פרטים על התאונה של מרטינה ואלעד

אילון22

New member
נהיגה זו תרבות שלמה שלא נלמדת בבית הספר

איציק, ברוב מדינות ארה"ב אין בתי ספר לנהיגה! ילדים בני 16 לומדים לנהוג בלווית מבוגר במגרשי חנייה ריקים וניגשים לבחינה שנערכת במגרש סגור ונמשכת 7-10 דקות. כל הקישקושים (סליחה אדוני!) על אחריות המורים... והבוחנים...- הם הסחת דעת. מעט מהפוגעים ברוכבים הם נהגים כמוני וכמוך אבל רובם הם פשוט ערסים עם License to kill אני רואה אותם מחזיקים סיגריה ביד ימין, סלולרי ביד שמאל ואת ההגה עם ה"@#&" ונוסעים כאילו אין מחר. הפתרון משולב- זהירות הרוכבים+ אכיפה+ שינוי תרבותי
 

ItsikH

Member
אני לא יודע לגבי ארה"ב, באירופה הטסטים הרבה יותר חמורים מאשר בארץ והם כוללים הרבה מיומנויות נהיגה שאילו היו לנהג לא היה פוגע ברוכבים. האם לומדים אותם בבתי ספר מסודרים? זה באחריות הלומד, את הטסט הוא לא יעבור אם לא יידע את כל הנדרש. תסביר לי איך זה שהנהג הספרדי יודע מה שהישראלי לא יודע? הוא לא רכש את הידע הזה מהאוויר, נכון? לא אכפת לי אם אבא שלו לימד אותו בבית או שלמד בבית ספר. אני מכיר נהגים ישראליים עם רשיון ונסיון שנכשלו בטסט בחו"ל. התרבות הזו לא נוצרת מהאוויר, יש לה תמיכה ממסדית. מי שמעניק את הרשיון יכול לעשות את הסלקציה המתבקשת בין אלו שיודעים לבין אילו שלא. וכפי שהדגמתי במקום אחר - החוק, ובעקבותיו מורי הנהיגה, ממש מכוון לרעתנו! אם המורה לא יודע איך למנוע את התאונה, כיצד יוכל ללמד מה שאינו יודע? יש מי שממונה ואחראי על הבטיחות, שתי אפשרויות - או שגם הממונים לא יודעים, או שהם יודעים ואין להם ה../images/Emo84.gif../images/Emo84.gif לבצע את השינוי הנדרש. בבוקר התאונה חלפתי בצומת גנתון, המשכתי דרך כביש 4404, כביש פנימי שמשרת את המושבים בין לוד לאור יהודה. זהו כביש צדדי ונטול שוליים ברובו. תלמיד נהיגה חלף על פניי תוך שהוא נצמד אלי עד כדי סכנת חיים (שלי, לא שלו). נוווווו? איך אתה מצפה שינהג אחר כך?
 

wheel

New member
בכל העולם נהרגים רוכבי אופניים

לפי מה שאתה אומר, ניתן לחשוב שלא . אמנם תרבות הנהיגה שם שונה מאוד, אך זה לא נובע מלימוד אלא מתרבות שונה באופן כללי. התרבות שם שונה גם במוזיקה, אומנות, יחס למבוגרים ועוד הרבה. כולנו יודעים שחקיקה היא לא הפתרון, וגם חינוך (חוץ מחינוך מהבית) לא יעזור. לכן מה שאנו יכולים לעשות הוא למזער נזקים ולהזכיר לנהגים שאנחנו בכבישים ע"י קמפיינים ונוכחות מסיבית, ובעיקר זמן. ד"א לגבי הטסטים: לא ניתן לבחון שום דבר התנהגותי בזמן הטסט. הרי בטסט אפילו הנהג הכי פרוע נוסע במהירות הנכונה, שומר על מרחק ועושה כל מה שצריך בשביל לעבור, איך אתה מציע לבוחן לגלות את מסוכנותו?
 

