פריצת דרך בפרויקט מהיר לעיר בגבעתיים

עופר פ7

New member
פריצת דרך בפרויקט מהיר לעיר בגבעתיים

פריצת דרך בפרויקט מהיר לעיר בגבעתיים
מצורף לינק לכתבה אתמול לגבי הסיכום אליו הגיעו עירית גבעתיים ונתיבי איילון בדבר הקמת נת"צ ברחוב כצנלסון.
https://www.ynet.co.il/wheels/artic...m5xN12GKLyU9xChJeip7zs_BA7wE0gtn4wdqsxKlyoROg

אכן אלה בשורות מצוינות.
עירית גבעתיים התנגדה לתכנון המקורי במשך כמה וכמה שנים בגלל אובדן מקומות החניה לאורך הרחוב. בשלב מסויים ראש העיר דרש הקמת חניון חלופי.
היו לכן חבלי לידה קשים במיוחד. חשוב שהגיעו לעמק השווה ויוצאים לדרך, אפילו אם זה לא הפתרון האופטימלי בלשון המעטה (ראו להלן).
יש לי מספר הערות/הסתייגויות:
1. כדי לא לפגוע במקומות החניה (שהרי זה היה כאמור סלע המחלוקת בחניות, בחרו בפתרון לפיו הנתיב יהיה בצד ימין ולא במרכז הכביש. ברור שזה יפגע משמעותית באיכות הפתרון.
2. לאור המצב הנוכחי ברחובות מהסוג הזה של חניות וחניות כפולות שהרי זה רחוב מסחרי, ברור שהפתרון הזה מחייב תהליך ארוך של אכיפה מוגברת הכוללת גרירה תמידית. ללא אכיפה משמעותית, פשוט חבל על הכסף. מומלץ להתחיל את האכיפה כעת , הרבה טרם תחילת הפרויקט. זה כבר ייצר הקלה משמעותית.
3. גם הפתרון הזה הוא פתרון זמני שהרי בעוד שנים ספורות יתחילו לחפור את תחנת המטרו בקטע שבין ויצמן לקק"ל. האם התכנון התחשב בנתון הזה? אם לא, יש בעיה.
4. מדוע הפתרון אינו פתרון כולל והוא מכסה רק קטע? מדוע אינו כולל את רחוב ויצמן שהינו רחוב ראשי בעיר שמצטלב עם כצנלסון? גם עבורו יש תכנון של נתיבי איילון אך נראה שלא סיכמו. לדעתי ללא פתרון של קטע זה, לא יעזור הפתרון בכצנלסון!
 

אורי404

New member
על העדכון. טוב לדעת

פריצת דרך בפרויקט מהיר לעיר בגבעתיים
מצורף לינק לכתבה אתמול לגבי הסיכום אליו הגיעו עירית גבעתיים ונתיבי איילון בדבר הקמת נת"צ ברחוב כצנלסון.
https://www.ynet.co.il/wheels/artic...m5xN12GKLyU9xChJeip7zs_BA7wE0gtn4wdqsxKlyoROg

אכן אלה בשורות מצוינות.
עירית גבעתיים התנגדה לתכנון המקורי במשך כמה וכמה שנים בגלל אובדן מקומות החניה לאורך הרחוב. בשלב מסויים ראש העיר דרש הקמת חניון חלופי.
היו לכן חבלי לידה קשים במיוחד. חשוב שהגיעו לעמק השווה ויוצאים לדרך, אפילו אם זה לא הפתרון האופטימלי בלשון המעטה (ראו להלן).
יש לי מספר הערות/הסתייגויות:
1. כדי לא לפגוע במקומות החניה (שהרי זה היה כאמור סלע המחלוקת בחניות, בחרו בפתרון לפיו הנתיב יהיה בצד ימין ולא במרכז הכביש. ברור שזה יפגע משמעותית באיכות הפתרון.
2. לאור המצב הנוכחי ברחובות מהסוג הזה של חניות וחניות כפולות שהרי זה רחוב מסחרי, ברור שהפתרון הזה מחייב תהליך ארוך של אכיפה מוגברת הכוללת גרירה תמידית. ללא אכיפה משמעותית, פשוט חבל על הכסף. מומלץ להתחיל את האכיפה כעת , הרבה טרם תחילת הפרויקט. זה כבר ייצר הקלה משמעותית.
3. גם הפתרון הזה הוא פתרון זמני שהרי בעוד שנים ספורות יתחילו לחפור את תחנת המטרו בקטע שבין ויצמן לקק"ל. האם התכנון התחשב בנתון הזה? אם לא, יש בעיה.
4. מדוע הפתרון אינו פתרון כולל והוא מכסה רק קטע? מדוע אינו כולל את רחוב ויצמן שהינו רחוב ראשי בעיר שמצטלב עם כצנלסון? גם עבורו יש תכנון של נתיבי איילון אך נראה שלא סיכמו. לדעתי ללא פתרון של קטע זה, לא יעזור הפתרון בכצנלסון!
על העדכון. טוב לדעת
 

