פרס פוליצר (של כבוד) לבוב דילן

  • פותח הנושא LadyG
  • פורסם בתאריך

LadyG

New member
פרס פוליצר (של כבוד) לבוב דילן ../images/Emo106.gif

כל מה שקשור לדילן מרגש אותי. דילן אמנם אינו עיתונאי וגם אינו סופר אבל פרס פוליצר המאד מכובד הוענק לו עבור תרומתו היוצאת מן הכלל לתרבות ולמוזיקה. דילן עשה היסטוריה - הוא הנציג הראשון של עולם הרוק, שזוכה בפרס. זאת תהיה הזדמנות מצויינת מצד עיתונאי המוזיקה ברחבי העולם לכתוב תילי תילים של מאמרים על שיריו, חשיבותו לתרבות האמריקאית. איך הצליח לשלב בין סגנונות שונים, משחקי המילים המאד מתוחכמים שלו ועוד ועוד. יש למה לצפות.
 

modulo1000

New member
דילן לא פחות מדילן תומס

זכאי לשאת את התואר משורר לא פחות מאושיית רוק אמנם בשלושים השנים האחרונות הוא פחות מעניין הן בכתיבה והן בלחן אבל אותן 15 שנים ראשונות שינו את עולם המוסיקה ללא הכר....ללא ספק אחד האומנים הגדולים והמשפיעים בכל הזמנים
 

pasteran

New member
באמת?

אני בטח שלא מכיר את דילן תומס (מלבד זה שצימרמן שאל ממנו את השם) ובעצם אני בכלל לא מתמצא בליריקה. אבל נדמה לי שיש הבדל בין כותב מלים למוזיקה פופולרית לבין כותב שירה. משהו במבנה ובעושר שיש בשירה לא נמצא ב"פזמונים". אני חושב שאפילו אנטי-טקסיטיקון כמוני יכול להצביע על שוני מהותי בין מאיר אריאל ונתן אלתרמן. למרות שאין קו חד. אולי אם הייתי לוקח את נתן יונתן שכבר יותר קרוב לאריאל ההבדל לא כזה בולט.
 

HydrogenJukebox

New member
הבדל יש

אבל אני לא חושב שאחד עדיף על משנהו. הם פשוט שונים. זה שבוב מכר מליוני תקליטים זה עדיין לא מוריד מערכו לטעמי. בכל מקרה, בחור שמסוגל לכתוב דבר כזה, מבחינתי מגיע לו פרס נובל (אבל פרסים זה סתם חרטא של בורגנים).
 

melancholy man

New member
ערן דילן כותב פיזמונים?

האם העובדה שהוא מצליח להלחין את הטקסטים שלו הופכים את השירה שלו לפזמון בהכרח? להגיד שדילן הוא פזמונאי ולא משורר ולכן אין לו מקום בעולם הספרות מצריך התעסקות עם השירה של דילן עצמו (ואם אפשר להעיר אז גם הכרות מקדימה עם טקסטים של משוררים אחרים, כמו למשל דילן תומס), זה נכון שבאופן עקרוני, יש הבדל בין שירה לפזמנאות, דילן נדמה לי שייך לעולם הספרות, ולא לעולם השירה ואין לי שום ספק (טוב יש ספק אבל הוא לא שייך לכאן באמת) שאת הטקסטים שלו ילמדו בבית הספר בעוד מאה ומאתיים שנה, לא בגלל שהם היו להיטים, לא בגלל שדילן הוא אייקון של המאה העשרים (והוא כזה) אלא בגלל שהשירה עד כדי כך טובה ותכנס אם לא נכנסה כבר לקאנון של התרבות האמרקאית.
 

LadyG

New member
אני יכולה להעיד ממקור ראשון

שטקסטים של דילן נלמדו בבית ספר התיכון בו למדתי בניו יורק כבר באמצע שנות השבעים, במקביל לטקסטים של דילן תומס. אין לי מושג איך עובדת תכנית הלימודים בארה"ב ואם יש אחידות (אולי בפאבליק סקולס - אני למדתי בבית ספר פרטי).
 

