנות חברתיות. רוב החברות האנושיות, בזמן כאוס, מאבדות כל רסן אנושי (ראה מקרי הצונאמי וסופת "קתרינה"). כך שהאידיאל הוא כמובן שלכל אדם יהיה אלוהים פנימי משלו (וזה לא סותר את רעיון האלוהים החיצוני) אך כידוע, הרצוי אינו תמיד המצוי.
 

מיקושה

New member
נהדר מאמן...../images/Emo13.gif

בכל אחד יש את אותה נפש זכה וטהורה, שהוא שואף אליה אך מכורח המציאות ומנסיבות החיים הוא לפעמים מתרחק ממנה ולפעמים הוא מתרחק כל כך עד כדי כך שהוא שכח שהנפש הזאת קיימת בתוכו. היא קיימת, צריך רק לשוב אליה. וזה מה שאני לוקחת איתי היום.. תודה
 

הצופה.

New member
בראשית ברא האדם את אלוהיו

לאדם ישן אין אלוהים בחלום אדם יכול ליצור כמעט כל דבר בדמיון אדם יכול ליצור תולעת...הר..אלוהים. אין אדם יכול ללכת בדרך אחרת מלבד זו שהלך בה עד עכשיו לאן הוא יילך בעתיד כבר הוכח שאינו יודע אין אדם שכשל במבחן המציאות שכן לא היה כאן הציון היחיד לתוצאת מבחן המציאות היא האם אתה חיי כישלון או הליכה בדרך רעה עשויים להיות מוכחים כשיעור בחיים אשר הפכו כדבר יעיל ומועיל ולכן יש יחסיות בכל פעולה והשפיטה של טוב ורע היא רק במבחן התוצאה שכן הטוב ביותר הוא נצחון המציאות לסיכום ומשפט המשפטים הוא תהיה (תחיה) איפה שאתה נמצא
 

noati

New member
צופקה...

אתה קצת קשה עם עצמך ועם המציאות או שאולי מוותר? מאוד ישעמם לנו כאן אם כל מה שצריך לקרות אכן קורה ולנו אין מה להגיד בנושא. :)
 

נעמי 1

New member
הבעיה של צופיק

זה שהוא מנסה להגיע לצפת דרך אילת. לא הבנתי את המשפט: בראשית ברא האדם את אלוהיו. אבל זאת אני, קשת הבנה.
 

הצופה.

New member
הכל בדמיון נעמי

בחלומות לאדם אין אלוהים הוא כל יכול גם אדם דתי המותר ואסור נבראים שהאדם מתעורר ואיתם יחד הבורא אדם החיי על אי בודד שלא פגש אדם מחייו אין לו אלוהים ברגע שתספפר לו מאותו הרגע הוא יברא את אלוהיו(או שלא)
 
למעלה