trilliane

Active member
מנהל
בכתבה כתוב בין היתר "תוספת שביל אופניים, הרחבת מדרכות". איך?

פריצת דרך בפרויקט מהיר לעיר בגבעתיים
מצורף לינק לכתבה אתמול לגבי הסיכום אליו הגיעו עירית גבעתיים ונתיבי איילון בדבר הקמת נת"צ ברחוב כצנלסון.
https://www.ynet.co.il/wheels/artic...m5xN12GKLyU9xChJeip7zs_BA7wE0gtn4wdqsxKlyoROg

אכן אלה בשורות מצוינות.
עירית גבעתיים התנגדה לתכנון המקורי במשך כמה וכמה שנים בגלל אובדן מקומות החניה לאורך הרחוב. בשלב מסויים ראש העיר דרש הקמת חניון חלופי.
היו לכן חבלי לידה קשים במיוחד. חשוב שהגיעו לעמק השווה ויוצאים לדרך, אפילו אם זה לא הפתרון האופטימלי בלשון המעטה (ראו להלן).
יש לי מספר הערות/הסתייגויות:
1. כדי לא לפגוע במקומות החניה (שהרי זה היה כאמור סלע המחלוקת בחניות, בחרו בפתרון לפיו הנתיב יהיה בצד ימין ולא במרכז הכביש. ברור שזה יפגע משמעותית באיכות הפתרון.
2. לאור המצב הנוכחי ברחובות מהסוג הזה של חניות וחניות כפולות שהרי זה רחוב מסחרי, ברור שהפתרון הזה מחייב תהליך ארוך של אכיפה מוגברת הכוללת גרירה תמידית. ללא אכיפה משמעותית, פשוט חבל על הכסף. מומלץ להתחיל את האכיפה כעת , הרבה טרם תחילת הפרויקט. זה כבר ייצר הקלה משמעותית.
3. גם הפתרון הזה הוא פתרון זמני שהרי בעוד שנים ספורות יתחילו לחפור את תחנת המטרו בקטע שבין ויצמן לקק"ל. האם התכנון התחשב בנתון הזה? אם לא, יש בעיה.
4. מדוע הפתרון אינו פתרון כולל והוא מכסה רק קטע? מדוע אינו כולל את רחוב ויצמן שהינו רחוב ראשי בעיר שמצטלב עם כצנלסון? גם עבורו יש תכנון של נתיבי איילון אך נראה שלא סיכמו. לדעתי ללא פתרון של קטע זה, לא יעזור הפתרון בכצנלסון!
בכתבה כתוב בין היתר "תוספת שביל אופניים, הרחבת מדרכות". איך?
גם ככה המדרכות בחלק הדו-נתיבי של כצנלסון רחבות יחסית, לא ברור לי איך אפשר לדחוף נת"ץ + נתיב אופניים + הרחבת מדרכות + חניות + רחוב שאשכרה אפשר לנסוע בו...
&nbsp
ובעניין ויצמן, מצבו אפילו גרוע יותר, מאחר שיש בו נתיב אחד בחלקים ניכרים ממנו, ולכן לא ברור איך אפשר ליישם בו נת"ץ נורמלי. גבעתיים אינה ת"א שבה יש רחובות שתי וערב ואז אפשר לנסוע במקום ברחוב מקביל בלי בעיה...
&nbsp
גם לדעתי לא יעזור פתרון של קילומטר מסכן בכצנלסון וכבר כתבתי על כך בעבר... העיר הזאת לא ממש תוכננה, ודאי שלא למאה ה-21, וזה המצב. לחפור מתחת יהיה זוועת עולם בזמן העבודות, אבל לפחות זה פתרון טוב לעתיד, לדעתי היחיד.
 