HydrogenJukebox

New member
גם בבתי ספר בארץ הוא נלמד

אם כי יותר בשיעורי אנגלית, ופחות בשיעורי ספרות. אגב, לא הבנתי למה דילן קשור יותר לעולם הספרות מאשר לשירה? איזה ספרים הוא הוציא בדיוק שעושים אותו לכזה? (מעבר לביוגרפיה כזו או אחרת).
 

melancholy man

New member
אוי נו לא שמת לב כבר שאני דביל

הי צריך להיות "שייך לעולם השירה יותר מהפזמנאות" סתם התבלבלו לי המילים שם, אגב בימים האחרונים אני עוזר לבנות יחידת לימוד באנגלית לחמש יח"ל "מדילן (תומס) עד דילן", העניין שבארץ כמו בשיעורי ספרות באמריקה זה נעשה כיוזמה בודדת של מורים פה ושם ולא כחלק מתוכנית הלימודים אבל גם זה יבוא זה רק עניין של זמן.
 

zooly

New member
אני לא יודע מה כל כך מוזר בפוליצר לדילן

קודם כל, האוטוביוגרפיה שלו היא אחד מקטעי הפרוזה המופתיים ביותר שקראתי בשנים האחרונות ועומדת בזכות עצמה כיצירה ספרותית (הרבה יותר משהיא חושפת את דילן כיוצר ואת יצירותיו, אגב). גם חלק נכבד משיריו יכולים להיחשב כפרוזה, כשאני חושב על זה. (סאבטרניאן הומסיק בלוז זאת דווקא לא דוגמא טובה לדעתי. השיר הזה הוא נונסנס מושלם. מושלם, אבל נונסנס
)
 

melancholy man

New member
אנחנו כבר לא שם זולי

כרגע הפורום (להוציא את ערן כנראה) עומד מאחורי מועמדותו של הצימרמן לפרס נובל (לספרות, לשלום, לתרבות יידיש, לרפואה, מה שבא לשוודים הולך, מצידי אפשר גם פרס נובל לגננות) אנחנו כבר לא בפוליצר
 

Barmelai

New member
עוד תחנה בדרך

למשיחת הבוב למלך עוד בחייו. מסתבר שאפשר להפוך לאגדה גם בלי להתעקש על השלב שבו מוצאים אותך טובע בקיא של עצמך בגיל 27 בחדר של מלון. חגגתי את הטקס בצניעות כהרגלי עם Highway 61 revisited, אלבום שלבדו מצדיק פוליצר, סקורסזה, בלטה בהיכל התהילה, סרט ביזארי ואוסקר.
 

psychodoodle

New member
Peter LaFarge

אפרופו דילן ,הנה איש מענין שהיה מסתובב עם בובי שלנו בוילאג' ,ואומרים שהשפיע רבות עליו וגם על ג'וני קאש .כאן יש אתר שלם המוקדש לאיש שעזב את העולם כבר ב 1965 ,אחרי מנת יתר של "החיים הטובים" . הספיק להקליט כשישה אלבומים בין 1961 ל 65 .
 

LadyG

New member
עוד דמות חשובה

מסצינת הגרינץ' ווילאג' של הסיקסטיס ואגב אביו הוא הסופר Oliver H.P. Lafarge, שזכה בפרס פוליצר.
 

modulo1000

New member
מראשוני הפולקיסטים המחאתיים

איש עם המון אומץ שהיה לגיבור תרבות עלום שם מאחר שנפטר מעט לפני הבום הגדול של הפולק פרוטסט הנה טאונס ואן זאנדט בשירו הידוע ביותר של Peter LaFarge והנה גוני קש מתוך אלבום שהוציא ב 64 שכל כולו שירים של LaFarge
 
למעלה