ItsikH

Member
את המסוכנים לא תוכל לאתר בטסט אבל הם הרי נתפסים - כמעט כל הנהגים הפרועים שדרסו היו בעלי גליון הרשעות מכובד. שלילת רשיון נתפסת כאן כעונש חמור כמעט כמו כלא וזה לחלוטין לא הגיוני אלא אם כן אתה מניח "זכות לנהוג" מקודשת. שלילת רשיון צריכה להיות סטנדרטית, וצריכה להיות באחריות רשות הרישוי ולא בבית המשפט כעונש - מצאה רשות הרישוי סיבה סבירה, תדרוש ממך להחזיר את רשיונך עד אשר יבדקו וימצאו שאתה כשיר לנהוג. הם עושים זאת ל"משתמטים", באופן בלתי חוקי ובלתי מוסרי בעליל (אין קשר בין שירות צבאי לבין נהיגה, מדובר בסנקציה מכוונת שמטרתה הפעלת לחץ,), למה דווקא כשזה נחוץ באמת לא עושים זאת? הטסט של החיים הרבה יותר חשוב והרבה יותר מעיד מכמה דקות בהשגחת בוחן. נהרגים בתאונות בכל מקום, אני מדבר על תרבות נהיגה, ולא מדובר על סוג של יכולת רגשית ומנטלית להתחשב אלא חשיבה רציונלית, זה לאו דווקא קשור להתחשבות - אתה לא רוצה להיות מעורב בתאונה, ויש לך הכלים למנוע זאת. לנהג הישראלי - אין, גם אם אינו פרוע. בהכללה, נהגים מבוגרים יותר זהירים יותר. למה? מפני שהם למדו מהנסיון. נהגים צעירים הם לעתים קרובות פרועים פשוט מפני שטרם למדו מהנסיון והנסיון הזה יכול לעלות בחיים - שלהם או של אחרים. לא יותר פשוט להקפיד יותר על הלימוד? מספר שעות ההוראה לא ישנה הרבה אם לא תדע למלא את השעות האלו בתוכן של ממש, מה שלא נעשה. "נהג חדש" רק מעיד שהרשות מודה באוזלת ידה - הנהג שזה עתה "למד" לנהוג יזדקק להרבה שעות הגה על מנת להשלים את מה שההוראה החסירה. אני יכול להעיד מנסיוני האישי: אין לי ספק שביום שקיבלתי את הרשיון - לא ידעתי לנהוג. לקח לי אי אילו שנים להבין עד כמה אני לא יודע לנהוג. לשמחתי ולמזלי לא גרמתי נזק לאיש בזמן שלמדתי.
 

ItsikH

Member
אם תלמד נהג שחובה לשמור מרחק בזמן עקיפת אופניים, ושחובה לצפור לפני כן, וגם תסדיר זאת בחוק בדרך כלשהי, רוב הנהגים יידעו לעשות זאת. אם תלמד נהג שאסור לחרוג לשוליים בשום פנים, וגם תאכוף זאת בדיוק כמו פס הפרדה רצוף - כנ"ל. ומי שלא, יהיה ברור וחד משמעי שהוא נושא באחריות, מה שלא נכון כרגע. מה קורה כרגע? המורים מלמדים שאסור לצפור בשום פנים (בכל אופן - לא עד לסיום הטסט). המורים לא מלמדים לעקוף רוכבי אופניים. הם רק מלמדים ש"צריך להזהר מרוכבי אופניים" באופן כללי מעורפל ולא מחייב. למה אתה מצפה למשהו אחר?
 

wheel

New member
"חובה לצפור לפני כן"?!?

אתה מתאר לעצמך עם איזה צפצופי אוזניים תחזור אם כל רכב שיעקוף אותך יצפור לך? אתה מתאר לעצמך כמה מתחכמים יצפרו לך בדיוק ברגע שהם לידך, "במסגרת החוק"? הדיון הזה עקר, חינוך בתחום הזה לא יעזור, רק התודעה וההתבגרות של עם ישראל והתרבות הכללית שלו. הרעיונות יפים ברמה הפילוסופית, ברמה המעשית אני חושב שלא יורידו את אחוז תאונות האופניים אפילו באחוז בודד.
 

ItsikH

Member
מצטט את דורון דוידוביץ'' כשצפצפו לנו באמצע אימון "עולם הפוך. כשמצפצפים, זה אומר שראו אותך ושמו לב אליך" זו לא רק פילוסופיה
 

אילון22

New member
ספרד דוגמה לנהיגה טובה?

בחישוב מהיר: ישראל כ-500 הרוגים בשנה- 0.07 ל-1000, ספרד 4032 הרוגים בשנה- 0.09 ל-1000 (ספרד 45 מיליון תושבים) Road safety is a big big problem in Spain. According to estimates from the DGT - National Traffic... Directorate , accidents cost Spain about 9.000.000.000 Euros every year. Last year alone, 4.032 people were killed outright in a traffic accident, 2061 were seriously injured and 1.967 suffered light injuries :Reasons behind the high rate of traffic accidents in Spain include The bad state of many roads, Drinking and driving (according to this El Mundo article, 4 out of every 10 people killed in a road accident in Spain in 2002 had exceeded the legal limit of alcohol) Human error Faulty vehicles Congested roads
 

ItsikH

Member
אני רואה איך הם נוהגים בפרט איך מתייחסים לרוכבים, אבל לא רק. תזכור שבניגוד לישראל, ספרד מדינה גדולה ובהחלט לא רכבתי בכולה ואפילו לא ברובה, במקומות שהייתי - כבישים גרועים, אין שוליים בכלל ועדיין הבטיחות גבוהה יותר - בפרט, הם יודעים איך לעקוף רוכבי אופניים בבטיחות וזה לא ידע שנולדים איתו בגנים. נהג ישראלי בכביש צר ונטול שוליים בהרים, אילו היה סוטה לשוליים כהרגלו, היה משלם את מלוא המחיר על רשלנותו. וכן, ספרד בודאי דוגמא פחות טובה מארצות מתקדמות יותר ועדיין יותר טובה מישראל, למרות המספרים. אתה צודק לגבי ענין האלכוהוליזם שהוא מחלה קשה בספרד - גם אצלנו יש הרבה מקרים של נהיגה תחת השפעה אבל אלכוהוליזם בכללותו נפוץ פחות כאן, לא תראה נהג שיכור על הבוקר למשל. הצרה שגם הנהגים הפכחים נוהגים כאילו היו שיכורים.
 