N641

New member
הניסוח בכתבה לא ברור דיו

בכתבה כתוב בין היתר "תוספת שביל אופניים, הרחבת מדרכות". איך?
גם ככה המדרכות בחלק הדו-נתיבי של כצנלסון רחבות יחסית, לא ברור לי איך אפשר לדחוף נת"ץ + נתיב אופניים + הרחבת מדרכות + חניות + רחוב שאשכרה אפשר לנסוע בו...
&nbsp
ובעניין ויצמן, מצבו אפילו גרוע יותר, מאחר שיש בו נתיב אחד בחלקים ניכרים ממנו, ולכן לא ברור איך אפשר ליישם בו נת"ץ נורמלי. גבעתיים אינה ת"א שבה יש רחובות שתי וערב ואז אפשר לנסוע במקום ברחוב מקביל בלי בעיה...
&nbsp
גם לדעתי לא יעזור פתרון של קילומטר מסכן בכצנלסון וכבר כתבתי על כך בעבר... העיר הזאת לא ממש תוכננה, ודאי שלא למאה ה-21, וזה המצב. לחפור מתחת יהיה זוועת עולם בזמן העבודות, אבל לפחות זה פתרון טוב לעתיד, לדעתי היחיד.
הניסוח בכתבה לא ברור דיו
אבל יתכן שהכוונה היא לעשות את הנת"צ לאורך הנתיב שאנשים כיום מחנים בכחול לבן ולא תתאפשר חניה בשעות היום לאורך הרחוב. בשעות הלילה תותר החניה על הנת"צ לתושבים.
 
זאת הכוונה.

הניסוח בכתבה לא ברור דיו
אבל יתכן שהכוונה היא לעשות את הנת"צ לאורך הנתיב שאנשים כיום מחנים בכחול לבן ולא תתאפשר חניה בשעות היום לאורך הרחוב. בשעות הלילה תותר החניה על הנת"צ לתושבים.
זאת הכוונה.
זה מה שעלה מדיון עם היוזר של רן קוניק בפייסבוק
 

N641

New member
ועדיין, המקום של שביל אופניים והרחבת המדרכה?

זאת הכוונה.
זה מה שעלה מדיון עם היוזר של רן קוניק בפייסבוק
ועדיין, המקום של שביל אופניים והרחבת המדרכה?
מהיכן הולכים לקצץ כדי לאפשר את זה?
 

Ccyclist

Active member
ע"ע רח' אחוזה ברעננה. שביל מדרכה בצד אחד.

ועדיין, המקום של שביל אופניים והרחבת המדרכה?
מהיכן הולכים לקצץ כדי לאפשר את זה?
ע"ע רח' אחוזה ברעננה. שביל מדרכה בצד אחד.
סימון של מטר וחצי במדרכה אחת משתי מדרכות הכביש, במקום שהולכי רגל חייבים לחצות כדי להגיע למעברי החצייה (ובלי מקום לעמוד במעברי החצייה שלא ממש על שפת המדרכה). בחלקים הצרים יותר של הרחוב מדובר בחצי מהמדרכה אבל כל הולכי הרגל מתעלמים מהשביל.
&nbsp
מיקום השביל על המדרכה הדרומית (במקביל לנתיבים מזרחה) הופך אותו לבעייתי לרוכבים מערבה שהיו צריכים שביל בצד הצפוני שחייבים לחצות רחוב עמוס של 4 נתיבים סכה"כ כדי לרכב בשביל שהוא למעשה נגד כיוון תנועתם וכל השתלבות ממנו או אליו מסוכנת ביותר. אי אפשר לעקוף רוכבים איטיים בתנאים כאלו וקשה לעבור רוכב בכיוון ההפוך. משום שהולכי רגל לא מכבדים את השביל אין לרוכבים ברירה אלא לרכב על קטעי מדרכה שאינם השביל.
&nbsp
ההשוואה הבלתי נמנעת לבריטניה: בבריטניה שבילי אופניים בדרכים ראשיות בעיר מסומנים בדרך כלל על הכביש, המטר הראשון מהמדרכה. הרכיבה בשבילים כאלו היא בכיוון התנועה ואין בעיה לרכב במהירות של 30 קמ"ש. יש חיסרון מסויים בפניות ימינה (שמאלה אצלכם) כי צריך לנצל את ההבדל בין קצב התנועה לקצב הרכיבה כדי להשתחל לנתיב הנכון מראש או בעת שהתנועה עומדת ברמזור (יש אצלנו "קופסאת אופניים" שקו העצירה לאופניים נמצא כ 2-3 מטר בהמשך מקו העצירה של הרכבים כך שבטוח לעמוד בראש התנועה). לעיתים יש שימוש בצירים מקבילים (ארחיב) ולעיתים יש מאפיינים כמו מעברי אופניים במפלס הכביש אך בהפרדה בצמתים שהרוכב צריך לבצע פנייה מסובכת או נגד כיוון התנועה.
&nbsp
במקרה של גבעתיים יתכן שהגיוני יותר לעודד רכיבה דרך רחובות שקטים תע"ש ושינקין תוך חיבור אופניים / הליכה קצר בין הרחובות קק"ל וגוש עציון. חיבור כזה אפשרי אם שטח פרטי ליד בנייני המגורים שבין הרחובות יוכשר כשביל. יתכן שניתן להשיג דבר כזה ע"י הנחות ארנונה במקום הפקעות. משום שחלק מהמסלול חד כיווני יתכן שצריך לעשות דבר דומה בחלק מהרחובות שמצפון לכצנלסון כדי לאפשר תנועה דו כיוונית. מבחינת רוכב אופניים 50-100 המטרים שבין הרחובות הצדדיים לעסקים שעל הציר הראשי זה עיקוף זניח.
כמובן שיהיה צורך בשילוט ופרסום כדי שרוכבים שלא מכירים את האזוק ידעו לעבור לצירי המשנה.
 
השביל באחוזה

ע"ע רח' אחוזה ברעננה. שביל מדרכה בצד אחד.
סימון של מטר וחצי במדרכה אחת משתי מדרכות הכביש, במקום שהולכי רגל חייבים לחצות כדי להגיע למעברי החצייה (ובלי מקום לעמוד במעברי החצייה שלא ממש על שפת המדרכה). בחלקים הצרים יותר של הרחוב מדובר בחצי מהמדרכה אבל כל הולכי הרגל מתעלמים מהשביל.
&nbsp
מיקום השביל על המדרכה הדרומית (במקביל לנתיבים מזרחה) הופך אותו לבעייתי לרוכבים מערבה שהיו צריכים שביל בצד הצפוני שחייבים לחצות רחוב עמוס של 4 נתיבים סכה"כ כדי לרכב בשביל שהוא למעשה נגד כיוון תנועתם וכל השתלבות ממנו או אליו מסוכנת ביותר. אי אפשר לעקוף רוכבים איטיים בתנאים כאלו וקשה לעבור רוכב בכיוון ההפוך. משום שהולכי רגל לא מכבדים את השביל אין לרוכבים ברירה אלא לרכב על קטעי מדרכה שאינם השביל.
&nbsp
ההשוואה הבלתי נמנעת לבריטניה: בבריטניה שבילי אופניים בדרכים ראשיות בעיר מסומנים בדרך כלל על הכביש, המטר הראשון מהמדרכה. הרכיבה בשבילים כאלו היא בכיוון התנועה ואין בעיה לרכב במהירות של 30 קמ"ש. יש חיסרון מסויים בפניות ימינה (שמאלה אצלכם) כי צריך לנצל את ההבדל בין קצב התנועה לקצב הרכיבה כדי להשתחל לנתיב הנכון מראש או בעת שהתנועה עומדת ברמזור (יש אצלנו "קופסאת אופניים" שקו העצירה לאופניים נמצא כ 2-3 מטר בהמשך מקו העצירה של הרכבים כך שבטוח לעמוד בראש התנועה). לעיתים יש שימוש בצירים מקבילים (ארחיב) ולעיתים יש מאפיינים כמו מעברי אופניים במפלס הכביש אך בהפרדה בצמתים שהרוכב צריך לבצע פנייה מסובכת או נגד כיוון התנועה.
&nbsp
במקרה של גבעתיים יתכן שהגיוני יותר לעודד רכיבה דרך רחובות שקטים תע"ש ושינקין תוך חיבור אופניים / הליכה קצר בין הרחובות קק"ל וגוש עציון. חיבור כזה אפשרי אם שטח פרטי ליד בנייני המגורים שבין הרחובות יוכשר כשביל. יתכן שניתן להשיג דבר כזה ע"י הנחות ארנונה במקום הפקעות. משום שחלק מהמסלול חד כיווני יתכן שצריך לעשות דבר דומה בחלק מהרחובות שמצפון לכצנלסון כדי לאפשר תנועה דו כיוונית. מבחינת רוכב אופניים 50-100 המטרים שבין הרחובות הצדדיים לעסקים שעל הציר הראשי זה עיקוף זניח.
כמובן שיהיה צורך בשילוט ופרסום כדי שרוכבים שלא מכירים את האזוק ידעו לעבור לצירי המשנה.
השביל באחוזה
הוא מהותיקים בארץ, לפני שמישהו קבע איזשהם סטנדרטים לנושא (וגם היום הסטנדרטים דפוקים, אבל לפחות יש משהו).