ItsikH

Member
שים לב מה הגורם מס' 1 שמצוין בטקסט בספרד רוב הכבישים גרועים - גם משובשים, גם נטולי שוליים וצרים, וגם הראות מוגבלת. כפי שאמרתי - נהג ישראלי בתנאים כאלו פשוט לא היה מסוגל לנהוג. ד"א נהגתי בספרד (בניגוד לישראל... פה אין לי רכב), וכנהג אני יכול להעיד שנהיגה בכבישים האלו מפחידה ומסוכנת מאין כמוה, ודורשת רמת מיומנות גבוהה בהרבה מהנהוג בארץ, אין את מרווח הטעות שהנהג הישראלי כל כך זקוק לו (שוליים - שם אנחנו נמצאים). שמעתי שסגרו את הכביש במכתש הגדול בגלל מצבו הרעוע - בספרד זה מצב סביר לכביש. עדיין, נהג יודע לצפות לרוכבים בכבישים האלו, כמו גם לרכב מאחורי פניה עוורת.
 

ItsikH

Member
ולגבי הנהגים הפרועים כביכול ודאי שהם בעיה, אבל יותר מדי תאונות נגרמות לא עקב נהיגה פרועה ממש אלא פשוט רשלנות שבדיעבד לא קשה לראות כיצד ניתן היה למנוע. רוב הנהגים שפגעו בי (והיו כמה וכמה) הפגינו בורות מדהימה אפילו בתירוצים שלהם , כשהיה די ברור שהפגיעה לא נעשתה בכוונת זדון אלא משילוב קטלני של בורות, חוסר מיומנות וחוסר מודעות.
 

ItsikH

Member
שתי תופעות גורפות שקיימות בארץ ולא ראיתי בספרד בכלל - אי שמירת מרחק בזמן עקיפת אופניים, וסטיה לשוליים. בארץ - זו הנורמה. נכון, לא כולם חלילה, אבל זה יותר מדי נפוץ. אני טוען שזה פשוט לא נלמד, אם ילמדו את זה - יימנעו הרבה תאונות. כל כך פשוט. אני לא מאמין שהספרדים נולדו עם זה בגנים.
 

ItsikH

Member
...וגם החוק יש סיבה שדורסי רוכבים "יוצאים בזול" והיא שהחוק לא מגדיר במפורש מה צריך נהג לעשות בכדי להמנע מפגיעה ברוכבי אופניים, בניגוד למצבים אחרים שבהם כן נאמר במפורש. נוח לנו לומר מה הוא היה צריך לעשות אבל את זה אנחנו יודעים, לא הנהג. שכל ישר - לא בונה על זה, הוראה מפורשת שמתבטאת גם בהוראת הנהיגה וגם בחקיקה - זה כן. ומה שלא כתוב במפורש בחוק ונכלל בבחינה - לא נלמד, כי שיטת הוראת הנהיגה, כמו הוראה בכלל בארץ, מבוססת על "זה יהיה בבחינה?".
 
חברים, אתם צודקים. כולם. אבל יש לי הצעה!

השרשור הזה טוב אך רק אנו רואים אותו. אנו קוראים, מוציאים קיטור לאוזניים שלנו ושל החברים שלנו, שנמצאים באותה סירה יחד איתנו. היו ישיבות, דיונים ושיחות בנושא תאונות הדרכים עם לא מעט גופים. כמי שנפגע בעבר בתאונה, ראה חברים רוכבים שנפגעו בתאונה והכיר הרוגים בתאונת דרכים, אני רוצה להיכנס לתחום ולקדם מהלכים בנושא. יכול להיות שנוכל לחבור לגופים אחרים העוסקים בנושא כדי להניע את הגלגל מהר יותר. אני מברר כרגע למי לפנות ומארגן אנשי קשר לפגישות איתם. אני צריך סיוע. מי שהנושא קרוב לליבו, מי שרוצה לנסות ולסייע להפחית, אם לא למנוע, את מכת תאונות הדרכים עם רוכבי אופניים, מוזמן ליצור קשר. נוכל להיפגש, לקרוא סיכומים קודמים, ללמוד את הנושא, להכין תכנית עבודה ולקדם את העניין. רן רוד
 
מי מריץ את יש חיים בשוליים ?

תחבור אליו באיגוד ותמשיך. לא צריך להמציא את הגלגל מחדש
 
למעלה