והוא לגמרי סוג של גרינ-ווש. בו במסגרת השיפוץ של אחוזה לפני יותר איזה 15 שנה מישהו סימן גם אותו. הוא צר, יש בו זוויות חדות ובאופן כללי הוא לא מזמין לנסיעה עליו.
מאז לא נבנו שבילי אופניים ברעננה ברחובות קיימים, רק ברחובות חדשים או בכאלה שעברו הרחבה ושיפוץ עם מימון משרד התחבורה. בהם תוכל להתרשם מהסטנדרטים הנהוגים בארץ.

א. עדיין על המדרכה בתור ברירת מחדל לצערי (במקום נתיב על הכביש ובכבישים מעירוניים מהירים נתיב מופרד פיזית על הכביש שזה הסטנדרט בחו"ל).
ב. לרוב שביל דו נתיבי על צד אחד של המדרכה, מה שדופק לחלוטין את היכולת לתת פתרון נורמלי בצמתים בעתיד. הרוחב לפחות כבר מוגדר כרוחב אפקטיבי
ג. כמובן שאין שום פתרון בצמתים...

תוכל לראות ברעננה את השבילים האלה ברחוב וייצמן בקטע שהורחב במימון המדינה לשלושה נתיבים לכיוון (כתנאי לאיכלוס נווה זמר), (הקטע סמוך לקאנטרי), וברחבי נווה זמר ונאות עוזי (לדוגמה ברחוב סשה ארגוב ליד הספורטק או ברחוב גולדה מאיר המוביל לנאות עוזי).
במסגרת תחנת הרכבת החדשה נבנה שביל לאורך כל דרך הפארק (בצד הרחוק מהפארק) וכביש הגישה לרכבת, בדרך הפארק הוא במקום מדרכה ולא בנוסף לה. מצופה מהולכי הרגל ללכת על המדרכה בצד השני בלבד...

ברחוב בן גוריון, בקטע שהוסדר לקראת פתיחת כביש 531 סמוך לגן גורדון יש דוגמה ייחודית דווקא לשביל במפלס הכביש עם הפרדה פיזית מהכביש. הוא מצויין למעט העובדה שזה שביל באורך 300 מ' שלא מתחבר לכלום...

אני מניח שאם וכאשר עיריית רעננה תיכנס למהיר לעיר, זה יהיה בתג מחיר של שיפוץ מחודש של כל אחוזה (ולא רק צבע על הכביש). במקרה שכזה יצטרכו להתייחס גם לתכנון שביל אופניים לפי הסטנדרטים העדכניים.

והערת אגב, יש צוות שעובד כעת על עדכון ההנחיות של שבילי ונתיבי אופניים, כך שהסטנדרטים הגרועים הקיימים צפויים להשתפר במקצת בעתיד. ואני יודע שעיריית תל אביב התחילה לבחון פתרונות מעבר בצמתים בתור שדה מבחן לאותם כותבי הנחיות. (עוד אין לי דוגמה מהשטח, אבל אני יודע שמתכננים איפשהו bikebox ראשון בארץ ועוד כמה פתרונות).
 
למעלה